Påmfritt Skrevet 14. september 2019 #2841 Skrevet 14. september 2019 Jeg har både positive og negative erfaringer med Riksen. På Riksen er det to leger jeg ikke har sansen for i det hele tatt og to jeg syns er kjempe ålreite. Og det handler sikkert litt om kjemi, hvordan man er som person og hva slags dag man har. Jeg syns også det er merkelig at alle de fire legene har sagt forskjellige ting ifht tiden etter innsett. Det er ikke store forskjeller men i vår situasjon henger man seg fort opp i de små tingene som kanskje kan ha en innvirkning. Da syns jeg det er merkelig at en og samme avdeling ikke har samme prosedyre- uavhengig av hva legens personlige mening måtte være. Det offentlige er jo preget av «samlebånd» og man er inne hos legen maksimalt 15 min. Men jeg har slått meg til ro med at jeg heller vil ha det sånn enn kjempe lang ventetid. Ventetid er desidert det verste for meg. Det jeg savner på Riksen er å få ta del i de beslutningene som taes på våre vegne, og forklaringer på hvorfor man gjør det på denne måten og ikke en annen. Jeg tror veldig mange ville vært mer beroliget og fornøyde dersom de bare fikk en forklaring. Jeg har litt lyst til å skryte av sykepleierene. De er så utrolige søte, tar seg alltid tid til å forklare og berolige. Hadde det ikke vært for oppfølgingen fra de ville vi nok vært veldig mye mer negative til offentlige forsøk🙌🏼 3
Fiiol Skrevet 14. september 2019 #2842 Skrevet 14. september 2019 3 timer siden, Neutral90 skrev: Jeg vurderer å kontakte privatklinikker, spesifikt spiren og medicus i Trondheim, for å først og fremst vurdere saken vår. Har noen generelle spm om hvordan de vil gjøre det for å øke sjansene våre. Tar klinikkene betalt for en sånn vurdering/svar på spm før vi evnt er klar til å skrive kontrakt? Undersøk på Medicus sine sider. Ev. ta en telefon. Mener de kan gi gratis evaluering, uten forpliktelser. 1
Påmfritt Skrevet 14. september 2019 #2843 Skrevet 14. september 2019 Jeg syns det er veldig gøy å følge med embryoutviklingen og har funnet en tabell som viser hva som skjer dag for dag. Det er sikkert mange som er kjent med den(eller lignende) men siden vi er så mange rugere akkurat nå deler jeg den 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #2844 Skrevet 14. september 2019 7 timer siden, Avianna skrev: Var på innsetting i dag. Fikk sette inn ett top kvalitet embryo 😊 Men jeg var utrolig skuffet av legen. Når jeg kom til behandlingsrommet ville jeg spørre om hvordan møtet gikk hvor de skulle ta en beslutning om hvis jeg kan sette inn to embryoer. Alt han sa til meg var "nei det blir ett, fikk ikke noe beskjed om et møte" uten noe forklaring. Når jeg ringte de på onsdag sa de at jeg kan få sette inn 2. Så spurte jeg om forklaring og fortalte om samtalen med den andre legen, og jeg fikk "det er alltid bare ett, nå ta klærne av deg og kom her". Var veldig lei meg etter dette fordi det føles som det er ingenting jeg kan gjøre for å få en skikkelig samtale med legene og er bare hjelpeløs 😥 håper ivertfall mye at det lykkes denne gangen. De sa ikke heller hvor mange av våre 12 befruktede overlevde, men på papiret står at vi har 2 på frys så jeg er glad for det. Har lest noen plasser at kvinnelige orgasmer kan føre til at embryoet blir forstyrret i livmoren. Vet dere om dette er sant og er det lurt å unngå samleie i noen uker pga det? Også, er det noe sport som er farlig for embryoet, f.eks knebøyer eller klatring osv? Man kan ikke bare kreve å få satt inn to embryo, så skjønner at legen avfeide deg. Dumt at du først fikk beskjed om noe annet da. Lykke til som ruger. https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/reproduksjonsmedisinsk-avdeling#vanlige-spørsmål Hvor mange embryo får jeg tilbake? I utgangspunktet setter vi tilbake ett (1) befruktede egg hos alle pasienter, fordi et flerlingesvangerskap innebærer stor risiko for både mor og barn. I utvalgte tilfeller, og kun etter en medisinsk vurdering ikke etter eget ønske, kan dere få tilbud om tilbakesetting av to (2) befruktede egg. Anonymkode: 09e5f...6c3
Avianna Skrevet 14. september 2019 #2845 Skrevet 14. september 2019 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke bare kreve å få satt inn to embryo, så skjønner at legen avfeide deg. Dumt at du først fikk beskjed om noe annet da. Lykke til som ruger. https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/reproduksjonsmedisinsk-avdeling#vanlige-spørsmål Hvor mange embryo får jeg tilbake? I utgangspunktet setter vi tilbake ett (1) befruktede egg hos alle pasienter, fordi et flerlingesvangerskap innebærer stor risiko for både mor og barn. I utvalgte tilfeller, og kun etter en medisinsk vurdering ikke etter eget ønske, kan dere få tilbud om tilbakesetting av to (2) befruktede egg. Anonymkode: 09e5f...6c3 Det ville vært bedre hvis jeg fikk beskjed at de hadde møtet men desverre så var beslutningen at jeg får bare sette inn 1. Men at det var en lege som sa at det skal være en diskusjon på et møte på tirsdag, deretter en person på telefonen på onsdag som sa til meg at det går fint å sette inn 2, og så legen på insettingen som sa at han visste ikke om møtet... det føles som det er noe veldig feil med systemet deres. I tillegg synes jeg at det å sette inn 2 skulle vært en beslutning som en god informert pasient kan ta selv. De sa til meg at de pleier å sette inn 2 for 3. forsøket siden det er "siste runden". Det er jo vel nesten samme risiko for tvillinger på 2. forsøket som det er på 3. forsøket. Men da er det plutselig ok? Jeg er bare ikke enig med dette. (Tror det kan være at hormonene gjør meg ekstra skuffet 🙄). Også takk for dine gode ønsker 😊 Endret 14. september 2019 av Avianna 2
Popkorn Skrevet 15. september 2019 #2846 Skrevet 15. september 2019 (endret) 12 timer siden, Fiiol skrev: Så fint å lese. Jeg skal ha fryseforsøk for første gang denne syklusen. I naturlig syklus, så blir noe ganske annet enn å proppe meg full med hormoner. Når fikk du satt inn? Tipper jeg får innsett om ca. 10 dager. Lykke til! Prøvde meg på naturlig syklus,men klarte å misse eggløsningen, så er på styrt syklus nå. Egentlig ganske fornøyd med det da syklusen min har vært helt på tur siden ferkforsøk i mars. Satte inn fredag den 13.08, krysser fingrene for at dette blir "lykkens dag". Hadde to i rør, men kun et som overlevde og ble satt inn. Endret 15. september 2019 av Popkorn
Popkorn Skrevet 15. september 2019 #2847 Skrevet 15. september 2019 6 timer siden, Påmfritt skrev: Jeg syns det er veldig gøy å følge med embryoutviklingen og har funnet en tabell som viser hva som skjer dag for dag. Det er sikkert mange som er kjent med den(eller lignende) men siden vi er så mange rugere akkurat nå deler jeg den Takk! Jeg så etter en sånn! 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2848 Skrevet 15. september 2019 Når etter innsett av blastocyst kan man merke symptomer på graviditet...? Anonymkode: 6f4e3...a83
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2849 Skrevet 15. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når etter innsett av blastocyst kan man merke symptomer på graviditet...? Anonymkode: 6f4e3...a83 Får du progesteronstøtte? Isåfall kan du ikke stole på noen symptomer, alt kan være pga progesteronen. Da må du bare vente til testen blir positiv. Anonymkode: 09e5f...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2850 Skrevet 15. september 2019 Er klar over at progesteronstøtte gir masse symptomer, men har et spesifikt symptom som ikke er nevnt som bivirkning av progesteron i det hele tatt. Sett bort fra det - ikke alle får denne type støttebehandling - hvor tidlig kan man merke symptomer etter innsett av blasto? Anonymkode: 6f4e3...a83
Fiiol Skrevet 15. september 2019 #2851 Skrevet 15. september 2019 4 timer siden, Popkorn skrev: Prøvde meg på naturlig syklus,men klarte å misse eggløsningen, så er på styrt syklus nå. Egentlig ganske fornøyd med det da syklusen min har vært helt på tur siden ferkforsøk i mars. Satte inn fredag den 13.08, krysser fingrene for at dette blir "lykkens dag". Hadde to i rør, men kun et som overlevde og ble satt inn. Så kjedelig! Hva skjedde med at du misset eggløsningen? Hehe, jeg skulle signere kontrakt for fryseforsøket, kom på det på fredag, og skrev den 14 isteden for 13. Er ikke overtroisk en gang. 😂 Har heldigvis alltid hatt veldig stabil syklus, til tross for kunstige hormoner. Etter MA når mens endelig kom tilbake, var syklusene som vanlig og like regelmessige som før. Forsto det slik at de ikke skulle la helgen komme i veien heller. Krysser fingrene for at alt går etter planen, er så utålmodig.
bondekone Skrevet 15. september 2019 #2852 Skrevet 15. september 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er klar over at progesteronstøtte gir masse symptomer, men har et spesifikt symptom som ikke er nevnt som bivirkning av progesteron i det hele tatt. Sett bort fra det - ikke alle får denne type støttebehandling - hvor tidlig kan man merke symptomer etter innsett av blasto? Anonymkode: 6f4e3...a83 Jeg har merket symptomer så tidlig som ei uke etter innsett. Da var det tydelige symptomer som enormt oppblåst og kraftige murringer. (Noe symptomer før den tid, men da litt mer diffuse murringer f.eks) Det endte forøvrig i en kjemisk/tidlig SA ei uke etter det.
Fiiol Skrevet 15. september 2019 #2853 Skrevet 15. september 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er klar over at progesteronstøtte gir masse symptomer, men har et spesifikt symptom som ikke er nevnt som bivirkning av progesteron i det hele tatt. Sett bort fra det - ikke alle får denne type støttebehandling - hvor tidlig kan man merke symptomer etter innsett av blasto? Anonymkode: 6f4e3...a83 Det varierer nok. Etter at den har festet seg, starter jo hcg å produseres. Når du fikk satt inn blasto så er det vanlig at den fester seg 6/7 dpo. Ved fryseforsøk har jeg hørt det kan gå litt treigere. Jeg fikk menslignende murringer 10/11 dpo. Tror at det var det eneste sikre tegnet jeg hadde. Alt annet vet jeg ikke hva var, om det var progresteronet eller gravidsymptomer. Sensitivitet for lukt fikk jeg først i uke 8. Mistet rett etter det begynte da.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2854 Skrevet 15. september 2019 Hadde dere menslignende murringer dagene rett etter innsett? Anonymkode: 8a891...436
Patriotpaula Skrevet 15. september 2019 #2855 Skrevet 15. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere menslignende murringer dagene rett etter innsett? Anonymkode: 8a891...436 Ja, og det hadde jeg av og på helt frem til jeg aborterte. Tror det er ganske mange som har menslignende murring fra tiden etter innsett og fremover 😊
Fiiol Skrevet 15. september 2019 #2856 Skrevet 15. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere menslignende murringer dagene rett etter innsett? Anonymkode: 8a891...436 Nei. Tror progresteronet også kan gi disse murringene, så det er sikkert ikke uvanlig. Jeg sammenligner med det forsøket jeg ble gravid, med de to mislykkede forsøkene. Var kun det forsøket jeg ble gravid at jeg kjente murringer, noen dager etter innsett.
TiiBii Skrevet 15. september 2019 #2857 Skrevet 15. september 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere menslignende murringer dagene rett etter innsett? Anonymkode: 8a891...436 Jupp, fra uttak til innsett og litt utover i syklus.
Popkorn Skrevet 15. september 2019 #2858 Skrevet 15. september 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere menslignende murringer dagene rett etter innsett? Anonymkode: 8a891...436 Ja, var overrasket over å få det etter fryseforsøk. Hadde det også ved fersk,men da tenkte jeg at det var fordi kroppen hadde vært gjennom såpass med egguthenting og sånn.
Popkorn Skrevet 15. september 2019 #2859 Skrevet 15. september 2019 1 time siden, Fiiol skrev: Så kjedelig! Hva skjedde med at du misset eggløsningen? Hehe, jeg skulle signere kontrakt for fryseforsøket, kom på det på fredag, og skrev den 14 isteden for 13. Er ikke overtroisk en gang. 😂 Har heldigvis alltid hatt veldig stabil syklus, til tross for kunstige hormoner. Etter MA når mens endelig kom tilbake, var syklusene som vanlig og like regelmessige som før. Forsto det slik at de ikke skulle la helgen komme i veien heller. Krysser fingrene for at alt går etter planen, er så utålmodig. Nei, det ble bare aldri et ordentlig positivt resultat på eggløsningstestene jeg tok. Var ganske opptatt da jeg tydeligvis hadde eggløsning, og rakk bare 1 test per dag. Fikk plutselig mens, men det var egentlig veldig deilig med styrt syklus. Har alltid hatt stabil syklus selv, men etter ferskforsøket gikk alt helt på styr.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2860 Skrevet 15. september 2019 59 minutter siden, Patriotpaula skrev: Ja, og det hadde jeg av og på helt frem til jeg aborterte. Tror det er ganske mange som har menslignende murring fra tiden etter innsett og fremover 😊 57 minutter siden, Fiiol skrev: Nei. Tror progresteronet også kan gi disse murringene, så det er sikkert ikke uvanlig. Jeg sammenligner med det forsøket jeg ble gravid, med de to mislykkede forsøkene. Var kun det forsøket jeg ble gravid at jeg kjente murringer, noen dager etter innsett. 29 minutter siden, TiiBii skrev: Jupp, fra uttak til innsett og litt utover i syklus. 22 minutter siden, Popkorn skrev: Ja, var overrasket over å få det etter fryseforsøk. Hadde det også ved fersk,men da tenkte jeg at det var fordi kroppen hadde vært gjennom såpass med egguthenting og sånn. Takk dere! Da er vel det også normalt. Anonymkode: 8a891...436
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå