Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, kan noen her inne hjelpe meg? Jeg finner ikke igjen et av svarene her hvor en bruker har skrevet ned tips på ting h*n ser på YouTube som omhandler økonomi??? Har ikke funnet den og scroller opp og ned uten suksess!!! 

Anonymkode: b064a...451

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei kan du sende denne malen på pm? Superfin !!! :) 

Da må du sende meg PM først, siden du har postet som AB :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kan noen her inne hjelpe meg? Jeg finner ikke igjen et av svarene her hvor en bruker har skrevet ned tips på ting h*n ser på YouTube som omhandler økonomi??? Har ikke funnet den og scroller opp og ned uten suksess!!! 

Kan det være innlegg #53 på side 3? :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

April:
Husholdning: 1856,67/2000
Klær: -/0
Fornøyelser: 1672,90/2000
Diverse: 5534,89/3000
Faste kostnader: 4180,34/4200
Transport: 1206,00/800
Helse: 3600/3600
Totalt:  18 050,80/ 15 600

Sparing April: 10 000/10 000
Totalspar 2019: 51 062 kr.

Sist oppdatert: 30/4

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Nuttery skrev:

April:...

Sist oppdatert: 1/4

Er det 1. april der du bor allerede? Jeg enter et par dager til :) Hvordan gikk mars måned?

Skrevet (endret)

Da skal jeg ikke bruke mer penger i mars! hehe. Feriebudsjettet var jeg langt innafor, selv med bestilt fly og overnatting for turer fremover i tid. Så totalt har det gått bra (hvis man inkluderer ferie-posten), men ellers var jeg litt utenfor. Men det går bra. 

image.png.5579d5bb8d0021a530f1af84edc136d8.png 

Den første røde posten, mat: Der bestemte jeg meg for å storhandle og å begynne med mealprep etter jeg kom fra ferie. Det inkluderer også en tur til Svergie hvor det ble handlet litt kjøtt og ost. 

Den andre røde posten, annet: en bowlingtur, en solariumstur, litt diverse såpe osv fra Sverige, forloverkjole (har her regnet med restsummen jeg i utgangspunktet skal betale, brud skal betale litt har hun sagt). 

Den tredje røde, Helseutgifter: en time hos spesialist, og en medisinuthenting. 

Kommentarer til april sitt budsjett:

På matfronten skal jeg mealpreppe for 4-5 dager av gangen er planen. Jeg har nå fryseren full av kjøtt, noe fisk, og trenger da mer eller mindre bare grønnsaker osv. 

Jeg har ingen planlagte sosialiteter hvor det kommer til å gå mye penger fremover. Mulig det blir en kaffe her eller der. Skal bli ny bowlingtur til helgen, men har ikke tenkt å spille, kanskje ta en øl. Så blir det nok en og annen soltime (må vedlikeholde fargen).

Jeg tror jeg må hente ut mer medisiner ila april, så da blir det kanskje noen kroner der, men kan hende jeg klarer meg. I tillegg har jeg avbestilt Viaplay. 

Forhåpentligvis får jeg spart litt ekstra, jeg skal jo i flere bryllup fremover hvor alle ønsker seg penger...

Endret av elvital
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, elvital skrev:

Da skal jeg ikke bruke mer penger i mars! hehe. Feriebudsjettet var jeg langt innafor, selv med bestilt fly og overnatting for turer fremover i tid. Så totalt har det gått bra (hvis man inkluderer ferie-posten), men ellers var jeg litt utenfor. Men det går bra. 

image.png.5579d5bb8d0021a530f1af84edc136d8.png 

Den første røde posten, mat: Der bestemte jeg meg for å storhandle og å begynne med mealprep etter jeg kom fra ferie. Det inkluderer også en tur til Svergie hvor det ble handlet litt kjøtt og ost. 

Den andre røde posten, annet: en bowlingtur, en solariumstur, litt diverse såpe osv fra Sverige, forloverkjole (har her regnet med restsummen jeg i utgangspunktet skal betale, brud skal betale litt har hun sagt). 

Den tredje røde, Helseutgifter: en time hos spesialist, og en medisinuthenting. 

Kommentarer til april sitt budsjett:

På matfronten skal jeg mealpreppe for 4-5 dager av gangen er planen. Jeg har nå fryseren full av kjøtt, noe fisk, og trenger da mer eller mindre bare grønnsaker osv. 

Jeg har ingen planlagte sosialiteter hvor det kommer til å gå mye penger fremover. Mulig det blir en kaffe her eller der. Skal bli ny bowlingtur til helgen, men har ikke tenkt å spille, kanskje ta en øl. Så blir det nok en og annen soltime (må vedlikeholde fargen).

Jeg tror jeg må hente ut mer medisiner ila april, så da blir det kanskje noen kroner der, men kan hende jeg klarer meg. I tillegg har jeg avbestilt Viaplay. 

Forhåpentligvis får jeg spart litt ekstra, jeg skal jo i flere bryllup fremover hvor alle ønsker seg penger...

Kan du dele middagsplaner for ukene/5 dager på rad?

Anonymkode: 70bfd...471

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Ny Bruker skrev:

Er det 1. april der du bor allerede? Jeg enter et par dager til :) Hvordan gikk mars måned?

Nei, jeg bare hadde gjort klart budsjettet for neste måned :) mitt mars budsjett er jeg også ferdig med (ettersom jeg gikk over), og det kan du se litt over her!

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du dele middagsplaner for ukene/5 dager på rad?

Anonymkode: 70bfd...471

Har ikke helt 100% klart, men tror jeg skal tenke noe slikt:

I dag/søndag: biff, brokkoli, gulrot, couscous

mandag: antakeligvis en pakke lomper med en pakke kyllingskinke mellom kaffe med venninne og trening, og cottage cheese/kesam etterpå+shake.

Tirsdag: torsk, brokkoli/gulrotmos og avokado

Onsdag: chili con carne, muligens potet eller ris ved siden av

Torsdag: torsk, brokkoli/gulrotmos og avokado

Fredag: Kyllingwok av et eller annet slag, potet/ris/brødskive ved siden av

Lørdag: Chili con carne

Søndag: Kyllingwok, potet/ris/brødskive ved siden av

Skrevet

Jeg hiver meg på selvom vi nå starter april😁 jeg har lest litt her inne å har lært utrolig mye. 

Jeg har satt opp budsjett frem til august nå da jeg har som mål å spare 50000 kr innen juli er slutt, å de skal jeg bruke på en operasjon jeg har ønsket meg i lang tid. 

Budsjett for april ser slik ut:

Lønn: 21050
Lånekassen: 4000
25050

Faste utgifter: 0/10520
Mat: 0/3000
Husholdning: 0/500
Spotify: 0/109
Dyr: 0/500
Mobil: 0/800
Trening: 0/499
Diverse: 0/1000
Helse&velvære: 0/500
Sminke, klær&sko: 0/500
Sparing: 0/6000

0/23428

Få faste kostnader ligger husleie og andre regninger jeg betaler fast på. Jeg betaler hele husleien siden samboeren min tjener mindre å må ha sine penger selv, men han har sagt at han skal klare å betale nå fremover så kanskje kommer det inn 3300kr fra han i april, men foreløbig lar jeg alt stå på meg. Betaler han så går de rett til ekstra sparing isåfall.

Mat betaler vi hver for oss, da han spiser litt spesielt ift trening i tillegg til at vi jobber forskjellige tider.

Jeg har 4 dyr, 2 katter og 2 små hunder, så vanligvis har jeg 1000kr der pr mnd. Men nå har jeg en ny sekk med kattemat, masse vom til hundene å nettopp kjøpt ny kattesand, så vil tro 500kr holder i april.

Mobil varierer litt da det er nedbetaling av tlf og abonnement åsså bruker jeg å betale bussbilett med den, så har satt 800kr å tror det skal holde.

Alle faste utgifter betales i slutten av mnd da jeg får lønn, var usikker om jeg skulle ta april fra marslønna, men siden utbetalingen er i april så tenkte jeg det ble bedre sånn.

Lena

• Liker 4
Skrevet (endret)

Velkommen i tråden, @leenaa89  :vinke:

Jeg er av dem som leser (og lærer) mer enn jeg deler, men her kommer mine kommentarer til hvordan mars har gått:

Husholdning, strøm og mobil/wifi: Tilsammen gått < 1000,- over budsjett. Resten har gått under. Egentlig er dette forbruk fra februar, men belastet i mars, altså. Jeg venner meg til denne litt schizo måten å tenke budsjett på. Vet at i april går wifi-utgifter langt over pga heftig serieseing i februar! Jeg klager ikke, jeg  :lillesky:(Altså, forbruk i februar, regning kommer i mars, forfall i april). Si opp Netflix-abonnement og utvid wifi-kvote? Tenke, tenke..

Har ikke noen sparemål pr. måned; det som ble til overs denne gangen: ca 4800,-

Spent på mars-strømmen.

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Skrevet

Budsjett for april: 

Husleie

3458
Mobil   129
Mat   1200
Spotify   54
Diverse   500
Bussbilletter   1000

Sum   6341

Mye som går på transport denne måneden. Det er jo både påskeferie og jeg skal på tur neste helg. Derfor har jeg satt lite på mat denne måneden, ettersom jeg har regnet meg frem til at jeg bare trenger å kjøpe mat for 16 dager denne måneden. Får mat på besøk og hjemme på ferie. 1200 på 16 dager burde imidlertid gå veldig fint. Kan hende jeg klarer å holde meg under. Jeg har budsjettert for 300 kr for de neste 5 dagene, men har mye i skap og skuffer og har skrevet en handleliste der jeg ikke skal komme over 200 kr. Så jeg tror jeg skal få en bra start på april :)

• Liker 2
Skrevet
På 21.3.2019 den 16.37, blåtimen skrev:

Mars:

Mat og drikke: 578 700
Klær og sko: 275 / 400
Tekstil og hjem: 586 / 300
Helse og personlig pleie: 569 1000
Fornøyelser og mediebruk: 3559 1000
Gaver og veldedighet: 653 600
Totalt: 6220 / 4000

Sparing: 13 000 / 14 500

Oppsummering for mars :)

Det ser jo ikke så bra ut, men jeg er egentlig ganske fornøyd jeg. Den spillkonsollen har jeg planlagt i månedsvis og jeg teller den nesten ikke med som forbruk for mars. Trekker vi fra 2800kr på den, 660kr som er faste utgifter og 653kr på gaver så blir det bare 2107 på annet, som består av litt medisiner, noen bøker på mammutsalg, litt sminke og et handlenett. Innimellom blir tallene alene litt misvisende. 

Men jeg er som alltid klar for ny måned da :nigo: Må starte april med å bestille nye kontaktlinser så det blir som regel mellom 500-600kr der. De varer i minst 6 måneder, så jeg har egentlig lite utgifter på det, men det tar jo et godt innhugg i budsjettet når jeg kjøper nye. La inn 99kr på Fornøyelser og mediebruk fordi jeg kommer til å aktivere abonnementet mitt hos HBO igjen i morgen, det er jo endelig på tide med Game of Thrones igjen :rodmer:

April:

Mat og drikke: 500 700
Klær og sko: - / 400
Tekstil og hjem: - / 300
Helse og personlig pleie: - 1000
Fornøyelser og mediebruk: 99 1000
Gaver og veldedighet: 100 600
Totalt: 699 / 4000

Sparing: - / 14 500

Har som mål å få solgt et par duppeditter på finn i løpet av april. Så da gjelder det bare å få fingeren ut av rumpa og få lagt ut noen annonser :tongue:

Går faktisk opp bittelitt i inntekt i april også, det blir deilig! 

• Liker 2
Skrevet

Slik går det når man ikke holder kontroll over tallene gjennom måneden. Mye som er rødt. Det viktigste er sparing til oppussing. Må satse på det fremover siden vi vil helst strte i juni.

• Liker 1
Skrevet

Prøver å selge hodetelefonene jeg kjøpte for et par måneder siden på Finn, siden de ikke passer mitt bruk. Håper jeg klarer det snart. Har bestilt meg et par (billige) nye, som jeg betalte med et gavekort jeg fikk for en slik markedsundersøkelse. Må somle meg til å legge ut kåpen min på Finn og, liker den ikke så jeg har brukt den svært lite. Har andre klær og. Kanskje jeg får sett på det til helgen? :phaedra:

• Liker 1
Skrevet

Dere som bruker 129.- i måneden på mob, hva slags abonnement har dere da?

Skrevet
1 time siden, HerKommerMummi skrev:

Jeg har abonnement fra ice.net. 99kr/måneden for 500MB, 1GB med rollover. Er så sjeldent jeg trenger mer så det er mest lønnsomt for meg. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 timer siden, HerKommerMummi skrev:

Jeg har også Ice, men med 1 GB data inkludert med rollover. Det er mer enn nok for meg, ender som regel opp med å ha 2 GB data i måneden ettersom jeg ikke klarer å bruke opp rolloveren på data på måneden før, men får maks overført 1 GB med data da. 

Inkludert fri bruk av sms og tale da. Eneste jeg eventuelt betaler ekstra er selvfølgelig sms-tjenester.

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
Skrevet

Så, hva har godtfolket gjort med sparepengene fra mars måned? 

Personlig har det blitt nedbetaling på lån, og kjøp av 3 forskjellige aksjefond. 

Delphi Nordic 20%, Klp Aksjeglobal indeks V 60%, og DNB healtcare 20%.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, King in the North skrev:

Så, hva har godtfolket gjort med sparepengene fra mars måned? 

Personlig har det blitt nedbetaling på lån, og kjøp av 3 forskjellige aksjefond. 

Delphi Nordic 20%, Klp Aksjeglobal indeks V 60%, og DNB healtcare 20%.

Sparepengene mine for mars går nok til sparing, og litt til aksjer+fond. For 2019 hadde jeg som mål å spare 50 000 kr (bsu+bsu 2.0-innskuddet for neste år), og det blir jeg ferdig med nå. Så vi får se hvordan det blir neste måned! 

har nylig begynt å se litt på fond og aksjer, og sliter litt med å «lære meg» hvordan jeg handler osv (rent teknisk). Det høres kanskje teit ut, men kjenner meg litt lost. Tar det dog ikke tungt og satser på at jeg lærer i tide - er heldigvis tidlig i 20-åra enda :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...