Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Andre som opplever at vektnedgangen går lettere  nå når julebord/julelunsjer med jobb/vennefester er kansellert? Vi har selvfølgelig begrensete familiesammenkomster med mye god mat, men jeg har ingen unnskyldning nå til å "ta fri i hele desember", og kan ha fokus på vektnedgang også gjennom denne tiden. 

Anonymkode: 899de...76d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsøker å bli flinkere å trene slik at jeg kommer meg litt ned i vekt.  Har kjøpt en ministepper som jeg liker å trene på. Fin å bruke på dager der jeg ikke orker å gå på treningssenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🙋‍♀️🙋‍♀️Melder meg inn her! 
10-15 kg ned er planen! Eller.. kanskje når klærne sitter fint? Ikke turt å gå på vekten i det siste, bare dratt på skylapper å trykt inn🙈
Må snu litt om på tanke gangen min. Har god erfaring og tidligere gått ned med lavkarbo, meeen det blir for kjedelig/styret i lengden. Vil gå ned i vekt med normal kost , i mindre mengder. 
Og gå vekk fra ja/nei mat.. alt med måte? 
Prøve å begrense meg i jula, men tviler… har fri i julen og da er det litt vanskelig å få inn rutiner..men 01.01 er jeg klar💪🏻💪🏻
xxx

Anonymkode: 1e84d...e33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

For å permanent gå ned i vekt må man redusere sukker- og karbohydratinntaket, og begynne med daglig fasting.

Karbohydrater finnes i omtrent alt av brødvarer, pasta, ris, kaker og snaks. Karbohydrater blir brutt ned til sukker, som gir høyt blodsukkernivå, med alle de negative konsekvenser dette medfører, inklusiv diabetes. Og overskuddet av sukker blir igjen omgjort og lagret som fett i kroppen. Det er altså ikke bare "fett" i matvarer som gir "fett" på kroppen.

Daglig fasting (ofte omtalt som "intermittant fasting") betyr å redusere antall måltider i døgnet, ideelt sett lunch og middag, eller bare en av delen. Dette har også mange andre helsefremmende effekter ved at kroppen bedre restituerer.

Dette går bl.a. under betegnelsen keto dietten, eller LCHE = low-carb/high fat. Mye av dagens kostholdsråd er feil, derfor vi blir fete. Dr. Sten Ekberg forklarer alt dette på en god måte på YouTube. Anbefaler alt han viser frem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Solbakken skrev (1 minutt siden):

For å permanent gå ned i vekt må man redusere sukker- og karbohydratinntaket, og begynne med daglig fasting.

Karbohydrater finnes i omtrent alt av brødvarer, pasta, ris, kaker og snaks. Karbohydrater blir brutt ned til sukker, som gir høyt blodsukkernivå, med alle de negative konsekvenser dette medfører, inklusiv diabetes. Og overskuddet av sukker blir igjen omgjort og lagret som fett i kroppen. Det er altså ikke bare "fett" i matvarer som gir "fett" på kroppen.

Daglig fasting (ofte omtalt som "intermittant fasting") betyr å redusere antall måltider i døgnet, ideelt sett lunch og middag, eller bare en av delen. Dette har også mange andre helsefremmende effekter ved at kroppen bedre restituerer.

Dette går bl.a. under betegnelsen keto dietten, eller LCHE = low-carb/high fat. Mye av dagens kostholdsråd er feil, derfor vi blir fete. Dr. Sten Ekberg forklarer alt dette på en god måte på YouTube. Anbefaler alt han viser frem der.

Nei det må man absolutt ikke!

Skummelt å legge frem at intermitterende faste og/eller keto må til for varig vektnedgang.

Vil absolutt ikke anbefale keto, dietter osv om målet er varig endring.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (15 minutter siden):

Nei det må man absolutt ikke!

Skummelt å legge frem at intermitterende faste og/eller keto må til for varig vektnedgang.

Vil absolutt ikke anbefale keto, dietter osv om målet er varig endring.

Lite med argumenter annet enn at det er skummelt. Slik jeg ser det er dette en mer normal diett for mennesket slik vi er skapt fra steinalderen, og generelt beste rådet for å gå ned i vekt. Har selv kjørt på med dette i fjor, og fettet rant av i løpet av 4 måneder. Hadde dog bare 15 kg jeg ville bli kvitt.

Men vil nok anbefale å gå gradvis til verks. Dette blir en ny hverdag som kroppen må få tid til å venne seg til.

Folk med underliggende helseproblemer bør alltids konsultere sin lege. Men hver oppmerksom på at disse trolig holder seg til helsemyndighetenes råd, som ofte går i stikk motsatt retning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hr Solbakken skrev (20 minutter siden):

Lite med argumenter annet enn at det er skummelt. Slik jeg ser det er dette en mer normal diett for mennesket slik vi er skapt fra steinalderen, og generelt beste rådet for å gå ned i vekt. Har selv kjørt på med dette i fjor, og fettet rant av i løpet av 4 måneder. Hadde dog bare 15 kg jeg ville bli kvitt.

Men vil nok anbefale å gå gradvis til verks. Dette blir en ny hverdag som kroppen må få tid til å venne seg til.

Folk med underliggende helseproblemer bør alltids konsultere sin lege. Men hver oppmerksom på at disse trolig holder seg til helsemyndighetenes råd, som ofte går i stikk motsatt retning.

Flere forskere har begynt å skjønne at det ikke er en diett som passer for alle. Fint at du har funnet din løsning, men det er ikke nødvendigvis løsningen for alle. 

F.eks. Denne studien:
https://forskning.no/mat-og-helse/folk-reagerte-helt-ulikt-pa-den-samme-maten/1704485

Anonymkode: 41830...8fe

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr Solbakken skrev (2 timer siden):

Hva spiste du i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 11 kg, takket være Herbalife og mye trening. Har aldri gått ned så mye på lenge. Herbalife har hjulpet meg til et lettere liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva spiste du i løpet av en dag?

Jeg spiser bare lunch og middag, av og til bare en av delene. Til lunch spiser jeg ett egg, 2 brødskiver med mye kjøttpålegg, leverpostei, fiskepålegg, og ett kjeks med fet ost, og ett glas melk. Men av og til bare en salatbolle når jeg er i kantina.

Til middag kjøtt eller fisk, en potet og grønnsaker. Prøver holde meg mest mulig til uprosessert mat, norsk kjøtt, helst fra dyr som bare har spist gress. Fisk, men unngår oppdrettsfisk.

Har også kuttet ut alle slags lett produkter, gått over til helmelk, fløte, rømme, ost kjøttdeig osv med høyt fettinnhold. Jeg spiser altså ikke null karbo, men betydelig mindre enn tidligere. Har gått over til å få mer av energien fra fett.

Det var ganske uvant å kutte ned på antall måltider, har tidligere spist frokost, kvelds, pluss innimellom. Tok 3-4 uker å avvenne seg. Anbefaler å gå ned gradvis. Går helt fint på jobb, har ingen problem med "lavt sukkernivå" før lunch. Kroppen blir også mer fleksibel med tanke på fettforbrenning. Trener et par ganger i uka, og heller ikke problem med å trene på tom mage. Må også si at når jeg først spiser et måltid, spiser jeg meg mett. Men har merket at jeg etterhver spiser omkring 1/3 mindre i forhold tidligere for å bli mett.

Formålet med alt dette er ikke bare å gå ned i vekt, gir også mange helsegevinster. Dette er ikke en midlertidig diett for å gå ned i vekt, men en permanent endring. Men ikke religiøs, så kan skeie litt ut i høytidene.

Dr. Ekberg har en fin video om hvordan starte med daglig fasting:

Endret av Hr Solbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser akkurat det samme som før jeg begynte reduksjon av kroppsfett. Men jeg spiser også en del andre ting i tillegg.

Spiser egentlig alt mulig. Ingen ting jeg ikke spiser, bort sett i fra Lutefisk og lungemos fordi jeg ikke liker det. Noen ting spiser jeg mye av, noen ting lite.

Nøkkelen er mengde, ikke nødvendigvis hva man spiser. Kan fint slanke deg ved kun å spise Safari coockies, vaniljeis og melkesjokolade også.

Aner ikke hva jeg har gått ned i vekt, men har byttet ut meste av garderoben og laget nye hull i alle beltene mine. Bruker ikke vekt som mål på fremgang, da jeg trener styrke 5-7 dager i uken, er vekt i seg selv ubrukelig å måle fremgang med. Holder massevis med den visuelle bekreftelsen samt at klærne mine alle ble for store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg meldt meg inn på treningsstudio. Så får man se hvordan det går. Jeg går/beveger meg ekstremt mye på jobben, mellom 25-30 000 skritt om dagen, så jeg tenker vel først og fremst styrketrening. 

Nå har jeg gått ned over 90 kg, men kunne tenkt meg å stramme opp og miste noen av de siste kiloene. Og det tror jeg skal få til med litt målrettet trening. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg startet rundt 73 kg for to måneder siden har jeg gått ned til 59 kg og føler meg bedre i kroppen. Overassket hvor lett det har gått. Har kuttet ut festing/alkohol og junkfood/take away og spist litt mer kjøttfri enn vanlig. Gått mest i turer enn trening. Rett i koppen supper og knekkebrød med god pålegg & grønnsaker hjalp meg når jeg kjente meg ekstremt sulten.. Slik at jeg ikke spiste for mye under middager og det hjalp med humør og unngåelse å ta raske & dyre løsninger som take away. 
Ganske fornøyd med innsatsen. Jeg har ikke kuttet ut det jeg liker å spise heller, som er karbohydrater, spesielt pastaretter.. Bare mindre porsjoner og mer av grønnsaker ved siden av :)  Har tenkt å fortsette og sakte men sikkert begynne å komme meg til løpeform igjen. Jeg ELSKET å løpe før og lett kunne ta 10 km løpetur hver dag, og husker hvor godt det føltes og hvor motivert jeg var for halvmaraton. 

Målet framover er å fortsette det jeg driver med i dag, men mindre fokus på vekt og heller å komme i løpeform igjen, men dette skal jeg opparbeide sakte men sikkert til sommeren. Ønsker helst ikke å rase ned for fort lenger, fordi jeg har følt meg litt svak noen dager som har vært tungt for meg psykisk.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er så usikker nå. Jeg trenger å gå ned noen kilo og vet at å bli med i forumtråden her inne hjelper veldig. Samtidig har jeg hatt anoreksi før og er redd for tilbakefall. Men jeg tenker jo at jeg bare skal ned litt, og i rolig tempo. Jeg er jo frisk nå. Hvordan gjør man dette best mulig, noen som har erfaring? 

Anonymkode: bd484...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er så usikker nå. Jeg trenger å gå ned noen kilo og vet at å bli med i forumtråden her inne hjelper veldig. Samtidig har jeg hatt anoreksi før og er redd for tilbakefall. Men jeg tenker jo at jeg bare skal ned litt, og i rolig tempo. Jeg er jo frisk nå. Hvordan gjør man dette best mulig, noen som har erfaring? 

Siden du har hatt anoreksi, så er det vel best at du slanker deg i samarbeid med fastlegen din. Slik at du har en objektiv person som kan stoppe deg hvis du går ned for raskt, og som kan si fra når du ikke skal gå lenger ned i vekt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal ned 20 kg, og er ordentlig motivert. Har startet med Grandiosa-dietten, det går overraskende greit.

Anonymkode: 0cc84...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Hulderen skrev (31 minutter siden):

Siden du har hatt anoreksi, så er det vel best at du slanker deg i samarbeid med fastlegen din. Slik at du har en objektiv person som kan stoppe deg hvis du går ned for raskt, og som kan si fra når du ikke skal gå lenger ned i vekt.

Men jeg vil helst ikke involvere han, for har såkalt normal bmi, så er jo ikke overvektig og trenger slanking medisinsk. 
Skulle ønske jeg kunne klare å gå ned feks 5kg og stoppe der. Har så lyst til å bevise for meg selv at jeg klarer det. Men samtidig merker jeg at bare å ha startet den tanken i dag er veldig altoppslukende.. Jeg har vært frisk i over 2år, så burde jo være sterk nok til å gå litt ned sånn som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men jeg vil helst ikke involvere han, for har såkalt normal bmi, så er jo ikke overvektig og trenger slanking medisinsk. 
Skulle ønske jeg kunne klare å gå ned feks 5kg og stoppe der. Har så lyst til å bevise for meg selv at jeg klarer det. Men samtidig merker jeg at bare å ha startet den tanken i dag er veldig altoppslukende.. Jeg har vært frisk i over 2år, så burde jo være sterk nok til å gå litt ned sånn som andre.

Vær så snill og ikke gjør det. Jeg prøvde, anbefales ikke. Du er kanskje "frisk", men sannsynligvis ikke fri fra de mekanisme som gjorde at det gikk galt sist...

Anonymkode: fa9c4...39e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

jeg har også hatt anoreksi, det er litt lenger siden enn hos deg da. Har nå klart å gå ned i vekt på en sunn måte. Hva lurer du på?

Anonymkode: c22f9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

To år er ikke lenge. Det er veldig synd om du skulle bli dårlig igjen. Hvilken BMI har du? Normalen ligger jo mellom 20 og 25. Hvis du ligger i øvre del, så vil nok ikke fastlegen din være negativ til at du går ned litt. Men det er viktig at du også etter slankingen er innenfor normalområdet. Så å gå fra 25 til 22 er ok. Men ikke å gå fra 22 til 19. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...