Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Pixxie skrev (9 minutter siden):

Du er dritflink, men må ærlig innrømme at jeg foretrekker kjæreste me kroppen du hadde til høyre🙈 Men det viktigste er hva du selv foretrekker og føler deg vel med, keep it up!👌🏻

Takk skal du ha! 😊

Godt å vite at jeg har noen kg. å gå på da. Tenker jeg skal prøve å holde den vekta jeg har nå. Om noe kanskje prøve å legge på litt muskler. 

Anonymkode: 99b82...b2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kirrikas skrev (5 minutter siden):

Utrolig bra jobba! 

Tusen takk, føler jeg har klart det uten å ofre alt jeg er glad i😊 Blir spennende om jeg klarer å opprettholde dette. 

Anonymkode: 99b82...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter skikkelig når jeg når disse vektplatåene.. 

Gått ned ca 15kg, Og da stopper det litt opp. 
Motivasjonen daler med én gang og jeg føler meg helt elendig. 

Det hjelper ikke på med at det er mørkt og tungt å stå opp, og jeg føler meg som en zombie. Det regner, jeg trives ikke helt på jobb om dagen og lengter bare til å komme hjem å legge meg på sofaen. 

Går omtrent ikke tur lengre heller, fordi jeg ikke føler jeg orker etter jobb, og særlig ikke med unge i vogn i dette været som har vært.

så har vi hatt bursdagshelg med altfor mye kaker, i tillegg til at jeg føler jeg har dyttet i meg diverse snop hele uken. Går på vekta innimellom bare for å vise meg selv hvor ille det er, men ligger bare å vipper +/- 1 kg fra minste vekt til nå. Noe som er veldig merkelig siden jeg lett bikker pluss 3 kg i vannvekt (eller noe…) etter helg osv. 

skjønner ingenting, men føler meg på vei inn i et dårlig spor igjen, som før. Og jeg vet jeg ikke har det noe bra med meg selv hvis jeg lar det gå så langt igjen… 

sååå, noen som har tips til hvordan man kan hente seg inn igjen og få litt energi til å føle seg bedre ?

Mannen jobber lange dager, så egentid til trening osv etter jobb er ikke mulig. Derfor jeg har trillet omtrent bare til nå..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente599 skrev (16 minutter siden):

Gått ned ca 15kg, Og da stopper det litt opp. Motivasjonen daler med én gang og jeg føler meg helt elendig. 

15 kg er skikkelig bra du har gjort en så god jobb! Man kan ikke være på topp alle uker, men tenk på det som at du har hatt en liten pause og holdt vekten i den perioden. Så strammer du litt opp og sparker høstmørket i baken. 

Sove nok, drikke nok vann, snop i huset kun de dagene du skal spise det og ha sunne, gode alternativer i hus til kvelden.

Klarer du å trene hjemme når ungen sover? YouTube er full av gode videoer i ulike genre. Selv er jeg mest på yoga og jogging etter leggetid. Spiser én time sofa, men jeg får fortsatt slanget meg litt og sover bedre etterpå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente599 skrev (13 timer siden):

sååå, noen som har tips til hvordan man kan hente seg inn igjen og få litt energi til å føle seg bedre ?

Det jeg gjør når jeg vil få pulsen litt opp, men ikke gidder å trene, er å sette på litt høy musikk og danse rundt i stua som en gærning. Typ Footloose, I’m still standing etc, sanger med litt tempo og som pleier å få meg i litt godt humør. Føler meg gjerne litt idiot i begynnelsen, men halvveis inn i første sang løsner jeg opp og koser meg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente599 skrev (15 timer siden):

-15 kg i fett tilsvarer et underskudd på over 100 000 kalorier (sikkert reellt sett mindre, siden du nok har mistet vann og muligens annen masse også, men likevel er det jo snakk om en veldig betydelig mengde). Det er helt naturlig at kroppen blir sliten av det. Prøv å gi deg selv en pause der du minsker underskuddet eller gå for vedlikehold en periode slik at du får hentet deg inn igjen uten at du føler at du "mister grepet", som du sier. 

Andre tips: 

- For å få mer energi kan veldig, veldig korte økter være minst like bra, eller bedre som lange økter. 10-15 minutt er mer enn nok til å gi en liten energiboost. Det kan f.eks. være en kort spasertur ute eller en kort treningsvideo på YouTube. Yoga/stretch kan også funke hvis du ikke føler for å svette eller bruke tempo. 

- Sørg for å spise deg god og mett på næringsrik mat hvis du føler deg slapp og sulten. 

- Dra til lege og ta en sjekk om du mangler vitaminer eller lignende. 

- Drikk masse vann, prøv å prioriter søvnen så langt det lar seg gjøre (vet at det ikke alltid er lett med små barn i hus 😅)

Anonymkode: 166b8...1ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det er nesten litt godt å lese at andre også sliter litt innimellom 😳🙈 jeg forstår deg såååå godt! Er nesten i mål her (kunne tenke meg 2-3 kg til, har gått ned 23), men har ligget på 69-70 siden juni. Tenkt at det kan være lurt å bare holde meg her en stund, så vurdere det senere. Men er nok på et vippepunkt i forhold til forbrenning og det kostholdet jeg klarer å holde over tid..

Da passer det dårlig at jeg plutselig blir overmannet av et søtsug jeg ikke har kjent maken til på et år. Så utrolig mye dritt jeg har trykket i trynet de siste 3 dagene 😳 shit altså. Nytter ikke å ikke ha i hus heller, går jo bare innom butikken 🙈 og spiser meg plutselig stappmett til middag i stede for passe.. 

Anonymkode: 3e9de...6c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk har de begrepet Non Scale Victories (NSV) som jeg ikke har funnet noen god norsk erstatning for, men i praksis betyr små seire knyttet til vektreduksjon som ikke er knyttet til akkurat hva vekten viser. 

Dagens NSV for meg: jeg har oppdaget at jeg kan sitte med beina i kryss uten at den øverste foten sklir ned, og jeg kan gjøre det over tid! Tidligere har jeg "lent" den øverste foten mot et stolbein for å hindre den i å skli ned, men i et møte i dag oppdaget jeg plutselig at jeg satt og dinglet med foten uten å tenke over det. Det var en ganske god følelse!

Noen andre med noen sånne småseire de vil dele?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker begrepet NSV så mye! Jeg kjøpte klær i størrelse medium i dag, det har jeg ikke gjort siden starten av tenåra og jeg er i trettiåra nå. 

Har kommet inn i et seigt platå selv nå, spiser vesentlig færre kalorier enn jeg trenger, trener som en helt og vekta har stått bom fast i tre uker. Har gått ned 34 kilo da, så jeg unner kroppen litt tid til å justere på seg. Har likevel en drøm om å nå normalvekt i år (fra fedme klasse 3 for seks måneder siden), det er litt umotiverende med platåer, men jeg minner meg på at jeg uansett ikke kan gå opp i fettmasse når jeg er i et solid kaloriunderskudd, så det går fint. 

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente599 skrev (På 6.10.2021 den 22.21):

Det hjelper ikke på med at det er mørkt og tungt å stå opp, og jeg føler meg som en zombie. Det regner, jeg trives ikke helt på jobb om dagen og lengter bare til å komme hjem å legge meg på sofaen. 

Går omtrent ikke tur lengre heller, fordi jeg ikke føler jeg orker etter jobb, og særlig ikke med unge i vogn i dette været som har vært.

så har vi hatt bursdagshelg med altfor mye kaker, i tillegg til at jeg føler jeg har dyttet i meg diverse snop hele uken. Går på vekta innimellom bare for å vise meg selv hvor ille det er, men ligger bare å vipper +/- 1 kg fra minste vekt til nå. Noe som er veldig merkelig siden jeg lett bikker pluss 3 kg i vannvekt (eller noe…) etter helg osv. 

skjønner ingenting, men føler meg på vei inn i et dårlig spor igjen, som før. Og jeg vet jeg ikke har det noe bra med meg selv hvis jeg lar det gå så langt igjen… 

Mannen jobber lange dager, så egentid til trening osv etter jobb er ikke mulig. Derfor jeg har trillet omtrent bare til nå..

Vet ikke om det er en trøst, men vil bare si vi er flere i samme båt. 

Jeg har vært på et vektplatå nå i en månedstid og det har jeg i grunn godtatt siden jeg har gått ned 17kg siden midten av februar. Men.... Nå har jeg mistet hele motivasjonen til å trene også (noe jeg egentlig elsker, noe som gir meg glede og endorfiner som gjør at jeg føler meg bra). Jeg er redd dette vektplatået fører meg mot "vinterdepresjonen" som alltid kommer på denne tiden. Hadde håpet treningen ville gi lykkefølelse til å unngå det, men da må man jo trene da, for å få det, og det har jeg ikke lyst til nå. Kroppen er så mjææææ. 

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om at vektplatået selvom jeg skal ned 15kg til. For det skal jeg og det vil ta lengre tid enn de 17 første. Kiloene sitter bare hardere og hardere på. Hvis jeg går ned 2,5kg i måneden i seks måneder har jeg nådd målet mitt med minus 15 til. Og da er vi bare i april! 

Det som plager meg er treningen... Jeg må få gleden tilbake! Begynne å gå toppturer igjen og har hatt lyst å prøve å jogge ute på bane for første gang  på 15 år. Det blir mørkt tidligere, noe som er perfekt for meg som ikke klarer å gå turer /løpe når det er dagslys/andre folk til stede. 

Kan ikke noen av dere bare komme å sparke meg i gang! 😂

Endret av Ugresset
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (13 timer siden):

På engelsk har de begrepet Non Scale Victories (NSV) som jeg ikke har funnet noen god norsk erstatning for, men i praksis betyr små seire knyttet til vektreduksjon som ikke er knyttet til akkurat hva vekten viser. 

Dagens NSV for meg: jeg har oppdaget at jeg kan sitte med beina i kryss uten at den øverste foten sklir ned, og jeg kan gjøre det over tid! Tidligere har jeg "lent" den øverste foten mot et stolbein for å hindre den i å skli ned, men i et møte i dag oppdaget jeg plutselig at jeg satt og dinglet med foten uten å tenke over det. Det var en ganske god følelse!

Kjempebra initiativ, vekt er ikke alt (prøver mest å overbevise meg selv 😂). 

Jeg har noen bukser som har vært noe trange og ubehagelige å ha på en hel dag på jobb. De to siste ukene har jeg kunne brukt de uten at de strammer. Det er digg! Og jeg har klart å holde en liten nedgang til tross for en uke med mensen og så en påfølgende uke med forkjølelse som har hindret meg fra all aktivitet (jeg går vanligvis tur min 60 min for dagen, sant har så smått begynt med styrketrening). Har fått sett en hel sesong med sex education OG gått litt ned i vekt 😁 dette er ikke NSV da, men veldig motiverende. 

Når det gjelder vektplatå, så vet jeg mye om det. Jeg hadde en slankekur i 2012 der jeg gikk ned 18 kg, så var det bom stopp, motivasjonen sviktet og jeg gikk rett i gamle vaner. 

Denne gangen har jeg jobbet mer med livstilsendring og hodet, og har stått bom fast på et vektplatå siden desember 20. Men NÅ er jeg nede på et kilo mindre enn desember. Håper dette betyr at jeg har klart å snu det. Og så er jeg så stolt av at jeg forsatt står støtt i dette her, snart to år inn i det 😁

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (13 timer siden):

Så viktig å sette fokus på de små seierne 🤩 Og det du nevner her er noe jeg også gleder meg til å kunne gjøre uanstrengt! Alt man skal streve med som de fleste normalvektige ikke tenker over engang 😝 

Min siste små(eller ganske stor)seier var å oppdage at mange av genserne mine i XL har må blitt alt for store og sitter ikke fint lengre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har jeg sett 50-tallet på vekta for første gang på 5 år. Jippi! 🤩 Riktignok nesten 60 (59,6), men må jo glede oss over de små seierne.

Snart i mål på vekta da altså, men tror ikke jeg klarer å komme ned i 80 cm rundt midjen med den vekta jeg har satt meg som mål… Har begynt å trene litt på treningssenter, så håper å klare midjemålet også i høst. Tror nok løsningen på det er å få litt mer muskelmasse. Jeg er foreløpig en «slappfisk» :P

Endret av Sera D
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosi skrev (På 7.10.2021 den 12.15):

Det jeg gjør når jeg vil få pulsen litt opp, men ikke gidder å trene, er å sette på litt høy musikk og danse rundt i stua som en gærning. Typ Footloose, I’m still standing etc, sanger med litt tempo og som pleier å få meg i litt godt humør. Føler meg gjerne litt idiot i begynnelsen, men halvveis inn i første sang løsner jeg opp og koser meg. 

Vil også tipse om Just Dance på you tube. Danser ofte med datteren min og jeg ser ut som en klovn, men forbrenner kalorier + masse latter 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugresset skrev (På 8.10.2021 den 4.12):

Vet ikke om det er en trøst, men vil bare si vi er flere i samme båt. 

Jeg har vært på et vektplatå nå i en månedstid og det har jeg i grunn godtatt siden jeg har gått ned 17kg siden midten av februar. Men.... Nå har jeg mistet hele motivasjonen til å trene også (noe jeg egentlig elsker, noe som gir meg glede og endorfiner som gjør at jeg føler meg bra). Jeg er redd dette vektplatået fører meg mot "vinterdepresjonen" som alltid kommer på denne tiden. Hadde håpet treningen ville gi lykkefølelse til å unngå det, men da må man jo trene da, for å få det, og det har jeg ikke lyst til nå. Kroppen er så mjææææ. 

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om at vektplatået selvom jeg skal ned 15kg til. For det skal jeg og det vil ta lengre tid enn de 17 første. Kiloene sitter bare hardere og hardere på. Hvis jeg går ned 2,5kg i måneden i seks måneder har jeg nådd målet mitt med minus 15 til. Og da er vi bare i april! 

Det som plager meg er treningen... Jeg må få gleden tilbake! Begynne å gå toppturer igjen og har hatt lyst å prøve å jogge ute på bane for første gang  på 15 år. Det blir mørkt tidligere, noe som er perfekt for meg som ikke klarer å gå turer /løpe når det er dagslys/andre folk til stede. 

Kan ikke noen av dere bare komme å sparke meg i gang! 😂

Du trenger ikke være motivert for trening, men være disiplinert! Kom deg ut nå i helga, minst en treningsøkt. Du får det til! :)

Anonymkode: 6d2fc...66e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke være motivert for trening, men være disiplinert! Kom deg ut nå i helga, minst en treningsøkt. Du får det til! :)

Nå som mørket og regnet har kommet er dette så utrolig sant. Jeg skifter til treningstøy før jeg legger ungene. Det vil være så stort nederlag å ta av meg klærne igjen at jeg hittil har kommet meg ut hver gang. Jogging i regn er overraskende bra

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har erfart at det ikke nytter å vente på motivasjonen. Man må lage seg rutiner og ikke vike fra de. Nå er jeg så inne i rutinen med å gå tur hver kveld, at jeg sliter skikkelig med å finne roen når jeg ikke kan få gjennomført (er syk på 7. dagen). Hadde noen fortalt at slik skulle det bli for to år siden, hadde jeg ledd hardt 😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente599 skrev (På 6.10.2021 den 22.21):

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Får ikke fjernet den øverste siteringen. 

Jeg er disiplinert. Jeg trente kondisjon i 2 timer i går fordi det var det jeg hadde bestemt meg for.. Men jeg savner treningsgleden og motivasjonen. 

Endret av Ugresset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugresset skrev (15 timer siden):

Får ikke fjernet den øverste siteringen. 

Jeg er disiplinert. Jeg trente kondisjon i 2 timer i går fordi det var det jeg hadde bestemt meg for.. Men jeg savner treningsgleden og motivasjonen. 

Den kommer nok tilbake. Når jeg trente flere ganger i uka hadde jeg perioder det gikk på ren viljestyrke. Det var nok helst på høsten at motivasjonen dalte, ville heller sitte inne og se film. Men det gjorde alltid godt etter en økt. Gleden kommer tilbake skal du se, så fortsetter du bare å være disiplinert imens. Kjempebra at du kom deg ut i går!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

En NSV herfra: trengte en ny treningstights, og tenkte jeg skulle være frempå og prøve en XL, den var for stor! Så kjøpte tights i L. Joda den var stor i størrelsen, men likevel. 

Og det beste var at jeg syntes jeg så innmari bra ut i den også. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...