Gå til innhold

Falske rykter er spredd på jobben om meg. Vold i hjemmet og banket av samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er såret, skuffet, og kjenner meg sliten. Fikk vite at ei på jobb har spredd falske rykter om at jeg blir slått av samboer og mishandlet i hjemme. 

Denne kvinnen har spurt meg tidligere på en fest om samboeren min er slem mot meg, og jeg svarte nei. Min samboer er fantastisk og har aldri vært utro mot meg eller vært fysisk voldelig mot meg. 

Etter jeg avkreftet disse ryktene har flere på jobb fortalt meg at de har fått vite at jeg blir mishandlet hjemme, og jeg fikk sjokk! Det er snakk om 6 stykker som har fått rundt å trodd dette, og i lang tid har ingen kommet bort til meg å spurt meg direkte. Ryktene som ikke stemmer har gått videre og flere har trodd på det. Fikk vite det av en kollega at de har pratet om mine "forhold i hjemmet bak min rygg og jeg har ikke vist noe. 

Ringte samboer og fortalte anklagene og han ble helt knust. Han begynte å gråte og ringte sjefen min for å fortelle at dette ikke stemte. Nå har jeg snakket med alle på jobb å avkreftet ryktene, og jeg har bedt om et møte med vedkommende og sjefen. 

Sjefen har ikke fått tak i henne, og det ser ikke ut som det blir noe møte med det første. Jeg har varslet øverste leder og ønsket vedkommende fjernet fra arbeidsplassen men det er vanskelig. Ser ut som ledelsen bare føyer problemet under teppe, og jeg håper og tror at de tar skikkelig tak i dette. 

Jeg er så å si ny i jobben, og jeg er utdannet sykepleier. Hun som har spredd ryktene har vært en god kollega fram til nå. Hun virker sjalu på at jeg har fått denne jobben, og hun ønsker seg fast jobb selv men mangler utdanning. Kan ikke forstå hvorfor hun har spredd disse usanne ryktene som jeg har avkreftet og jeg føler meg nesten mobbet!. Hva om jeg hadde blitt slått av samboer og ingen hadde grepet inn, og ingen hadde pratet med meg. Synes det er skremmende at de har oppført seg slik mot meg. Og jeg kjenner at jeg er illsint!

Fy faen for en grusom person. Jeg har behandlet alle på jobb med respekt, og jeg fortjener ikke dette. Min samboer sliter, og glad er jeg for at vi ikke har barn. Da kunne vel barnevernet ha kommet inn i bilde...

Hilsen skuffet ansatt med behov for kø krete råd og støtte. 

 

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være sjalusi? Har i flere dager gått rundt å tenkt på hvorfor man skal spre bør så alvorlig om noe som ikke stemmer. Og alt jeg kan svare er at det kanskje kan bunne i sjalusi. Jeg har stort hus, en flott samboer, skal snart ha barn, har utdanning og fast jobb. Virker som noen av mine kollegaer er sjalu på meg, og nærmest ønsker at jeg skal ha det vondt. 

Har på fest hjemme hos meg fått mye tilbakemeldinger på hvor fint vi har det hjemme, og med tanke på at vi har god økonomi så har flere hengt seg opp i dette. Jeg føler nesten at dette kan være en grunn, men jeg vet faktisk ikke.

Eller har vedkommende et rusproblem og derfor ikke husker at hun har spredd disse ryktene. Kan hun søke oppmerksomhet, og gjorde hun dette fordi hun faktisk ille trodde på meg. Tenkte hun ikke på konsekvenser.. 

 

Ts 

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Du har sagt fra, snakket med folk - sjefen osv, vent og se hva som skjer men ikke la det plage deg. Hev deg over det og gå videre hvis du ikke ønsker politiannmelde og dra inn fagforening osv og kjøre en stor sak på det. Ett av to men du må velge. Deretter vil jeg råde deg til å ikke la dette surre i hodet hele tiden, vær deg selv - bli, glad, omgjengelig, flink i jobben din osv som om dette ikke var et tema. Vis sjefen og de andre at du kan ta et slag og stå stødig i rollen din likevel.

 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for at dere ikke har barn pga bv, men du er gravid?

Anonymkode: 75d3b...bc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

 Du har sagt fra, snakket med folk - sjefen osv, vent og se hva som skjer men ikke la det plage deg. Hev deg over det og gå videre hvis du ikke ønsker politiannmelde og dra inn fagforening osv og kjøre en stor sak på det. Ett av to men du må velge. Deretter vil jeg råde deg til å ikke la dette surre i hodet hele tiden, vær deg selv - bli, glad, omgjengelig, flink i jobben din osv som om dette ikke var et tema. Vis sjefen og de andre at du kan ta et slag og stå stødig i rollen din likevel.

 

Hei og takk for svar. Ja, jeg prøver. 

I går fikk jeg dessverre et lite sammenbrudd på jobb foran sjefen. Jeg var utslitt etter å ha måttet forklare meg til alle, og jeg er sliten av å hele tiden tenke og analysere hva folk tenker om meg, og om de faktisk tror på meg. Et rykte om noe så alvorlig rammer ille bare meg selv, men også familien min, mine foreldre og min svigermor som jobber i samme sektor. Når et slikt rykte er spredd kan de lett spre seg videre til venner, familie og bekjente av kollegaer som har trodd på dette lenge. Min mann har tenkt at han kanskje kan få et stempel på jobb, altså han vet jo aldri hvem som kjenner hvem. 

Denne kvinnen er farlig og flere avskyr henne. Jeg vil så gjerne reise meg igjen, og i dag på jobb later jeg som ingenting. 

Jeg gruer meg til å møte vedkommende, og jeg gruer meg til å dra på jobb hver dag. 

Ts 

 

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glad for at dere ikke har barn pga bv, men du er gravid?

Anonymkode: 75d3b...bc5

Ja, jeg er tidlig i graviditeten. Hadde vi hatt barn å fått disse anklagene etter oss så kunne barnevernet ha blitt tilkoblet. 

Altså, dette er alvorlige anklager som et sykt menneske har funnet opp selv!

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen har ikke fått tak i henne, og det ser ikke ut som det blir noe møte med det første. Jeg har varslet øverste leder og ønsket vedkommende fjernet fra arbeidsplassen men det er vanskelig. Ser ut som ledelsen bare føyer problemet under teppe, og jeg håper og tror at de tar skikkelig tak i dette. 

Det er nettop dette som skiller mellom gode og dårlige ledere. Gode ledere tar tak i slike kjipe ting. 

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klokkeblomst90
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glad for at dere ikke har barn pga bv, men du er gravid?

Anonymkode: 75d3b...bc5

Ts er glad for at hun og samboer ikke har barn i situasjonen. Det sier jo seg selv. Anklager mot vold i hjemmet er alvorlig. Og spesielt når ts har avkreftet disse med vedkommende har spredd løgner for å være slem. Det er farlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din sjef, er det en teamleder eller noe? I så fall si fra at du om nødvendig vår over denne lederen dersom dette møtet ikke kommer i stand. Når du møter vedkommende se henne rett i øynene og si noe ala jeg vet hva du har sagt og jeg er ikke typen til å stille ta imot så dette får konsekvenser men siden vi skal jobbe sammen får det bli alt til sin tid.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, padawan skrev:

Det er nettop dette som skiller mellom gode og dårlige ledere. Gode ledere tar tak i slike kjipe ting. 

Håper det ordner seg.

Jeg har gitt klar tale til sjefen. Om sjefen ikke ringer vedkommende å informerer til møte så kommer jeg til å sykmelde meg. 

Jeg krever at sjefen tar ansvar. Og jeg gir meg ikke. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carrot skrev:

Din sjef, er det en teamleder eller noe? I så fall si fra at du om nødvendig vår over denne lederen dersom dette møtet ikke kommer i stand. Når du møter vedkommende se henne rett i øynene og si noe ala jeg vet hva du har sagt og jeg er ikke typen til å stille ta imot så dette får konsekvenser men siden vi skal jobbe sammen får det bli alt til sin tid.

Jeg ringte øverste leder i går da jeg ikke hørte noe fra leder. Hun tok det veldig alvorlig! Jeg tror og håper at sjefen og øverste leder tar tak i problemet. De har ikke annet valg. Hvis ikke kommer jeg til å være bort fra jobb i lang tid!

Ja, jeg kommer til å være iskald mot vedkommende og vise henne at hun har tråkket på feil person. Dette vil absolutt fra konsekvenser. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg Carrots råd. Ikke lag en større konflikt av det, selv om du føler deg krenket. Nå er det forhåpentligvis ute at alt er oppspinn og du sier at hun som har spredd ryktene selv har et dårlig rykte. Forhåpentligvis vil dette derfor glemmes snart. Ha også i bakhodet at folk følger med på hva du gjør i denne situasjonen, hvordan du takler det. Viser du at du tar det hele med fatning, tar det saklig med leder og ryktesprederen og er deg selv som vanlig, vil det hele blåse over til din fordel.

Tro meg, jeg har vært i en større konflikt, og dit vil du ikke.

Anonymkode: 89037...42c

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carrot skrev:

Jeg ville ikke sykemeldt meg. HVa oppnår du med det?

Jeg oppnår å slippe å møte en arbeidsdag fylt av angst, uro og følelsen av å være kvalm. Dette er noe jeg kommer til å gjøre hvis ledelsen ikke tar tak i problemet. Jeg sier ikke nei takk til en liten ferie. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg oppnår å slippe å møte en arbeidsdag fylt av angst, uro og følelsen av å være kvalm. Dette er noe jeg kommer til å gjøre hvis ledelsen ikke tar tak i problemet. Jeg sier ikke nei takk til en liten ferie. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Da risikerer du at folk tror på ryktene, eller at de ryktene blir byttet ut med at du er en sart person som ikke tåler noe

Altså, det er rykter som dere har fått oppklart. Er nok mye rykter der ute som er feil, men i de aller fleste tilfeller har det ingenting å si. Til og med om BV hadde blitt tilkalt så hadde de jo sett at det ikke var sant. 

Det er kjipt og veldig sært av en person å spre denne type falske rykter, men som en annen ab sier, ikke lag en kjempestor greie ut av det. Det vil få deg til å fremstå dårligere enn når folk trodde du ble banket. 

Anonymkode: 0e9d4...261

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppnår å slippe å møte en arbeidsdag fylt av angst, uro og følelsen av å være kvalm. Dette er noe jeg kommer til å gjøre hvis ledelsen ikke tar tak i problemet. Jeg sier ikke nei takk til en liten ferie. 

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

Jeg tror at DET er noe du må ordne opp i deg selv, ikke ved å kjøre saken eller personen til veggs, ved å vise deg som et fleksibelt og pålitelig menneske med fokus på en minnelig løsning som at dere ikke har samme skift i starten osv vil du tjene "poeng" fremfor å bli sett som vanskelig. Et rykte er ikke noe man skal bekjempe med mye ild men med nok vann..

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du vil sykemelde deg som hevn for at sjefen ikke tar tak i dette så raskt som du skulle ønske. Du er ikke syk, hevngjerrighet er ikke en diagnose. Hvis alle som opplevde ubehagelig stemning og/eller ufine kollegaer på jobb skulle sykemelde seg, hadde samfunnet brutt sammen. Jeg anbefaler deg å lese kommentarfeltene under artiklene om Abid Rajas sykemelding, og så spør deg selv om dette er slik du ønsker at omverdenen skal oppfatte deg? Som et lite persilleblad som man må ta på med silkehansker? For det er båsen du blir satt i, dessverre.

Anklagene forstår jeg veldig godt at du reagerer på. Jeg har selv blitt utsatt for noe av det samme. Jeg oppdaget at jo mer jeg nektet og gjorde en sak av at jeg hadde det bra hjemme, jo mer tvilende ble de som var bekymret. I stedet hevet jeg hodet, var glad og trygg og så blåste det hele over og de fikk noe annet og sladre over.

Anonymkode: 569e1...948

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at hun som har spredd disse ryktene fortjener en konsekvens. Hadde jeg vært leder så hadde jeg sparket henne.  Men det skal vel mye til for å sparke noen.. Hun har ingen fast jobb men prøver å få det, og jeg mener at hun ikke skal være noe mer her. 

Dette er ikke greit, og dere vet ikke hvor vondt det er å være på jobb før øyeblikket. Jeg er ny og kjenner ikke så mange, og det er flere som har hørt ryktene som jeg ikke har fått snakket med. Jeg synes at folk her inne er litt naive. Akkurat som om jeg bare skal takle det og la dette kvinnen være. 

Jeg har vært sterk og er sterk. Jeg er på jobb hver dag og gjør en god jobb. Jeg latet som om alt er fint, selv om jeg griner på innsiden. Hva mer skal jeg gjøre? Skal jeg sende blomster til vedkommende også......

Ts

Anonymkode: 09a0c...ed9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg tror at DET er noe du må ordne opp i deg selv, ikke ved å kjøre saken eller personen til veggs, ved å vise deg som et fleksibelt og pålitelig menneske med fokus på en minnelig løsning som at dere ikke har samme skift i starten osv vil du tjene "poeng" fremfor å bli sett som vanskelig. Et rykte er ikke noe man skal bekjempe med mye ild men med nok vann..

Her henger jeg ikke helt med. Men ok

 

Anonymkode: 09a0c...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...