Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner bare ikke hvorfor vekten ikke rikker seg, sinnsykt frustrerende😅

Hvis den virkelig ikke rikker seg over tid, så er det nok dessverre fordi du spiser til vedlikehold. Da må du enten bevege deg mer, eller spise mindre. Du kan ta kontakt med fastlegen din for bistand hvis du er bekymret for om det er noe galt 😊

Anonymkode: 76b85...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg gått på en skikkelig smell, både datteren min og jeg testet positivt for korona.  Dermed ga jeg meg fritak for i dag, har ikke logget noenting siden middagstid. Spist masse nonstop, havrekjeks, mørk sjokolade og en stor tallerken med chili con carne. Hadde klart å holde meg unna alt av sjokolade og godteri siden 1 januar, og nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet 😑

Anonymkode: 01906...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

I dag har jeg gått på en skikkelig smell, både datteren min og jeg testet positivt for korona.  Dermed ga jeg meg fritak for i dag, har ikke logget noenting siden middagstid. Spist masse nonstop, havrekjeks, mørk sjokolade og en stor tallerken med chili con carne. Hadde klart å holde meg unna alt av sjokolade og godteri siden 1 januar, og nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet 😑

Anonymkode: 01906...b75

I dag var i dag, så fortsetter du der du slapp i morgen. Kjedelig med positivt test, håper der slipper unna uten for store bivirkninger ❤️ 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8/21/2019 den 10.03):

Nå har jeg telt kalorier siden 1. August. Foreløpig går det veldig bra, og jeg har gått ned 3,7 kg så langt. Ligger på alt mellom 1000 og 1600 kalorier pr dag. Jeg veier MYE, og har i første omgang satt meg et mål om 25 kg ned. 

Men i dag har jeg fri fra jobb, og barnefri hele dagen. Har så sykt lyst på noe stappa med kalorier😫 Dagene går mye enklere når jeg er på jobb(hvor jeg er aktiv). Men i dag og i helger så sliter jeg. 

I helgene har jeg dog vært flink og spist F.eks en pose popcorn og litt ekstra god mat + godteri. Fredag og lørdag blir det gjerne 1800-2200 kcal.

Før kunne jeg sikkert spise 5000 kcal på en lørdag😅 

Spent på å se om jeg sprekker i dag eller om jeg klarer å stå i mot. Veiedag på fredag🥵

Anonymkode: 8bb25...2e9

Du må ut å løpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at jeg spiste for mye søtt og godt, salt og greier i går. Vet jeg kommer til å få igjen for dette i mange dager fremover vektmessig 😕 

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 17.45):

Altså, jeg skjønner ingenting. Jeg spiser normale mengder, ikke snop i ukedagene, har en aktiv jobb der jeg går 10 000 skritt hver dag, trener noen ganger i uka. Alikevel rikker ikke vekten seg. Jeg er så fortvila! Jeg logger alt jeg spiser på lifesum og der pleier jeg å ende opp mellom 1400-1600 kcal. Hva gjør jeg galt?

Anonymkode: 0ec64...7fc

Beklager å si det, men inntaket er for stort. Hva med å prøve å få kaloriene fra andre kilder?

Det er viktig å huske at etter hvert når man går ned i vekt, så trenger også kroppen mindre energi. For å gå yttligere ned må man altså også redusere inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokdamen skrev (På 29.1.2022 den 23.28):

I dag var i dag, så fortsetter du der du slapp i morgen. Kjedelig med positivt test, håper der slipper unna uten for store bivirkninger ❤️ 

Takk, det er akkurat motivasjonen jeg trengte. ❤️ 

Var ikke superflink i går også, lå vel sånn ca 3-500 kalorier over det jeg bruker å spise. Veide meg i dag, og utrolig nok hadde jeg likevel gått ned noen hundre gram fra sist gang jeg veide meg. Så nå er det mandag, ny start og jeg er motivert til å fortsette. Jeg vet at neste helg, så lenge jeg er frisk (testet jo positivt på lørdag) så blir det ny utskeielse (denne er dog planlagt fra starten av) med vin og god mat. Men det gleder jeg meg til :) 

Anonymkode: 01906...b75

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITC skrev (2 timer siden):

Beklager å si det, men inntaket er for stort. Hva med å prøve å få kaloriene fra andre kilder?

Det er viktig å huske at etter hvert når man går ned i vekt, så trenger også kroppen mindre energi. For å gå yttligere ned må man altså også redusere inntaket.

😨 huff, det er jo så hardt å gå rundt og sulte seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (53 minutter siden):

😨 huff, det er jo så hardt å gå rundt og sulte seg!

Det er heldigvis forskjell på å sulte seg og være sulten. Det har tatt litt tid, men nå er jeg vant til å ikke være stappmett etter et måltid, og at det går fint å være sulten en stund før neste måltid uten å småspise. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Danseskjørt skrev (3 timer siden):

😨 huff, det er jo så hardt å gå rundt og sulte seg!

Det er helt normalt å være sulten før neste måltid. Det er ikke krise, det går bra, du sulter ikke kroppen fordi du er sulten en time eller to :) men kanskje pass på å få i deg nok proteiner, da holder du deg mett lengre. 

Jeg er sulten tre ganger om dagen. Før frokost, før lunsj, før middag. Hvis jeg ikke er sulten hopper jeg kanskje over lunsj eller spiser en banan i stedet. Jeg spiser til jeg ikke er sulten lengre, aldri til jeg er stappmett. 

Å endre disse to små tingene gjorde mye for at jeg gikk ned i vekt. 1. Godta å være sulten mellom måltider. 2. Ikke spis deg stappmett. Og siste som var viktig for meg var porsjonskontroll. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (5 timer siden):

Det er heldigvis forskjell på å sulte seg og være sulten. Det har tatt litt tid, men nå er jeg vant til å ikke være stappmett etter et måltid, og at det går fint å være sulten en stund før neste måltid uten å småspise. 

 

Navani skrev (3 timer siden):

 

Det er helt normalt å være sulten før neste måltid. Det er ikke krise, det går bra, du sulter ikke kroppen fordi du er sulten en time eller to :) men kanskje pass på å få i deg nok proteiner, da holder du deg mett lengre. 

Jeg er sulten tre ganger om dagen. Før frokost, før lunsj, før middag. Hvis jeg ikke er sulten hopper jeg kanskje over lunsj eller spiser en banan i stedet. Jeg spiser til jeg ikke er sulten lengre, aldri til jeg er stappmett. 

Å endre disse to små tingene gjorde mye for at jeg gikk ned i vekt. 1. Godta å være sulten mellom måltider. 2. Ikke spis deg stappmett. Og siste som var viktig for meg var porsjonskontroll. 

Dette var tankevekkende, takk for deres synspunkter :) jeg skal prøve dette😘

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg bare sliten, skikkelig skikkelig sliten. Det starta bra, en tur i dag tidlig. Det er jo vel og bra i øyeblikket, men vet jo hvor gåen jeg blir av det etterpå. Det er jo hovedsaklig pga fysisk sykdom, men vekta som bæres gjør det jo hvertfall ikke noe bedre!

Så listet jeg litt på et tak (pusser opp). Det var totalt 9 sider på taklister, også festet disse. Det i seg selv er jo ganske enkel, men for meg utrolig slitsomt. Samlet sett tok det ca 40 min, pluss pausen. Da jeg pussa opp for 10 år siden, da tok helt så utrolig mye mer på en dag! Nå er det kun litt og litt om gangen. Kroppen streiken, og hodet blir mos.

I kveld hadde jeg også to møter. Mosen i hodet føles nå som en puré.
Måtte plutselig sy på badedrakten til ungen for hun har jo bad i morgen.

Også til slutt male siste veggen som ble tapesert i går. 25 min med alt opprydding og slikt.

Det er liksom det jeg har gjort i dag. Maten har vært grei, ingen utskeielser eller noe. Lunsj og middag. Burde lagd meg noe kveldsmat, men orker ikke. Ligger her flatt. Og det er da at godteriet er så lett å ta. Det er krever ikke noe, bare strekke ut hånden og forsyne meg.

Fatigue er noe dritt. Jeg klarer ett par småsprinter i løpet av dagen, men det koster så sinnsykt.

Om ikke annet, så er faktisk det jeg skrev opp som dagens mål oppnådd. Det er ikke alle dager det skjer 😄 Deilig å stryke ting av listen 🥳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITC skrev (11 timer siden):

Nå er jeg bare sliten, skikkelig skikkelig sliten. Det starta bra, en tur i dag tidlig. Det er jo vel og bra i øyeblikket, men vet jo hvor gåen jeg blir av det etterpå. Det er jo hovedsaklig pga fysisk sykdom, men vekta som bæres gjør det jo hvertfall ikke noe bedre!

Så listet jeg litt på et tak (pusser opp). Det var totalt 9 sider på taklister, også festet disse. Det i seg selv er jo ganske enkel, men for meg utrolig slitsomt. Samlet sett tok det ca 40 min, pluss pausen. Da jeg pussa opp for 10 år siden, da tok helt så utrolig mye mer på en dag! Nå er det kun litt og litt om gangen. Kroppen streiken, og hodet blir mos.

I kveld hadde jeg også to møter. Mosen i hodet føles nå som en puré.
Måtte plutselig sy på badedrakten til ungen for hun har jo bad i morgen.

Også til slutt male siste veggen som ble tapesert i går. 25 min med alt opprydding og slikt.

Det er liksom det jeg har gjort i dag. Maten har vært grei, ingen utskeielser eller noe. Lunsj og middag. Burde lagd meg noe kveldsmat, men orker ikke. Ligger her flatt. Og det er da at godteriet er så lett å ta. Det er krever ikke noe, bare strekke ut hånden og forsyne meg.

Fatigue er noe dritt. Jeg klarer ett par småsprinter i løpet av dagen, men det koster så sinnsykt.

Om ikke annet, så er faktisk det jeg skrev opp som dagens mål oppnådd. Det er ikke alle dager det skjer 😄 Deilig å stryke ting av listen 🥳

Må bare si at jeg syns IKKE dette var lite👏🏻 Har selv fatigue, og syns dette var veldig imponerende! 

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Må bare si at jeg syns IKKE dette var lite👏🏻 Har selv fatigue, og syns dette var veldig imponerende! 

Anonymkode: bd484...310

Enig i at dette var veldig imponerende! Med fatigue i mange år kunne jeg ikke klart halvparten av dette på en god dag. Så du har klart utrolig mye. Ingenting å være misfornøyd med!

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig at nedgangen varierer sånn fra uke til uke. Ser nesten ut som jeg går ned annenhver uke i sånne jafs. Men denne uken bare et par hundre gram selv om jeg har vært like flink som sist uke.. Baah vet jo at kroppen er kompleks osv, men liten dal i motivasjonen kjenner jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (16 timer siden):

Jeg syns det er vanskelig at nedgangen varierer sånn fra uke til uke. Ser nesten ut som jeg går ned annenhver uke i sånne jafs. Men denne uken bare et par hundre gram selv om jeg har vært like flink som sist uke.. Baah vet jo at kroppen er kompleks osv, men liten dal i motivasjonen kjenner jeg.. 

les denne artikkelen: https://www.roede.com/artikkel/vektplata-ikke-sa-krise-som-du-tror/. Jeg syns den hjalp på motivasjonen når ting stoppet opp. Ellers er du knallflink og står på💪🏼💪🏼

Anonymkode: c22f9...790

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å slå opp med kjæresten er skikkelig bra for vekta. Har ikke hatt matlyst på en uke :( Bare stress stress stress.

Anonymkode: 889fc...820

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

les denne artikkelen: https://www.roede.com/artikkel/vektplata-ikke-sa-krise-som-du-tror/. Jeg syns den hjalp på motivasjonen når ting stoppet opp. Ellers er du knallflink og står på💪🏼💪🏼

Anonymkode: c22f9...790

Takk! Den artikkelen var veldig inspirerende. Særlig det at vektplatå var positivt ga mening og hjelper å huske på når det går trått. Jeg faller lett til den konklusjonen at det betyr at jeg ikke spiser lite nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pleier mandagsvekten til folk å være? Jeg ligger alltid høyere etter helgen (mer salt, gjerne litt alkohol m.m er synderne), og så viser det seg utover uken hvordan det ligger an. Alltid litt demotiverende å veie seg mandag, men klarer liksom ikke helt la være 😅 I dag var det litt voldsomt med 1,5 kg over fredagsvekten, så foreløpig tviler jeg på at denne uken blir det store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (1 time siden):

Hvordan pleier mandagsvekten til folk å være? Jeg ligger alltid høyere etter helgen (mer salt, gjerne litt alkohol m.m er synderne), og så viser det seg utover uken hvordan det ligger an. Alltid litt demotiverende å veie seg mandag, men klarer liksom ikke helt la være 😅 I dag var det litt voldsomt med 1,5 kg over fredagsvekten, så foreløpig tviler jeg på at denne uken blir det store. 

Jeg pleier ikke å veie meg på mandager😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...