Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Spiser kake? Ikke så ofte det er bursdag.

Anonymkode: bf276...225

På jobben min er det ofte bursdag. Der er det dessverre slik at alle bursdagsbarn «må» ta med hjemmebakt kake. Så det er ca ukentlig kakepress. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hulderen skrev (1 time siden):

På jobben min er det ofte bursdag. Der er det dessverre slik at alle bursdagsbarn «må» ta med hjemmebakt kake. Så det er ca ukentlig kakepress. 

Husk at det er lov å si nei :) det gjorde jeg når det var ukentlig kake. "Skal du ikke ha? Bare er lite stykke skader ikke!" var alltid svaret jeg fikk, men jeg svarte bare nei takk, jeg trener mye for tiden og velger å stå over kake og lignende i ukedager. Ble mast på hver uke og sa nei hver uke. Det går fint :) byttet bare til et annet emne om de fortsatte, de skjønte til slutt at jeg var "så sær".

Jeg trente aktivt til noe på det tidspunktet, og om det er et spesifikt mål eller vektnedgang så er det samme gode grunnen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så vanvittig glad i dag! Gikk på vekta og den viste 79.6 kg! 😀 så nå har jeg gått ned fra 96.2 siden mars. Har søren meg gått ned 16.6 kg!!! Måler er 75, men jeg har ikke vært så "slank" siden 2013🤩

Takk til høyere makter for ozempic og en god fastlege! 

I mars hadde jeg ikke trua på "noe", var alltid sulten og trente hver dag. Nå trenger jeg ca 2 ganger i uka, er jevnt mett og har ett mye sunnere forhold til mat. Nå kan jeg spise "det jeg vil" siden jeg ikke vil ha så mye.  😀 den som sier "spis mindre, tren mer så går du ned i vekt. Det er så enkelt" kan ta seg en bolle. For man skal leve og nyte tilværelsen samtidig. Når man har for mye sulthormoner og lavt stoffskifte funker fremdeles den "enkle" løsningen, men man hater livet og det sliter på psyken. Det slipper jeg, og jeg er så happy 😍

Anonymkode: 522f2...d5b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (6 timer siden):

På jobben min er det ofte bursdag. Der er det dessverre slik at alle bursdagsbarn «må» ta med hjemmebakt kake. Så det er ca ukentlig kakepress. 

Høres voldsomt ut

Anonymkode: bf276...225

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Høres voldsomt ut

Anonymkode: bf276...225

Har også en jobb hvor det spises helt vilt mye kake, det går ikke en uke uten. Heldigvis er det ingen som forventer at alle spiser det da, jeg rører ikke snacks, søtsaker osv. og har aldri fått kommentarer på det :)

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har også en jobb hvor det spises helt vilt mye kake, det går ikke en uke uten. Heldigvis er det ingen som forventer at alle spiser det da, jeg rører ikke snacks, søtsaker osv. og har aldri fått kommentarer på det :)

Anonymkode: 4a599...6c0

Går det ikke an å ta det opp?

Anonymkode: bf276...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Går det ikke an å ta det opp?

Anonymkode: bf276...225

Så lenge jeg ikke presses til å spise, ser jeg ikke problemet i at andre koser seg med kake :)

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå siden juni gått ned fra 71,5 kilo til 66 kilo. Er 166 høy. Jeg synes jeg har vært veldig flink, og lurer på om jeg skal stoppe her. Samtidig så tenker jeg at hvis jeg går tilbake til gamle vaner, så kommer jeg bare til å legge de på meg igjen. Så det er vel ikke egentlig noen vei tilbake?

Jeg spiser i grunn ganske normalt, teller ikke kalorier og spiser litt godteri og potetgull fredag og lørdag. Drikker ikke vanlig øl lengre. Jeg synes jo vanlig øl smaker mye bedre enn lite øl, da, men til gjengjeld så har jeg og mannen en vane med å ta et par øl hver både fredag og lørdag og da blir det litt i overkant rent kalorimessig. Så alternativet måtte jo være å rett og slett la være å drikke så mye alkohol. Men det er liksom det vi koser oss med, mest. 

Anonymkode: bf276...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår aldri feil, jeg spiser sunt og trener som en helt på ukedagene og koser meg i helgene og mandagsvekta er konsekvent lavest 😆 Etter halvannen uke hvor vekta har stått bom stille, er jeg nå på mitt letteste på 15+ år igjen. Begynner å bli greit fornøyd med hvordan kroppen ser ut, er fremdeles 11 kilo overvektig, men jeg ser knøttliten ut i forhold til før, så nå senker jeg skuldrene litt mer og tillater kroppen å gå saktere ned i vekt fremover :) 

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det ca 2 mnd siden jeg startet å slanke meg og det har gått veldig fint denne gangen. Jeg har prøvd litt halvhjertet noen ganger før og endt opp med å gi opp etter 2-5 kg og altså før målet er nådd. Det hender jeg sliter litt med motivasjonen nå også, men det er kortvarig og til nå har jeg klart å komme tilbake på sporet kjapt.

Nå har jeg gått ned ca 8 kg og mangler ca 2 kg på målet mitt (har også gått ned 14 cm rundt midjen og mangler 4 cm på målet der). Fremdeles er jeg motivert til å fortsette og jeg vet det blir krevende etter at jeg er "i mål" også, da jeg må finne en livsstil der jeg klarer å stabilisere vekta. Jeg har noen litt langvarige mål som jeg håper kommer til å hjelpe denne gangen, noe jeg har manglet før:

1. Holde trivselsvekta til jul og ikke skeie altfor mye ut med jule/nyttårsfeiringen.

2. Fremdeles være ca på trivelsvekta i begynelsen av jan 2022.

3. Holde vekta til sommer 2022. Jeg har bestilt en sydenferie i juli 2022 og det er ikke aktuelt å gå opp i vekt før dette 😛 

4. Konfirmasjon i september 2022. Mål: Føle meg i fin og slank i bunaden min.

Det jeg håper er at ved å ha disse langvarige målene, så vil jeg klare å holde fokus på å finne en sunn og varig livsstil og at det etter september 2022 da er lettere å fortsette med denne livssttilen, at det rett og slett er blitt min nye "normal".

Anonymkode: 31ac0...225

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt senka skuldre i noen uker, da det har pågått for mye på hjemmebane og på jobb. Jeg ser at vekta viser 1,5 kg opp fra sist gang jeg veide meg, og har tenkt å få motivasjonen tilbake. Jeg har meldt meg på vi som skal ned i vekt før jul, så fra i morgen blir det et bedre fokus på mat som gir meg energi, glede og etterhvert vektnedgang. Jeg kommer også til å telle kalorier til en viss grad, så jeg ikke overskrider på kveldskosen, det er gjerne der det skorter nå. Jeg vet hvordan man går ned, og har klart 22 kg til nå, så jeg må bare snu tankesettet mitt tilbake igjen. Heia meg! 💪

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg sånn til desember. Eller, jeg gleder meg, jeg elsker jul og juletradisjoner. Det jeg gruer meg til er mathysteriet. Mine gode juleminner er sterkt knyttet til mat. Masse besøk, masse julekaker til alle døgnets tider, og masse fet middagsmat. Jeg vet at det er måneder til jul, men jeg tenker mye på det. Dere som har slanket dere en god stund: hvordan har julen vært? Dette blir min første slankejul.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helobaby skrev (40 minutter siden):

Jeg gruer meg sånn til desember. Eller, jeg gleder meg, jeg elsker jul og juletradisjoner. Det jeg gruer meg til er mathysteriet. Mine gode juleminner er sterkt knyttet til mat. Masse besøk, masse julekaker til alle døgnets tider, og masse fet middagsmat. Jeg vet at det er måneder til jul, men jeg tenker mye på det. Dere som har slanket dere en god stund: hvordan har julen vært? Dette blir min første slankejul.  

Jeg begynte i august i fjor, så min første jul var i 2020. Jeg hadde bestemt jeg for å ta pause fra lille julaften til nyttårsaften. Hvor mye kan en gå opp på en uke liksom? Men tingen var at jeg hadde vent meg til mindre porsjoner og blir merkbart fortere mett, og selv om jeg syntes jeg spiste mye julekaker og drakk både rødvin og gløgg, så hadde det lite innvirkning på vekta.

 

Vil du ha pause, så gjør det. Det er ikke verdens undergang 🤷‍♀️ Såååå mye klarer du ikke ødelegge på en uke. En måned med kos blir noe annet 😬

Og selvsagt..viss det blir vanskelig og du heller vil holde på vanene - så gjør du det. Bare lag gode planer.

Men ikke gru deg! Jul er jul ❤️🎁🎄

Anonymkode: 3e9de...6c0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helobaby skrev (53 minutter siden):

Jeg gruer meg sånn til desember. Eller, jeg gleder meg, jeg elsker jul og juletradisjoner. Det jeg gruer meg til er mathysteriet. Mine gode juleminner er sterkt knyttet til mat. Masse besøk, masse julekaker til alle døgnets tider, og masse fet middagsmat. Jeg vet at det er måneder til jul, men jeg tenker mye på det. Dere som har slanket dere en god stund: hvordan har julen vært? Dette blir min første slankejul.  

Dette med høytider og mat, vil jo alltid være tilstede. Og jeg tror den dagen man greier å slippe begrepet slanking og slankekur, vil det bli enklere å forholde seg til disse dagene. Nå er det dette med at man legger ikke stort på seg mellom jul og nyttår, men det som derimot foregår mellom nyttår og jul vil gi utslag. Hverdagene er de viktige, der de gode rutinene må inn. Og selv om det er mye god mat, snacks, kaker og godteri i jula/påska/sommerferie, trenger man ikke å spise seg fordervet. Ta gode valg hele året, så kan man faktisk spise normalt av godsakene disse få dagene det gjelder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helobaby skrev (57 minutter siden):

Jeg gruer meg sånn til desember. Eller, jeg gleder meg, jeg elsker jul og juletradisjoner. Det jeg gruer meg til er mathysteriet. Mine gode juleminner er sterkt knyttet til mat. Masse besøk, masse julekaker til alle døgnets tider, og masse fet middagsmat. Jeg vet at det er måneder til jul, men jeg tenker mye på det. Dere som har slanket dere en god stund: hvordan har julen vært? Dette blir min første slankejul.  

Jeg begynte livsstilsendringen min mars 2020, så gikk også gjennom julen i fjor med slanking i hodet. Som ab skriver over her, så er man gjerne inne i et spor og selv om man skeier ut, så blir det på en annen måte enn før. Jeg la på meg noen kilo vannvekt i julen, men de gikk av igjen rimelig fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

helobaby skrev (1 time siden):

Jeg gruer meg sånn til desember. Eller, jeg gleder meg, jeg elsker jul og juletradisjoner. Det jeg gruer meg til er mathysteriet. Mine gode juleminner er sterkt knyttet til mat. Masse besøk, masse julekaker til alle døgnets tider, og masse fet middagsmat. Jeg vet at det er måneder til jul, men jeg tenker mye på det. Dere som har slanket dere en god stund: hvordan har julen vært? Dette blir min første slankejul.  

Mine konkrete tips er å ha en plan hver dag. Når skal jeg spise måltid i dag? Hva skal jeg spise til de måltidene? Hvis jeg skal spise noe ekstra, hva velger jeg?

Eksempel julebord. Jeg ville valgt en normal porsjon pinnekjøtt feks, droppe potet, ta litt mer kjøtt slik at jeg er mett. Om jeg vil ha noe søtt etterpå, trenger jeg ikke ta helt av. Har de sunnere alternativ jeg kan velge? Eller kan jeg ta bare litt av riskrem eller multekrem. Hvis dette er planen for i dag, er jeg forsiktig ellers den dagen. Ingen pepperkaker og lignende, holder meg til kaloribudsjett, nok grønnsaker og proteiner. Et alternativ er å droppe dessert, bruke kaloriene på gløgg med vin eller alkohol den kvelden. Slik at det ikke blir for mye. Og tenke at kosen er å være der, til stede og spise god mat med hyggelige folk.

Pepperkaker og andre småkaker hele advent utgår for min del i år. Har så lite kalorier å gå på, det må være skikkelig mat hvis jeg først skal velge noe.

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen min når det gjelder jul, er å spise nok grønnsaker. Da begrenser det andre seg litt. Det er også en idé å passe på å ha noe mer hverdag innimellom. Spise julekaker, ja, men ikke hver dag. Spise dessert ja, men ikke hver dag. Begrense seg litt, rett og slett. Jula skal jo ikke vare fra november til midten av januar. Man behøver verken å takke ja til alt eller å si nei til alt.

Anonymkode: c8ab6...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et litt tullete spørsmål, men det får våge seg 🙈 Dere som er med i ned til jul tråden etter å ha vært med i ned til høsten tråden; hvordan fører dere startvekt i morgen? Føler uken fra sist fredag har «forsvunnet» og jeg ikke har noe sted å føre en eventuell nedgang siden sist. Det har jo egentlig ikke noe å si, for jeg vet jo selv hvordan det går, men det å føre endring siden sist fredag har blitt litt rituale for meg og en motivasjon for å holde fokus 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (50 minutter siden):

Kanskje et litt tullete spørsmål, men det får våge seg 🙈 Dere som er med i ned til jul tråden etter å ha vært med i ned til høsten tråden; hvordan fører dere startvekt i morgen? Føler uken fra sist fredag har «forsvunnet» og jeg ikke har noe sted å føre en eventuell nedgang siden sist. Det har jo egentlig ikke noe å si, for jeg vet jo selv hvordan det går, men det å føre endring siden sist fredag har blitt litt rituale for meg og en motivasjon for å holde fokus 😅

Jeg fører forrige vekt som startvekt og morgendagens vekt på datoen for i morgen.

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...