Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det aldri laget filmer eller TV-serier med utgangspunkt i flat jord-teorien?

Ringenes herre foregår riktignok på ei flat jord (Middle Earth), men det er liksom ikke at jorda er flat som er poenget i den historien. 

Det må da være et hav av spennende og potensielt visuelle historier som ligger og venter i et flat jord-univers? 

Anonymkode: 17c57...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/15/2023 at 7:06 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ikke ringt noen i Australia, men du kan jo ikke vite om det er sant at jeg ikke har gjort det heller😅

Man må være skeptisk her i livet, og ikke tro på alt. Lær av oss som stiller spørsmål vedr rund klode😊

Anonymkode: ca6fd...973

Men... Når dere spør spørsmål og svaret ikke blir forstått. Hva foreslår du vi gjør da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (På 11.11.2023 den 15.26):

Du bestrider altså geometrien. Du har kanskje en bedre utregning? I så fall vil det vekke internasjonal oppsikt. Hvem vet, kanskje du har en nobelpris i vente?

Men helt alvorlig, det du serverer her er en klassisk tankefeil som på engelsk kalles argument from incredulity (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Argument_from_incredulity). Det at du ikke er i stand til å tenke deg en ting, kan ikke brukes som argument..

Du har ikke noe sikkert svar, nei. Faktisk har du ikke noe svar i det hele tatt, unntatt noe ullent visvas om at alt ville vært annerledes om jorda skulle vise seg å være flat. Jeg er enig i at det ville få enorme konsekvenser for vitenskapen, og særlig disipliner som fysikk og astronomi, men hva ville det ha å si for hvordan den fysiske virkeligheten rundt oss opptrer? Svaret er veldig enkelt: null og niks.

Fremdeles ville kaffekoppen din falt og knust hvis du mistet den på et steingulv, lyden ville hatt samme hastighet som før, lyset ville ikke begynt å bøye seg på hittil uante måter. Fremdeles ville vi sett etter de samme årsakene til måneformørkelsen, bortsett fra at vi ikke lenger kunne brukt jordskyggen som forklaring. Hva kunne det vært da? Noe med sola? Det har vi allerede eliminert. Et annet himmellegeme? I så fall ville vi visst det for lengst. Er hele greia menneskeskapt? Selv ikke de mest ihuga konspihuene påstår noe slikt, så det kan vi bare glemme.

Da gjenstår, så vidt jeg kan se, bare den muligheten at månen produserer sitt eget lys. Da må vi skrote en forholdsvis enkel, elegant og hundre prosent velfungerende modell og nærmest begynne på bar bakke. Du kan alltids forsøke å snekre sammen en modell selv, men vit at alle som har prøvd før deg, har feilet.

Jeg må innrømme at jeg synes det er snodig at du velger å diskutere et tema du har satt deg så dårlig inn i, men det er selvfølgelig opp til deg.

Dette kan vi diskutere i evigheter, og hvis du har satt deg inn i det selv så har du sett at det er mange teorier. Men dette kan vi som sagt diskutere i evigheter uten å komme noen vei. Derfor er det vi kan se mest interessant for meg i denne sammenheng.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (7 timer siden):

Ahm... Krumningen man vil se i stor høyde er den høyre/venstre. På en kule går krumningen i alle retninger. Den båter forsvinner bak blir da den som går i retningen du ser. Bort fra deg / mot deg. Ikke høyre/venstre. Du ser jo ikke krumningen bort fra deg / mot deg noen gang, da horisonten er det som markerer det. Båter kan like fordømt blir borte bak horisonten uansett hva du ser høyre/venstre.

En merkelig problemstilling du setter opp mellom to ting som ikke vil se likt ut noen gang.

Som du sier, på en kule så vil jorda krumme i alle retninger. Krummer den ikke til høyre/venstre, så krummer den heller ikke bort fra deg/ mot deg.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kan vi diskutere i evigheter, og hvis du har satt deg inn i det selv så har du sett at det er mange teorier. Men dette kan vi som sagt diskutere i evigheter uten å komme noen vei. Derfor er det vi kan se mest interessant for meg i denne sammenheng.

Anonymkode: ca6fd...973

Nei, det kan vi ikke, for du har åpenbart null kunnskap om temaet og viser ingen vilje til å sette deg inn i det. Du prøver jo ikke engang å formulere et vettugt svar. Jeg gjør likevel enda et forsøk: Hva mener du om Rowbothams «forklaring» på hva som skjer under en måneformørkelse?

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (48 minutter siden):

Nei, det kan vi ikke, for du har åpenbart null kunnskap om temaet og viser ingen vilje til å sette deg inn i det. Du prøver jo ikke engang å formulere et vettugt svar. Jeg gjør likevel enda et forsøk: Hva mener du om Rowbothams «forklaring» på hva som skjer under en måneformørkelse?

Har åpenbart gitt inntrykk her inne av at måneformørkelser er noe jeg ikke har noe klart svar på, og heller noen interesse av å diskutere. Du fortsetter derfor å trykke på det temaet, mens du samtidig poengterer hvor null kunnskap jeg har. Det kalles hersketeknikk, og det kan du bare kutte ut. Gjennomskuer deg lang vei.

Dette temaet blir fra min side kun spekulasjoner, og har derfor ingen interesse av å diskutere det. Tråden er lang nok som den er.

 

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har åpenbart gitt inntrykk her inne av at måneformørkelser er noe jeg ikke har noe klart svar på, og heller noen interesse av å diskutere. Du fortsetter derfor å trykke på det temaet, mens du samtidig poengterer hvor null kunnskap jeg har. Det kalles hersketeknikk, og det kan du bare kutte ut. Gjennomskuer deg lang vei.

Dette temaet blir fra min side kun spekulasjoner, og har derfor ingen interesse av å diskutere det. Tråden er lang nok som den er.

 

Anonymkode: ca6fd...973

Unnskyld, men det er jo sant. Du vet ingenting.

Edit: La meg presisere: Du mener at vi ikke er kritiske til overlevert kunnskap. Jeg lover deg at du ikke har stilt ett eneste spørsmål jeg ikke har stilt meg selv. Du, derimot, viker unna hver gang du får et plagsomt spørsmål. Les dette:

https://answersingenesis.org/astronomy/moon/january-total-lunar-eclipse-and-flat-earth/
 

Du passer perfekt inn i det han skriver om flatjordmenigheten:

How do flat-earthers explain lunar eclipses? They don’t. They merely assert that something else must move between us and the moon during a lunar eclipse. They never get around to identifying what this something else might be. And they probably never will, because none of the flat-earthers I know seem to be the least bit curious about that.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (2 timer siden):

Unnskyld, men det er jo sant. Du vet ingenting.

Har jeg gitt inntrykk av at jeg tror jeg vet så mye i denne tråden? Har derimot vært veldig tydelig på at jeg er undrende og tror.

Jeg tror heller ikke med sikkerhet at jorda er flat, men er åpen for tanken, og synes det er interessant. Leker med tanker om hvordan det kan være og hvordan noe vil være istedenfor. Men det er ikke noe jeg får noe ut av under en diskusjon med deg, som kun er ute etter å rakke ned på de som tenker litt utenfor den store "sannhetsboksen". Det er mindre interessant.

Det eneste jeg kan påstå at jeg vet er at jorda ikke krummer sett fra luftballonger så høyt vi får filmet i stratosfæren, og at vi derfor ikke er istand til å observere noen horisont som krummer her på jorda. Og som du i tillegg påstår at er mindre enn 5 km unna. Det er ikke mulig.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2019 den 3.05):

Om jorden er flat, hvorfor er det natt i New Zealand når det er dag her?

Anonymkode: 8bf66...87c

Tar litt tid å snu den svære lampen vet du🪄🔦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2023 at 12:12 PM, AnonymBruker said:

Hva er egentlig problemet med at noen mener at jorda er flat da? Det ser ut til å fyre av et enormt behov hos enkelte for å forsvare ideen om at jorda er rund. 

Anonymkode: 17c57...8f7

Man forsvarer ikke teorien om at jorden er rund. Man forsvarer samfunnet mot at det spres feilinformasjon, som over tid fordummer samfunnet. 

Anonymkode: 28e39...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 8.37):

Hvorfor er det aldri laget filmer eller TV-serier med utgangspunkt i flat jord-teorien?

Ringenes herre foregår riktignok på ei flat jord (Middle Earth), men det er liksom ikke at jorda er flat som er poenget i den historien. 

Anonymkode: 17c57...8f7

Nei nei, Middle Earth var i høyden flat i første tidehverv, alt ble forandret etter den noe ødeleggende krigen mot Morgoth. 

Discworld er flat, da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 8.37):

Hvorfor er det aldri laget filmer eller TV-serier med utgangspunkt i flat jord-teorien?

Ringenes herre foregår riktignok på ei flat jord (Middle Earth), men det er liksom ikke at jorda er flat som er poenget i den historien. 

Det må da være et hav av spennende og potensielt visuelle historier som ligger og venter i et flat jord-univers? 

Anonymkode: 17c57...8f7

Kanskje for å forhindre masse ubehagelige spørsmål? 

Anonymkode: 87f8b...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ringte en nigeriansk telefonringer i dag. Jeg skjønte med en gang at det var scam. Så oppegående er jeg, de får aldri lurt meg.

Men så kom jeg på denne tråden og jeg spurte han om det var lyst ute, og det var det! Så mitt første datapunkt er bekreftet, det er lys her og i Nigeria samtidig. 

Jeg fortsetter å samle data. Ballen begynner å rulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/13/2023 at 4:55 PM, AnonymBruker said:

Som du sier, på en kule så vil jorda krumme i alle retninger. Krummer den ikke til høyre/venstre, så krummer den heller ikke bort fra deg/ mot deg.

Anonymkode: ca6fd...973

Men... Det første steget er jo å vite hva en skal forvente å se før man kan si det er feil. Skal man forvente å se krumning høyre/venstre når man står på en kule? Nei.
Tenk på det slik: Når du ser rett frem vil horisonten ha en viss høyde uansett om det er krumning eller ikke. Snu deg til venstre eller høyre og horisonten vil ha nøyaktig samme krumning eller ingen krumning i også den retningen. Begge deler gir samme høyde som før du snudde deg. Da er spørsmålet: Hvordan ser det ut mellom to punkter (før og etter du snudde deg) når de har samme høyde? Jo, en rett strek mellom punktene. Horisonten blir altså rett på begge.
Ser du en høyre/venstre krumning for noe du står på, da står du på (og ser i lengderetningen av) en sylinder og ikke en kule.

Da er jo et naturlig spørsmål hvorfor man skal forvente å se en kurve høyere opp. Det er fordi etterhvert kommer man så langt unna i forhold til størrelsen på kula at man begynner å se ned på den i stedet for langs med den. Hvor stor avstand det er snakk om blir jo et spørsmål om hvor nøyaktig man måler. Men jorda er veldig stor. Det krever endel høyde før det er godt synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Christian Paaske feier 6 års jubileum som flat-jording:

 

Anonymkode: 012f8...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Christian Paaske feier 6 års jubileum som flat-jording:

 

Anonymkode: 012f8...10a

Det virker som om han har mistet litt piffen nå. Han var morsommere før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 3.06):

Christian Paaske feier 6 års jubileum som flat-jording:

 

Anonymkode: 012f8...10a

Grundig fyr. ;) Han er nok likevel en av svært få som faktisk tror på dette.

Anonymkode: 40518...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2024 at 10:32 AM, AnonymBruker said:

Grundig fyr. ;) Han er nok likevel en av svært få som faktisk tror på dette.

Anonymkode: 40518...321

Grundig lurt, iallfall. Det er vanskelig å ta ham på alvor når han sluker det selvmotsigende våset til sjarlatanen Eric Dubay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2019 den 11.10):

Bevisene for en rund jord er overveldende. Synes derfor det er underlig at noen så til de grader velger å tro at jorda er flat. Lurer på hva motivasjonen deres er.

Anonymkode: 22558...623

Jeg tror disse menneskene er kranglefanter og generelt oppmerksomhetssøkende. 

Anonymkode: 13cc0...304

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...