Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Kom så godt i gang i begynnelsen av februar, også ramlet jeg helt av 🙄 Er så håpløs på småspising og snop, selv om jeg strengt tatt ikke trenger det eller synes det er sååå godt, som om jeg spiser fordi "munnen kjeder seg" 😕

Har ikke turt å veie meg på mange uker en gang, men i dag var jeg motivert for å starte igjen, og det viser seg at jeg faktisk ikke har gått opp alt jeg hadde gått ned, men til og med gått ned et par hundre gram. Ble så motivert av å lese om dere, at nå skal jeg gå inn i tråden her hver dag igjen!

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

solsolsol skrev (3 timer siden):

Kom så godt i gang i begynnelsen av februar, også ramlet jeg helt av 🙄 Er så håpløs på småspising og snop, selv om jeg strengt tatt ikke trenger det eller synes det er sååå godt, som om jeg spiser fordi "munnen kjeder seg" 😕

Har ikke turt å veie meg på mange uker en gang, men i dag var jeg motivert for å starte igjen, og det viser seg at jeg faktisk ikke har gått opp alt jeg hadde gått ned, men til og med gått ned et par hundre gram. Ble så motivert av å lese om dere, at nå skal jeg gå inn i tråden her hver dag igjen!

Så bra! Bare å legge fortiden bak seg og se fremover 🤗

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 22.08):

Syns det blir litt provoserende å skrive såpass overbevisende når du fortsatt er på slanker’n selv. Det er ikke EN livsstil som fungerer for alle, og de fleste syns at å ha en stor gruppe nei-mat, faktisk en hel næringsgruppe som er forbudt, ikke er bærekraftig på sikt. Man må lære seg å fungere med alle typer mat. Man lever i en familie og i et samfunn. Og om man ikke klarer å holde seg normalvektig uten å drive på sånn som dette så har man et overspisingsproblem. Instagram er full av damer på lavkarbo og keto. Det de har til felles er at de «faller av» i ferier, jul og diverse. Og da raser vekt på igjen (mye er jo egentlig bare vann), også er det på igjen med å være nøye med karbohydratene. En evig runddans. Men alle er sykt fornøyd med keto da, for da kan de trykke inn majones og bacon. 

Anonymkode: bd484...310

Dette 👆Det gjelder å finne en måte som fungerer for en selv.

Jeg talte ikke kalorier det året jeg slanket meg nesten 20 kg. Ikke var jeg sulten heller. På lørdagskveldene spiste jeg alt annet enn sunt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innrømme at slankingen ble heeelt ødelagt av påsken. Plutselig mistet jeg nesten alle rutinene mine, og jeg har ikke klart å komme inn i dem igjen. Veldig irriterende, men nå er det nok. I dag har jeg teller kalorier igjen, samt gått en mil. Det er jo ikke så mye jeg skal ned, så er jo ikke meningen å klage når andre her virkelig har helseproblemer. Men føler meg så utilpass i egen kropp. Ligger nesten 5kg over mitt normal-nivå… 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber mye og må jobbe overtid i helga, men nå som det omsider har slutta å SNØ, så fikk jeg tatt sykkelen på en bensinstasjon for å få luft i dekka. 20 min gåtur dit, i sola med mannen:) Så sykla vi til et senter og hadde brunsj. Bilen er på verksted så da sykla vi for å handle, litt til helga litt til 17.mai🇸🇯

Anonymkode: 7c6b5...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vekt er god og bruke, og samtidig overkommelig i innkjøp på litt dårlig budsjett? Trenger en ny. Veier mellom 80 og 90 kg nå og må ned endel kg.

Anonymkode: 8e663...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plages med motivasjonen. Jeg jobber mye overtid og har mange bekymringer ifht. jobb for tiden, noe som tar opp mye plass inne i hodet. Teller ikke kalorier men jeg forsøker å spise litt intuitivt uten å overdrive med å spise alt for lite noe jeg gjerne gjør når jeg ikke teller. Prøver også være aktiv selv om jeg ikke er like rutinert som jeg var før påske. Men nå har været bedret seg så er langt mer fristende å dra ut, gikk fra jobb til sentrum(20 min) for et ærend i dag:) Så har ikke falt helt av lasset, klorer meg fast:P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sånn kjempeaktivitet her... hadde vært flott å få til litt mer skravling i løpet av prosessen. Mange er jo så flinke å registrere vekt i den andre tråden hver uke, så vet dere er her ;)

Er det noen som syns det er vanskelig nå som kalenderen har bikket mai? Sol, sommerfølelse med grilling, is, kake osv.?

Jeg jobber for å ikke gå i fellen (som så mange andre år) av mat og søtsaker som florerer. Men forsøke å ta gode valg og sette ordentlige måltider sammen så ikke sukkersuget gjør seg så gjeldende. Fokuserer også på at denne tiden på året endelig betyr snøfri skog og mark og kan gå tur der igjen 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på i fire uker med lavt kaloriinntak nå, men det skjer ingenting med vekta 😅 Så sykt demotiverende! 

Anonymkode: d8302...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har holdt på i fire uker med lavt kaloriinntak nå, men det skjer ingenting med vekta 😅 Så sykt demotiverende! 

Det tar kjempelang tid for meg også, og det er så urettferdig - for å gå -opp- skjer jo mer eller mindre på DAGEN. Men det når gjerne et punkt der kroppen "slipper", altså en gang etter 3-4-5 uker så sier den liksom greit da, jeg skjønner, du vil ned i vekt - her kommer det!

Men det er veldig lurt å finne ut hvilke matvarer som gjør at det stopper. Det trenger ikke være -karbo-, eller "alt" av prosessert mat, men det kan være en del du ikke tåler så godt som du ønsker/tror. For meg går det fint å spise f.eks rugbrød og potet, men spiser jeg en bitteliten porsjon pasta så er det en uke uten nedgang. Samme med boller og annen småbakst basert på hvitt mel. Kan ikke spise for mye egg (ironiens høyborg siden det er jo en vidunderlig proteinkilde) eller drikke for mye kullsyre. Ingen rapsolje, posemat a'la Toro, pølser eller tubeost.

Antar det er mye salt og tilsetningsstoffer som gjør det. Jeg spiser faktisk "mye" karbo og kan fint gå ned i vekt, det må bare være helt ok rene produkter, melkesjokolade, alt av grønnsaker, melk, yoghurt, ost, kjøtt, fisk og smør, spiser mye frukt også.
I går ramlet jeg utpå, spiste litt makaroni (poden hadde makaroni og fisk til lunsj) og endte med salt popcorn på kvelden. Utrolig små mengder, jeg lå godt på innersiden av 1200 kcal med 2 timers gange i påsan også, men i dag var det en halvkilo opp!

Man skal betale dyrt for billige utskeielser gitt:^)

Dere som går på ozempic/wegovy, hvordan gikk dere frem for å få dette? Det er vel ikke lenger fastlegen som kan skrive ut, slik hun beskrev til meg måtte jeg ta det gjennom overvektsklinikken (er på oppfølging hos ernæringsfysiolog men der har det vært lite hjelp hittil, kanskje hvis jeg ber om dette så skjer det noe..) - er det slik for alle?

Anonymkode: 6cdc3...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ganske stor vektnedgang på ganske kort tid. Jeg prøver å bremse det litt, så får se hvordan det blir neste gang jeg går på vekta.

Driver egentlig med sakte vektnedgang hvor jeg har gått ned 10 kilo på 2 år, men så begynte jeg å trene for litt over en mnd siden og gikk ned 6 kilo til veldig kjapt. Jeg tipper kroppen fikk seg et sjokk fordi jeg plutselig ble veldig aktiv kombinert med kostholdsendring. Er glad jeg går ned i vekt, men vil ikke gå for fort ned heller. 

Anonymkode: 661d7...764

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen her som går på slankemedisin, hadde det vært kjempesnill om dere kunne skrive ned hva/hvor mye dere spiser på en vanlig dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To uker på IF (faste 18 timer, spiser 6 timer) med i snitt 1200 kcal pr uke. Jeg varierer kaloriinntaket fra dag til dag, slik at på Fredager har jeg en ganske heftig "cheat day" der jeg spiser 2400 kcal, mens på Søndager er det bare vannfaste.  

Jeg trodde det skulle være forferdelig...men faktisk så trives jeg veldig godt. Har ikke noe spesielt søtsug lenger, og sultfølelsen ga seg etter 2-3 dager. Drikker mye vann, som hjelper på. I ukedagene prøver jeg å begrense karbohydrater, mens i ukene er det bare å telle kalorier, uten å tenke på makro. 

Ned 4.8 kg på de to første ukene, og det er ikke bare vannvekt - kommer meg inn i klær som jeg absolutt ikke passet i påska. Kommer meg faktisk inn i klær som jeg ikke har passet på 2 år nå. 

Trener 4 dager i uken, men da er det bare å gå på mølla i 45-60 min. 6% helning og 6 km / timen, da svetter jeg temmelig bra, og brenner ca. 100 kcal pr km jeg går. Prøver å treffe minimum 4 km hver økt. 

Startvekt: 121.5 kg 

Vekt i dag: 116.7 kg  

Mål: 80 kg 

(Skal dog sies at jeg er mannfolk på 36, og 188 cm høy)

Anonymkode: 370ab...196

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

To uker på IF (faste 18 timer, spiser 6 timer) med i snitt 1200 kcal pr uke. Jeg varierer kaloriinntaket fra dag til dag, slik at på Fredager har jeg en ganske heftig "cheat day" der jeg spiser 2400 kcal, mens på Søndager er det bare vannfaste.  

Jeg trodde det skulle være forferdelig...men faktisk så trives jeg veldig godt. Har ikke noe spesielt søtsug lenger, og sultfølelsen ga seg etter 2-3 dager. Drikker mye vann, som hjelper på. I ukedagene prøver jeg å begrense karbohydrater, mens i ukene er det bare å telle kalorier, uten å tenke på makro. 

Ned 4.8 kg på de to første ukene, og det er ikke bare vannvekt - kommer meg inn i klær som jeg absolutt ikke passet i påska. Kommer meg faktisk inn i klær som jeg ikke har passet på 2 år nå. 

Trener 4 dager i uken, men da er det bare å gå på mølla i 45-60 min. 6% helning og 6 km / timen, da svetter jeg temmelig bra, og brenner ca. 100 kcal pr km jeg går. Prøver å treffe minimum 4 km hver økt. 

Startvekt: 121.5 kg 

Vekt i dag: 116.7 kg  

Mål: 80 kg 

(Skal dog sies at jeg er mannfolk på 36, og 188 cm høy)

Anonymkode: 370ab...196

Wow, godt jobba 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært på streng diett i over ett år og gått ned halve kroppsvekta, mangler jeg bare 3-4 kilo før jeg sier meg fornøyd. Har vært bom stopp det siste halve året, men det har vært godt å spise vedlikeholdskalorier. Nå er jeg tilbake på diett og trener masse og jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte det, har aldri hatt så lyst til å dytte ned en pose ostepop som nå 😂

Vekta viser 62 kilo, ned fra 110 kilo for en stund siden. Målet jeg satte meg var 58 kilo og jeg tror jeg klarer det i løpet av sommeren. Jeg har en drøm om å gjøre noe som har en vektgrense på 60 kilo og jeg er heldigvis ganske lav, så jeg har troa. Føler alle blir så gira på å trene på senter om vinteren, jeg er helt motsatt. Er jo nå motivasjonen er tilbake. 

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Etter å ha vært på streng diett i over ett år og gått ned halve kroppsvekta, mangler jeg bare 3-4 kilo før jeg sier meg fornøyd. Har vært bom stopp det siste halve året, men det har vært godt å spise vedlikeholdskalorier. Nå er jeg tilbake på diett og trener masse og jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte det, har aldri hatt så lyst til å dytte ned en pose ostepop som nå 😂

Vekta viser 62 kilo, ned fra 110 kilo for en stund siden. Målet jeg satte meg var 58 kilo og jeg tror jeg klarer det i løpet av sommeren. Jeg har en drøm om å gjøre noe som har en vektgrense på 60 kilo og jeg er heldigvis ganske lav, så jeg har troa. Føler alle blir så gira på å trene på senter om vinteren, jeg er helt motsatt. Er jo nå motivasjonen er tilbake. 

Anonymkode: 4a599...6c0

Ikke for å lage dårlig stemning, men hvis du har klart å gå ned så mye, og funnet en fin balanse det siste halve året med å holde deg der, så må du ikke rote det til nå bare for et par kilo ekstra. Du merker jo allerede at du ødelegger noe. Det du gjør nå, er oppskriften på jojo-slanking og det å fyke opp i vekt igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg jobber meg i hjel😭 heldigvis har to stressmoment løst seg, men jeg vil ikke klare å levere det jeg skal innen fristen. Om jeg så hadde jobbet døgnet rundt 😅

Med andre ord går det dårlig med kaloritellinga, men på en annen side finner jeg ikke tid til å spise så grenser for hva jeg får i meg. Ikke helt den foretrukne veien å gå ned i vekt😅 men blir bedre uti juni:)

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (24 minutter siden):

Jeg byttet batterier i badevekten og gikk ned en halv kilo🙈😅

Herlig! Tenk hvis man kunne gjort det hver uke :fnise:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...