Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvis jeg reiser dit, hvordan kan jeg vite hvordan solen står i Norge da?

Anonymkode: 87f8b...5d7

Hmm... Vel, stoler man ikke på kalendre så blir det jo vanskelig. Nå viser det seg jo at solen står på samme sted hver dag fra år til år. Så om noen tror at "Nei, dette året står solen et annet sted i Norge på denne dagen", da har de vel bestemt seg for å finne opp problemer heller enn å løse dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nisselue skrev (10 timer siden):

Helt greit det. Dårlig tone er noe du må regne med når du beskylder folk for å ha gjort noe de ikke har gjort. Burde ikke være noen overraskelse det.

Ok. Denne rare diskusjonen med deg ga meg i grunn svært lite. Du har til nå ikke klart å komme med et eneste relevant og velbegrunnet argument om hvorfor det å tro på flat jord er skadelig for samfunnet :sover:

Kort oppsummert: Vaksinenekt (enten det er koronavaksiner eller andre vaksiner) og flatjord teori = To helt forskjellige temaer. 

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (15 timer siden):

Hmm... Vel, stoler man ikke på kalendre så blir det jo vanskelig. Nå viser det seg jo at solen står på samme sted hver dag fra år til år. Så om noen tror at "Nei, dette året står solen et annet sted i Norge på denne dagen", da har de vel bestemt seg for å finne opp problemer heller enn å løse dem.

Å tenkte mer hvis jeg er i Australia så kan jeg ringe en i Norge å få ekte bevis

Anonymkode: 87f8b...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Å tenkte mer hvis jeg er i Australia så kan jeg ringe en i Norge å få ekte bevis

Anonymkode: 87f8b...5d7

Ikke hvis du som AB …710 mener at Australia ikke eksisterer og at millioner av mennesker har rotta seg sammen for å innbille oss at jorda er rund. (I parentes bemerket tror jeg at nevnte AB bare kverulerer og derfor i en viss forstand ikke eksisterer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pawn Hearts said:

Ikke hvis du som AB …710 mener at Australia ikke eksisterer og at millioner av mennesker har rotta seg sammen for å innbille oss at jorda er rund. (I parentes bemerket tror jeg at nevnte AB bare kverulerer og derfor i en viss forstand ikke eksisterer).

Lurer på hvordan du kan tro det. 😠

Anonymkode: 012f8...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (23 timer siden):

Ikke hvis du som AB …710 mener at Australia ikke eksisterer og at millioner av mennesker har rotta seg sammen for å innbille oss at jorda er rund. (I parentes bemerket tror jeg at nevnte AB bare kverulerer og derfor i en viss forstand ikke eksisterer).

Nei mente hvis jeg er i Australia (jeg tror at det fins) men så ringer jeg til Norge. Hvordan kan jeg stole på at de snakker sant?

Anonymkode: 87f8b...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei mente hvis jeg er i Australia (jeg tror at det fins) men så ringer jeg til Norge. Hvordan kan jeg stole på at de snakker sant?

Anonymkode: 87f8b...5d7

Skal man være veldig streng, kan vi ikke stole på noen som helst form for erkjennelse (logikken regnes vel fremdeles som temmelig trygg, men det er jo bare tomme former). Den franske filosofen René Descartes inntok en slik posisjon i sitt berømte verk Discours de la méthode. Det kan nok ha noe for seg rent filosofisk, men i hverdagen er det bare slitsomt og upraktisk.

https://snl.no/metodisk_tvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (2 timer siden):

Skal man være veldig streng, kan vi ikke stole på noen som helst form for erkjennelse (logikken regnes vel fremdeles som temmelig trygg, men det er jo bare tomme former). Den franske filosofen René Descartes inntok en slik posisjon i sitt berømte verk Discours de la méthode. Det kan nok ha noe for seg rent filosofisk, men i hverdagen er det bare slitsomt og upraktisk.

https://snl.no/metodisk_tvil

Er det ikke lettere å ringe til Australia istedet for å dra dit og ringe hit? Blir ikke effekten den samme?

Anonymkode: 87f8b...5d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke lettere å ringe til Australia istedet for å dra dit og ringe hit? Blir ikke effekten den samme?

Anonymkode: 87f8b...5d7

Jeg ser egentlig ikke poenget med det heller. For det første beviser det ingenting, og for det andre er dette så grundig dokumentert gjennom hundrevis av år at det etter min mening ikke kan herske noen tvil om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Jeg ser egentlig ikke poenget med det heller. For det første beviser det ingenting, og for det andre er dette så grundig dokumentert gjennom hundrevis av år at det etter min mening ikke kan herske noen tvil om den saken.

Jeg liker helst å teste teoriene mine selv. Har spurt chat ai om mye greier men ofte får jeg feilinformasjon selv om denne fremstår meget bastant

Anonymkode: 87f8b...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker helst å teste teoriene mine selv. Har spurt chat ai om mye greier men ofte får jeg feilinformasjon selv om denne fremstår meget bastant

Anonymkode: 87f8b...5d7

Jøss, det er imponerende at du faktisk utarbeider egne teorier. Hvordan tester du dem? Har du peiling på vitenskapelig metode?

Forresten kan de vel ikke kalles teorier før de er grundig testet. La oss si hypoteser isteden.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg lurer på, er hvem som har overbevist flere millioner forskere i hundrevis av land, til å lyve om at jorden er rund? Får alle disse millionvis av forskerne over hele verden betalt for å lyve? Hvor mye? Hvorfor?

Det høres jo ut som en sinnsyk konspirasjon, når man forstår at om flat earthers har rett, så betyr det at flere millioner mennesker er innblandet i å holde og opprettholde denne løgnen.

 

 

 

Anonymkode: e7da2...a5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det eneste jeg lurer på, er hvem som har overbevist flere millioner forskere i hundrevis av land, til å lyve om at jorden er rund? Får alle disse millionvis av forskerne over hele verden betalt for å lyve? Hvor mye? Hvorfor?

Det høres jo ut som en sinnsyk konspirasjon, når man forstår at om flat earthers har rett, så betyr det at flere millioner mennesker er innblandet i å holde og opprettholde denne løgnen.

 

 

 

Anonymkode: e7da2...a5d

Tror du alle disse forskerne vet noe sikkert selv da? Når vi ikke engang har klart å forske på mer enn 5% av havet på jordkloden så er det utrolig at det liksom vites så mye om verdensrommet

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror du alle disse forskerne vet noe sikkert selv da? Når vi ikke engang har klart å forske på mer enn 5% av havet på jordkloden så er det utrolig at det liksom vites så mye om verdensrommet

Anonymkode: ca6fd...973

Det handler ikke om verdensrommet, men om jordas form. Og vi har visst at jorda er rund iallfall siden Pytagoras’ tid, altså i mer enn 2500 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (28 minutter siden):

Det handler ikke om verdensrommet, men om jordas form. Og vi har visst at jorda er rund iallfall siden Pytagoras’ tid, altså i mer enn 2500 år.

Mitt innlegg var til vedkommende som mente at det var rart at millionvis av alle forskere verden over skulle klare å lyve om at jorda er rund. At man er forsker betyr ikke at man vet alt, eller klarer å forske på alt. Spesielt ikke med tanke på at vi ikke engang har klart å forske på mer enn 5% av havet på jorda.

Grunnen til at jeg nevner verdensrommet er fordi mye av forskningen i rundt astronomi handler om nettopp oppdagelser rundt verdensrommet og andre planeter. Mulig bare fantasien tar litt overhånd i flere tilfeller, jeg vet ikke. Det hadde ihvertfall vært interessant å vite mer om livet selve jorda vi bor på, men det er ikke like lett tydeligvis.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt innlegg var til vedkommende som mente at det var rart at millionvis av alle forskere verden over skulle klare å lyve om at jorda er rund. At man er forsker betyr ikke at man vet alt, eller klarer å forske på alt. Spesielt ikke med tanke på at vi ikke engang har klart å forske på mer enn 5% av havet på jorda.

Grunnen til at jeg nevner verdensrommet er fordi mye av forskningen i rundt astronomi handler om nettopp oppdagelser rundt verdensrommet og andre planeter. Mulig bare fantasien tar litt overhånd i flere tilfeller, jeg vet ikke. Det hadde ihvertfall vært interessant å vite mer om livet selve jorda vi bor på, men det er ikke like lett tydeligvis.

Anonymkode: ca6fd...973

Beklager skrivefeil. Begynner å bli sent.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjekk videoen der flat-earthere slo påler med hull i en lang kanal, for deretter å sende laserlys gjennom hullene. Det gikk ikke. Siden jorda har en kurvet overflate, bomma lyset på de siste hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du alle disse forskerne vet noe sikkert selv da? Når vi ikke engang har klart å forske på mer enn 5% av havet på jordkloden så er det utrolig at det liksom vites så mye om verdensrommet

Anonymkode: ca6fd...973

Selvfølgelig gjør de det. Å bevise at jorda er rund og ikke flat er latterlig enkelt. Havet er noe helt annet. Man kan ikke se langt ned med det blotte øyet. Man kan ikke se ned til dypet med et teleskop. Man kan ikke sende probes og annet utstyr spesielt dypt før det krumpler sammen av presset.

Solsystemet kan observeres fra en godstol foran et teleskop eller skjerm.

Hadde solsystemet vårt vært totalt mørkt uten et eneste lys, og presset like kraftig som i dypt vann, hadde vi sannsynligvis ikke i dag klart å utforske nok til å finne månen. 

 

Anonymkode: e7da2...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 20.34):

Random bilder? Det er jo bilder fra videoene jeg la ut.

 

Screenshot_20231015_203220_YouTube.jpg

Screenshot_20231015_190620_YouTube.jpg

Anonymkode: ca6fd...973

Jeg vet det er fra videoen du la ut, men random utsnitt som dette fjerner jo ikke bevisene på at videoen viser krumming. 

Anonymkode: 695b8...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet det er fra videoen du la ut, men random utsnitt som dette fjerner jo ikke bevisene på at videoen viser krumming. 

Anonymkode: 695b8...26a

Og der var vi på'n igjen over 4 mnd senere. Nei, disse videoene beviser tvert I mot at vi ikke er istand til å se noen krumning som tilsier at jorda er rund. Ihvertfall ikke fra den høyden.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...