Gå til innhold

Falske rykter er spredd på jobben om meg. Vold i hjemmet og banket av samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å lese noen av de andre trådene hun har startet med brukernavn...

Anonymkode: 18d8a...6d6

Ja dette ble bare kleint. Føler meg dust som gikk fem på.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett om TS diskuterer med seg selv eller ikke er problemstillingen relevant for mange, det å komme i konflinkt på jobb skjer hver dag i større og mindre grad og hvordan man selv reagerer, velger å eskalere eller tone ned og hva man selv faktisk gjør overfor egne reaksjoner er avgjørende for hvordan ens arbeidshverdag utvikler seg - slik sett er det en ganske interesang problemstilling når man ser at det er to "fronter" i tråden - de som ser at TS selv må bidra og de som kun ser alt "den andre" har gjort osv. som igjen fører meg inn på tanken om barnehagen og "den andre startet det" opplevelsene de der sliter med.

Det er trydelig at noen trenger gå i seg selv og tenke over eget reaksjonsmønster og hva man selv kan bidra med for en bedre hverdag hvis ens første reaksjon alltid er "det er alle andre sin feil" sammen med "jeg gir meg aldri" ...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes svarene virker veldig "kvinnelige". Slike problemer kan enkelt taes ved roten ved å sende ut en fellesepost eller henge opp en notis på en intern oppslagstavle der man sier klart ifra om at noen har spredd usanne rykter om at samboeren skal være voldelig, at ikke de har noen rot i virkeligheten. Alternativt kan man selv si det til alle man treffer. Det er ikke nødvendig å langpine seg selv med å vente på at en passiv leder skal ordne opp.

Anonymkode: c7ffa...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 10.52, Carrot skrev:

Du skriver mye motsidende, i det ene øyeblikker at du gråter og har et voldsomt tankekjør og i det neste at du er rolig - jeg skjønner at det er vanskelig på det personilge pla, det jeg prøver få frem er at rent proffesjonelt og yrkesmessig må du klare å ha et "snørr og bart skille" på dette for å ikke sette deg selv i et dårlig lys selv om denne kollegaen har gjort noe utilgivelig.

hvilke svar tenker du på når du sier dette?

Tenker at bagatelliseringen av disse ryktene og hvordan det måtte oppleves har noe å si . Hva tenker du når du svarer Ts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes svarene virker veldig "kvinnelige". Slike problemer kan enkelt taes ved roten ved å sende ut en fellesepost eller henge opp en notis på en intern oppslagstavle der man sier klart ifra om at noen har spredd usanne rykter om at samboeren skal være voldelig, at ikke de har noen rot i virkeligheten. Alternativt kan man selv si det til alle man treffer. Det er ikke nødvendig å langpine seg selv med å vente på at en passiv leder skal ordne opp.

Anonymkode: c7ffa...9b6

Dårlig råd da dette ikke vil hjelpe Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Carrot skrev:

Uansett om TS diskuterer med seg selv eller ikke er problemstillingen relevant for mange, det å komme i konflinkt på jobb skjer hver dag i større og mindre grad og hvordan man selv reagerer, velger å eskalere eller tone ned og hva man selv faktisk gjør overfor egne reaksjoner er avgjørende for hvordan ens arbeidshverdag utvikler seg - slik sett er det en ganske interesang problemstilling når man ser at det er to "fronter" i tråden - de som ser at TS selv må bidra og de som kun ser alt "den andre" har gjort osv. som igjen fører meg inn på tanken om barnehagen og "den andre startet det" opplevelsene de der sliter med.

Det er trydelig at noen trenger gå i seg selv og tenke over eget reaksjonsmønster og hva man selv kan bidra med for en bedre hverdag hvis ens første reaksjon alltid er "det er alle andre sin feil" sammen med "jeg gir meg aldri" ...

Slike konflikter er vanskelige. I bunn og grunn er dette er ledelsesproblem da leder ikke ordner opp i dette og setter vedkommende, ryktespreder på plass. Det er ledelsens sitt ansvar å se til at ansatte har et godt arbeidsmiljø. De er pliktig til dette via arbeidsmiljøloven. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.12.2018 den 9.43, AnonymBruker skrev:

Kan det være sjalusi? Har i flere dager gått rundt å tenkt på hvorfor man skal spre bør så alvorlig om noe som ikke stemmer. Og alt jeg kan svare er at det kanskje kan bunne i sjalusi. Jeg har stort hus, en flott samboer, skal snart ha barn, har utdanning og fast jobb. Virker som noen av mine kollegaer er sjalu på meg, og nærmest ønsker at jeg skal ha det vondt. 

Har på fest hjemme hos meg fått mye tilbakemeldinger på hvor fint vi har det hjemme, og med tanke på at vi har god økonomi så har flere hengt seg opp i dette. Jeg føler nesten at dette kan være en grunn, men jeg vet faktisk ikke.

Eller har vedkommende et rusproblem og derfor ikke husker at hun har spredd disse ryktene. Kan hun søke oppmerksomhet, og gjorde hun dette fordi hun faktisk ille trodde på meg. Tenkte hun ikke på konsekvenser.. 

 

Ts 

Anonymkode: 09a0c...ed9

kollegaen din er sykepleier og har et rusproblem? Hva slags rusproblem er det? Tror de er ganske årvåkne om en sykepleier har rusproblemer, vet om ei som mistet jobben etter å ha forsynt seg av medisinskapet. Men kan hende du mener alkoholproblem? 

Anonymkode: de449...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har gitt klar tale til sjefen. Om sjefen ikke ringer vedkommende å informerer til møte så kommer jeg til å sykmelde meg. 

Jeg krever at sjefen tar ansvar. Og jeg gir meg ikke. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

ro ned og pust med magen nå. Sykmelder du deg oppnår du to ting- den ansatte vinner. Hun kan igjen bruke det mot deg- at du sykmeldte deg fordi du ikke taklet at "alle" vet "sannheten" om mishandlingen. Du må ikke finne på å sykmelde deg! Det siste hun oppnår er at det kan fremstå som ganske negativt overfor sjefen din. For sjefen vil nok forstå at du sykmelder deg pga konflikten. 

Anonymkode: de449...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 10.24, AnonymBruker skrev:

Eller du kan sykemelde deg en lang stund, og la denne damen operere fritt, for da har du ingen kontroll. Jeg tipper det blir snudd til at samboeren din fant ut at han var "avslørt" og nå nekter deg og gå på jobb.

Dette. Sykmelder du deg setter du mer fart i ryktene. Vær deg selv på jobb, hev deg over denne kollegaen din som tydelig er en usikker person. Jeg hadde en narssistisk eller nesten på grensen til sosiopatisk kollega på jobb. Oppførte seg på samme måte, god på å lyve og manipulere. Jeg var livredd i starten, ble skjelven og redd for hva annet h*n kunne finne på å si om meg. Men på et tidspunkt tenkte jeg plutselig gud så usikker denne personen må være. Jeg satt meg ned og så hvor patetisk og trist denne personen var, som hadde så stort behov for å tråkke på andre. Jeg lot sinnet fare, fordi jeg visste det ville ødelegge for min evne til å forholde meg klartenkt og fornuftig. Jeg tenkte bare på kollegaen som verdens mest patetiske person. Det gjorde noe med psyken. Personen ble ufarliggjort. Jeg visste at kollegaen ville fortsette å finne på utspekulerte ting, men jeg følte jeg hadde mer kontroll. Fordi h*n ikke hadde kontroll på følelseslivet mitt lenger. Jeg gadd ikke engang vise sinne overfor denne kollegaen, fordi jeg ville fremstå så stabil som mulig for de rundt. Og jo mindre følelser jeg viste, og mindre berørt jeg virket utad, jo mer desperat ble denne personen for å prøve å vippe meg av pinnen. Og da endte det slik det forhåpentligvis gjør med din kollega- alle rundt gjennomskuet hvor manipulerende h*n var. Stå sterkt i deg selv TS!

Anonymkode: de449...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 11.19, AnonymBruker skrev:

Ja, denne personen som har satt ut ryktene har visst trykket på de rette knappene hos det rette, dramatiske individet. Dette skjønte sikkert ryktesprederen, og nå morer hun seg. Vil du virkelig gi henne den gleden, og vise deg som den dramaqueenen hun villa ha deg til å bli?

Anonymkode: 61cd1...2f1

Jeg tenkte det samme. Slike folk vet ofte hvem de kan trigge. Det verste TS gjør er å la seg trigge- forlang at sjefen din innkaller til et møte samtidig som du gjør jobben og lar denne merra seile sin egen sjø 😁 Ikke la henne se gleden av å se deg kjørt. 

Anonymkode: de449...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 12.54, Carrot skrev:

Definisjon:

En gjenntatt negativ handling som har som hensikt å påføre noen skade eller ubehag over en hviss tid der det er en ubalanse i makt / styrkeforholdet mellom den som utsetter og utsettes for handlingen.

Man kan ha variasjoner som direkte mobbing, indirekte mobbing og ekskludering...

Hvordan er maktforholdet mellom TS og denne kollegaen? I følge TS er HUN den som har mest i denne saken da hun er fast ansatt og den andre ikke er det, TS skriver at hun er viktigere for jobben og fremstiller den andre som "mindre verdt" enn seg selv - ergo er det ikke et ujevnt maktforhold..
Hvor er ønsket om å ramme TS i saken, TS skriver ikke annet enn at hun tenker kollegaen er sjalu - hun sier ingenting om mobbingen før noen andre drar frem dette kortet..

Har TS som følge av dette blitt ekskludert fra noe i sammenheng med jobb? Ikke som hun skriver om..

I beste fall er det kanskje en indirekte mobbing - men reelt sett er det slarv og rykte som TS selv opprinnelig mente. Spiller ingen rolle hvor gjerne man vil "ta" kollegaen til TS og "hjelpe" TS til å føle seg bedre om man nærer oppunder en sak som burde legges død.

 

men med den definisjonen utelukkes jo all mobbing mellom kollegaer på arbeidsplasser?? jeg har sett mobbing på en tidligere arbeidsplass. Styrkeforholdet var det samme, men det var rent ut mobbing, som foregikk over en lengre periode. 

Anonymkode: de449...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er dette avslørt som en trolletråd nå. På tide å legge den død. 

Anonymkode: bfbf0...ba6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, Snaskesnusken said:

Dårlig råd da dette ikke vil hjelpe Ts. 

Dårlig, ubegrunnet svar. Selvsagt ville det hjulpet TS å sette en tydelig stopper for ryktene. Dere lurer bare dere selv ved å tro at "kvinnelist" alltid er det beste.

Anonymkode: c7ffa...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig, ubegrunnet svar. Selvsagt ville det hjulpet TS å sette en tydelig stopper for ryktene. Dere lurer bare dere selv ved å tro at "kvinnelist" alltid er det beste.

Anonymkode: c7ffa...9b6

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om! 

Det er ledelsen som må inn å ordne opp i dette. Dersom ledelsen ikke gjør noe må verneombud eller tillitsvalgt inn! Kvinnelist? Hva prater du om egentlig?

Det finnes rutiner og retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen. Alle som er yrkesaktive vet dette.

mvh

tidligere verneombud og tillitsvalgt

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett er dette avslørt som en trolletråd nå. På tide å legge den død. 

Anonymkode: bfbf0...ba6

Tema er allikevel aktuelt da det dessverre er alt for mange som opplever ondsinnet ryktespredning på arbeidsplassen. Ledelsen står i mange tilfeller med hendene i lomma og håper at problemet skal forsvinne av seg selv. I mellomtiden vokser problemet og utvikler seg til flere problemer. Ansatte blir syke grunnet psykisk stress eller finner en annen jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har opplevd noe liknende selv. Min halvsøster spredte falske rykter om at jeg mishandlet min samboer-direkte til barnevernet. De gikk fem på da min halvsøster utad virker troverdig med en høy stilling innenfor feltet. Hennes løgner førte til at jeg mistet barna i 2 måneder ved et akuttvedtak!

Det hjalp heller ingenting at min samboer i første møte med BV benekter alt på det sterkeste, de trodde hun var så kuet at hun ikke turte si sannheten. Helt skremmende å se hvordan ett sykt menneske kan ødelegge en hel familie ved å spre løgner, og at en offentlig etat kan gå fem på uten å gjøre andre undersøkelser i forkant annen enn å høre på melder.

Jeg er ingen psykolog, men ser helt klare psykopatiske trekk hos min halvsøster, og mitt beste råd er å behandle vedkommende som luft. Din vrede og frustrasjon vil sannsynligvis bare nære henne. Sørg for at de rundt får vite sannheten, og la ledelsen ta tak i resten.

Anonymkode: 4936c...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2018 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Jeg synes svarene virker veldig "kvinnelige". Slike problemer kan enkelt taes ved roten ved å sende ut en fellesepost eller henge opp en notis på en intern oppslagstavle der man sier klart ifra om at noen har spredd usanne rykter om at samboeren skal være voldelig, at ikke de har noen rot i virkeligheten. Alternativt kan man selv si det til alle man treffer. Det er ikke nødvendig å langpine seg selv med å vente på at en passiv leder skal ordne opp.

Anonymkode: c7ffa...9b6

Altså, du vet du er på KVINNEguiden? 

Anonymkode: b17a3...799

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Snaskesnusken said:

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om! 

Det er ledelsen som må inn å ordne opp i dette. Dersom ledelsen ikke gjør noe må verneombud eller tillitsvalgt inn! Kvinnelist? Hva prater du om egentlig?

Det finnes rutiner og retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen. Alle som er yrkesaktive vet dette.

Du må være ny her, hvis ikke hadde du fått med deg haugevis av eksempler på at dette mange steder ikke fungerer i den virkelige verdenen. Det er ønsketenkning å tro at alle bedrifter fungerer slik de ideelt sett skulle. Selv om dette neppe er en sannferdig tråd finnes det haugevis av den type ledere som TS beskriver og bedrifter med manglende, passive eller unøytrale verneombud og tillitsvalgte.

Anonymkode: c7ffa...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være ny her, hvis ikke hadde du fått med deg haugevis av eksempler på at dette mange steder ikke fungerer i den virkelige verdenen. Det er ønsketenkning å tro at alle bedrifter fungerer slik de ideelt sett skulle. Selv om dette neppe er en sannferdig tråd finnes det haugevis av den type ledere som TS beskriver og bedrifter med manglende, passive eller unøytrale verneombud og tillitsvalgte.

Anonymkode: c7ffa...9b6

Du må være ny i arbeidslivet som ikke kjenner til at det er ledelsen som har ansvaret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...