Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei jeg er i Sverige nå. Kan noen sjekke om det er mørkt eller lyst i Norge? Jeg prøver å teste noe. 

Anonymkode: 87f8b...5d7

Det er mørkt. Men jeg kan lyge, så det kan være lyst. 

Anonymkode: afe9d...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 18.07):

Hei jeg er i Sverige nå. Kan noen sjekke om det er mørkt eller lyst i Norge? Jeg prøver å teste noe. 

Anonymkode: 87f8b...5d7

Ja riktig, som om "Sverige" finnes, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (På 28.10.2023 den 8.57):

Nei. Det var bare jeg som innså at jeg snakket til en vegg.

Det er litt utrolig at du kan sitte på en mobil/pc/nettbrett, pålogget en datamaskin et helt annet sted, med signaler som går med lysets hastighet i blant annet kabler laget av glassfibre/plastfibre, med lys i ulike farger i spektrummet, lagret på mikroskopiske silikonbrikker, bygget rundt kretser i størrelse med nanomillimeter - med data bygget opp av enere (strøm) og null (ikke strøm) - og påstå at forskning, fysikk, matematikk og vår grunnleggende forståelse av temaene og verden vi bor i er totalt unødvendig fordi vi er født med intuitiv logisk sans.

Det er så grunnleggende idiotisk at det er ekstremt flaut å bevitne på vegne av meg selv og andre oppegående mennesker.

Hadde du faktisk trodd på det du skriver her og preiket om så hadde du ikke kunnet spredd feilinformasjonen din slik du gjør heller. Det er faktisk toppen av ironi.

Nei, du misforsto en enkel bildeforklaring.

Sprer jeg feilinformasjon? Kan du utdype mer hva slags feilinformasjon jeg sprer?

Det eneste jeg påstår her er at ingen av oss visuelt har vært i stand til å se at jorda er rund, og bildene/videoene vi ser hvor det ser ut som jorda krummer, er kun fisheye effekt, eller vidvinkel linser.

Har over flere innlegg prøvd å bevise for deg hvordan det fungerer, og det er grunnen til at rette streker bøyer seg både ene og andre veien. Det gjør derimot ikke rette streker buede.

Har heller ikke i et eneste innlegg her bestemt nektet for at jorda er rund, men har benektet at båter som "liksom forsvinner" bak horisonten er et bevis på en rund jord. Da jorden ikke krummer sett fra stratosfæren, så er det ikke mulig at vi kan fange opp det via båter med vår synsvinkel her nede på jorda.

Les innleggene mine en gang til, så kanskje du forstår hva du svarer på. Det gjelder også mange flere her i tråden. For å anse seg selv som oppegående, så er første bud å lære og lese.

Anonymkode: ca6fd...973

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 17.56):

Når vi er født er det logisk å drite i buksen og, men etterhvert lærer vi at det ikke er så lurt. Så da slutter vi med det. 

Anonymkode: afe9d...3f0

Vi ble faktisk ikke født med bukser og det er oppfunnet av mennesker, så det måtte vi lære ja. Å drite når vi må er derimot medfødt.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menelaos skrev (På 29.10.2023 den 9.51):

 

Jeg er ikke intelligent i det helle tatt, jeg er fullstendig klar over at jeg er dum som et brød

Men jeg heldigvis ikke så dum at jeg tror at jorden er flat. 

Det er ikke en gang noe vits å stille et spørsmål om intelligensen til folk som tror at jorden er flat, siden de har ingen intelligens. 

 

Ok👍

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menelaos skrev (På 29.10.2023 den 9.51):

 

Jeg er ikke intelligent i det helle tatt, jeg er fullstendig klar over at jeg er dum som et brød

Men jeg heldigvis ikke så dum at jeg tror at jorden er flat. 

Det er ikke en gang noe vits å stille et spørsmål om intelligensen til folk som tror at jorden er flat, siden de har ingen intelligens. 

 

Det har ikke slått deg at det faktisk KAN være en sammenheng her? Du påberoper deg å være dum som et brød, men når det gjelder den heliosentriske modellen, der er du lynende intelligent? 

Anonymkode: 17c57...8f7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leifr skrev (På 2.11.2023 den 13.24):

Ja riktig, som om "Sverige" finnes, liksom.

Tja, Sverige er jo et land som er oppfunnet av mennesker det også, akkurat som alle andre landegrenser. Det er vi mennesker som bestemmer hvor landegrensene skal gå, og flytter dem gjør vi også. Ikke sikkert Sverige finnes om 100 år.

Bare for å avspore litt.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Menelaos
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det har ikke slått deg at det faktisk KAN være en sammenheng her? Du påberoper deg å være dum som et brød, men når det gjelder den heliosentriske modellen, der er du lynende intelligent? 

Anonymkode: 17c57...8f7

Jeg kaster ikke bort tiden på idioter som tror at jorden er flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menelaos skrev (4 minutter siden):

Jeg kaster ikke bort tiden på idioter som tror at jorden er flat.

Tydeligvis, siden du tar deg tid til å svare her da.

Anonymkode: ca6fd...973

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har over flere innlegg prøvd å bevise for deg hvordan det fungerer, og det er grunnen til at rette streker bøyer seg både ene og andre veien. Det gjør derimot ikke rette streker buede.

Anonymkode: ca6fd...973

Du sier i mot deg selv her.

Men jeg lurer fortsatt på hvorfor du mener at dette kun fungerer den ene veien og ikke den andre veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Du sier i mot deg selv her.

Men jeg lurer fortsatt på hvorfor du mener at dette kun fungerer den ene veien og ikke den andre veien.

Da prøver jeg å legge ut bildeillustrasjon igjen, så du ser hvordan forvrengningen fungerer. Bilde A) er hvordan kvadratet egentlig er. Bildet er kopiert fra Det Norske Leksikon, og er ikke feilinformasjon. 

Og hvis du ikke forstår nå, så gidder jeg ikke å prøve og forklare mer. Å skrive til en vegg, eller folk som evt kverulerer er håpløst.

 

standard_1_aberrasjon-2.thumb.png.0c2af27a926c9c00131cdfc237d94e05.png

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Da prøver jeg å legge ut bildeillustrasjon igjen, så du ser hvordan forvrengningen fungerer. Bilde A) er hvordan kvadratet egentlig er. Bildet er kopiert fra Det Norske Leksikon, og er ikke feilinformasjon. 

Og hvis du ikke forstår nå, så gidder jeg ikke å prøve og forklare mer. Å skrive til en vegg, eller folk som evt kverulerer er håpløst.

 

standard_1_aberrasjon-2.thumb.png.0c2af27a926c9c00131cdfc237d94e05.png

Anonymkode: ca6fd...973

Så hva skjer om du tar den nederste streken på bilde B, og legger på tilsvarende grad av krumming fra A til C? Dvs, la oss si at  avstanden fra midten på nederste linje på A til midten på nederste linje på C er 20 pixler (tenkt tall, jeg har ikke målt). Dersom du flytter midten på nederste linje på B opp 20 pixler - hva får du da?

Rett linje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (49 minutter siden):

Så hva skjer om du tar den nederste streken på bilde B, og legger på tilsvarende grad av krumming fra A til C? Dvs, la oss si at  avstanden fra midten på nederste linje på A til midten på nederste linje på C er 20 pixler (tenkt tall, jeg har ikke målt). Dersom du flytter midten på nederste linje på B opp 20 pixler - hva får du da?

Rett linje.

Jeg forstår at du virkelig prøver alt for å overbevise deg selv. Du har nå fått en illustrasjon av et kvadrat sånn det egentlig er, altså med rette linjer, og hvordan forvrengningene blir med fisheye linse. Har til og med tidligere lagt ved en forklaring på hvorfor rette linjer blir buede med denne effekten.

Og uansett hva du klarer å snu det til, så er utgangspunktet et kvadrat med rette linjer.

Orker ikke å diskutere det her mer nå.

 

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår at du virkelig prøver alt for å overbevise deg selv. Du har nå fått en illustrasjon av et kvadrat sånn det egentlig er, altså med rette linjer, og hvordan forvrengningene blir med fisheye linse. Har til og med tidligere lagt ved en forklaring på hvorfor rette linjer blir buede med denne effekten.

Og uansett hva du klarer å snu det til, så er utgangspunktet et kvadrat med rette linjer.

Orker ikke å diskutere det her mer nå.

 

Anonymkode: ca6fd...973

Men du påstår noe og evner ikke å forklare hvorfor. Det sier egentlig alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Men du påstår noe og evner ikke å forklare hvorfor. Det sier egentlig alt. 

Har forklart deg hvorfor over flere sider nå. At du ikke evner å ta til deg det, kan du ikke legge over på meg.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har forklart deg hvorfor over flere sider nå. At du ikke evner å ta til deg det, kan du ikke legge over på meg.

Anonymkode: ca6fd...973

Du stirrer deg blind på disse linjene. Ingen av oss vil noen gang komme høyt nok opp til å sjekke selv, så den diskusjonen er etter min mening mindre interessant. Måneformørkelsen, derimot, kunne vi se med egne øyne. Hvordan funker det på en flat jord? Ditt forslag om at det bare har med sola å gjøre, strider mot all empiri, så finn på noe bedre.

Jeg er fristet til å spørre om stjernehimmelen på den nordlige og sørlige halvkule samt midnattssol både i nord og sør, men det avfeier flatjordfolka som en del av konspirasjonen, så det lar jeg ligge. Til gjengjeld godtar de uten videre totalt udokumenterte påstander fra en navnløs skipper som en gang i begynnelsen av forrige århundre mente å ha sett Frihetsgudinnen på x antall kilometer, så skepsisen deres gjelder utelukkende det som taler mot deres eget verdensbilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2023 at 3:16 PM, Pawn Hearts said:

Du stirrer deg blind på disse linjene. Ingen av oss vil noen gang komme høyt nok opp til å sjekke selv, så den diskusjonen er etter min mening mindre interessant. Måneformørkelsen, derimot, kunne vi se med egne øyne. Hvordan funker det på en flat jord? Ditt forslag om at det bare har med sola å gjøre, strider mot all empiri, så finn på noe bedre.

Jeg er fristet til å spørre om stjernehimmelen på den nordlige og sørlige halvkule samt midnattssol både i nord og sør, men det avfeier flatjordfolka som en del av konspirasjonen, så det lar jeg ligge. Til gjengjeld godtar de uten videre totalt udokumenterte påstander fra en navnløs skipper som en gang i begynnelsen av forrige århundre mente å ha sett Frihetsgudinnen på x antall kilometer, så skepsisen deres gjelder utelukkende det som taler mot deres eget verdensbilde.

Hallo, AB … 973! Har du feiga ut? Gikk det for høyt for din medfødte logiske sans? Eller har du et svar? Du må gjerne google, men da bør du oppgi kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (På 5.11.2023 den 15.16):

Du stirrer deg blind på disse linjene. Ingen av oss vil noen gang komme høyt nok opp til å sjekke selv, så den diskusjonen er etter min mening mindre interessant. Måneformørkelsen, derimot, kunne vi se med egne øyne. Hvordan funker det på en flat jord? Ditt forslag om at det bare har med sola å gjøre, strider mot all empiri, så finn på noe bedre.

Jeg er fristet til å spørre om stjernehimmelen på den nordlige og sørlige halvkule samt midnattssol både i nord og sør, men det avfeier flatjordfolka som en del av konspirasjonen, så det lar jeg ligge. Til gjengjeld godtar de uten videre totalt udokumenterte påstander fra en navnløs skipper som en gang i begynnelsen av forrige århundre mente å ha sett Frihetsgudinnen på x antall kilometer, så skepsisen deres gjelder utelukkende det som taler mot deres eget verdensbilde.

 

Pawn Hearts skrev (10 timer siden):

Hallo, AB … 973! Har du feiga ut? Gikk det for høyt for din medfødte logiske sans? Eller har du et svar? Du må gjerne google, men da bør du oppgi kilde.

Nei, har ikke feiga ut. Har hatt en hendelse i nærmeste familie som har gjort at det har vært andre ting å tenke på. Ikke alle har mulighet til å sitte konstant på nett.

Utover det, så synes jeg det er rimelig spesielt å blande seg inn i en diskusjon som jeg hadde med en annen bruker, å si at du ikke synes det er interessant, for deretter snu det over til noe annet, forvente svar med en gang og mistenke at andre feiger ut. Spurte ikke etter din mening.  Jeg er opptatt av linjer, for det er det sikreste beviset, måneformørkelser eller ei. Vi kommer aldri personlig opp i den høyden, men videokameraer fra private personer gjør det.

Og som jeg tidligere har skrevet, hvis jorda krummer og er rund, så må man mye høyere opp en stratosfæren for å se det, og påstanden om at vi er istand til å se båter forsvinne bak noen horisont her nede på jorda er derfor feil.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

 

Nei, har ikke feiga ut. Har hatt en hendelse i nærmeste familie som har gjort at det har vært andre ting å tenke på. Ikke alle har mulighet til å sitte konstant på nett.

Utover det, så synes jeg det er rimelig spesielt å blande seg inn i en diskusjon som jeg hadde med en annen bruker, å si at du ikke synes det er interessant, for deretter snu det over til noe annet, forvente svar med en gang og mistenke at andre feiger ut. Spurte ikke etter din mening.  Jeg er opptatt av linjer, for det er det sikreste beviset, måneformørkelser eller ei. Vi kommer aldri personlig opp i den høyden, men videokameraer fra private personer gjør det.

Og som jeg tidligere har skrevet, hvis jorda krummer og er rund, så må man mye høyere opp en stratosfæren for å se det, og påstanden om at vi er istand til å se båter forsvinne bak noen horisont her nede på jorda er derfor feil.

Anonymkode: ca6fd...973

Først må jeg si at jeg håper denne hendelsen ikke var noe alvorlig og at det går bra med deg og familien din.

Når jeg spurte om du hadde feiga ut, var det ikke bare fordi du ikke hadde svart på det siste innlegget mitt, men fordi jeg stilte deg et spørsmål allerede 28. oktober. Du har vært aktiv her siden uten at du har gjort noe forsøk på å svare. Det er forståelig hvis du vil holde på illusjonen om at jorda er flat, men ikke hvis du virkelig lurer på hvilken form jorda har. Hvis ikke sol- og måneformørkelser kan forklares på en flat jord, må det bety at flatjordgjengen tar feil.

Jeg har all mulig rett til å blande meg inn i en diskusjon på et åpent diskusjonsforum. Flatjordfolka vrir og vender på alle bilder og opptak for å få dem til å passe med sitt verdensbilde, og de godtar aldri bilder som taler mot deres overbevisning. Derfor finner jeg ikke den diskusjonen særlig interessant eller fruktbar.

Antagelsen din om at vi ikke kan se skip forsvinne bak horisonten, stemmer ikke. Horisonten er faktisk ikke så vanvittig langt unna: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Horisont Står vi på stranda og ser ut over havet, er det mindre enn fem kilometer til horisonten. Hvis du mener utregningen er feil, må du nesten forklare hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...