Gjest Chrizzy Skrevet 10. april 2005 #41 Del Skrevet 10. april 2005 Gleder du deg til varmere vær du også? Jeg lever et helt annet liv når det er sommer, det er vel egentlig da jeg virkelig lever. Eksisterer nok bare på vinteren :-? Å vet du, å være på hyttetur, eller lavo, med skikkelige vinter klær, bål, varm drikke, snø. Ligge på ryggen på et reinskinn og se opp på nordlys og stjernehimlen, å det er herlig, levende og ubetalelig Vinteren er finest lengst nord Syns jeg Men sommeren, den er Best Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 10. april 2005 Forfatter #42 Del Skrevet 10. april 2005 Har du spist ennå tro Nå ble jeg så himmla sulten her! Etter at du sa du skulle spise søndags-middag :-) god søndag maisen!! Skal sjekke ut kongsberg tråden din! (Yess endelig fikk jeg til å sitere!!!) Hatt litt problemer med dataen,men ja jeg har spist. Men, det har vel du også nå, håper jeg Takk for sitatene også chrizzy finner nok noe som passer Vet ikke helt hva det sier om humøret mitt idag,men nå spiller jeg Trond Viggo m/ Barnetimen for de store Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 10. april 2005 Forfatter #43 Del Skrevet 10. april 2005 Chrizzy, jeg liker nok ikke vinter og snø fordi jeg må bruke krykker da (pga ryggen) + at jeg har astma :-( Synes jo det er herlig klar luft, mange pene motiver osv,men jeg drømmer om å flytte sydover så jeg kan sykle og leve hele året (Dessuten har jeg levd i Atlantis, og noen mener at Kanariøyene er fjelltopper der. Så jeg vil vel egentlig hjem ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #44 Del Skrevet 10. april 2005 (Yess endelig fikk jeg til å sitere!!!) Hatt litt problemer med dataen,men ja jeg har spist. Men, det har vel du også nå, håper jeg Takk for sitatene også chrizzy finner nok noe som passer Vet ikke helt hva det sier om humøret mitt idag,men nå spiller jeg Trond Viggo m/ Barnetimen for de store javisst gjorde du det! Spist har jeg også :-) Jeg har en venn som er ute å turnerer med trond viggo nå faktisk :-) Spiller trommer for ham Han TV er en raring! Ha det fint i kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 11. april 2005 Forfatter #45 Del Skrevet 11. april 2005 Jada, jeg hadde en fin kveld igår, Kafka, bortsett fra at jeg har vært så dum å laste ned den siste versjonen av msn messenger :evil: Og da ble det trøbbel med en gang! Her er forresten et av de siste leserbrevene mine: Lindrende enhet Etter at mange av oss lenge hadde ønsket at kommunen skulle starte en avdeling for alvorlig syke og døende mennesker, var det en fin dag da Lindrende enhet så dagens lys 23.mars 2004. Det hadde vært en lang kamp mot kommunens dårlige økonomi, men politikerne så hvor viktig en slik avdeling ville være og det var et enstemmig formannskap som bestemte at avdelingen kunne settes i gang. Hvorfor var vi så mange som mente at kommunen burde ha en slik avdeling? For å ta litt historikk: Lindrende enhet er en fortsettelse av hospice-bevegelsen som startet i England på slutten av 1960-årene. Hospice (fra Middelalderen) betyr ”et hvilested for reisende” og var et omsorgstilbud til lidende pilgrimmer. På Christophers Hospital utenfor London kom det første hospice i nyere tid, og det skulle være et hjem med behandling, pleie og omsorg for alvorlig syke og døende mennesker. Hospice var et samlebegrep for den grunnleggende filosofi for tilbud rettet mot pasienters fysiske, psykiske, sosiale og åndelige/eksistensielle behov. Nå brukes mer betegnelser som lindrende behandling, palliativ medisin, hospice-medisin og terminal pleie,- men alt bygger på hospice-filosofien. Når man kommer i den situasjon at en selv eller en nær slektning blir alvorlig syk eller nærmer seg døden, er det viktig å vite at det finnes et sted hvor en kan bli tatt vare på i betryggende omgivelser. Det innebærer både dyktig personale (det er en tøff jobb de har!) og et koselig miljø på rommene og avdelingen i sin helhet. Det er viktig at det ikke fokuseres på død og sykdom hele tiden, det skal også være rom for å glede seg, det skal være rom for god mat og drikke ( noe som er veldig viktig siden matlysten ofte er så som så), gode musikk og kunst-opplevelser og for de som orker det aktiviteter som små turer, maling, lesing av bok osv. Det bør være en menneskerett å få lov til å ”leve til du dør”, -ikke bare bli stablet bort som om du er til bry! Lindrende enhet er blitt nettopp en slik god holdeplass i en vond tid. Jeg snakker stadig med noen som har hatt pårørende på enheten, og de kan ikke få fullrost verken personalet eller selve avdelingen! De føler virkelig at både den syke og de selv blir tatt vare på i denne vanskelig tiden. 4.desember 2003 startet Venner av lindrende enhet opp, for å avhjelpe kommunen med noen oppgaver, og for å skape trivsel for pasientene og de pårørende. Blant annet skaffet vi tilveie midler til møbler og annet utstyr (bla. tv/video/stereo og kjøleskap til alle pasientrommene). Foreninger, lag, firmaer og privatpersoner har vist en enorm giverglede og vært med på å gjøre enheten så ”hjemmekoselig” som den har blitt. Kunstnere låner ut kunst til å pynte veggene med og privatpersoner stiller opp med nybakte kaker, det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hva en kan gjøre for å glede de syke og de som er pårørende. Men, venneforeningen har ikke bare bidratt til å gjøre avdelingen koselig, foreningen har også bidratt til kursing av de ansatte noe som er vanskelig å få til på et kommunalt budsjett. I tillegg har vi utdannet ca 15 pasientvenner som gjør dagene lysere for de som er knyttet til Lindrende enhet. Ved budsjettarbeidet nå i vinter dukket igjen Lindrende enhet opp som en post som kunne strykes for at kommuneøkonomien skulle gå i boks. Usikkerheten for både pasienter, pårørende og ansatte ble igjen trigget. Men, denne gangen er det mange mennesker som vet hva lindrende enhet står for og jeg tror ikke politikerne kan stryke enheten fra budsjettet like lett som de har gjort det tidligere. (Jeg snakket med en dame som hadde vært pårørende og hun sa at ”jeg skulle nesten ønske politikerne fikk oppleve å få en nær og kjær som ble pasient på enheten, så ville de skjønne hvor viktig avdelingen er!” Vi var enige om at det var et fælt ønske, men det viser hvor viktig hun syntes enheten var!) Er så enheten ”bare” en utgift for kommunen? Det er jo det som er så flott,- at i tillegg til å være et trygt og godt sted i en vanskelig tid eller på slutten av livet,kan pasientene være i nærheten av sine nære og kjære som da lettere kan komme på besøk! Tidligere måtte kommunen leie plasser i andre kommuner til disse pasientene. Det betyr at kommunen gikk glipp av skatteinntekter fra de som jobbet der. Nå er det derimot åpnet for at andre kommuner kan leie plasser på enheten =inntekt til vår kommune. Dersom det er ledige plasser på enheten kan den også brukes til avlastning for andre som trenger det (men det er streng prioritering, slik at dersom èn fra målgruppen trenger plass blir vedkommende selvsagt prioritert), men dette er noe som også påvirker andre miljøer og pårørende på en positiv måte. Lindrende enhet gir også veldig syke pasienter mulighet til å bo hjemme lenger, evt. ved at de kan være på avdelingen i kortere perioder av gangen. De som jobber på Lindrende enhet, enten som ansatte eller som frivillige,kan bare betegnes som engler når en hører og ser den innsatsen de utfører, og vi håper at de også i fortsettelsen kan få lov til å gjøre det. At politikerne nok en gang kan finne plass på budsjettet til denne viktige enheten i byen. Vi er jo alle klar over at det er rammene fra Stortinget som gjør at budsjett-arbeidet blir vanskelig, men vi håper allikevel at dere får det til enda engang! ****************************************' Sånn er det å bo i en fattig kommune i Norge (verdens beste land å bo i :-? Er det rart jeg synes det er viktig å skrive leserbrev?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 11. april 2005 #46 Del Skrevet 11. april 2005 Chrizzy, jeg liker nok ikke vinter og snø fordi jeg må bruke krykker da (pga ryggen) + at jeg har astma :-( Synes jo det er herlig klar luft, mange pene motiver osv,men jeg drømmer om å flytte sydover så jeg kan sykle og leve hele året (Dessuten har jeg levd i Atlantis, og noen mener at Kanariøyene er fjelltopper der. Så jeg vil vel egentlig hjem ) Ok jeg forstår kjempe godt, kjenner noen som har det sånn Åh tenk et hus i sydligere strøk, ved havet, ah ah ah Lyse gardiner som flagrer, tre gulv, fersk vannmelon til frokost, og en palme utenfor (bare en he he). Og syklen som bare står utenfor, klar til å ta en tur på markedet eller en cafe, skrive litt, nyte livet og været! Treffe en venninne, eller kanskje prate med et spennende menneske man aldrig har pratet med før, eller verdens beste elsker som bare kommer og tar deg med på piknikk, med havmat og hvitvin, OOOOOOOOOOO :hjerter2: Hadde vært bra ja Nei uff Jeg er egentlig i alt for tullete humørr til å skrive i dag, jeg skal gå å sette meg i stua å roe meg ned Håper du har en fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #47 Del Skrevet 11. april 2005 Men :o Vi skal da ikke være Vi må være :-) Alt går fint! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 11. april 2005 Forfatter #48 Del Skrevet 11. april 2005 Ingen grunn til å være for min skyld, chrizzy! Selvom jeg drømmer om å flytte sydover, så er jeg glad i Norge også Jeg har mange slektninger og gode venner, og akkurat nå har jeg det bedre enn på 10 år Men, alle som kjenner meg vet at den dagen jeg vinner i Lotto så drar jeg! Det beste er om jeg kan ha råd til å bo i Norge på sommeren og sydover på vinteren, men foreløpig er det bare en drøm Da hadde jeg jo hatt sommer hele tiden! Det er dessuten et økende alternativt miljø på Gran Canaria (vi skal vel møtes vi som levde på Atlantis, da ) og det synes jeg er bra. Her jeg bor er det også et blomstrende alternativmiljø, og det er veldig givende. Så du at jeg klarte å få inn et av leserbrevene mine her, Kafka? Det var et ganske langt et, de fleste er mye kortere (fjernet også navnet på kommunen, føler vel ikke jeg er helt klar for å avsløre så enkelt hvor jeg bor). Det bildet du tegnet var riktig malende, chrizzy :enig_animasjon: Det er jo bare å lukke øynene og drømme seg vekk..... Håper dere har det bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 11. april 2005 #49 Del Skrevet 11. april 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 11. april 2005 Forfatter #50 Del Skrevet 11. april 2005 Hei på deg, Fighter Skjønte at du ikke er helt i form idag :-( Føler du deg som avataren din idag, eller ? Han ser litt dusemang ut den katten din :-? Klemz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 12. april 2005 Forfatter #51 Del Skrevet 12. april 2005 Denne uka her tror jeg kommer til å forsvinne i en røyk Er kjempenervøs for festen nå, broren min skal jo "hevne" seg for at jeg tok fra han muligheten til å lage surpriseparty og kommer stadig med hint om hva som skal skje..... Han er jo som sagt løve,Kafka, og dere skal jo alltid vise dere fram Men, selvsagt gleder jeg meg mest Sjekket ut lokalet vi skal være på idag, så da vet jeg hvor mange jeg kan ha rundt hvert bord osv. Passer ihvertfall at jeg skulle til fysio i dag og at jeg skal på seminar på torsdag ("Omsorg - en salderingspost"!!!), da er jeg opptatt med andre ting Håper alle har det bra idag? Var innom festivalkontoret idag, gleder meg til summingen begynner utover nå Salget går ihvertfall bra- som vanlig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 12. april 2005 #52 Del Skrevet 12. april 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #53 Del Skrevet 13. april 2005 Men i alle! Skal vi løver alltid vise oss frem!?? Fortsatt flott dag/kveld, Maisen! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 13. april 2005 #54 Del Skrevet 13. april 2005 Hei på deg, Fighter Skjønte at du ikke er helt i form idag :-( Føler du deg som avataren din idag, eller ? Han ser litt dusemang ut den katten din :-? Klemz Jeg følte meg litt småsyk. Tror mest jeg var sliten. Ting har gått veldig i ett i det siste. Men nå går det bra. Håper du også har det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 13. april 2005 Forfatter #55 Del Skrevet 13. april 2005 Hei alle sammen Jada, jeg har det bra! "Bare" litt stresset, så jeg flyr litt til og fra KG. I morgen skal jeg heldigvis på seminar "Omsorg-en salderingspost", skal se om jeg kan plukke opp flere momenter til leserbrev à la det jeg har over her. Jeg er også hjelpeverge og da er det fint å samle punkter en kan bruke når en må "sloss" litt Jeg lover at jeg skal ta igjen og bli mer aktiv når bare den "berømmelige/beryktede" festen er over Koser meg med bluescd'en til Chris Rea nå, flott musikk til en litt stressa tilværelse Håper dere har det bra også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 13. april 2005 #56 Del Skrevet 13. april 2005 Heia! Ja nå nærmer det seg fest Blir sikkert kjempe bra jeg er litt ord fattig i dag, ser at det tar tid å få ut noe fornuftig Er helt i min egen verden tror jeg. Sola er kommet fram og alt er bare supert ! Men jeg begynner å få litt eksamens angst akkurat nå jeg Det går over Ha en fin flott kveld :klem2: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 13. april 2005 Forfatter #57 Del Skrevet 13. april 2005 Er ikke mye som kommer ut av meg idag,heller. Satser på at det blir bedre ut i neste uke Broren min har tatt helt av når det gjelder å få meg nervøs nå: idag måtte han vite akkurat antall gjester for å vite hvor mange helikopter han må ha for at vi skal rekke color line...... Jaja, han får bare holde på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 13. april 2005 #58 Del Skrevet 13. april 2005 Er ikke mye som kommer ut av meg idag' date='heller. Satser på at det blir bedre ut i neste uke Broren min har tatt helt av når det gjelder å få meg nervøs nå: idag måtte han vite akkurat antall gjester for å vite hvor mange helikopter han må ha for at vi skal rekke color line...... Jaja, han får bare holde på [/quote'] Å så spennende! Så artig å ha en bror som engasjerer seg sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 13. april 2005 Forfatter #59 Del Skrevet 13. april 2005 Artig,men litt slitsomt også Han skal egentlig hevne seg fordi jeg laget surpriseparty for han da han ble 40 :-? Men, så blir jeg litt usikker, for ca 10-12 år siden leide han nemlig hele Peter Wessel og arrangerte singelcruise. Så han har endel kontakter som jeg ikke har oversikt over. Vel,vel vi ser jo på søndag hva som skjedde :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 13. april 2005 #60 Del Skrevet 13. april 2005 Gleder meg til å høre. Håper han klarer å overraske deg skikkelig !!!! Men hvilken dato er det du har bursdag da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg