Gå til innhold

Falske rykter er spredd på jobben om meg. Vold i hjemmet og banket av samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid og kan ikke stresse på jobb. Og jeg blir sykmeldt kommer jeg til å fortelle at det er grunnet kvalme. 

Jeg kommer til å være i jobb så lenge jeg klarer det psykisk, men ikke hvis jeg kjenner at jeg går på tømme batteri. Kjenner at jeg allerede er sliten. Men jeg skal ikke la denne kvinnen vinne, men jeg er ikke interessert i å risikere helsen min til det. 

Alt avhenger av at ledelsen tar situasjonen alvorlig. Hvis ikke de tar et.møte med vedkommende så klarer jeg ikke å slappe av. Jeg skal faktisk fungere i jobb jeg også. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Prøv for all del å hold ut så lenge du orker. Om du sykemelder deg opplever man ofte at situasjonen blir utsatt, glemt og satt til siden. Om personen har gjort det pga sjalusi ser hun det nok på som en seier også. Da slipper hun deg frem til du begynner med permisjon, også slipper hun deg et helt år, og mye kan skje på ett år. Nå sier du ikke hvor ny du er, men er du innenfor prøvetiden kan du risikere å bli sagt opp.

Anonymkode: 288af...6b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, OffTheBlock skrev:

Jeg er enig med den over som foreslår å sende en Mail til kollegene. Sykemelder du deg er du ikke der for å kontrollere situasjonen, og denne personen kan fortsette å operere i kulissene og eskalere og sementere det hun har satt i gang. Og akkurat hva denne personene sier i «fortrolighet» til kollegaer får sjefen neppe gjort så mye med, samme hvor mye hen ønsker å hjelpe deg.. 

Jeg hadde sendt en Mail til alle om at det har kommet deg for øret at det hersker en oppfatning om at du er utsatt for vold i hjemmet, og at du hensyn til din samboer synes det er viktig å adressere dette direkte og avkrefte dette. Understrek at dette ikke er riktig.  Synes også du skal slenge på at du antar at dette bunner i en misforståelse og at kanskje i en slags omsorg for deg, men at du heldigvis ikke utsatt for dette.

Så slenger du på at du trives godt eller ser frem til videre samarbeid og så hever du deg så høyt over den manipulatoren at hun aldri har sett maken! 💪💪

Jeg har erfaring med en lignende kollega, og det jeg lærte var rett og slett at slike folk ikke lar seg kontrollere fra toppen, men om du plukker av dem det våpenet de har, kan du oppleve at de lar deg være i fred. I denne sammenheng mener jeg våpenet hennes er at hun setter deg i et «stakkarslig»/«offer»/«kuet»-lys (nei, jeg mener ikke mishandlede mennesker er ble av disse tingene, men det er vel det hun håper folk skal synes) og seg selv i et lys av å være din fortrolige og den kloke som egebtlig vet hva som foregår. Det er dette du må fjerne fra henne. Greier du det tror jeg ikke hun vil rette denne oppførselen mot deg igjen. 

Masse lykke til! 

Ja, det kan være en god metode, men er man uheldig kan det også eskalere konflikten. Vi vet ingenting om denne kollegaens metale tilstand, og er hun klassisk psykopat eller har nok av trekkene kan en slik fremgangsmåte egge til videre konflikt. En person med nok av narsissistisk/psykopatiske trekk lar seg ofte ikke vippe av pinnen så lett, men vil ta slike taktikker som en invitasjon til videre konflikt. Det må man være klar over, slik at man er beredt til åpen konfrontasjon hvis det kommer til det. En tilstrekkelig syk person vil også kunne forsøke seg med vold når ingen ser det, så som jeg sier til venner i slike situasjoner: Skal man kjempe, må man være beredt til å sloss for livet i verste fall. Alternativt må man slutte og finne en annen jobb. Man får ikke begge deler, det er enten fight or flight. 

Anonymkode: f3fb3...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei TS det er ikke mobbing, det er slarv, kanskje misforstått omsorg, det er "typisk kvinnfolk" men det er ikke mobbing selv om du føler en hel masse knyttet til dette i form av skam og skuffelse osv.. noen skrev mobbing og du hopper på karusellen, du driver deg selv opp og opp i konflinkt her i en sak hvor du burde ønske å legge den død, gå videre - avslutte og poengtere at "nei min samboer er ikke voldelig, for en latterlig tanke" og bli ferdig med det.

Reaksjonene dine i postene ut over i tråden vitner om en eskalasjon heller enn en parkering - du burde søke parkere saken og kollegaen, ikke drive konflikten fremover.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Nei TS det er ikke mobbing, det er slarv, kanskje misforstått omsorg, det er "typisk kvinnfolk" men det er ikke mobbing selv om du føler en hel masse knyttet til dette i form av skam og skuffelse osv.. noen skrev mobbing og du hopper på karusellen, du driver deg selv opp og opp i konflinkt her i en sak hvor du burde ønske å legge den død, gå videre - avslutte og poengtere at "nei min samboer er ikke voldelig, for en latterlig tanke" og bli ferdig med det.

Reaksjonene dine i postene ut over i tråden vitner om en eskalasjon heller enn en parkering - du burde søke parkere saken og kollegaen, ikke drive konflikten fremover.

Jeg har følelser og er kommer veldig tydelig fram her inne. Jeg angrer ikke på noe jeg har sagt eller gjort. Jo, jeg kaller dette mobbing.

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Nei TS det er ikke mobbing, det er slarv, kanskje misforstått omsorg, det er "typisk kvinnfolk" men det er ikke mobbing selv om du føler en hel masse knyttet til dette i form av skam og skuffelse osv.. noen skrev mobbing og du hopper på karusellen, du driver deg selv opp og opp i konflinkt her i en sak hvor du burde ønske å legge den død, gå videre - avslutte og poengtere at "nei min samboer er ikke voldelig, for en latterlig tanke" og bli ferdig med det.

Reaksjonene dine i postene ut over i tråden vitner om en eskalasjon heller enn en parkering - du burde søke parkere saken og kollegaen, ikke drive konflikten fremover.

Google ryktespredning + mobbing og bli opplyst.

Anonymkode: da5b9...6c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har følelser og er kommer veldig tydelig fram her inne. Jeg angrer ikke på noe jeg har sagt eller gjort. Jo, jeg kaller dette mobbing.

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

poenget er - ønsker du å drive konflikten opp eller legge den død??

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Google ryktespredning + mobbing og bli opplyst.

Anonymkode: da5b9...6c3

virkelig?

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Carrot skrev:

 

virkelig?

 

Ja, virkelig.

Anonymkode: da5b9...6c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i helsike, kan ikke TS' samboer anmelde kvinnemennesket for injurier?!? Kan ikke tro at det skal være lovlig å sette ut så graverende rykter om uskyldige personer.

Anonymkode: d73bc...226

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon:

En gjenntatt negativ handling som har som hensikt å påføre noen skade eller ubehag over en hviss tid der det er en ubalanse i makt / styrkeforholdet mellom den som utsetter og utsettes for handlingen.

Man kan ha variasjoner som direkte mobbing, indirekte mobbing og ekskludering...

Hvordan er maktforholdet mellom TS og denne kollegaen? I følge TS er HUN den som har mest i denne saken da hun er fast ansatt og den andre ikke er det, TS skriver at hun er viktigere for jobben og fremstiller den andre som "mindre verdt" enn seg selv - ergo er det ikke et ujevnt maktforhold..
Hvor er ønsket om å ramme TS i saken, TS skriver ikke annet enn at hun tenker kollegaen er sjalu - hun sier ingenting om mobbingen før noen andre drar frem dette kortet..

Har TS som følge av dette blitt ekskludert fra noe i sammenheng med jobb? Ikke som hun skriver om..

I beste fall er det kanskje en indirekte mobbing - men reelt sett er det slarv og rykte som TS selv opprinnelig mente. Spiller ingen rolle hvor gjerne man vil "ta" kollegaen til TS og "hjelpe" TS til å føle seg bedre om man nærer oppunder en sak som burde legges død.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i helsike, kan ikke TS' samboer anmelde kvinnemennesket for injurier?!? Kan ikke tro at det skal være lovlig å sette ut så graverende rykter om uskyldige personer.

Anonymkode: d73bc...226

Jo absolutt kan hun det, dra inn politiet også - de har jo så lite å gjøre ellers....

Anonymkode: 4dc1e...e80

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker på at kollegaen din bevisst har satt ut dette ryktet for å være slem mot deg, og at hun ikke bare har vært bekymret for deg og luftet bekymringene sine for andre kollegaer igjen? Selv om hun spurte og du svarte nei - så trenger jo ikke det bety at hun trodde på deg. Hvis du faktisk hadde blitt mishandlet, så hadde du sannsynligvis svart nei da også, de aller fleste gjør det. 

Ellers synes jeg både du og samboeren din overreagerer litt her. Det er ikke flaut å bli mishandlet, og hvorfor begynner han å gråte når du forteller ham om det? 

Ville ikke sykemeldt meg hvis jeg var deg, i hvert fall ikke hvis målet er å hindre at disse ryktene skal fortsette. Dessuten er du ikke syk, så det ville vært feil i tillegg! 

Anonymkode: 95dd6...8c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppnår å slippe å møte en arbeidsdag fylt av angst, uro og følelsen av å være kvalm. Dette er noe jeg kommer til å gjøre hvis ledelsen ikke tar tak i problemet. Jeg sier ikke nei takk til en liten ferie. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Sykemelder du deg, vil bare ryktene eskalere. Møt ryktesprederne med rak rygg. Du har ingenting å skjule.

Folk som holder på med slik ryktespredning, hadde blitt kalt inn på teppet hos meg og har fått grei beskjed om følgene ved slik opptreden.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kollegaen har nektet på at det var henne. Å det er bare hun som har spurt meg om dette, og jeg svarte nei. I tillegg har jeg vitne på at hun er en person som har fortalt ei på jobben om dette. Og flere var fortalt det videre. 

 

Idiotisk! 

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er du sikker på at kollegaen din bevisst har satt ut dette ryktet for å være slem mot deg, og at hun ikke bare har vært bekymret for deg og luftet bekymringene sine for andre kollegaer igjen? Selv om hun spurte og du svarte nei - så trenger jo ikke det bety at hun trodde på deg. Hvis du faktisk hadde blitt mishandlet, så hadde du sannsynligvis svart nei da også, de aller fleste gjør det. 

Anonymkode: 95dd6...8c2

Så når man spør, og får svar, så skal man bare fortsette med å spre rykter? 

Anonymkode: da5b9...6c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du holder deg ikke helt til den opprinnelige handlingen her. 

Først er du "helt ny i jobben". Så har du hatt fest med kollegaer og vært der i 3 måneder. Så sier du at du ikke har fått snakket med ryktesprederen, men du vet at hun nekter for at det er henne. Har rett og slett ikke pløyet gjennom hele tråden, men mye skurrer. Å sykemelde seg på grunn av noen rykter er for jævlig. Da er du umoden. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en trolletråd eller? Her er det mye forklaringer som ikke henger sammen.

Nå har jeg lest hele tråden din ts, med svarene både fra andre og deg selv. Det er helt greit at du føler deg såret, men du har jo ikke konfrontert vedkommede en gang? Du sitter i ditt eget hode og lager scenarioer og teorier om ditt og datt og hisser opp deg selv og bestemmer deg for at å være litt sleiv i kjeften skal koste en person jobben. 

Hvorfor skal du ta fra henne jobben og ødelegge inntekten og kanskje livet hennes fordi hun har sagt noe som var veldig dumt å si? Hvorfor skal hun miste jobben fordi at du ikke vil jobbe med henne lengre? Har du aldri sagt noe feil selv? Har du aldri hørt på at kolleger han sagt noe skeivt?

Hvis det er som du sier at du får traumer og angst og uro av å se henne etter at hun har spredd disse ryktene, (du vet ikke om hun er kjernen en gang! Kanskje de andre bare skylder på henne.) så har du seriøse problemer psykisk som bunner i helt andre ting en denne kollegaen. Traumer og angst er seriøse begreper som ikke skal taes for lett på. Hvis så er tilfelle at hun gjør deg syk av dette så må du oppsøke hjelp. For dette er faktisk noe man må tåle her i livet. Slikt drama lærte man seg å takle på ungdomsskolen.

Denne kollegaen bruker du bare som unnskyldning nå fordi langt større problemer. Og det er ikke riktig at det skal koste henne jobben. Snakk med en psykolog, for får du traumer og angst av dette så er du ikke frisk.

Mulig hun har synes synd i deg fordi hun tror at samboeren din slår deg, men du prøver å få henne sparket fordi du ikke liker henne lenger! Og du ønsker å straffe hele arbeidsplassen din med sykemelding fordi noen har snakket om at de synes synd i deg! Hvordan i alle dager mener du at du er ett bedre menneske ennn denne dama og de andre her selv? For en flau tråd! "Buhu stakkars meg! Når jeg ikke får svarene jeg vil ha så blir jeg enda sintere og dramatiserer enda mer".

Få en ryggrad og konfronter alle det gjelder selv hvis leder ikke gjør noe. Be dem slutte å snakke tull og hvis det fremdeles er så jævelig å jobbe der at du er helt ødelagt så finn deg en ny arbeidsplass. Sykepleiere er det manko på. 

Men slutt å spille offerrolle for filleting! Du er 30 år!!

Anonymkode: bfbf0...ba6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carrot skrev:

Jeg har ikke på noen måte sagt at det ikke er OK at TS har det vanskelig, men jeg påpeker at i jobbsammenheng er det avgjørende at TS opptrår proffesjonelt i forhold til å oppnå best mulig resultat for egen del i fremtiden og det holder jeg fast ved, det er ikke på noen måte dramatikk knyttet til det å beholde roen i en slik sak, tvert imot vitner det om styrke.

Du kan heller ikke sammenligne tankekjøret og kaoset knyttet til en voldtekt og et rykte.

Dette er ren mobbing, ikke bare et rykte. 

Anonymkode: b17a3...799

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ren mobbing, ikke bare et rykte. 

Anonymkode: b17a3...799

Nei.

Det kommer helt an på.

De færreste snakker om folk de kjenner som blir misshandlet for å mobbe og for å være ekkel med vedkommede. Det sier seg selv. Det er heller for å finne ut hvordan de kan snakke med vedkommede om saken og hjelpe han/henne ut av situasjonen h*n befinner seg i. Vold i hjemmet er komplekst da offeret ofte ikke innrømmer eller innser situasjonen sin selv og har vanskelig for å bryte ut. Her er det en forholdsvis ny kollega som de høyst trolig har ønsket å hjelpe. Noen har til og med spurt TS direkte. - og det er faktisk jævelig tøft gjort! Nå vil TS halshugge henne for det. 

Ts beskrev dette selv som rykter helt fram til noen begynte å snakke om mobbing. Da følte hun seg plutselig mobbet og hadde følt seg misslikt og utfryst i lang tid. 

Hele tråden skurrer. Ts virker ustabil, vanskelig å ha med å gjøre og hun skylder på en kollega som hun ikke har pratet ut med om saken. 

Denne tråden hjelper ikke Ts. Den setter bare nye griller i hodet på henne og hisser henne enda mer opp. Hun har sagt ifra til ledelse og til flere av kollegene. Da har hun gjort sin jobb. Nå skal hun bare komme seg videre og det greier hun. Etter nyttår er dette helt glemt. Da slarver alle sammen (inkl henne) om andre ting. 

 

Endret av Gasellen
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...