Gå til innhold

Falske rykter er spredd på jobben om meg. Vold i hjemmet og banket av samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å spre falske rykter er grunn til oppsigelse. Jeg kommer til å kreve en unnskyldning og at hun legger seg helt flat. Jeg er ikke snill pike når folk tråkker på meg. Dine meninger henger ikke sammen, og du hadde unødig taklet dette noe bra selv om det var deg. 

Folk tenker på seg selv, og igjen er der synd på henne og ikke meg. Stakkars hun som kan miste jobben fordi hun satte ut rykter om at jeg blir slått hjemme. Stakkars henne som må ta ansvar for sine handlinger. Hun kommer mest sannsynlig til å ikke miste jobben fordi vi bor i Norge. 

Bli voksen selv! Jeg er ikke den typiske jenta som være godtar. Her har en kollega tråkket i salaten å hun må takle konsekvensene. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Hvor har du dekning for at det er oppsigelsesgrunn? 
Hvor får du det fra at noen syns synd på henne og ikke støtter deg? 

Når det gjelder konsekvenser - er du klar for å ta konsekvensene av hardkjøret du nå setter igang om det slår tilbake på deg selv fordi du ikke tenker rasjonelt før du handler?
 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uffff her var det mange usympatiske, kritiske, uempatiske svar- men også noen gode og konstruktive. 

Jeg synes det er forferdelig dårlig gjort å spre rykter uten å spørre personen direkte. Er man alvorlig bekymret så ringer man heller politi som har taushetsplikt fremfor å spre det på arbeidsplassen. Det kan ha vært av omsorg, eller av ren ondsinnet vilje. Det kan være noe ble misforstått av den som satt ryktet, og det kan være at det ble gjort av misunnelse. Det vet vi ikke, men jeg håper for din skyld at det blir ordnet opp i og at gjerningspersonen unnskylder seg.

Jeg tror nok du har opplevd en form for retraumatisering, der minnene fra barndommen kommer til overflaten. Jeg forstår deg kjempegodt! Traumer kan gi følelser av angst, høyt stress, at man vil unngå steder som minner om noe vanskelig, skam, sinne og bitterhet. Det er helt normale reaksjoner og handler ikke om svakhet. 

Jeg skjønner dette er tøft! Jeg ville bedt om henvisning til psykolog for å få det bedre. 

En god klem❤️❤️ Ta godt vare på deg selv, du fortjener alt godt. 

Anonymkode: a2885...3a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet som ikke er nevnt i tråden er at det er veldig viktig for samboers rykte at dette ikke blir spredt på falskt grunnlag. Det kan skape problemer for han, at han blir sparket fra sin jobb og mister venner og nettverk. Det kan få veldig alvorlige konsekvenser!

Håper dette blir tatt tak i!

Anonymkode: a2885...3a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sykmelder meg når jeg føler får det. Men enda er jeg i jobb fordi jeg har helse til det. Alt avhenger av om situasjonen blir tatt tak i eller ikke. Jeg går ikke på jobb med en person som ikke får konsekvenser for handlingene. 

Slutt å heng deg opp i sykmeldigen. Det som er viktig er at jeg har blitt utsatt for mobbing. Ja, å spre flaske rykter er faktisk mobbing. Hvis du er så opptatt av sykemeldinger så bør du skaffe seg jobb i kommunen.  Her går folk sykmeldt i flere måneder uten å være syk, og ingen mister jobben. Du får ikke flere stjerner i margen av å være på jobb. Sjefen driter faktisk i om folk sykmelder seg eller ikke. 

Hva mer alle som får seg jobb men plutselig blir syke etter 6 måneder.. Og som er borte i lang tid. SLUTT å heng deg opp i det som ikke er viktig. 

Ts 

Anonymkode: 09a0c...ed9

Det er viktig, fordi tråden du har laget her er "offentlig". Du har skrevet at du tenker å true med sykemelding, at du skylder på kvalme, du har traumer dine kollegaer/leder ikke trenger å vite om, du har detaljert delt alder, yrke, nytt arbeidssted, at du er gravid osv osv. Dette kan brukes mot deg, derfor er det viktig.

Du har helt sikkert endret på enkelte detaljer, men essensen er at holdningen til hva en sykemelding er kommer frem, og kan gjøre at arbeidsgiver bestrider den eller at du får det tøffere fremover enn om du står i det på jobb. Du vet ikke hva svangerskapet bringer for deg, hvis du skal sykemeldes senere er det en lege som skal vurdere dette. 

Jeg er selv sykepleier, er i samme aldersgruppe som deg og har all sympati med situasjonen. At du kaller dette mobbing er jeg også enig i, men du har fått gode råd og støtte så mitt innlegg er rettet mot hvorfor du ikke skal bruke sykemelding som trussel eller som ekstra ferie. Det blir oppfattet som svært uprofesjonelt og provoserer.

Lykke til videre i saken og møt på jobb med hevet hode, håper for din del at svangerskapet ikke gjør at du må redusere arbeidsmengden. 

Anonymkode: 4aeb0...0f4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg jobber i Oslo og i midt yrke snakker folk med hverandre om alt. I dag har hun som spredde ryktene klart å snu det til at jeg har gjort noe galt. Har også lagt ut på instagram at jeg er forferdelig som har snakket stygt om henne. 

Altså, hvor syk er dette menneske. Det er jo jeg som har blitt utsatt for noe vondt og ikke henne. Dessverre virker det som om flere er på hennes parti.. 

Ja dette er mobbing. 

Anonymkode: 09a0c...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Klokkeblomst90 skrev:

Psykopat!

Har vi fått en psykolog i tråden, som deler ut diagnoser over nett?

Anonymkode: da5b9...6c3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Klokkeblomst90 skrev:

Psykopat!

Altså... Klokkeblomst90 alle skjønner at det er du som er TS her! Kjeder du deg eller? 

 

Anonymkode: bfbf0...ba6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart i denne tråden, og vet at dette høres ut som spekulasjon, men: TS, slutt å diskuter med deg selv under nick og AB, dette er ikke lov. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS du har fått mange gode råd som du nekter å ta til deg. 

Jeg vil anbefale deg å lese denne https://www.nrk.no/ytring/de-sykemeldte-1.14326627?fbclid=IwAR3cd-urANJhjg4wRpdjC5HU94AHI1hey88R0tBBuOLhwiNTXN-rXKqoyiQ tenkte på deg med en gang når jeg leste den.

Tar ut et lite sitat;

En viktig del av å bli voksen er å ta ansvar for eget liv, ikke skylde på andre. Ta ansvar for dine egne reaksjoner. Hvis noen sier noe vondt til deg er det du som bestemmer om du skal la deg påvirke av dette. Det er ikke en kniv du får stukket i ryggen eller et slag mot hodet, det er bare ord. Dersom du føler deg krenket er det ditt ansvar. Det er mulig å trene seg på å ikke la seg krenke.

Vi har alle ansvar for vår egen helse og vi kan ikke overlate det ansvaret til vår leder. Lederen har ansvar for sin helse.

Anonymkode: eaef8...acf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså... Klokkeblomst90 alle skjønner at det er du som er TS her! Kjeder du deg eller? 

 

Anonymkode: bfbf0...ba6

 

34 minutter siden, Minitroll skrev:

Mye rart i denne tråden, og vet at dette høres ut som spekulasjon, men: TS, slutt å diskuter med deg selv under nick og AB, dette er ikke lov. 

Hvordan vet dere dette?

Anonymkode: da5b9...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan vet dere dette?

Anonymkode: da5b9...6c3

Moderator har fjernet et par av innleggene, og det er helt tydelig på skrivemåten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg jobber i Oslo og i midt yrke snakker folk med hverandre om alt. I dag har hun som spredde ryktene klart å snu det til at jeg har gjort noe galt. Har også lagt ut på instagram at jeg er forferdelig som har snakket stygt om henne. 

Altså, hvor syk er dette menneske. Det er jo jeg som har blitt utsatt for noe vondt og ikke henne. Dessverre virker det som om flere er på hennes parti.. 

Ja dette er mobbing. 

Anonymkode: 09a0c...ed9

TS, slik du skriver her inne så virker du ikke helt stabil. Enten er det graviditetshormoner, eller så har du andre psykiske utfordringer. 

Det er nok også derfor det virker som kollegaer tar den andre parts side, og sjefen ikke gjør noe med problemet. 

Oppsøk hjelp. 

Anonymkode: 7cb9c...c05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan vet dere dette?

Anonymkode: da5b9...6c3

Det er bare å lese noen av de andre trådene hun har startet med brukernavn...

Anonymkode: 18d8a...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å lese noen av de andre trådene hun har startet med brukernavn...

Anonymkode: 18d8a...6d6

Jeg gjorde det. 

Anonymkode: da5b9...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

.

Anonymkode: 9a4e7...f8c

Hva er vitsen? Dette har du jo ikke fått endret heller, siden du er anonym. 

Anonymkode: da5b9...6c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i huleste kan enkelte sitte her og mene at kollegaen har sladret for å hjelpe ts? Har man mistanke om at en kollega blir mishandlet så går man ikke rundt og sladrer! Da får man ta det opp med den "mishandlede" kollegaen sin eller andre instanser! 

Anonymkode: e1ac2...626

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Jeg er rolig og prøver å slappe av. Men det er vanskelig. Disse ryktene har foregått i 3 måneder og først nå har jeg fått beskjed. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Hvis det har gått slike rykter om deg i 3 mnd uten at noen har snakket med deg tenker jeg du har fler enn en dårlig kollega...

Anonymkode: 5aa95...75c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...