Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Er i en skikkelig god stim etter en rar periode! Skal reise bort i helga, men vurderer seriøst å ta med badevekta da den mamma har, viser et helt annet tall enn min 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja, hender vel at noen forsøker å insistere.

Her er det snakk om å stikke skjeer med is eller annet godteri helt opp i ansiktet mitt gjentatte ganger. Lesse på mer middag på tallerkenen når jeg allerede er forsynt eller fornøyd. Osvosv. Skjønner såklart at dette bare må løses med kommunikasjon, men siden dette er 

 

Anonymkode: 63da0...d11

Ble noe feil med sitatet der. Uansett, dette er jo ikke greit. Hadde mannen min fristet meg med is foran nesa mi og gitt meg mer mat enn jeg ba om, da hadde jeg blitt irritert og sagt ifra. Type "jeg prøver å miste et par kilo nå, og du gjør det mye verre for meg. Kan du ikke heller respektere hva jeg gjør, og la vær å gi meg mer mat? Vil du ikke jeg skal ha det bra?". 

Mannen min har lesset på litt for mye middag i perioder, og da ender det opp med at jeg blir irritert, så han har lært seg å gi meg mindre porsjoner og vet at jeg sier ifra hvis jeg vil ha mer. Jeg elsker pasta, og når vi har det iblant spør jeg om større porsjon :) Kommunikasjon er nøkkelen. Men partneren må respektere det du holder på med, og ikke "mobbe" deg ved å friste.

Anonymkode: 6d2fc...66e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tirius skrev:

Det er rart at det er "spennende" å høre hvordan det funker i hodet på normalvektige. Det er helt fjernt for meg, jeg har ikke vært der siden jeg var barn liksom. Ang mat så var det fordi jeg begynte å bli sulten allerede nå det slo meg at jeg ikke har spist siden middag i går, så jeg er helt enig med deg. Men det var jo så gøy å pusle og plutselig ble det så sent også var det glemt 😛 

De siste månedene har vært ordentlig oppvekker for meg, jeg hadde faktisk ingen peiling på hvor mye mat-støy jeg har i hodet. Og hvor stille det blir når den er borte 🙄

Så utrolig gøy å lese, Tirius! Veldig deilig at du har kommet dit! Tror det er så lurt av deg å lytte til signalene fra kroppen når det gjelder mat ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver så desperat å gå ned i vekt for tida. Teller kalorier, går en mil hver dag og trener to ganger i uka. Har i tillegg en aktiv toåring jeg løper etter hele tida. Vekta står jo bom stille 🙈 Utrolig hvor sinna man kan bli av den vekta om morgenen 😅 Går på antidepressiva, og det ble mye vanskeligere å gå ned da jeg begynte med dem, men jeg har egentlig ikke troa på at medisinen alene gjør det, må jo være kaloriinntaket. 

Anonymkode: d8302...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at vekta har stagnert litt. Vet ikke om det er lov å kalle det det, men 1,1 kg ned på tre uker er lite når man er så tung som meg. Jeg er født pessimistisk og sammenlikner meg for mye med andre. Ser at andre som veier halvparten av det jeg gjør går ned mye mer. Jeg vil også. Barnslig og teit, jeg vet. Jeg får oppfølging av lege og ernæringsfysiolog, så er rimelig trygg på at jeg spiser slik jeg burde. Bare liten tålmodighet.

Prøver å fokusere på det positive. Jeg lever slik jeg klarer, det går fint og jeg har ikke spist godteri eller sukker på over to måneder. I en liten bølgedal sånn motivasjonsnessig, så ville egentlig bare klage litt. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle gå på vekta i dag morges sluttet den rett og slett å virke. Sikkert bare batteriet, men er midt i en flytteprosess, og har ikke tenkt å finne frem de nedpakkede batteriene nå :P

Jeg tar det som et tegn på at det holder for nå. Jeg har stabilisert vekten (slingrer under 1 kg), jeg har fått kontroll på porsjonene, og jeg vet hva jeg trenger og trives med. Nå tar jeg meg en goood pause til minst over nyttår, så får vi se om det frister å prøve å komme ned et par kilo til, men helt ærlig er jeg faktisk fornøyd :) Skal ikke veie meg før i januar! BMI-en min er nå på 23.1, og det passer meg fint. 

Lykke til med årets innspurt dere ❤️ Kommer nok til å lese her og heie fra sidelinjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen sliter med motivasjonen og overvekt er det tidspunktet å mobilisere. Etter å ha lest dette på NRK (https://www.nrk.no/urix/vil-at-alle-sykelig-overvektige-registrerer-seg-1.15253316) ble jeg bekymret for flere jeg kjenner. Vi vet jo ikke hvor lenge det er til vi får en godkjent vaksine, og det må være betydelig høyere risiko siden de vil at svært overvektige registrer seg. Skumle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, RoNo skrev:

Om noen sliter med motivasjonen og overvekt er det tidspunktet å mobilisere. Etter å ha lest dette på NRK (https://www.nrk.no/urix/vil-at-alle-sykelig-overvektige-registrerer-seg-1.15253316) ble jeg bekymret for flere jeg kjenner. Vi vet jo ikke hvor lenge det er til vi får en godkjent vaksine, og det må være betydelig høyere risiko siden de vil at svært overvektige registrer seg. Skumle greier.

Jeg er så enig! Koronafrykt og frykten for et mer alvorlig sykdomforløp var faktisk noe av det som virkelig fikk meg i gang i vår. Men jeg er bekymret for flere jeg kjenner som fremdeles er i den kategorien 😟

Anonymkode: 598bb...89f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne gangen. ❤️

Jeg føler endelig at jeg har fått tilbake kroppen (stabil normal vintervekt for meg). Det tok overraskelse lang tid å gå ned disse kiloene, selv om det var ikke så mange. Det har vært mye frustrasjon og motivasjonen har gått i bølgedaler. Det har i allefall motivert meg til å passe meg videre. Jeg har alltid hatt stabil vekt, og "kunne spise hva jeg ville". Det var derfor sjokkerende at jeg kunne legge på meg mer enn et par kg. 

Jeg kommer til å følge med her inne og kanskje komme innom for å heie på dere. * Og kanskje jeg blir med på neste tråd bare for å få på bunaden (om den ikke passer i februar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-0.7 fra forrige uke, 123.1. Føles veldig kort tid siden jeg stampa på rundt 127-129 og det føltes håpløst. "bare" 8-10 kg til sammen og det virket litt håpløst. Nå nærmer jeg meg plutselig 110-tallet. DET føles bra. I tillegg har jeg omtrent sluttet å telle kalorier, teller litt ca på dager der det blir litt mer, men ellers ikke og det funker bra. Følger sultfølelsen og spiser ikke fordi "man skal jo spise kveldsmat" o.l. Spent på veien videre, akkurat nå føles ting bare ukomplisert og lett ut. Hodet maser ikke på meg om mat eller snacks og det er nesten så jeg føler meg "normal" og tenker at sånn må normalvektige ha det i hodet sitt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoNo skrev (På 20.11.2020 den 16.35):

Om noen sliter med motivasjonen og overvekt er det tidspunktet å mobilisere. Etter å ha lest dette på NRK (https://www.nrk.no/urix/vil-at-alle-sykelig-overvektige-registrerer-seg-1.15253316) ble jeg bekymret for flere jeg kjenner. Vi vet jo ikke hvor lenge det er til vi får en godkjent vaksine, og det må være betydelig høyere risiko siden de vil at svært overvektige registrer seg. Skumle greier.

Ikke sant! Ser reportasjer fra pakkede intensivavdelinger i andre land, og alle pasientene er overvektige.

Vet at redsel gjerne ikke er den beste motivatoren for vektnedgang, men jeg tenker absolutt på det. Vi står først i vaksinekøen, da 👍

Anonymkode: 899de...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan dele erfaringer rundt stor vektnedgang og det man ser i speilet? Jeg har gått ned 30 kg og er nå normalvektig, men ser ikke store endringen selv. Merker selvsagt endring i klesstørrelsen, men når jeg ser i speilet, ser jeg omtrent det samme som før.

Her om dagen leste jeg en sak om ei som hadde mistet 20 kg, og da jeg så før-etter-bildene tenkte jeg "wow, så flott hun er, det var stor forandring og skikkelig bra jobba!" før jeg kom på at jeg har mistet enda mer vekt. Men jeg ikke den samme endringen hos meg annet enn ved gamle bilder. Når henger hodet med?

Anonymkode: 598bb...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Noen som kan dele erfaringer rundt stor vektnedgang og det man ser i speilet? Jeg har gått ned 30 kg og er nå normalvektig, men ser ikke store endringen selv. Merker selvsagt endring i klesstørrelsen, men når jeg ser i speilet, ser jeg omtrent det samme som før.

Her om dagen leste jeg en sak om ei som hadde mistet 20 kg, og da jeg så før-etter-bildene tenkte jeg "wow, så flott hun er, det var stor forandring og skikkelig bra jobba!" før jeg kom på at jeg har mistet enda mer vekt. Men jeg ikke den samme endringen hos meg annet enn ved gamle bilder. Når henger hodet med?

Anonymkode: 598bb...89f

Du har gjort en fantastisk jobb for det første. Kan dele min erfaring, vet ikke om det hjelper. Jeg har ikke gått ned like mye som deg, men selv når jeg var på mitt tyngste, BMI fedme, så følte jeg meg aldri så stor som vekten tilsa. Jeg måtte ikke handle klær i spesialbutikker, og jeg følte meg aldri "feit". Syns faktisk at jeg så ok ut.

Jeg er rundt 12 kg mindre og føler også at jeg ser helt lik ut selv om klærne er blitt for små. Så håper nesten at jeg vil fortsette å føle at jeg ser lik ut til jeg har oppnådd normalvekt, og ikke få panikk og føle at jeg er for tynn fordi jeg ser mindre ut.

Det tar litt tid før hode og psyke henger med, og vi er jo den vi alltid har vært i speilet. 

Så sum sumarum så syns jeg du har en positiv innstilling til vektnedgangen så lenge du fremdeles ikke ser en tjukk person i speilet. 

Anonymkode: 899de...76d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk hele november uten å spise godterier. :tommelopp: Har ikke gått ned så mye i vekt, men jeg kjenner meg mye sunnere enn da jeg spiste 3 store sjokoladeplater i uka. 

Anonymkode: 5d440...f98

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gikk hele november uten å spise godterier. :tommelopp: Har ikke gått ned så mye i vekt, men jeg kjenner meg mye sunnere enn da jeg spiste 3 store sjokoladeplater i uka. 

Anonymkode: 5d440...f98

Godt jobba!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke delt med veldig mange at jeg prøver å gå ned i vekt. Men jeg nevnte det faktisk for moren min allerede første uken og hun virket støttende. Uken etter, var jeg på besøk og da satte hun sjokoladekake på bordet ☹️ Merket at jeg ble litt sur for det men jeg spiste ikke noe av dem uansett. Etter det har det hun faktisk ikke tatt frem noe godteri eller kake men for 2 dager siden var hun innom og da hadde hun med seg en pose med sjokolade. Man må jo ha noe godt å kose seg med før jul, sa hun. Altså... hva?? Hun kunne jo i det minste spurt på forhånd om jeg vil ha eller ikke. Liker ikke å fristelser i huset. 
 

flere som opplever det samme? At familie eller venner ikke støtter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissStiles skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke delt med veldig mange at jeg prøver å gå ned i vekt. Men jeg nevnte det faktisk for moren min allerede første uken og hun virket støttende. Uken etter, var jeg på besøk og da satte hun sjokoladekake på bordet ☹️ Merket at jeg ble litt sur for det men jeg spiste ikke noe av dem uansett. Etter det har det hun faktisk ikke tatt frem noe godteri eller kake men for 2 dager siden var hun innom og da hadde hun med seg en pose med sjokolade. Man må jo ha noe godt å kose seg med før jul, sa hun. Altså... hva?? Hun kunne jo i det minste spurt på forhånd om jeg vil ha eller ikke. Liker ikke å fristelser i huset. 
 

flere som opplever det samme? At familie eller venner ikke støtter?

Ikke sikkert hun mente noe vondt med det 😊

Lett for oss som prøver å gå ned i vekt å bli opphengt i vektnedgangen, men det betyr ikke at alle andre rundt oss tenker på samme måte eller i det hele tatt vier en tanke til det. Desuten så er det mange som skeier ut og moren din tenkte sikkert det er greit å gjøre det i ny og ne. 

Jeg har opplevd det samme men jeg bryr meg ikke, det min kamp og ikke andres. Nå er jeg jo normalvektig så folk rundt meg bryr seg ikke så mye når jeg sier at jeg er på slankern 😅

Anonymkode: 0acac...563

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissStiles skrev (26 minutter siden):

Jeg har ikke delt med veldig mange at jeg prøver å gå ned i vekt. Men jeg nevnte det faktisk for moren min allerede første uken og hun virket støttende. Uken etter, var jeg på besøk og da satte hun sjokoladekake på bordet ☹️ Merket at jeg ble litt sur for det men jeg spiste ikke noe av dem uansett. Etter det har det hun faktisk ikke tatt frem noe godteri eller kake men for 2 dager siden var hun innom og da hadde hun med seg en pose med sjokolade. Man må jo ha noe godt å kose seg med før jul, sa hun. Altså... hva?? Hun kunne jo i det minste spurt på forhånd om jeg vil ha eller ikke. Liker ikke å fristelser i huset. 
 

flere som opplever det samme? At familie eller venner ikke støtter?

Jeg tror også at vi blir litt opphengt i å skulle gå ned i vekt og glemmer at andre ikke husker det. Din mor har nok gikk sjokoladen for å være snill og vise omsorg, og det er jo vanskelig å vite om noen spiser godteri i helgene eller om de har total stopp :)

Prøv å legge den et utilgjengelig sted så du ikke ser den ofte i alle fall, og husk at dette er en helt normal utfordring. Jeg er sikker på at din mor ikke gjør det for å stikke kjepper i hjulet for deg :) Hvis hun gjør det igjen kan du si på en hyggelig måte at du setter pris på omtanken, men akkurat nå ønsker du ikke godteri i hus, og be henne kose seg med den selv kanskje? 

Anonymkode: 6d2fc...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet at hun ikke mener noe vondt med det og innerst inne ble jeg nok ikke overrasket over at hun setter frem noe godt å spise når jeg er på besøk eller tar med sjokolade fordi det er snart jul. Det er nok en vane for henne. Og jeg skal nok si fra neste gang jeg ser henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissStiles skrev (3 timer siden):

Ja jeg vet at hun ikke mener noe vondt med det og innerst inne ble jeg nok ikke overrasket over at hun setter frem noe godt å spise når jeg er på besøk eller tar med sjokolade fordi det er snart jul. Det er nok en vane for henne. Og jeg skal nok si fra neste gang jeg ser henne. 

Jeg opplever akkurat det samme. Hun sier hun er støttende og sier jeg er kjempeflink. Men handlingene viser noe annet. Blir tilbudt kake og godteri flere ganger. I løpet av samme besøk.

Prøvd å lære meg at det ikke er vondt ment, men at dette med mat=kos er noe jeg har fått innprentet fra barndommen av. Og desto viktigere (og vanskeligere) å avlære seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...