Gå til innhold

Falske rykter er spredd på jobben om meg. Vold i hjemmet og banket av samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når man spør, og får svar, så skal man bare fortsette med å spre rykter? 

Anonymkode: da5b9...6c3

Men er det å spre rykter hvis man snakker med en annen kollega om at man er bekymret for TS fordi *hva nå enn det er som fikk henne til å tro at TS ble mishandlet*? Hvordan vet vi, eller TS at hun ikke faktisk bare var bekymret for TS og prøvde å hjelpe henne? 

Og nei, TS, jeg er ikke skutt i hodet selv om jeg synes dere reagerer litt overdrevent, jeg skjønner bare ikke hvor all indignasjonen kommer fra. Det virker så overdrevent å skulle sykemelde seg, ønske at kollegaen får sparken osv. 

 

Anonymkode: 95dd6...8c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts høres alt for svak ut til å ha en jobb med andre mennesker.  Du har bygget dette opp til å være verdens verste problem, ta deg sammen.  Jeg er så glad jeg jobber mest med menn og ikke dere kvinner - backstabbing, baksnakking, hormonelle, bitre, hevngjerrig kjerringer alle sammen.  

Har du tenkt ts at grunnen folk ikke spurte deg om disse ryktene er fordi de tok ikke dette med alvor, da de nok skjenner til kollegaen din mye bedre enn deg?  Tror du må gå til fastlegen og få deg noe medisin for å roe deg ned litt.  Du lager MYE mer ut av dette en som er normalt. 

Anonymkode: 85195...51c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en trolletråd eller? Her er det mye forklaringer som ikke henger sammen.

Nå har jeg lest hele tråden din ts, med svarene både fra andre og deg selv. Det er helt greit at du føler deg såret, men du har jo ikke konfrontert vedkommede en gang? Du sitter i ditt eget hode og lager scenarioer og teorier om ditt og datt og hisser opp deg selv og bestemmer deg for at å være litt sleiv i kjeften skal koste en person jobben. 

Hvorfor skal du ta fra henne jobben og ødelegge inntekten og kanskje livet hennes fordi hun har sagt noe som var veldig dumt å si? Hvorfor skal hun miste jobben fordi at du ikke vil jobbe med henne lengre? Har du aldri sagt noe feil selv? Har du aldri hørt på at kolleger han sagt noe skeivt?

Hvis det er som du sier at du får traumer og angst og uro av å se henne etter at hun har spredd disse ryktene, (du vet ikke om hun er kjernen en gang! Kanskje de andre bare skylder på henne.) så har du seriøse problemer psykisk som bunner i helt andre ting en denne kollegaen. Traumer og angst er seriøse begreper som ikke skal taes for lett på. Hvis så er tilfelle at hun gjør deg syk av dette så må du oppsøke hjelp. For dette er faktisk noe man må tåle her i livet. Slikt drama lærte man seg å takle på ungdomsskolen.

Denne kollegaen bruker du bare som unnskyldning nå fordi langt større problemer. Og det er ikke riktig at det skal koste henne jobben. Snakk med en psykolog, for får du traumer og angst av dette så er du ikke frisk.

Mulig hun har synes synd i deg fordi hun tror at samboeren din slår deg, men du prøver å få henne sparket fordi du ikke liker henne lenger! Og du ønsker å straffe hele arbeidsplassen din med sykemelding fordi noen har snakket om at de synes synd i deg! Hvordan i alle dager mener du at du er ett bedre menneske ennn denne dama og de andre her selv? For en flau tråd! "Buhu stakkars meg! Når jeg ikke får svarene jeg vil ha så blir jeg enda sintere og dramatiserer enda mer".

Få en ryggrad og konfronter alle det gjelder selv hvis leder ikke gjør noe. Be dem slutte å snakke tull og hvis det fremdeles er så jævelig å jobbe der at du er helt ødelagt så finn deg en ny arbeidsplass. Sykepleiere er det manko på. 

Men slutt å spille offerrolle for filleting! Du er 30 år!!

Anonymkode: bfbf0...ba6

Å spre falske rykter er grunn til oppsigelse. Jeg kommer til å kreve en unnskyldning og at hun legger seg helt flat. Jeg er ikke snill pike når folk tråkker på meg. Dine meninger henger ikke sammen, og du hadde unødig taklet dette noe bra selv om det var deg. 

Folk tenker på seg selv, og igjen er der synd på henne og ikke meg. Stakkars hun som kan miste jobben fordi hun satte ut rykter om at jeg blir slått hjemme. Stakkars henne som må ta ansvar for sine handlinger. Hun kommer mest sannsynlig til å ikke miste jobben fordi vi bor i Norge. 

Bli voksen selv! Jeg er ikke den typiske jenta som være godtar. Her har en kollega tråkket i salaten å hun må takle konsekvensene. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å spre falske rykter er grunn til oppsigelse. Jeg kommer til å kreve en unnskyldning og at hun legger seg helt flat. Jeg er ikke snill pike når folk tråkker på meg. Dine meninger henger ikke sammen, og du hadde unødig taklet dette noe bra selv om det var deg. 

Folk tenker på seg selv, og igjen er der synd på henne og ikke meg. Stakkars hun som kan miste jobben fordi hun satte ut rykter om at jeg blir slått hjemme. Stakkars henne som må ta ansvar for sine handlinger. Hun kommer mest sannsynlig til å ikke miste jobben fordi vi bor i Norge. 

Bli voksen selv! Jeg er ikke den typiske jenta som være godtar. Her har en kollega tråkket i salaten å hun må takle konsekvensene. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Alt den tiden du har kastet bort her inne kunne du har brukt på sinnemestring kurs.  

Anonymkode: 85195...51c

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sykmelder deg ikke, TS.  Legen din sykmelder deg om det er en grunn til det.

 

Det sagt...Den som satte ut stygge og usanne rykter bør jo få en sterk reaksjon fra høyere hold. Håper ledere, sjefer eller hva de kalles hos deg tar det på alvor og tar tak så slikt ikke skjer igjen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppnår å slippe å møte en arbeidsdag fylt av angst, uro og følelsen av å være kvalm. Dette er noe jeg kommer til å gjøre hvis ledelsen ikke tar tak i problemet. Jeg sier ikke nei takk til en liten ferie. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Du høres ut som en knall arbeidstaker...

Du er helt ny i jobben og er allerede gravid,  lager drama og truer med sykemelding! 

De er sikkert kjempe fornøyd ;)

Jeg forstår at du er urettferdig behandlet og det kollegaen din gjorde er ikke akseptabelt. Men mitt råd er å gå litt mer stille i dørene. Du risikerer å bli veldig mislikt selv om det er kollegaen sin skyld! 

Anonymkode: e964f...ad8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spre falske rykter er grunn til oppsigelse.

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Nei. 

Sett deg ned å bla litt i Overenskomsten og i Arbeidsmiljøloven. 

Er dette den første jobben du har?

Her fremstår du som en grinete jentunge som er vanskelig å ha med å gjøre og skal lage sak mens kollegaene dine virker som en sammensveiset gjeng som snakket sammen fordi de var bekymret for den nye kollegaen sin. 

Anonymkode: bfbf0...ba6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får utrolig gode råd av blant andre @Carrot her, råder deg til å ta disse til deg. Alle skjønner at dette er en vanskelig situasjon og alle er enige om at kollegaen som har satt ut ryktene er en idiot. Men folk prøver å gi deg råd til hvordan du kan handle for å sikre DITT EGET BESTE. Og det sikrer du ikke ved å sykemelde deg og lage hevn ved å ydmyke ryktesprederen. Da fremstår du som hevngjerrig og overdramatisk, og noen kan også tenke at det er noe i ryktene siden du reagerer så sterkt. Du takler dette best ved å fortsette å gjøre jobben din og opptre nøytralt overfor ryktesprederen. Da viser du at du ikke lar deg vippe av pinnen og at ryktene bare er piss. Dette vil gå over!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt den tiden du har kastet bort her inne kunne du har brukt på sinnemestring kurs.  

Anonymkode: 85195...51c

😂

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spre falske rykter er grunn til oppsigelse. Jeg kommer til å kreve en unnskyldning og at hun legger seg helt flat. Jeg er ikke snill pike når folk tråkker på meg. Dine meninger henger ikke sammen, og du hadde unødig taklet dette noe bra selv om det var deg. 

Folk tenker på seg selv, og igjen er der synd på henne og ikke meg. Stakkars hun som kan miste jobben fordi hun satte ut rykter om at jeg blir slått hjemme. Stakkars henne som må ta ansvar for sine handlinger. Hun kommer mest sannsynlig til å ikke miste jobben fordi vi bor i Norge. 

Bli voksen selv! Jeg er ikke den typiske jenta som være godtar. Her har en kollega tråkket i salaten å hun må takle konsekvensene. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Jeg skjønner ikke hvor du tar det fra at noen synes synd på henne. Folk synes ikke forbrytelse og straff står i forhold hvis hun skal miste jobben for litt sladder, som kanskje/kanskje ikke var vondt ment. At du velger å tolke det som om at alle holder med henne sier ganske mye om deg.

Jeg er ikke AB ba6, men dette HAR vært meg. Og jeg kan love deg at jeg tolket det bedre enn deg!

Du, derimot, har kommet fram til at kollegaen har spredt sladder om deg fordi hun er misunnelig på huset ditt, og derfor bør hun dømmes til arbeidsledighet og du skal gå langvarig sykemeldt pga diagnosen hevn. Tygg litt på det og spør deg selv om hvorfor folk kan oppfatte dette som en trolletråd.

 

Anonymkode: 569e1...948

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter igjen med en opplevelse av at Ts mener vi aldri skal bry oss om hverandre. Jeg har selv gått med en vond følelse av at en på min jobb ikke hadde det bra hjemme. Etter hvert kom det små signaler om at det kanskje stemte og mere og mere falt på plass. Allikevel kunne hverken jeg eller andre vite noe sikkert, og ja, vi snakket sammen bak ryggen på kollegaen. Vi var oppriktig bekymret. Enden på visa var at kollegaen en dag våget å bekrefte at ryktene var sanne. Den dagen kjørte jeg henne og barna til krisesenter. De reiste aldri tilbake til mann og far. Det er mange år siden nå men fortsatt kan hun som ble utsatt for «ryktene» stoppe meg på butikken og si takk. 

Tenk på det Ts. 

Anonymkode: a2eab...60d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips fra en dramaqueen til en annen. Du burde roe deg ganske kraftig ned før oppførselen din får konsekvenser for deg. Tenk deg om 10 ganger før du handler.

Anonymkode: 87d41...241

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd til rykter er å fortelle at detta absolutt ikke stemmer. Få tak i leder/sjef og den det gjelder for et møte. Hva alle andre angår ville jeg ikke brydd meg om. Tenk at denne dama har store problemer og at det er synd på henne. Bestem deg for å ikke bry deg om ryktene så vil humøret ditt bli bedre.

Det verste du kan gjøre er å lage drama, gå høyt og lavt for å rydde opp i ryktene og gjøre mer ut av det. Da ser det fortere ut som om de har rett og at du bare er redd for at andre skal få vite det. Så når det har gått et halvår så kan du si et par setninger om hvor ille slike rykter kan bli. En og annen passiv kommentar som får de andre til å tenke at det ikke stemmer. 

Hold deg langt unna dama, bare opptre med normal høflighet til en hver tid. 

Anonymkode: e1083...6be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker voksen og yrkesaktiv - ikke skolealder. Dere griper etter halmstrå.

Anonymkode: 4dc1e...e80

De verste jentene jeg vet om som har mobbet meg KRAFTIG i voksen alder er utdannet og jobber innen barneskole, sykepleier og eldrehjem. 

Anonymkode: e1083...6be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare ta det med ro og vit at sannheten alltid kommer frem tilslutt. Det har gått sinnsykt rykter om meg de siste 10 årene, men NÅ begynner det endelig å snu. De ser at jeg er en veldig stabil og rettferdig person med mange venner rundt meg. De har erfart at det ryktene kommer fra, der er det store psykiske problemer. 

Det tok 10 år, men det føles godt å endelig bli trodd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hyggelig med sånn ryktespredning. Skjønner godt at det går inn på deg Ts.

Du starter med å mistenke kollegaene for å være sjalu, både fordi du har et flott hus, god økonomi, og fordi du fikk jobben. Du har bedt kollegaene på fest, og er stolt av hjemmet ditt. Du forteller at du har klart deg bra tross en bakgrunn hvor moren din ble mishandlet. Du er stolt over det du har klart, og stolt over fasaden.

Nå har den slått sprekker, og du overreagerer veldig. Nå er flere av kollegaene dårlige, hun som satte ut ryktene er ikke godt likt, og lederen din har et dårlig rykte fordi h*n er kjent for å ikke ta tak i ting. Alt blir feil ifg deg nå, og du er krenket og forlanger at dette blir ryddet opp i, du skal bli tatt på alvor, og ser helst at kollegaen får sparken. Pluss at du vil sykmelde deg og bli borte leenge. Veldig mye dramatikk.

Som sagt, jeg skjønner at det er veldig lite hyggelig med rykter, men nå er det ikke til din fordel at du lager enormt med drama. At mannen din gråter er også litt uforståelig for meg. For å si det sånn, så hadde du reagert som du gjør her i tråden, og fortalt om mannen din og bakgrunnen din til meg ansikt til ansikt, så ville jeg umiddelbart trodd at det var noe i ryktene. Beklager å si det, men din reaksjon pluss det faktum at kvinner som blir utsatt for vold i mange tilfeller har en voldelig forelder, gjør at en kan bli mistenksom. Jeg sier ikke at du ikke snakker sant! Men som du reagerer så kan det være lett å ikke tro på deg. 

Det beste du gjør er og rolig avkrefte ryktene. Si at det er tragisk at sånne oppstår, men at det ikke har noe rot i virkeligheten. Vær rolig og behersket, for det er det du absolutt vinner mest på! Ingen tvil altså. Så må du få snakket med kollegaen som har satt ut ryktene. 

Det kan være at hun faktisk har trodd dette av en eller annen grunn. Det kan være at hun har hørt det fra andre. Du vet egentlig ikke hvorfor hun har sagt det, og rykter på jobb er dessverre ganske vanlig, for folk konfronterer helst ikke. Det er bare å lese her inne hvor folk vet om ting, og flere ganger skal gi beskjed anonymt. Da har de antageligvis snakket med andre først. Verden er ikke like lys og enkel alltid. Vi erfarer nok det alle sammen iblant.

Hvis du vil ditt eget beste, så la vær å sykmelde deg, for som nevnt så er dine reaksjoner nå som å hive bensin på bålet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker etter å ha lest svarene dine at du bør oppsøke fastlegen og be om sykemelding. Så ber du om henvisning til dps poliklinikk for behandling. Nei jeg sier ikke dette for å være slem men du har nok ikke kommet deg så ovenpå som du selv tror. 

Anonymkode: 67b51...3b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for personangrep, spekulasjoner og svar til dette. Tråden er også ryddet i henhold til denne regelen:

Sitat

* Det er ikke lov å diskutere med seg selv, eller utgi seg for å være flere personer i en tråd, ved å benytte flere kontoer eller AnonymBruker-funksjonen.

Elaine Marley, mod.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg TS. Anser meg selv som sterk, men hadde virkelig gått utav mitt gode skinn hadde dette vært meg. Så utrolig slemt gjort, både mot deg og samboeren din. At folk her sier at de ville hevet seg over det, tror jeg neppe på. Ingen hadde tenkt: "jaja, det er ikke sant uansett, så jeg holder hodet hevet". Man blir jo selvsagt skuffet over de rundt seg som for det første ikke har spurt om det går bra med deg. Og for det andre er det ikke greit av en person å spre slike rykter på jobb. Gratulerer med graviditet 💗

Anonymkode: 95e50...b68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg skjønner dette er tungt og ubehagelig, men slik jeg ser det gjør du dette langt større enn det er. 

Vi har alle våre historier ja, og for meg ville dette vært en veldig kjip, men liten sak. Du har varslet ledelsen og avkreftet ryktene. Hva mer skal du gjøre? 

Å sitte og spekulere i om det er sjalusi, rusmisbruk og direkte ondsinnet handling hvor du mener hun bør sparkes og du skal sykemelde deg hvis hun ikke får den sanksjonen du mener hun skal få...Det er en overdrivelse tenker jeg. Du heller bensin på bålet og legger opp til at du stiller i et dårlig lys og oppfattes som dramaqueen. 

Er det det du vil? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en kort epost til de du jobber sammen med. Forklar at du har hørt at det går rykter om deg på arbeidsplassen og at det ikke er noen sannhet i disse ryktene. Videre kan du be folk om å komme til deg om det er noe de lurer på i forbindelse med dette og legge til at det har vært ganske tøft å få høre disse ryktene.

Jeg har gjort dette selv ved et par anledninger (av andre grunner der jeg var ganske sikker på at praten kom til å gå bak ryggen min om mitt privatliv) med stort hell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...