Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten det samme som for oss, bare at vi fikk se to bønner med hjerteaktivitet.. 😱😍

Hadde først to innsett uten resultat, og denne gangen to egg inn hvor det ene ikke var i så veldig god kvalitet.. 8 uker på vei, har ikke helt sunket inn ennå, mye kan jo skje, men.. forklarer vel den ekstreme kvalmen i sommer..

Anonymkode: bda4f...8a3

gratulerer! Jeg venter også tvillinger😱 og slitt veldig med kvalme... 

Anonymkode: c8738...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært gjennom 5 innsettinger og har nå siste forsøk i det offentlige til høsten. Var så dum og ringt til en tarotdame igår og hun kunne ikke se at jeg ble gravid i fremtiden. Hun sa også at jeg måtte vurdere om jeg ville utsette kroppen min for disse belastningene. Har også i disse årene hatt en sterk følelse av at jeg ikke vil bli gravid noensinne. Har endometriose og sikkert ando også. Er det noen som har gitt opp prøverør? 

Anonymkode: e4bb1...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært gjennom 5 innsettinger og har nå siste forsøk i det offentlige til høsten. Var så dum og ringt til en tarotdame igår og hun kunne ikke se at jeg ble gravid i fremtiden. Hun sa også at jeg måtte vurdere om jeg ville utsette kroppen min for disse belastningene. Har også i disse årene hatt en sterk følelse av at jeg ikke vil bli gravid noensinne. Har endometriose og sikkert ando også. Er det noen som har gitt opp prøverør? 

Anonymkode: e4bb1...b24

Tror ikke tarot damen eller magefølelsen er utslagsgivende her, men det er klart det er vanskelig å se for seg et positivt resultat når man har holdt på lenge. Jeg hadde nettopp 6 innsett før sommeren og hadde mange sånne tanker, begynte rett og slett å se for meg livet uten barn og tenkte mye på hvordan jeg hadde lyst til å leve om det ikke gikk. Fant vel ut av at det ikke var den store krisen jeg hadde sett for meg når jeg ikke orket å forholde meg til å gi opp. Men ble gravid plutselig da, så jeg håper jo det holder denne gangen. Men, du må nesten finne egen grense for hva som er nok, det er lett å tenke «bare en til» men det er faktisk en stor emosjonell og fysisk kostnad hver gang man bestemmer seg for å prøve lengre. På et tidspunkt må man bare komme seg videre tror jeg, komme seg ut av hele prosessen og reevaluere. Jeg tenker selv at om det ikke går denne gangen så er jeg ikke sikker på om jeg orker en ny runde med sprøyter og uttak selv om jeg har betalt for det allerede. Jeg har fire på frys, og jeg tror egentlig ikke jeg orker mer en de. Om det evt blir søskenforsøk senere tror jeg heller ikke jeg orker mer en det. Det er ingen fasit her, den er det bare du som har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært gjennom 5 innsettinger og har nå siste forsøk i det offentlige til høsten. Var så dum og ringt til en tarotdame igår og hun kunne ikke se at jeg ble gravid i fremtiden. Hun sa også at jeg måtte vurdere om jeg ville utsette kroppen min for disse belastningene. Har også i disse årene hatt en sterk følelse av at jeg ikke vil bli gravid noensinne. Har endometriose og sikkert ando også. Er det noen som har gitt opp prøverør? 

Anonymkode: e4bb1...b24

Jeg ville ikke gitt opp prøverør fordi en tarotdame ikke ser noen graviditet i fremtiden for deg, det blir litt søkt for min del. Men å føle at man aldri vil bli gravid, er jo ganske vanlig når man har holdt på en stund, og det er klart at det er en påkjenning for kroppen å gå gjennom en slik behandling. Når det er sagt, så finnes det mange som har blitt gravide til tross for både endo og ando, noen etter relativt kort tid, andre igjen etter lang tid. Det er også de som har gitt seg fordi kroppen ikke orker mer eller fordi det tærer for mye på forholdet. Hva man tilslutt velger å gjøre, er opp til deg og deg alene. 

Anonymkode: 854fb...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan takler dere de psykiske belastningene med dette prøveriet? Synes det er belastende i hverdagen. Tanker rundt om det skal gå denne gangen, når er «det nok» fysisk og økonomisk? Vanskelig 😭

Anonymkode: 64659...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan takler dere de psykiske belastningene med dette prøveriet? Synes det er belastende i hverdagen. Tanker rundt om det skal gå denne gangen, når er «det nok» fysisk og økonomisk? Vanskelig 😭

Anonymkode: 64659...b0b

Det er en stor belastning å gå gjennom dette ja, det er helt sikkert. Både fysisk og psykisk. Så altoppslukende og utmattende. Og ja, økonomisk kan det fort også bli belastende. 

For min del var det en trøst å lese her, og se at mange andre var i samme situasjon som meg. Snakket/ snakker og mye med mannen, selv om han umulig kan kjenne på akkurat det samme som meg. Han var fortvilet, fordi han følte han ikke kunne hjelpe meg på noe vis. Jeg sa til han at hvis han alltid lytter til meg når jeg trenger å lufte tankene mine, så hjelper han meg mye. 

Ellers han det hjulpet meg å prøve å hele tiden se fremover, enten det er mot å kunne starte med medisiner, uttak/ innsett eller graviditetstest.

Men etter nedturer som spontanaborter eller mislykkede forsøk, trenger jeg en tid hvor jeg bare kjenner på skuffelsen, smerten, klumpen i halsen og tårene som kommer. Jeg tillater meg å grave meg litt ned og synes synd på meg selv, før jeg igjen klarer å tenke fremover.

Håper det blir verdt det for oss alle. Og om ikke, vil det være godt å tenke på at man i hvertfall har prøvd det man kan for å lykkes ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker masse med mannen. Om alle de rare, syke og altoppslukende tankene som kommer. Noen ganger hjelper det, andre ganger ikke. Han er flink til å sette seg inn i det, men jeg tror det er bortimot umulig for en mann å sette seg 100% inn i hvordan dette er for oss damer. Jeg føler meg mislykket, utslitt og ustabil. Men jeg prøver å trøste meg med at det ordner seg til slutt. Også tillater jeg meg å være i dårlig humør av og til. Benker meg ned med Netflix en hel dag. Belønner meg selv på dårlig dager. Også løper jeg mye. Det hjelper for meg. De siste mnd har jeg kjent på at det vanskelig å være sosial, særlig med de som er gravide eller har barn. Så da dropper jeg det. 

Prøv å gjør ting som gjør deg glad, tillat deg  å ha en dårlig dag. Drit i at du er ineffektiv på jobb. Om du kjenner på at du ikke vet om du orker flere runder, ta en pause. La kroppen hente seg inn litt å komme litt tilbake til selv igjen. 

Jeg syns vi alle fortjener et lite klapp på skulderen💪🏻💪🏻💪🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært gjennom 5 innsettinger og har nå siste forsøk i det offentlige til høsten. Var så dum og ringt til en tarotdame igår og hun kunne ikke se at jeg ble gravid i fremtiden. Hun sa også at jeg måtte vurdere om jeg ville utsette kroppen min for disse belastningene. Har også i disse årene hatt en sterk følelse av at jeg ikke vil bli gravid noensinne. Har endometriose og sikkert ando også. Er det noen som har gitt opp prøverør? 

Anonymkode: e4bb1...b24

Akkurat det kan jeg og si til deg for noen hundre kroner. Hun der var jo bare direkte jævlig kjip spør du meg - et generelt råd er nå en ting, men å fyre opp under din nedstemthet, slitenhet og usikkerhet fortjener hun et hardt spark i rævva for altså.

Uansett: ja, jeg kjenner folk som har gitt opp etterhvert. De har gjerne fått beskjed at det ikke er mer å gjøre, og gått en god del runder - eller har medisinske årsaker som er åpenbare (ingen egg ved uttak osv).

Hva om du tar siste forsøket og ser det an da? Det går også an å ha pause og forsøke siden.

Jeg er i tenkeboksen selv - og tror det blir en litt kortere IVFkarriere enn jeg hadde ønsket på grunn av de helsemessige konsekvensene det har. Men jeg har 1 barn fra før, så det blir helt annerledes. 

Tarotdama di er ei slu og utnyttende kjerring, sorry altså. Det kan jeg fortelle deg helt gratis. Håper virkelig du lykkes til høsten :) Har du fått lapraskopi og testet betennelsesdempende medikamenter/ICSI og alt sånt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fnugg skrev:

Akkurat det kan jeg og si til deg for noen hundre kroner. Hun der var jo bare direkte jævlig kjip spør du meg - et generelt råd er nå en ting, men å fyre opp under din nedstemthet, slitenhet og usikkerhet fortjener hun et hardt spark i rævva for altså.

Uansett: ja, jeg kjenner folk som har gitt opp etterhvert. De har gjerne fått beskjed at det ikke er mer å gjøre, og gått en god del runder - eller har medisinske årsaker som er åpenbare (ingen egg ved uttak osv).

Hva om du tar siste forsøket og ser det an da? Det går også an å ha pause og forsøke siden.

Jeg er i tenkeboksen selv - og tror det blir en litt kortere IVFkarriere enn jeg hadde ønsket på grunn av de helsemessige konsekvensene det har. Men jeg har 1 barn fra før, så det blir helt annerledes. 

Tarotdama di er ei slu og utnyttende kjerring, sorry altså. Det kan jeg fortelle deg helt gratis. Håper virkelig du lykkes til høsten :) Har du fått lapraskopi og testet betennelsesdempende medikamenter/ICSI og alt sånt? 

Takk for alle ordene av dere ❤️ Føler meg allerede bedre nå etter den dumme tarot timen. Vi skal nok få det til før eller senere. Jeg ble gravid naturlig en gang for 2 år siden men endte i MA i uke 8. Har hatt lap i våren. Var ikke mye endo de fant der, men fikk fjernet det de fant. Har fortsatt smerter så tror jeg har ando i tillegg. Riksen vil ikke gi andre medisiner enn det samme opplegget som før siden jeg har fått 8-10 egg hver gang av god kvalitet, så problemet har vært at eggene ikke festet seg. Har hatt 4 på frys etter begge forsøkene. Vurderer å prøve blasto til neste forsøk. Vi har bestemt å gjennomføre siste forsøket på riksen før vi prøver i det private. Noen som vet om private klinikker som kan endo/ando? 

 

Anonymkode: e4bb1...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle ordene av dere ❤️ Føler meg allerede bedre nå etter den dumme tarot timen. Vi skal nok få det til før eller senere. Jeg ble gravid naturlig en gang for 2 år siden men endte i MA i uke 8. Har hatt lap i våren. Var ikke mye endo de fant der, men fikk fjernet det de fant. Har fortsatt smerter så tror jeg har ando i tillegg. Riksen vil ikke gi andre medisiner enn det samme opplegget som før siden jeg har fått 8-10 egg hver gang av god kvalitet, så problemet har vært at eggene ikke festet seg. Har hatt 4 på frys etter begge forsøkene. Vurderer å prøve blasto til neste forsøk. Vi har bestemt å gjennomføre siste forsøket på riksen før vi prøver i det private. Noen som vet om private klinikker som kan endo/ando? 

 

Anonymkode: e4bb1...b24

Jeg opplever at de kan en del om ando/endo der jeg går privat, men de kan ikke mer enn det offentlige vil jeg si. Jeg har fått akkurat de samme rådene ang IVF når jeg opererte på Ullevåll som når jeg diskuterer behandlinsopplegg privat. 

Ando kan man jo kun få bort ved å fjerne hele livmoren, ikke et alternativ for noen med barneønske. Ved endo kan man prøve lapraskopi, og følges opp med lange protokoller (spray først) og Prednisolon. 

Jeg synes ikke lang protokoll funket bedre for meg.

Mye medisiner er ikke nødvendigvis bra, flere egg betyr ikke bedre kvalitet. Og som du sier så har jo du fått ut mange bra, på frys i tillegg. 

Har du fått Prednisolon? Det er ingen bevist effekt av dette, men det kan jo være noe å teste på siste forsøk. Det gir ikke negative virkninger for forsøket - si ifra at du vil ha det om du ikke har testet. Teorien er at dempingen av betennelsestilstander vil kunne fungere positivt for oss med endo. Hadde det vært stor positiv effekt av det ville jo ale fått det, men jeg tenker det iallefall ikke er noe tap å forsøke.

Noen prøver også scratching før forsøk - heller ikke det har noen påvist effekt. Jeg fikk det frarådet fordi det var «på vei ut» og poengløst (dette er privat). Altså, de brukte ikke ordet poengløst - men de så ikke vitsen med at jeg kastet bort vondt og penger på noe som igrunnen ikke gjøres lengre da det ikke har effekt. 

4 på frys etter hver forsøk synes jo jeg er vilt gode resultater. De jeg kjenner som gir opp får absolutt ingenting, og de får beskjed om å vurdere eggdonasjon/direkte beskjed om at det faktisk ikke er mer å gjøre for dem. 

Endret av Fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om man blir sykmeldt når man skal ha prøverørbehandling? Når man bruker hormoner osv. 

 

Anonymkode: 8a891...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om man blir sykmeldt når man skal ha prøverørbehandling? Når man bruker hormoner osv. 

 

Anonymkode: 8a891...436

Nei, normalt sett ikke. Jeg merket ikke at jeg gikk på det engang, var helt fin form.

Anonymkode: 09e5f...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfart at progynova ødelegger syklusen? Og hvor lang tid tok det eventuelt å få den stabil igjen? Jeg gikk på progynova i 4 uker i juni ifbm fryseforsøk og hadde mensen i 3,5 uke i juli. Har nå spottet av og på siden mensen sluttet og skulle hatt mensen for to dager siden. Er vanligvis veldig dårlig under mensen(smerter, migrene osv) men de siste ukene har jeg kun kjent lett stikking i livmor. Noen andre som har lignende erfaring med progynova? Er det noe jeg kan gjøre eventuelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, normalt sett ikke. Jeg merket ikke at jeg gikk på det engang, var helt fin form.

Anonymkode: 09e5f...6c3

Ok, takk for svar 😊

Anonymkode: 8a891...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om man blir sykmeldt når man skal ha prøverørbehandling? Når man bruker hormoner osv. 

 

Anonymkode: 8a891...436

Jeg ble sykemeldt fra første ul pga lang reisevei (3 t hver vei) - måtte ha egenmelding for hele dager uansett og derfor var det mindre belastning for meg ha sykemelding enn å måte melde fravær flere dager på rad. Mellom uttak og innsett måtte jeg også ha sykemelding pga smerter. Vanligvis vil jeg tro at bare uttaksdag og kanskje dagen etter er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om man blir sykmeldt når man skal ha prøverørbehandling? Når man bruker hormoner osv. 

 

Anonymkode: 8a891...436

Man får sykemelding kun mellom uttak og innsett. Jeg har vært dårlig når jeg gikk på hormonsprøyter, så jeg har spurt min fastlege om å få sykemelding også før uttak. Noen merker ingenting, mens andre får masse bivirkninger. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg vært på UL og fått se hjertelyd, klarer fortsatt ikke helt å tro det, det er 2 år siden vi sendte søknad nesten helt nøyaktig. For en prosess. Masse lykke til alle sammen, heier på dere!

Endret av Wiley
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2019 den 15.20, Blomst37 skrev:

Man får sykemelding kun mellom uttak og innsett. Jeg har vært dårlig når jeg gikk på hormonsprøyter, så jeg har spurt min fastlege om å få sykemelding også før uttak. Noen merker ingenting, mens andre får masse bivirkninger. Masse lykke til!

Tusen takk 😊

Anonymkode: 8a891...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor stor sjansen er for at det går bra med 1 forsøk med ivf? 

Anonymkode: 8a891...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiley skrev:

Da har jeg vært på UL og fått se hjertelyd, klarer fortsatt ikke helt å tro det, det er 2 år siden vi sendte søknad nesten helt nøyaktig. For en prosess. Masse lykke til alle sammen, heier på dere!

Så utrolig hyggelig! Gratulerer så mye!🎉💝👍🏻 Ubeskrivelig følelse! Det er nøyaktig 2 år siden vi også sendte søknad. 5 forsøk, blitt gravid 4 ganger, 3 av de endte i SA. Nå er jeg 9 uker på vei🥰🙏🏻 Masse lykke til alle oss som har blitt gravide nå og heier på alle dere som er i gang med forsøk🙏🏻❤️🤞🏻

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...