Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig gjør de det. Å bevise at jorda er rund og ikke flat er latterlig enkelt. Havet er noe helt annet. Man kan ikke se langt ned med det blotte øyet. Man kan ikke se ned til dypet med et teleskop. Man kan ikke sende probes og annet utstyr spesielt dypt før det krumpler sammen av presset.

Solsystemet kan observeres fra en godstol foran et teleskop eller skjerm.

Hadde solsystemet vårt vært totalt mørkt uten et eneste lys, og presset like kraftig som i dypt vann, hadde vi sannsynligvis ikke i dag klart å utforske nok til å finne månen. 

 

Anonymkode: e7da2...a5d

Vi klarer da ikke å se hvordan verdensrommet egentlig er ved å sitte i godstolen og titte i et teleskop. Det er stadig snakk om nye typer avansert verktøy som sendes avgårde for å utforske universet, robotassistenter og alt som er. Det vil med andre ord si at det hadde heller ikke vært noe problem å utforske havet her på jorda.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.1.2019 den 19.37):

 Dette er bare trist å høre på. Hvorfor tror så mange på flat jord? Hva tror du? 

Anonymkode: 120e1...9fe

Hehe… jeg skjønner ikke hvorfor det er provoserende engang. Jaja. Alle vet jo at den er rundt? Og så er det noen som er enkle. Og du trenger ikke å bli sur på dem. Har du ingen bedre å bli sur på? Klarer du bare å bli sur på enkle ppl? 

Anonymkode: 78e6b...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe… jeg skjønner ikke hvorfor det er provoserende engang. Jaja. Alle vet jo at den er rundt? Og så er det noen som er enkle. Og du trenger ikke å bli sur på dem. Har du ingen bedre å bli sur på? Klarer du bare å bli sur på enkle ppl? 

Anonymkode: 78e6b...4c8

Uff hvorfor svarte jeg i denne tråden. Jaja. Har ingenting fornuftig å si 😅

Anonymkode: 78e6b...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehe… jeg skjønner ikke hvorfor det er provoserende engang. Jaja. Alle vet jo at den er rundt? Og så er det noen som er enkle. Og du trenger ikke å bli sur på dem. Har du ingen bedre å bli sur på? Klarer du bare å bli sur på enkle ppl

Anonymkode: 78e6b...4c8

Hva er ppl?

Anonymkode: 40518...321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er ppl?

Anonymkode: 40518...321

Folk. People. 

Anonymkode: 695b8...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk. People. 

Anonymkode: 695b8...26a

Takk. (Og hvorfor ikke bare skrive 'folk'...?)

Anonymkode: 40518...321

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt foretatt mue forskning på dette og svaret er klart, jorda er trill rund som en fyrstikkeske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

https://ntrs.nasa.gov/api/citations/19890005752/downloads/19890005752.pdf
 

siste side: abstract- står det at jorden er flat- ikke roterende. 

 

Anonymkode: a287c...374

For å beregne aerodynamiske egenskaper til fly, kan en hel masse ting ignoreres fordi de ikke har den minste betydning. Slike ting inkluderer krumningen til jorden, dens rotasjon, jordens bane rundt solen, solens bane rundt galaksesenteret osv.

Anonymkode: 012f8...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er i Sverige nå (på handletur) her er det lyst og solen er oppe. Hvordan er det i Norge nå? (Prøver å teste en teori)

Jeg ser ikke solen pga skyer

Anonymkode: 87f8b...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei jeg er i Sverige nå (på handletur) her er det lyst og solen er oppe. Hvordan er det i Norge nå? (Prøver å teste en teori)

Jeg ser ikke solen pga skyer

Anonymkode: 87f8b...5d7

Sverige blir vel litt for nærme i så fall😊

Vet ihvertfall at i Hellas, så er det helt mørkt i 20 tiden på kvelden på sommeren.

Anonymkode: ca6fd...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For å beregne aerodynamiske egenskaper til fly, kan en hel masse ting ignoreres fordi de ikke har den minste betydning. Slike ting inkluderer krumningen til jorden, dens rotasjon, jordens bane rundt solen, solens bane rundt galaksesenteret osv.

Anonymkode: 012f8...10a

Haha hvilke løgn.

Anonymkode: a287c...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sverige blir vel litt for nærme i så fall😊

Vet ihvertfall at i Hellas, så er det helt mørkt i 20 tiden på kvelden på sommeren.

Anonymkode: ca6fd...973

Må legge til at 20 tiden gresk tid er 19 tiden norsk tid.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei jeg er i Sverige nå (på handletur) her er det lyst og solen er oppe. Hvordan er det i Norge nå? (Prøver å teste en teori)

Jeg ser ikke solen pga skyer

Anonymkode: 87f8b...5d7

20240302_153044.jpg.442589afa85a55337f3f6953e7312761.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Sverige blir vel litt for nærme i så fall😊

Vet ihvertfall at i Hellas, så er det helt mørkt i 20 tiden på kvelden på sommeren.

Anonymkode: ca6fd...973

Sola i Hellas går ned rundt halv ni ved sommersolverv, men det blir jo kullsvart natt rett etterpå. Midtvinters er solnedgang rundt fem. Jeg har bodd på Rodos, så dette har jeg sjekket selv. Ikke at flatjordgjengen tar mine ord for god fisk, men da synes jeg nok de skulle tatt seg bryet med å gjøre egne undersøkelser. Det er verken vanskelig eller spesielt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pawn Hearts skrev (4 timer siden):

Sola i Hellas går ned rundt halv ni ved sommersolverv, men det blir jo kullsvart natt rett etterpå. Midtvinters er solnedgang rundt fem. Jeg har bodd på Rodos, så dette har jeg sjekket selv. Ikke at flatjordgjengen tar mine ord for god fisk, men da synes jeg nok de skulle tatt seg bryet med å gjøre egne undersøkelser. Det er verken vanskelig eller spesielt dyrt.

Selv har oppholdt meg i lange perioder på Kreta, så har også testet det. Sommerstid går sola ned rundt 20-20.30 (19-19.30 norsk tid), og da blir det brått helt mørkt ja. Har kun oppholdt meg der fra slutten av mars og i sommermnd, så vinter har jeg ikke fått testet

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 2.42):

https://ntrs.nasa.gov/api/citations/19890005752/downloads/19890005752.pdf
 

siste side: abstract- står det at jorden er flat- ikke roterende. 

Nei, det er din helt feilaktige tolkning.

Det som står er: 

"This report documents the derivation and definition of a linear aircraft model for a rigid aircraft of constant mass flying over a flat, nonrotating earth. "

På norsk blir det:

"Denne rapporten dokumenterer utledningen og definisjonen av en lineær flymodell for et stivt fly med konstant masse som flyr over en flat, ikke-roterende jord."

Det betyr at den har forenklet vekk følgende faktorer:

  • "stivt fly" - ingen objekter er helt stive, og fly er svært langt unna, men dette kan forenkles vekk i en slik modell.
  • "konstant masse" - forbruk av drivstoff er kun ett eksempel på at massen endrer seg kontinuerlig.
  • "flat (jord)" - krumningen er så liten at endringen i vinkel har minimal betydning.
  • "ikke-roterende jord". Siden bakken og luft roterer med (tilnærmet) samme hastighet, kan dette forenkles vekk.

Så du henger deg altså veldig opp i to av de fire forenklingene, og ignorerer de to andre, til tross for at de beviser at dette er en forenklet modell, og ikke noe utsagn om verden.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henge seg opp i slike forenklinger vitner om at vedkommende aldri har studert fysikk. Ikke på vgs-nivå en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...