Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Huff, syns det er så urettferdig. Har vært flink å spise mindre porsjoner og sunnere i noen uker nå, og hadde gått ned 2 kg. I går skled det litt ut etter en middag etter fulgt av dessert med venner. Og vipps har jeg gått opp 1 kg igjen. Skal jeg aldri kunne skeie ut og kose meg litt ekstra? Så utrolig demotiverende at EN kveld kan ødelegge flere uker med arbeid..

Anonymkode: cbb2b...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff, syns det er så urettferdig. Har vært flink å spise mindre porsjoner og sunnere i noen uker nå, og hadde gått ned 2 kg. I går skled det litt ut etter en middag etter fulgt av dessert med venner. Og vipps har jeg gått opp 1 kg igjen. Skal jeg aldri kunne skeie ut og kose meg litt ekstra? Så utrolig demotiverende at EN kveld kan ødelegge flere uker med arbeid..

Anonymkode: cbb2b...aef

Du klarer ikke gå opp 1 kg på en kvelds spising. Hold fokus på rette valg fremover så er jeg sikker på at du ser at det forsvant fort igjen

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Huff, syns det er så urettferdig. Har vært flink å spise mindre porsjoner og sunnere i noen uker nå, og hadde gått ned 2 kg. I går skled det litt ut etter en middag etter fulgt av dessert med venner. Og vipps har jeg gått opp 1 kg igjen. Skal jeg aldri kunne skeie ut og kose meg litt ekstra? Så utrolig demotiverende at EN kveld kan ødelegge flere uker med arbeid..

Anonymkode: cbb2b...aef

I går veide jeg 2,2 kg mer enn hva jeg pleier, i dag veide jeg 1 kg mer enn hva jeg pleier etter utskeielser i helga, så vekta har svingt 1,2 kilo på et døgn. Det er ikke fett du har lagt på deg, det er vannvekt. Hvis du skulle gått på én kilo, måtte du ha spist omtrent 14 000 kalorier over det du har forbrent,og det tviler jeg på du har gjort 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jævlig dårlig med meg nå. Jeg som var så flink. Men det var nok å spise sjokolade og potetgull en dag, og så var jeg back in business. 100 tallet er synlig på vekta igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tjukk skrev:

Går jævlig dårlig med meg nå. Jeg som var så flink. Men det var nok å spise sjokolade og potetgull en dag, og så var jeg back in business. 100 tallet er synlig på vekta igjen. 

En dag med sjokolade og potetgull går fint, men hvis det trigger at du fortsetter i dagene fremover så er det jo noe dritt. Jeg har ofte slitt med at det bare blir sånn "en dag til er jo ikke så farlig, jeg kan slanke meg i morgen". Problemet er når det blir mange sånne dager... I feel you!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Tjukk skrev:

Går jævlig dårlig med meg nå. Jeg som var så flink. Men det var nok å spise sjokolade og potetgull en dag, og så var jeg back in business. 100 tallet er synlig på vekta igjen. 

Uff da. Heldigvis finnes det alternativer :) kan jeg anbefale kakao og popkorn?

Anonymkode: 1ba0e...85d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal starte på treningssenter på mandag (må vente på lønning, ellers hadde jeg startet idag!) og jeg gleder meg som en liten unge. Før korona og alt det tullet hadde jeg en utrolig fit kropp, god muskelmasse og lite fett. Når treningssentrene stengte ble jeg helt demotivert og har lagt på meg nærmere 20 (!!!) kg... Nå skal jeg gå skikkelig inn for body recomposition (opp i muskelmasse og ned i fettprosent). Har kjøpt premium på Lifesum og er klar som en fisk til å få tilbake kroppen min igjen. Krysser bare fingrene for at treningssentrene her i området ikke stenger de også! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sandin skrev:

En dag med sjokolade og potetgull går fint, men hvis det trigger at du fortsetter i dagene fremover så er det jo noe dritt. Jeg har ofte slitt med at det bare blir sånn "en dag til er jo ikke så farlig, jeg kan slanke meg i morgen". Problemet er når det blir mange sånne dager... I feel you!

Nå har det dessverre blitt mange slike dager. Har holdt på i snart en uke. :( Dette er så typisk, jeg er inne i en god periode i noen uker og så faller jeg tilbake til gamle mønster og sitter fast der i flere uker. Jeg går to skritt frem og tre tilbake hver gang, føler jeg. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff da. Heldigvis finnes det alternativer :) kan jeg anbefale kakao og popkorn?

Anonymkode: 1ba0e...85d

Jeg vet det finnes andre alternativer men det betyr ingenting når jeg craver en viss ting. Da er det ingenting som kan erstatte akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å gi meg, har ikke gått ned på mange uker. Tror jeg rett og slett skal fokusere på vedlikehold til over nyttår, og eventuelt ta de siste to kiloene etter nyttår, hvis det føles viktig. Regner med jeg har et par kg ekstra etter jul... 🤭

Jeg er bare så innmari lei av å telle og føle meg mislykket hvis jeg går over en dag fordi NOE oppstår. Jeg må nok lenger ned i kalorier for å gå ned og akkurat nå orker jeg bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg vurderer å gi meg, har ikke gått ned på mange uker. Tror jeg rett og slett skal fokusere på vedlikehold til over nyttår, og eventuelt ta de siste to kiloene etter nyttår, hvis det føles viktig. Regner med jeg har et par kg ekstra etter jul... 🤭

Jeg er bare så innmari lei av å telle og føle meg mislykket hvis jeg går over en dag fordi NOE oppstår. Jeg må nok lenger ned i kalorier for å gå ned og akkurat nå orker jeg bare ikke. 

Det forstår jeg godt. Jeg ble lei selv, når det var få kilo igjen. Nå går jeg ned i rykk og napp uten noe stress. Så jeg anbefaler å ta en pause når du føler det er et slit. Det viktigste er å ikke gå opp for mye i jula 🎅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telt kalorier i 4,5 uker nå, og det har gått strålende! Jeg har gått ned 6 kg, og har ikke følt at det har vært vanskelig. Helt til nå...

De siste fire dagene har jeg følt på en så ekstrem sult, at jeg ikke har blitt mett etter å ha spist. Ikke en gang ved de største middagsmåltidene har metthetsfølelsen vart særlig lenge. 

Ta i dag f.eks. - jeg spiste middag kl. 16:30, og da jeg dro for å trene styrke kl. 18, var jeg allerede så sulten at magen min knurret så høyt at jeg bare gikk hjem.
Jeg spiste kveldsmat for en time siden, og er allerede sulten igjen. Jeg har ikke flere kalorier igjen å spise, og nå må jeg legge meg sulten. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg vil bare drite i alt, spise meg mett, men jeg skal prøve min første brudekjole om to uker, så jeg MÅ klare å holde meg.

Noen som har tips og triks? Noen gode ord på veien?

Anonymkode: c50bc...7a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har telt kalorier i 4,5 uker nå, og det har gått strålende! Jeg har gått ned 6 kg, og har ikke følt at det har vært vanskelig. Helt til nå...

De siste fire dagene har jeg følt på en så ekstrem sult, at jeg ikke har blitt mett etter å ha spist. Ikke en gang ved de største middagsmåltidene har metthetsfølelsen vart særlig lenge. 

Ta i dag f.eks. - jeg spiste middag kl. 16:30, og da jeg dro for å trene styrke kl. 18, var jeg allerede så sulten at magen min knurret så høyt at jeg bare gikk hjem.
Jeg spiste kveldsmat for en time siden, og er allerede sulten igjen. Jeg har ikke flere kalorier igjen å spise, og nå må jeg legge meg sulten. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg vil bare drite i alt, spise meg mett, men jeg skal prøve min første brudekjole om to uker, så jeg MÅ klare å holde meg.

Noen som har tips og triks? Noen gode ord på veien?

Anonymkode: c50bc...7a5

De gangene jeg har vært veldig sulten, har jeg spist litt mer enn jeg pleier. Jeg tenker at det er viktig å lytte til kroppens signaler dersom livsstilsendringen skal være varig. Jeg ville spist noe som gir god metthetsfølelse (f.eks. grovt knekkebrød med litt ost/tubeost/kjøttpålegg) eller grønnsaker (f.eks. brokkoli og gulrot). Jeg ville styrt unna ting som er tilsatt sukker eller smaker søtt/inneholder mye raske karbohydrater, f.eks. frukt.

For meg fungerer det som regel, og om det ikke fungerer, så vil ikke et par hundre kalorier ødelegge vektnedgangen. Noen ganger er det akkurat som om kroppen slipper ekstra vekt/vann de få gangene jeg spiser litt ekstra, men vet jo ikke om det bare er tilfeldig.

Jeg teller ikke kalorier (gjør grove overslag), men prøver å spise sunt og spise når jeg er sulten og stoppe når jeg er mett. Har gått ned mer enn 25 kg på denne måten siden juni. 

 

Anonymkode: 598bb...89f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opp og ned og like langt... Ned 0,6 denne uka, men totalt bare ned 0,7 siden 2. oktober...  Føles ikke så motiverende akkurat... 😢

Men jeg får trøste meg med at 15kg fra februar til nå faktisk er ganske så bra😀 Og jeg tenker nå ikke så mye på mat/trening slik som i starten. Nå er det blitt rutine å spise mindre i løpet av dagen, godis tillates kun i helgene og jeg trener flere dager i uka. Jeg er nå der at jeg blir sur om jeg ikke får vært på trening fordi det «krasjer» med noe (foreldremøte etc..) 😂 Der var jeg ikke da jeg startet 🙈 

Jeg ønsker alle en god veiedag og en god helg 🥰

Så får vi krysse fingrene at en jul med «koronatilstander» faktisk kan ha mye positivt med seg også- mindre selskaper, mindre mat 😀 Jeg tenker for min egen del at det gjør ting litt lettere i år. Kanskje kan jeg nå målet mitt i januar, ser ikke ut til å komme noen vei akkurat nå🤪  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2020 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Jeg har telt kalorier i 4,5 uker nå, og det har gått strålende! Jeg har gått ned 6 kg, og har ikke følt at det har vært vanskelig. Helt til nå...

De siste fire dagene har jeg følt på en så ekstrem sult, at jeg ikke har blitt mett etter å ha spist. Ikke en gang ved de største middagsmåltidene har metthetsfølelsen vart særlig lenge. 

Ta i dag f.eks. - jeg spiste middag kl. 16:30, og da jeg dro for å trene styrke kl. 18, var jeg allerede så sulten at magen min knurret så høyt at jeg bare gikk hjem.
Jeg spiste kveldsmat for en time siden, og er allerede sulten igjen. Jeg har ikke flere kalorier igjen å spise, og nå må jeg legge meg sulten. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg vil bare drite i alt, spise meg mett, men jeg skal prøve min første brudekjole om to uker, så jeg MÅ klare å holde meg.

Noen som har tips og triks? Noen gode ord på veien?

Anonymkode: c50bc...7a5

Sånn hadde jeg det også noen uker inn i den nye livsstilen min. Fikk helt ekstremt ulvehunger! Kunne spise og spise uten at det hjalp! Da rett og slett spiste jeg mer, men holdt meg akkurat i null med kaloriene (pleide å gå 1300 til 1800 kcal i minus hver dag, så å gå i null var mye mer mat enn jeg var vant til). Det hjalp å spise mer en ukes tid! Så plutselig løsna det, og har ikke skjedd siden. Tror det bare er kroppens reaksjon på å gå i underskudd over lenger tid. Prøv å drikke mer vann! Det fyller magesekken en del. Jeg liker også å drikke te med litt melk og søtning oppi. Det hjalp meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å telle kalorier i begynnelsen av august etter at jeg innså hvor mye jeg har gått opp i vekt det siste året. 84 kg og 168 cm. Veide i dag og veier nå 73 kg! Mangler bare 4 kg før jeg får en normalvektig bmi. Så glad!

Anonymkode: 8cdcf...865

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å telle kalorier i begynnelsen av august etter at jeg innså hvor mye jeg har gått opp i vekt det siste året. 84 kg og 168 cm. Veide i dag og veier nå 73 kg! Mangler bare 4 kg før jeg får en normalvektig bmi. Så glad!

Anonymkode: 8cdcf...865

Jeg er 165 og veide 84 kilo også (starten av juni). Er på 70 kilo nå! Vi er ganske like, du og jeg 😃 stå på!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motiverende å både lese om de med fremgang og de med motgang (for da kjenner jeg meg godt igjen og tenker at det er helt vanlig og menneskelig). 

Jeg har holdt på siden august, loggført all mat i LifeSum og det har gitt resultater i noen kilo vektnedgang. Men jeg er bare halvveis. Og merker at det er vanskelig å holde på rutinene nå som samboer har begynt å ta mer hånd om middag og stadig lager fetere og mer voldsomme måltider. Kjøper også inn is og potetgull flere ganger i uken. 
 

Og ja, det er såklart bare å holde seg unna og takke nei, men begynner å bli slitsomt å ha det rundt seg konstant og hele tiden bli mast på om å forsyne seg  


Så hhvordan forholder dere dere til mat når de andre dere bor med ikke driver med diett eller kaloritelling eller noe som helst? 

Anonymkode: 63da0...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Motiverende å både lese om de med fremgang og de med motgang (for da kjenner jeg meg godt igjen og tenker at det er helt vanlig og menneskelig). 

Jeg har holdt på siden august, loggført all mat i LifeSum og det har gitt resultater i noen kilo vektnedgang. Men jeg er bare halvveis. Og merker at det er vanskelig å holde på rutinene nå som samboer har begynt å ta mer hånd om middag og stadig lager fetere og mer voldsomme måltider. Kjøper også inn is og potetgull flere ganger i uken. 
 

Og ja, det er såklart bare å holde seg unna og takke nei, men begynner å bli slitsomt å ha det rundt seg konstant og hele tiden bli mast på om å forsyne seg  


hhvordan forholder dere dere til mat når de andre dere bor med ikke driver med diett eller kaloritelling eller noe som helst? 

Anonymkode: 63da0...d11

Jeg takker konsekvent nei til godteri, is og snacks hjemme. Jeg har besemt meg for at jeg er en som ikke spiser slikt hjemme med mindre det er en spesiell anledning, og for meg er det enklere å ha en slik klar og tydelig regel enn å skulle ta bare litt. Det er akkurat som "bare litt godteri" ikke eksisterer, det blir i stedet veldig mye. Mannen spør ikke lenger om jeg vil ha.

Når det gjelder annen fet mat, så spiser jeg fint det, men fyller opp med mer grønnsaker (eller drikker mer vann), og prøver å begrense mengdene med det mest kaloririke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Grønt blad skrev:

Jeg takker konsekvent nei til godteri, is og snacks hjemme. Jeg har besemt meg for at jeg er en som ikke spiser slikt hjemme med mindre det er en spesiell anledning, og for meg er det enklere å ha en slik klar og tydelig regel enn å skulle ta bare litt. Det er akkurat som "bare litt godteri" ikke eksisterer, det blir i stedet veldig mye. Mannen spør ikke lenger om jeg vil ha.

Når det gjelder annen fet mat, så spiser jeg fint det, men fyller opp med mer grønnsaker (eller drikker mer vann), og prøver å begrense mengdene med det mest kaloririke. 

Gir det resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...