Gå til innhold

Falske rykter er spredd på jobben om meg. Vold i hjemmet og banket av samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gitt klar tale til sjefen. Om sjefen ikke ringer vedkommende å informerer til møte så kommer jeg til å sykmelde meg. 

Jeg krever at sjefen tar ansvar. Og jeg gir meg ikke. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Du må ikke finne på å sykemelde deg eller true med det. Arbeidsgiver vil bestride på flekken ettersom konflilt på arbeidsplassen ikke gir rett til sykepenger. Og du er jo faktisk ikke syk så da er det også trygdesvindel. Selv om situasjonen er ekstremt belastende (full forståelse) vil ikke det hjelpe deg noe er jeg redd.

Stå på, vær tøff med leder og hev hodet! Håper det ordner seg for deg og at denne kollegaen din virkelig får svi. 

Anonymkode: 9673d...a15

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo ikke sykemelde deg! Som alle andre her har svart deg; da sier du med oppførselen din at ryktene var sanne likevel.

Nå når du snart får barn, vil du være nødt til å lære deg å stå støtt i både større og vanskeligere saker enn dette, det skal jeg love deg. Du kan like godt begynne allerede nå. Du er ikke et barn lenger. Voksne folk må stå i vanskelige saker hele tiden. Vi kan ikke rømme hjem når ting blir litt vanskelig. Og ærlig talt; dette er ikke en kjempesak. Det er selvfølgelig litt kjipt, og kollegaen din burde ikke satt ut disse ryktene. Men nå går livet videre, og snart er dette glemt. Hvis du sykemelder deg derimot, gir du næring til denne saken. Du gjør den større enn den er, og setter deg selv i et dårlig lys.

Anonymkode: 61cd1...2f1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke finne på å sykemelde deg eller true med det. Arbeidsgiver vil bestride på flekken ettersom konflilt på arbeidsplassen ikke gir rett til sykepenger. Og du er jo faktisk ikke syk så da er det også trygdesvindel. Selv om situasjonen er ekstremt belastende (full forståelse) vil ikke det hjelpe deg noe er jeg redd.

Stå på, vær tøff med leder og hev hodet! Håper det ordner seg for deg og at denne kollegaen din virkelig får svi. 

Anonymkode: 9673d...a15

Jeg sykmelder meg når jeg føler får det. Men enda er jeg i jobb fordi jeg har helse til det. Alt avhenger av om situasjonen blir tatt tak i eller ikke. Jeg går ikke på jobb med en person som ikke får konsekvenser for handlingene. 

Slutt å heng deg opp i sykmeldigen. Det som er viktig er at jeg har blitt utsatt for mobbing. Ja, å spre flaske rykter er faktisk mobbing. Hvis du er så opptatt av sykemeldinger så bør du skaffe seg jobb i kommunen.  Her går folk sykmeldt i flere måneder uten å være syk, og ingen mister jobben. Du får ikke flere stjerner i margen av å være på jobb. Sjefen driter faktisk i om folk sykmelder seg eller ikke. 

Hva mer alle som får seg jobb men plutselig blir syke etter 6 måneder.. Og som er borte i lang tid. SLUTT å heng deg opp i det som ikke er viktig. 

Ts 

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen jeg har har et dårlig rykte. Han har latt slike saker ligge tidligere, fordi sjefen selv er konfliktsky. Fikk nærmest beskjed fra sjefen igår at han ikke hadde tid til å løse dette, fordi det var andre oppgaver som heller hastet. Derfor gikk jeg til øverste leder. 

Anonymkode: 09a0c...ed9

Du gjorde riktig i å gå til øverste leder. Konflikter skal løses igjennom sjefen som skal ha samtale med dere.

Jeg har vært tillitsvalgt i mange år og tro du meg når jeg sier at dette er en fillesak! Ja - det skal taes tak i, men det er ikke på langt nær i en liga hvor du med rette kan true med sykemelding og kreve kollegaen fjernet fra arbeidsplassen. 

Jeg kan bruke meg selv som ett eksempel. 

Jeg fikk selv ett rykte på meg når jeg var 22 om at jeg lå med en kollega jeg jobbet sammen med. Ryktene nådde hjem til samboer og han holdt på å flytte ifra meg fordi han trodde på ryktene. Jeg jobbet turnus og var vekk tre uker i gangen. Det var ingen romantisk relasjon mellom meg og kollegaen vi var bare veldig gode venner og hadde mange vakter sammen og hun som satte ut ryktene ble sjalu og var forelska i vedkommede. Naturlig nok var det dårlig stemning mellom meg og hun andre en periode. Jeg mistet nesten samboeren min pga tullet hennes!! Men vi skværa opp og jobba godt sammen i flere år etterpå. 

Du er en voksen dame. Du kommer til å gå igjennom langt verre ting i livet enn det er. Du må bare takle at noen kolleger er vanskeligere å jobbe med enn andre, men dere kommer langt i å ta en prat. 

Angående sjefen din er dette absolutt noe han skal ta tak i. Du kan også gå til tillitsvalgt eller ledere i høyere ledd. Men du skal ikke ønske en kollega fjernet eller sykemelde deg pga rykter. Folk snakker. Og av og til snakker de piss.

De eneste gangene jeg har vært med på å forvise noen fra arbplassen har det vært fysisk vold eller rus inne i bildet. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sykmelder meg når jeg føler får det. Men enda er jeg i jobb fordi jeg har helse til det. Alt avhenger av om situasjonen blir tatt tak i eller ikke. Jeg går ikke på jobb med en person som ikke får konsekvenser for handlingene. 

Slutt å heng deg opp i sykmeldigen. Det som er viktig er at jeg har blitt utsatt for mobbing. Ja, å spre flaske rykter er faktisk mobbing. Hvis du er så opptatt av sykemeldinger så bør du skaffe seg jobb i kommunen.  Her går folk sykmeldt i flere måneder uten å være syk, og ingen mister jobben. Du får ikke flere stjerner i margen av å være på jobb. Sjefen driter faktisk i om folk sykmelder seg eller ikke. 

Hva mer alle som får seg jobb men plutselig blir syke etter 6 måneder.. Og som er borte i lang tid. SLUTT å heng deg opp i det som ikke er viktig. 

Ts 

Anonymkode: 09a0c...ed9

Du sykemelder deg når du føler for det? 

Nei, deg har jeg ingen sympati med.. Barnslig er det du holder på meg.. 

Hadde vært godt med en ferie? Herregud, tenker du før du poster? 

Anonymkode: ab410...c3d

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har fått deg en knekk iht det du sier om fortiden og nå er hevn det eneste som surrer i hodet. Jeg tror du nærer opp ryktene ved å reagere med dette sinnet (og eventuelt sykemelding). Det er ganske dramatisk for et voksent menneske. Du har tatt kontakt med de som skal ta saken videre og det er det rette å gjøre.

Helt ærlig:  Du blir trolig ikke fornøyd før utfallet blir at hun sparkes, og det vil ikke skje.

Anonymkode: e6946...da7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, denne personen som har satt ut ryktene har visst trykket på de rette knappene hos det rette, dramatiske individet. Dette skjønte sikkert ryktesprederen, og nå morer hun seg. Vil du virkelig gi henne den gleden, og vise deg som den dramaqueenen hun villa ha deg til å bli?

Anonymkode: 61cd1...2f1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sykmelder deg når du føler for det? Du er ikke syk!!!

Du er i overkant hormonell og nærtagende! Denne holdningen og din reaksjon beviser jo bare at denne kollegaen har rett! Om dette ikke stemmer TS, så må du håndtere dette på en voksen rasjonell måte. Sansynligheten for at de ser på deg som en overhysterisk emosjonell person,er stor. 

Ro deg ned noen hakk. Du har tatt det opp med ledelsen og avkreftet ryktene. At hun skal få sparken for dette er ikke mulig, jfr lovverket. Ta deg sammen

Anonymkode: c1fe6...c11

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall lært en ting opp igjennom livet: Falske folk livnærer seg av andre folks dramatikk. Jo mindre dramatisk du er, jo vanskeligere gjør du det for sånne ekle folk å vippe deg av pinnen. Løft hodet høyt, børst av skuldrene og fnys av sånne lavtstående individer. Vis alle at du hverken er skjør eller lar deg vippe av pinnen, eller lar deg manipulere inn i et drama av noen.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sjefen din driter ikke i om du sykemelder deg. Korttidssykemeldinger koster bedriften. Og det er ekstra arbeid med å skaffe flere folk. I tillegg er alle opptatte av å ha en graf som viser lite sykemeldinger på arbeidsplassen. 

Sykemeldinger er en gode som de som er syke skal benytte seg av. Ikke de som er bitre og hevngjerrige eller som demonstrerer mot en leder.

Er en psykisk knekk gyldig årsak? Absolutt.

Men en psykisk knekk fordi en kollega har liret av seg noe idiotisk? Det tror jeg de færreste er enig i. Muligens ikke legen din heller. Ved å sykemelde deg virker det bare som det ligger noe i ryktene. Og det blir enda tøffere å komme tilbake på jobb.

Hvis dette er holdningene du viser til kolleger og leder - at du tar så lett på sykemeldinger som dette - så kan det være en pekepinn på hvorfor leder ikke tar tak i saken slik han bør gjøre. Kanskje du framstår som sippete og vanskelig å ha med å gjøre. Du er gravid og hormonell. Ikke si eller gjør noe i raseri. Sykemelder du deg bidrar du til å ødelegge enda mer for oss svangre kvinner i arbeidslivet. Vi har ikke akkurat ett godt rykte fra før.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bruker mail som kommunikasjon på jobben kan du eller leder sende ut en mail til alle ansatte om at det er satt ut rykter om deg vedr mishanding i hjemmet, og at dette ikke stemmer, ved spørsmål rundt dette kan leder kontaktes. Da er alle informert, og du slipper å ta inforunden til alle. Dersom dere ikke bruker mail kan leder informere på et morgenmøte, personlamøte e.l., og samtidig ta en runde på det med rykter og sladder på arbeidsplassen.

Jeg skjønner at du er sint på kollegaen din som har satt ut ryktet, men handlingen dine ifht dette og sjefens måte å håndtere det på er både umodne og overilte. Det er godt mulig dette får konsekvenser for personen det gjelder uten at du får beskjed, da det er en personalsak. Har hun ingen fast stilling er hun sånn sett ikke forpliktet til å svare på telefoner fra sjefen heller, ei heller er hun forpliktet til å stille på et møte med deg. Hvis hun er dårlig likt på arbeidsplassen fra før av er ditt beste forsvar (og din beste hevn siden du er så opptatt av det) at du går på jobb, gjør en god jobb, er en god kollega og blir verdsatt av dine andre kolleger for det.

Å sykemelde seg som hevn slå kun tilbake på deg selv, ingen andre. Dessuten vil fravær fra arbeidsplassen often gjøre det vanskeligere å komme tilbake, at du skal sitte hjemme og gnure og tenke og lage deg krisesituasjoner av hva folk sier og tror gjør deg ikke bedre i psyken, og det løser heller ingenting. Vi er mange på KG som har opplevd konflikter på jobb, og som flere sier her, det er bedre å stå i det til det går over når det tross alt er i så liten skala (det er faktisk det, selv om du ikke føler det sånn). Det er kollegaen din som har dummet seg ut, du går med hevet hode og lar det hele blåse over. 

Anonymkode: eaef8...acf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Carrot skrev:

Du skriver mye motsidende, i det ene øyeblikker at du gråter og har et voldsomt tankekjør og i det neste at du er rolig - jeg skjønner at det er vanskelig på det personilge pla, det jeg prøver få frem er at rent proffesjonelt og yrkesmessig må du klare å ha et "snørr og bart skille" på dette for å ikke sette deg selv i et dårlig lys selv om denne kollegaen har gjort noe utilgivelig.

hvilke svar tenker du på når du sier dette?

Det er vel helt vanlig å ha det slik i en vanskelig situasjon? Jeg anmeldte en gammel voldtekt i år, og føler det akkurat sånn. 

Anonymkode: b17a3...799

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel helt vanlig å ha det slik i en vanskelig situasjon? Jeg anmeldte en gammel voldtekt i år, og føler det akkurat sånn. 

Anonymkode: b17a3...799

To vidt forskjellige saker som ikke kan sammenlignes. 

Anonymkode: bfbf0...ba6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel helt vanlig å ha det slik i en vanskelig situasjon? Jeg anmeldte en gammel voldtekt i år, og føler det akkurat sånn. 

Anonymkode: b17a3...799

Jeg har ikke på noen måte sagt at det ikke er OK at TS har det vanskelig, men jeg påpeker at i jobbsammenheng er det avgjørende at TS opptrår proffesjonelt i forhold til å oppnå best mulig resultat for egen del i fremtiden og det holder jeg fast ved, det er ikke på noen måte dramatikk knyttet til det å beholde roen i en slik sak, tvert imot vitner det om styrke.

Du kan heller ikke sammenligne tankekjøret og kaoset knyttet til en voldtekt og et rykte.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med den over som foreslår å sende en Mail til kollegene. Sykemelder du deg er du ikke der for å kontrollere situasjonen, og denne personen kan fortsette å operere i kulissene og eskalere og sementere det hun har satt i gang. Og akkurat hva denne personene sier i «fortrolighet» til kollegaer får sjefen neppe gjort så mye med, samme hvor mye hen ønsker å hjelpe deg.. 

Jeg hadde sendt en Mail til alle om at det har kommet deg for øret at det hersker en oppfatning om at du er utsatt for vold i hjemmet, og at du hensyn til din samboer synes det er viktig å adressere dette direkte og avkrefte dette. Understrek at dette ikke er riktig.  Synes også du skal slenge på at du antar at dette bunner i en misforståelse og at kanskje i en slags omsorg for deg, men at du heldigvis ikke utsatt for dette.

Så slenger du på at du trives godt eller ser frem til videre samarbeid og så hever du deg så høyt over den manipulatoren at hun aldri har sett maken! 💪💪

Jeg har erfaring med en lignende kollega, og det jeg lærte var rett og slett at slike folk ikke lar seg kontrollere fra toppen, men om du plukker av dem det våpenet de har, kan du oppleve at de lar deg være i fred. I denne sammenheng mener jeg våpenet hennes er at hun setter deg i et «stakkarslig»/«offer»/«kuet»-lys (nei, jeg mener ikke mishandlede mennesker er ble av disse tingene, men det er vel det hun håper folk skal synes) og seg selv i et lys av å være din fortrolige og den kloke som egebtlig vet hva som foregår. Det er dette du må fjerne fra henne. Greier du det tror jeg ikke hun vil rette denne oppførselen mot deg igjen. 

Masse lykke til! 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vintage skrev:

 

Men om man har mistanke eller tror at noen blir mishandlet hjemme, er da den beste hjelpen man kan gi å sette ut rykter om det på hennes arbeidsplass?

Det er direkte ondsinnet, og har ingen elementer av hjelp i seg!

Er man ondsinnet når man er dum? 

Man føler kanskje st man lufter en mistanke/bekymring, men du kaller det for å sette ut rykter. 

Det er høyst bekymringsverdig at en sykepleier ikke klarer å se at det kan være uheldig/dårlig dømmekraft, ikke ondsinn, som skapte denne situasjonen. 

Anonymkode: 7cb9c...c05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er grunnen til at jeg alltid møter negative ting jeg hører om andre med skepsis. Hvis jeg ikke kjenner en person godt selv, tror jeg ikke på noe jeg hører om henne heller. 

Anonymkode: 6f5a2...93b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe lignende, og vet hvor ekkelt det er.  I vårt tilfelle var det var en i familien som hadde diktet opp at mamma hadde sagt at hun var redd for at kjæresten skadet meg og isolerte meg hjemme.

Jeg har før vært i ett voldelig forhold og vokste opp i ett voldelig hjem, så jeg viste at mamma ville tatt det opp med meg først om hun var bekymret. Men var selvfølgelig redd for at noen skulle tro det var sannhet i historien. For kjæresten min er bare god med meg, og jeg var redd for ryktet hans innen familien skulle bli svertet. Jeg snakket først med kjæresten, så mamma og deretter tok jeg opp løgnen med han som startet løgnen. Han var sur på mamma, og ønsket å lage problemer i vårt forhold (han er ikke frisk). Og siden jeg ikke viste hvem han hadde fortalt dette til, så tok jeg og kjæresten det opp med hele familien, slik at ingen skulle spekulere i dette. Men vi ble ferdig med det etter det. Og han vet nå at jeg blir å konfrontere og ta tak i rykter med en gang, så det er ikke lurt å prøve seg på noe slikt igjen. For han var ikke høy i hatten når han måtte svare for seg.

Siden dette er på jobb og du er ny, så er sikkert vanskeligere å komme over. Jeg skjønner at du er sint og ønsker å forsvare samboeren din. Men du har tatt det opp med kollegaene dine, du har tatt det opp med sjefen og dere skal i tillegg ha en samtale med ryktesprederen. Nå må du bare vente å se hva som skjer, men du må jo gi de litt tid til å reagere. Men å være ute etter hevn, sykemelde seg, spekulere om rusmisbruk og baksnakke hun kollegaen kommer ikke til å føre med noe godt, selv om du har grunn til å være sint. Det kommer bare til å gjøre at de andre føler seg i midten og kommer til å sure til arbeidsmiljøet. Men jeg håper du og samboeren din får en unnskyldning fra henne og at hun må trekke tilbake ryktene offentlig, siden det har spredt seg. 

Anonymkode: 7e9cc...a28

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå i det med hevet hode. Snakk med dama og si rett ut til henne at sånt kan hun ikke gå rundt å si! 

Sykemelder du deg eller spiller du offerrolle her blir du bare "hun nye dramaqueen som forsvant ut i sykemelding og fødselspermisjon med en gang som ingen har jobba noe særlig med." 

Anonymkode: bfbf0...ba6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sykmelder meg når jeg føler får det. Men enda er jeg i jobb fordi jeg har helse til det. Alt avhenger av om situasjonen blir tatt tak i eller ikke. Jeg går ikke på jobb med en person som ikke får konsekvenser for handlingene. 

Slutt å heng deg opp i sykmeldigen. Det som er viktig er at jeg har blitt utsatt for mobbing. Ja, å spre flaske rykter er faktisk mobbing. Hvis du er så opptatt av sykemeldinger så bør du skaffe seg jobb i kommunen.  Her går folk sykmeldt i flere måneder uten å være syk, og ingen mister jobben. Du får ikke flere stjerner i margen av å være på jobb. Sjefen driter faktisk i om folk sykmelder seg eller ikke. 

Hva mer alle som får seg jobb men plutselig blir syke etter 6 måneder.. Og som er borte i lang tid. SLUTT å heng deg opp i det som ikke er viktig. 

Ts 

Anonymkode: 09a0c...ed9

Det er legen som eventuelt sykemelder deg. Du kan ikke sykemelde deg selv. 

Anonymkode: 9e079...2d5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...