Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei!

jeg har også hatt anoreksi, det er litt lenger siden enn hos deg da. Har nå klart å gå ned i vekt på en sunn måte. Hva lurer du på?

Anonymkode: c22f9...790

Jeg lurer på hvordan man går ned i vekt uten at det blir alt jeg tenker på, at alle reglene kommer snikende eller at jeg ikke klarer å stoppe liksom. Jeg har endelig klart å spise fritt i ganske lang tid, så vil ikke ødelegge den friheten heller. Redd for å bli syk igjen rett og slett. Drømmen hadde vært å gå ned ca 5-7kg, og stoppe der. 
Veldig interessert i å høre hvordan du klarte det! :)

Anonymkode: bd484...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hulderen skrev (31 minutter siden):

To år er ikke lenge. Det er veldig synd om du skulle bli dårlig igjen. Hvilken BMI har du? Normalen ligger jo mellom 20 og 25. Hvis du ligger i øvre del, så vil nok ikke fastlegen din være negativ til at du går ned litt. Men det er viktig at du også etter slankingen er innenfor normalområdet. Så å gå fra 25 til 22 er ok. Men ikke å gå fra 22 til 19. 

Jeg vil jo absolutt ikke bli dårlig igjen, det er det viktigste. Men jeg vil gjerne trives i kroppen også. Jeg har litt dårlig forhold til bmi, for føler ikke helt at den stemmer på meg. Hadde ikke veid meg på 6 måneder før i dag (veide meg sykt ofte når jeg var dårlig, så hadde ryddet den vekk). Men bmi nå er 21,8. Hadde egentlig trodd den var høyere. Men har ikke mye muskler. 19 er vel også godt innenfor normalen? Over 18,5.. Eller hva tenkte du med det siste du skrev?

Anonymkode: bd484...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men bmi nå er 21,8

Må bare si at dette er et fint bmi tall å være på. Og vet av mange som drømmer stort etter et slikt tall. Kanskje styrketrening for å stramme opp er det du trenger? Selv har jeg hatt bmi rundt 25 i alle år, men ønsker meg til under 22. aldri vært der. 

Anonymkode: c444a...275

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg vil jo absolutt ikke bli dårlig igjen, det er det viktigste. Men jeg vil gjerne trives i kroppen også. Jeg har litt dårlig forhold til bmi, for føler ikke helt at den stemmer på meg. Hadde ikke veid meg på 6 måneder før i dag (veide meg sykt ofte når jeg var dårlig, så hadde ryddet den vekk). Men bmi nå er 21,8. Hadde egentlig trodd den var høyere. Men har ikke mye muskler. 19 er vel også godt innenfor normalen? Over 18,5.. Eller hva tenkte du med det siste du skrev?

Anonymkode: bd484...310

Du har den ideelle BMI'en for optimal helse. Vil sterkt anbefale deg å ikke en gang tenke på å gå ned i vekt. Dersom du velger å begynne å trene så er det også veldig viktig at du også spiser mer for å bygge og ikke tape muskelmasse. 

Anonymkode: 899de...76d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil jo absolutt ikke bli dårlig igjen, det er det viktigste. Men jeg vil gjerne trives i kroppen også. Jeg har litt dårlig forhold til bmi, for føler ikke helt at den stemmer på meg. Hadde ikke veid meg på 6 måneder før i dag (veide meg sykt ofte når jeg var dårlig, så hadde ryddet den vekk). Men bmi nå er 21,8. Hadde egentlig trodd den var høyere. Men har ikke mye muskler. 19 er vel også godt innenfor normalen? Over 18,5.. Eller hva tenkte du med det siste du skrev?

Anonymkode: bd484...310

Det varierer hva som regnes som normal BMI i ulike tabeller. Noen steder står 20-25, andre steder 18,5-25. Når du har så lav BMI som 21,8 så bør du heller prøve å beholde den og ikke gå lenger ned i vekt. Hvis du føler deg tykk, så er det nok bare litt trening som skal til. F.eks. få strammet magemusklene ved hjelp av en treningsrokkering. Du kan gjøre mye med løfting av vekter. Men behold vekten din.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat nå sittet sammen med eldste datteren min og hun har castet snapchat videoer til tven, og dermed filmet meg flere ganger en hva jeg har visst det siste året..

Fy flaten, skikkelig selvtillit crash! Og ikke minst, motivasjon til å fortsette med vektnedgangen! :P 

Anonymkode: 01906...b75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha utsatt turbukseshopping i mange måneder, der jeg bare har snurpet på meg den gamle som er blitt alt for stor - så kjøpte jeg ny på Sport Outlet i dag. Tilbudet var for godt til å gå glipp av. Men altså, når eg ender opp med å kjøpe en utebukse i str S 😱 den dagen trodde jeg aldri skulle skje altså, den forrige er i str 46, så ikke rart den hang og slang.  🥳🥳🥳 Gleder meg til turer opp på fjellet utover våren! 🤩

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 20.11):

Jeg lurer på hvordan man går ned i vekt uten at det blir alt jeg tenker på, at alle reglene kommer snikende eller at jeg ikke klarer å stoppe liksom. Jeg har endelig klart å spise fritt i ganske lang tid, så vil ikke ødelegge den friheten heller. Redd for å bli syk igjen rett og slett. Drømmen hadde vært å gå ned ca 5-7kg, og stoppe der. 
Veldig interessert i å høre hvordan du klarte det! :)

Anonymkode: bd484...310

Ved nærmere ettertanke, og å ha lest dine siste svar i tråden, så tror jeg ikke jeg tør å dele. Anoreksi er lunefullt, og jeg er redd du ramler utpå igjen. Du høres ut til å ha en helt normal, sunn og slank kropp. Spis og vær glad - begynn evt med noe styrketrening slik noen andre foreslår 🙌🏼

Anonymkode: c22f9...790

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (8 timer siden):

Etter å ha utsatt turbukseshopping i mange måneder, der jeg bare har snurpet på meg den gamle som er blitt alt for stor - så kjøpte jeg ny på Sport Outlet i dag. Tilbudet var for godt til å gå glipp av. Men altså, når eg ender opp med å kjøpe en utebukse i str S 😱 den dagen trodde jeg aldri skulle skje altså, den forrige er i str 46, så ikke rart den hang og slang.  🥳🥳🥳 Gleder meg til turer opp på fjellet utover våren! 🤩

Herlighet så gøy! Fantastisk jobbet 👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som driver med yoga? Jeg har lekt med tanken en stund, så hev jeg meg på 30 days challenge med Adrienne på youtube. Det ser jo liksom ikke så fryktelig vanskelig ut, men jeg sliter med mange av øvelsene. Balansen min er absolutt ikke noe å skryte av 😂 (Tenker noen hadde fått seg en god latter som de hadde sett meg de siste dagene)

Kjenner meg faktisk litt stiv og støl i dag, men føler kaaanskje det går bitteelitte granne lettere nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SaySomething skrev (8 timer siden):

Noen her som driver med yoga? Jeg har lekt med tanken en stund, så hev jeg meg på 30 days challenge med Adrienne på youtube. Det ser jo liksom ikke så fryktelig vanskelig ut, men jeg sliter med mange av øvelsene. Balansen min er absolutt ikke noe å skryte av 😂 (Tenker noen hadde fått seg en god latter som de hadde sett meg de siste dagene)

Kjenner meg faktisk litt stiv og støl i dag, men føler kaaanskje det går bitteelitte granne lettere nå.

 

Jeg har gjort endel yoga hjemme de siste årene. Innimellom nesten hver dag, men i perioder kanskje bare 1-2 ganger per måned. Men det er veldig effektivt. Du blir smidigere, og sterkere. Det synes og på kroppen. Nå skal jeg begynne igjen selv, for er altfor lenge siden sist. Samtidig er jeg begynt med livsstilsendring og går ned i vekt. 😊

Anonymkode: 9f3f9...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått en uke uten sukker og mel, og det har gått over all forventning 🙂  Det var veldig hardt de første dagene, men nå etter en uke føles det mye bedre. Har gått ned 2 kg og er så glad! Begynte på 83 kg, og skal ned til 70 kg, som er min idealvekt. Er veldig spent på fortsettelsen.

Anonymkode: 9f3f9...482

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt lenger juleferie enn planlagt, på mandag er jeg tilbake til hverdagen og rutiner og da er det også tilbake til vektnedgang igjen. Er nå på min laveste vekt igjen og det går fremover, men henger fremdeles litt igjen med julesnacksen 😅 Blir godt å komme tilbake til gamle vaner, håper å klare å gå fra 67 til 60 kilo innen sommeren.

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har gjort endel yoga hjemme de siste årene. Innimellom nesten hver dag, men i perioder kanskje bare 1-2 ganger per måned. Men det er veldig effektivt. Du blir smidigere, og sterkere. Det synes og på kroppen. Nå skal jeg begynne igjen selv, for er altfor lenge siden sist. Samtidig er jeg begynt med livsstilsendring og går ned i vekt. 😊

Anonymkode: 9f3f9...482

Spennende! Jeg holder også på med livsstilsendring, men har alltid vært skikkelig dårlig på å trene. Jeg kan gå lange strekninger, og går frem og tilbake til jobb hver dag (en time), men ingenting utover det. 

Var hos fysioterapeut for vond nakke og skulder tidligere i uka, og som bidiagnose fikk jeg "brist på fysisk trening" 😅 Men har nå gjort 30 min med yoga hver dag i snart ei uke, og jeg synes det er gøy og litt utfordrende! Men ser alltid for meg at å få gevinst fra trening må man virkelig svette og kjenne melkesyra :P Jeg svetter jo litt, og kjenner jo at musklene er litt støle, men bortsett fra det.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SaySomething skrev (1 time siden):

Spennende! Jeg holder også på med livsstilsendring, men har alltid vært skikkelig dårlig på å trene. Jeg kan gå lange strekninger, og går frem og tilbake til jobb hver dag (en time), men ingenting utover det. 

Var hos fysioterapeut for vond nakke og skulder tidligere i uka, og som bidiagnose fikk jeg "brist på fysisk trening" 😅 Men har nå gjort 30 min med yoga hver dag i snart ei uke, og jeg synes det er gøy og litt utfordrende! Men ser alltid for meg at å få gevinst fra trening må man virkelig svette og kjenne melkesyra :P Jeg svetter jo litt, og kjenner jo at musklene er litt støle, men bortsett fra det.. 

 

Haha, ja jeg tror at de som liker litt hardere type trening kan kjenne litt på det- at yoga ikke er skikkelig trening. Jeg har aldri vært så glad i å svette eller harde økter på treningsstudio, så for meg appellerer yoga veldig. Du må kanskje bare omstille tenkemåten litt.

Du forbrenner jo kalorier med yoga, og øvelsene er helsebringende på flere måter. Og det er sant, kroppen blir veldig fin av det. For noen år siden trente jeg yoga hver dag, og gikk ned flere kilo. Av en eller annen grunn var jeg veldig ubevisst i forhold til det, så når sommeren kom og vi dro på ferie forsvant alt ut vinduet, det dårlige kostholdet kom tilbake og jeg gjorde ingen yoga. Jeg trodde faktisk at jeg ikke trengte å anstrenge meg mer, men der tok jeg feil 😂 Så nå er jeg mye mer bevisst enn før, vet hva jeg kan spise og må trene for å holde vekten stabil nede.🙂

Anonymkode: 9f3f9...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble litt lenger juleferie enn planlagt, på mandag er jeg tilbake til hverdagen og rutiner og da er det også tilbake til vektnedgang igjen. Er nå på min laveste vekt igjen og det går fremover, men henger fremdeles litt igjen med julesnacksen 😅 Blir godt å komme tilbake til gamle vaner, håper å klare å gå fra 67 til 60 kilo innen sommeren.

Anonymkode: 4a599...6c0

Kan jeg spørre hvor høy du er? Jeg har også som mål om å nå 60 innen sommeren. Er riktig nok 3-4 kg mer enn deg i dag. 

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, jeg har gått opp 4 kg siden midten av desember 😂😂😂 

Vet at mye sikkert er vannvekt, men likevel. Djises. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neon_sun skrev (3 timer siden):

Herregud, jeg har gått opp 4 kg siden midten av desember 😂😂😂 

Vet at mye sikkert er vannvekt, men likevel. Djises. 

Du er ikke alene om det. Jula og litt før så fråtser man både det ene og det andre. Jeg har skal ned 6 kilo. Dette skjer vær førjul og i jula. Så da er det bare å peise på med et mer sunt kosthold, og trening:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nadiahagen skrev (Akkurat nå):

Du er ikke alene om det. Jula og litt før så fråtser man både det ene og det andre. Jeg har skal ned 6 kilo. Dette skjer vær førjul og i jula. Så da er det bare å peise på med et mer sunt kosthold, og trening:) 

Ja, har skjedd tidligere også, men ikke 4 kilo. Og jeg har jobbet et helt år for å komme meg ned 1 kg 🤦 men men. Jeg har gode treningsrutiner nå, og holdt på de hele julen. Problemet nå er bare at søtsuget er der konstant, det har jeg ikke hatt tidligere etter andre høytider. Det er så sykt vanskelig å komme inn i gode vaner igjen. Og jeg har "bare" 10 kg igjen til normalvakt, vel nå er det jo 14 da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Haha, ja jeg tror at de som liker litt hardere type trening kan kjenne litt på det- at yoga ikke er skikkelig trening. Jeg har aldri vært så glad i å svette eller harde økter på treningsstudio, så for meg appellerer yoga veldig. Du må kanskje bare omstille tenkemåten litt.

Du forbrenner jo kalorier med yoga, og øvelsene er helsebringende på flere måter. Og det er sant, kroppen blir veldig fin av det. For noen år siden trente jeg yoga hver dag, og gikk ned flere kilo. Av en eller annen grunn var jeg veldig ubevisst i forhold til det, så når sommeren kom og vi dro på ferie forsvant alt ut vinduet, det dårlige kostholdet kom tilbake og jeg gjorde ingen yoga. Jeg trodde faktisk at jeg ikke trengte å anstrenge meg mer, men der tok jeg feil 😂 Så nå er jeg mye mer bevisst enn før, vet hva jeg kan spise og må trene for å holde vekten stabil nede.🙂

Anonymkode: 9f3f9...482

 

Jeg har nok tenkt litt slik selv, men jeg er heller ikke noe glad i harde treningsøkter, har prøvd meg på treningsstudio noen ganger og det ble med det.. 😅

Jeg holder jo på med yoga med Adriene nå, den 30 dagers challengen. Har du noe du kan anbefale etter jeg er ferdig med den? :)  Vil foreløpig ikke på noe studio, synes det er veldig enkelt og greit å gjøre dette selv hjemme i stua, iallefall til jeg føler jeg får dreisen på det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...