Gå til innhold

Maisens filosofiske hjørne


flowerpower

Anbefalte innlegg

Hei! Ja, jeg må vel prøve meg på dagbok, jeg også,da :roll: Jeg skal prøve å komme med mine små og store grublerier. Om det blir daglig er ikke godt å si, for livet mitt går i bølgedaler akkurat som livet til de fleste andre :wink:

Hva jeg er interessert i? Vel, jeg er buddhist, innen tibetansk buddhisme, jeg er veldig interessert i temaer om åndelige spørsmål og religion, men også i katter (noe jeg har felles med de egyptiske faraoene :wink: ), naturen, andre mennesker (spesielt venner og familie), musikk (altetende etter humør! Akkurat nå er det Cassandra Wilson som snurrer på spilleren). Jeg setter stor pris på en god diskusjon, driver konstant med selvutvikling (er så heldig at jeg har mine egne private guruer!). Et godt glass vin eller en sprudlende øl er heller ikke å forakte, særlig i godt selskap :P

Denne dagen har gitt meg 2 ganske lange (for denne tiden på året!) sykkelturer, og 2 gode samtaler med 2 nydelige mennesker :P

Jeg håper jo at det er andre i forumet som har noen av de interessene jeg har, da kan vi jo få det morsomt! Som det ble da vi var 2 som fant ut at vi hadde felles minner fra sykehus-opphold i barn/ungdommen :hoho:

Jeg håper dere alle har en fin søndag? :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy

:vinke: Heia! :)

Gratulerer med ny dagbok, håper den vokser og blomstrer med deg :dagensrose:

Så spennende at du er buddhist, jeg har vært veldi fasinert av buddhismen og kan litte grann om den. Husker godt at jeg leste en plass at undersøkelser viser at de "lykkeligste" menneskene er buddhister. Det er en fasinerende religion. Er du med i noe samfunn eller lignende?

Håper du har en kjempe fin dag :kghjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så koselig at du stakk innom, chrizzy :blomst:

Stemmer at buddhisme er spennende! Hvis jeg skulle hørt til et sted ville det være Karma Tashi Ling i Oslo, det er der tibetansk buddhisme samles. Problemet er at jeg er medlem i endel andre foreninger fra før, og det blir etterhvert dyrt, så akkurat nå er jeg "bare" medlem i Buddhistforbundet.

Det som er spennende med tibetansk buddhisme, er at den bygger på de gamle Bön-religionene i Himalaya. De trodde på flere guder og religionen var preget av endel mystisisme. Det er vel derfor jeg er litt nysgjerrig på Wicca og andre natur-religioner også.

Får se hva jeg kommer til å bruke dagboka til, men det kommer nok tanker om slike ting her også. Er så heldig at jeg har flere venner jeg kan diskutere åndelige temaer med og det er kjempespennende :P

Vi får se hva det blir til!

Blir jo spennende å se hvem som stikker innom også :P

Håper du får en fin dag, er litt grått her foreløpig men med så mye sol vi har hatt nå er det litt greit også. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være en litt grå dag (værmessig), ble den fargerik og effektiv innomhus :P

Til musikk av bl.a. Lisa Ekdal og Bone Woman (pagan-musikk) har jeg endelig fått begynt på bordkort til den store, litt ekle dagen jeg skal ha i april :-?

Det får meg til å tenke:

Som jeg har skrevet før er jeg jo buddhist og er derfor ikke redd for å dø,men å plutselig være over halveis i dette livet, -det er en merkelig følelse :sjenert:

Det er noe ved det å fylle runde tall, som gjør noe med oss tror jeg :roll:

10 år: det var jo bare ok, ikke lenge til jeg ble tenåring :P

20 år: også helt topp, for da kunne jeg endelig bli med kjæresten inn på steder han var gammel nok til uten at jeg var redd for å bli stoppet

30 år: ingen spesiell følelse,men jeg husker en kommentar fra en i baren:"Det var den sprekeste 30-åringen han hadde møtt!" (ikke vet jeg hva han pleide å møte,men....jeg tok det til meg!)

40 år: den prøvde jeg å vri meg unna :wink: ved å feire 39 årsdagen istedet. Da kunne jeg fortsatt si at jeg fylte noen og tredve :hoppe: .Men, siden kravet fra vennene mine var at jeg måtte feire 40 år også, ble det fine fester to år på rad :wink:

50 år: uæh :grine: Det ble en annen sak,ja! Heldigvis føler jeg meg ikke så gammel, og ingen tror jeg er det heller (sier de ihvertfall :-? ),men det er litt skummelt!

Men, den lille anarkisten jeg har inni hodet mitt sørger ihvertfall for at festen blir litt "anderledes" :P Alle må ta med seg mat til koldtbord + det de vil drikke, dukene blir av gråpapir (men med fargerik pynt!) osv.

Er det andre der ute som har gjort seg noen tanker om hva som skjer når vi fyller runde tall?

Jeg er forresten heldig. Har levd et forholdsvis godt liv (slitsomt,men godt), blitt kjent med utrolig mange spennende mennesker, og ikke minst lært veldig mye om meg selv. Og det takker jeg universets krefter for hver dag! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagbok :blomst_opp:

Jeg har ikke dagbok selv jeg .. men bruker de andres :ler:

Det var virkelig artig å finne en med felles minner - og det ville virkelig vært artig å være med på et treff med dere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Lillebille :P

Fant ut at det kunne være greit med ei dagbok, så vet andre med scoliose hvor jeg er :brunette:

Klart vi skal få til et treff en gang, det er ihvertfall et ønske fra mange av de jeg har kontakt med.

Håper du har det bra? Jeg ble riktig imponert over meg selv igår! Var ute på 2 "lange" (i forhold til at det var de første turene!) sykkelturer igår! Og,- ikke støl en gang :wink: Den ene resulterte i deilig te og en laaang, spennende samtale, den andre i god mat og godt drikke + en koselig prat :Nikke: Klemz :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WOW! Kjempeavslutning på dagen: Har vært på kafè med en veldig god venn og diskutert Jung, parallellverdener, indianere og mye annet spennende :P Føler meg priviligert som har sånne venner å snakke med. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:ler::ler::ler:

Jeg liker deg maisen. Du virker så veldig posetiv av deg :-) Slikt smitter :)

Så fint at du har laget deg dagbok! Jeg sier hei til deg i ny og ne jeg :)

Uten at du vet hvorfor så blir jeg glad langt inn i sjelen av å lese 'WOW!' på nettsiden din, så takk for det maisen - selv om du ikke forstår hvorfor :)

Jung liker du å alle greier.. Dette er flott!! :-)

Fortsatt god kveld til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at dere stikker innom Fighter og Kafka :P Og det kommer nok wow flere ganger i dagboka, er inne i en positiv del av livet og da er det bare å prøve å nyyyte det :enig_animasjon:

Og det kommer nok mer om musikk også, Kafka. Akkurat nå koser jeg meg med Usher :kul: Rolig og fin musikk å avslutte dagen med :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! så koselig at du liker den nye avataren min, chrizzy :P Er litt stolt at jeg klarte det uten hjelp :wink:

Har kost meg hos fysioterapeuten idag, og mens jeg lå der med varmepakninger under ryggen og delfin/hvalsang på ørene, slo det meg at jeg skulle skrive om sjelevenner i dagboka idag :P Og sånne impulser det skal man ta alvorlig har jeg lært!

Jeg tenker da ikke på de vi møter og sier at det må være en sjelevenn for vi fikk så god kontakt. Nei, da mener jeg de vi får ekstra god kontakt med på et dypere plan.

Böns-trossystem(som tibetansk buddhisme bygger på) sier at:"sjelevenner deler en dyp, ren og åndelig kjærlighet som eksisterer av seg selv, uten innsats fra noen av de menneskene som er innvolvert". .

Jeg tror som dere sikkert har oppdaget, på reinkarnasjon. Jeg er helt overbevist om at vi alle tilhører en sjelegruppe som hjelper hverandre med å lære den leksen vi skal lære i de enkelte liv. Leksene går ut på at vi skal ha vært igjennom alle aspekter ved det å være menneske: snill-slem, rik-fattig, syk-frisk osv. I livet mellom livene blir det bestemt hva temaet for den enkelte skal være, og så blir de gunstigste forholdene valgt (hvilket land, familie osv).

Sjelegruppen er ikke nødvendigvis sammen hele tiden, men en merker godt når en møter en fra gruppen. Noen møtes tidlig i livet, andre ser hverandre kanskje ikke i det hele tatt,men har god kontakt i andre liv. Eller vi misforstår og ikke skjønner at en person vi nesten hater, kanskje er en lærer for oss.

Jeg er så heldig å ha møtt en sjelevenn nå :P Det er en helt utrolig opplevelse. Vi hadde ikke behov for de vanlige "innledende rundene" da vi møttes, men gikk rett på temaer som reinkarnasjon, drømmetyding, åndelighet, Jung +++ Det første møtet startet kl.18.00 på en kafè over en kopp kaffe, og plutselig var kl 02.30, rommet var fyllt av folk, dj'en "spydde" ut musikk og vi satt fortsatt med den samme koppen og pratet om de samme spennende temaene. (Da blir det WOW, da Kafka :wink: ). Nå ser det ikke ut til at vi skal bli et par,men hva gjør vel det når vi har den knall-kontakten! Og med de temaene slipper vi jo aldri opp for noe å snakke om heller :gullengel: Engler, ånder og andre energier er helt naturlige samtale-emner :P

Nå er det jo ikke sånn at alle sjelevenner bare snakker om slike temaer,men sånn er det altså for oss.

Men, det er deilig når en virkelig treffer en som har samme interessene som en selv, ikke sant?

Sikkert endel av dere nå som rister på hodet og tenker: "nei, henne har det tørna for", og det må dere jo gjerne tenke,men tenk om det virkelig er sånn da? Ville ikke det være godt å vite? At når livet føles helt forferdelig, så er det noen der som har som "oppgave" å hjelpe :P Jeg synes ihvertfall det er en trøst, og i ettertid ser jeg jo at disse dukket opp når jeg hadde det som verst. Men, jeg var ikke klar over det der og da. Hadde som regel nok med å overleve. Håper dere har hatt en fin dag! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så koselig at dere stikker innom Fighter og Kafka :P Og det kommer nok wow flere ganger i dagboka, er inne i en positiv del av livet og da er det bare å prøve å nyyyte det :enig_animasjon:

Og det kommer nok mer om musikk også, Kafka. Akkurat nå koser jeg meg med Usher :kul: Rolig og fin musikk å avslutte dagen med :wink:

HEI! :tommelsmil:

Svarer via denne jeg :)

Jeg kjenner meg selv igjen litt i måten du skriver på maisen :) Før jeg skrev dette hadde jeg tenkt å skrive at jeg synes du er en flott person - men nå når jeg først har skrevet at jeg 'kjenner meg selv litt igjen...' så er jeg redd det ville høres feil ut?

Mener det uansett ikke slik. Bare at du virker veldig, veldig flott! :blomst:

Buddhisme liker jeg også veldig godt. Jeg har veldig respekt for dette, og Tibet er en av mine fremtidige drømme-reisemål :)

(Da blir det WOW, da Kafka )

:ler: jeg har lært meg å elske det utrykket :ler:

Jeg har mottat et WOW! tidligere en gang på noe jeg har sagt som betød mye for meg - og å få dette da, var... :Nikke:

Jeg er så heldig å ha møtt en sjelevenn nå :P

Veldig glad på dine vegne, maisen :klem: Og jeg forstår hvor glad du er for å kunne beholde kontakten med et slikt menneske. Heldig er du :enig_animasjon:

trøst

:Nikke: det er viktig og godt å ha noe å tro på. Jeg tror på det å tro på. Tror man på noe, så kan ingen si at det ikke er slik.. For det er slik for en selv :)

Håper dere har hatt en fin dag! :kul:

..og tilbake til deg maisen :gullengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuuuusen takk for fine ord inn i natten :enig_animasjon:

Ja, det er jo bare sånn det er,- om en tror på noe selv så har det ikke noe å si hva andre tror på. Etter å ha vært agnostiker noen år, var det en utrolig følelse da det plutselig gikk opp for meg hva jeg trodde på. Det sa på en måte bare klikk i hjernen min: Det er jo sånn

det er :P

Jeg er sikkert på at du er et godt menneske, du også Kafka :klappe: Tviler på at du kan være så veldig dårlig med alle de fine meningene, og kommentarene du alltid har.

Blitt lite musikk idag, men delfin og hvalsang, bølgeskvulp og litt klassisk attåt er jo ikke så ille :wink:

Tibet er et land som har en spesiell plass i hjertet mitt. Jeg er medlem i Tibetkomitèen, og har en kjempedrøm om å reise dit. Men, helst for å feire at det da er blitt fritt igjen! Dessuten har jeg en tibetansk munk som en av guidene mine,- så det er vel bare han som lengter hjem kanskje :wink:

Drømmer stadig om å vinne i Lotto, og da er det noen få land som står på ønskelista: Tibet, Egypt (alltid vært hekta på det landet!) og Kanariøyene (en av teoriene om Atlantis er at øyene er fjelletopper på Atlantis).

Du får ha en fin natt og spennende drømmer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg bare komme med en liten kommentar på hvordan det er her jeg sitter og knotter:

Sola skinner inn :P og fordi jeg har en krystall i vinduet, sitter jeg nå badet i både solskinnet OG masse små regbuer :danse:

Det er helt utrolig deilig :kul:

Men, nå må jeg ut og sykle en tur!

Håper alle får en fin dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Nå må jeg bare komme med en liten kommentar på hvordan det er her jeg sitter og knotter:

Sola skinner inn :P og fordi jeg har en krystall i vinduet, sitter jeg nå badet i både solskinnet OG masse små regbuer :danse:

Det er helt utrolig deilig :kul:

Men, nå må jeg ut og sykle en tur!

Håper alle får en fin dag :P

Hørtes flott ut! :ler:

Jeg kan ikke huske at jeg har vært så trøtt som i dag på lenge lenge lenge! Herlig å lese i dagboka di. Jeg kjenner ei som jeg tror er veldi lik deg i sinn, på en måte. Eller jeg tror i alle fall dere også hadde blitt sittende med kaffekoppen slik. Men jeg kunne nu også tenke meg å ta en kopp kaffe med deg :wink:

Ha en flott dag og håper du hadde en fin sykkeltur, nå må jeg inn i timen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei chrizzy, jeg hadde en fin sykkeltur og kom meg hjem akkurat da det begynte å falle noen dråper.

Er det du som går på lærerskole? Det gjorde jeg i sin tid også, skulle bli førskolelærer å "redde" alle barna som måtte ligge på sykehus :-? Jobbet i barnehage i 10 år,men da sa ryggen stopp. Det var en herlig tid, slitsom men med utrolig mange flotte opplevelser :P

Var så heldig å treffe på en av de som tenker likt som meg i byen idag, og det passet (selvfølgelig!) veldig godt! Begynner å bli stresset pga festen,- tenk om folk ikke har det gøy, tenk om det er for lite mat, tenk om migrenen slår til! :fy: Sånn må jeg bare ikke tenke, alt ordner seg jo :P

Det er jo egentlig et bra tema: hvorfor gruble over noe som ennå ikke har skjedd,- og som helt sikkert kommer til å gå bra :-) ?

Buddhister blir jo opplært i å leve i nuet,- merker at jeg har et stykke igjen,der ja :wink: Får bare jobbe videre, -kanskje jeg kommer til det punktet at jeg kan godta at jeg har sånne bekymringer, og så la de seile videre?

Nei, da får dere fortsatt ha en fin dag :P Jeg må vel se å bli ferdig med bordkortene nå. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det gjorde jeg i sin tid også, skulle bli førskolelærer å "redde" alle barna som måtte ligge på sykehus

Det tviler jeg ikke på :blomst:

Håper du hadde en herlig sykkeltur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Buddhister blir jo opplært i å leve i nuet,- merker at jeg har et stykke igjen,der ja  :wink:

Det der har jeg også både lest om å tenkt masse på. På en skole jeg gikk på så hadde vi dugnad i det daglige stellet av skolen, både ute og inne. Lærerne skulle gjøre det til noe spesiellt, kalte det for -Karma Yoga :ler: Vi skulle prøve å være tilstede i alt det vi gjorde, skulle trene på det når vi gjorde dugnaden. Var litt missnøye og fliring av det, men jeg lærte mye faktisk. Tenker ofte på det i dag når jeg gjør ting, men alt for lite alikevel :)

Ja det er jeg som går på lærerskole :) Barnehage kan lett ta knekken på en rygg. Vet om flere som har fått problemer.

Jeg er sikker på at festen blir rå bra!! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei chrizzy og Kafka :P

Så flott at lærerne brukte yogateknikker i skolen! Ikke dårlig. Det burde du ta med deg når du blir lærer, er mange unger/ungdommer i dag som ikke klarer å være i nuet. Vet det er endel i småklassene som benytter både meditasjon og massasje blant elevene og som sier at det blir mindre uro og krangling da :P

Nå var det nok ikke barnehagen som knakk ryggen min, den har vært dårlig siden jeg var 4-5 år, så egentlig holdt jeg lenge :-? På den tiden var gjennomsnittlig arbeidslengde for førskolelærere 5 år, så jeg holdt jo lenger enn det,da.

Håper dere får sove godt og at dere har spennende drømmer i natt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...