Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Prøver å jobbe med å normalisere mitt forhold til mat. Litt vanskelig når jeg nylig har operert (gastric sleeve) og ALT av mat føles feil. Det kjennes ut som det setter seg fast i halsen, jeg blir kvalm og det føles bare vondt og feil. Gleder meg til ting stabiliserer seg, for akkurat nå er det ganske kjipt :( Har gått ned masse da og rent over er det selvfølgelig verdt det, men jeg skulle ønske jeg slapp bivirkningene, hehe. 

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Prøver å jobbe med å normalisere mitt forhold til mat. Litt vanskelig når jeg nylig har operert (gastric sleeve) og ALT av mat føles feil. Det kjennes ut som det setter seg fast i halsen, jeg blir kvalm og det føles bare vondt og feil. Gleder meg til ting stabiliserer seg, for akkurat nå er det ganske kjipt :( Har gått ned masse da og rent over er det selvfølgelig verdt det, men jeg skulle ønske jeg slapp bivirkningene, hehe. 

Når opererte du deg? Har også tatt sleeve! Snart to måneder siden. Spiser alt, men nåde meg om jeg spiser for fort 😅

ingen bivirkninger ellers!

Anonymkode: 784e7...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Når opererte du deg? Har også tatt sleeve! Snart to måneder siden. Spiser alt, men nåde meg om jeg spiser for fort 😅

ingen bivirkninger ellers!

Snart to måneder siden her også! Hvis jeg spiser for fort, blir jeg uggen og det føles som om mat sitter fast i brystet. Spiser også alt, men unngår mat med mye sukker og fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 kg og normalvektig! 🎉 

Ned 0,6 siden sist fredag. Totalt 2,4 kg ned på 3 uker, så godt innafor på målet mitt med litt over 1 kg i mnd. Denne uken drar vi på ferie. Planen er å kose seg, men mest med opplevelser og mindre med mat. Prøve å praktisere måtehold 😊 Det blir sikkert litt is i løpet av dagen og snacks på kvelden. Men prøver å velge feks sorbet i stedenfor fløteis og droppe kvelds. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke en av fem ferieuker ferdig, ned 0,2. Det til tross for sykdom nesten hele uka med feber og inaktivitet, samt straks mensen. Er det flere som kjenner på sultfølelse dagene før mensen? Jeg lurer på om jeg begynner å se et mønster, jeg er vanligvis veldig lite plaget av sultfølelse, men virker som den øker kraftig dagene før..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Snart to måneder siden her også! Hvis jeg spiser for fort, blir jeg uggen og det føles som om mat sitter fast i brystet. Spiser også alt, men unngår mat med mye sukker og fett :)

Lurt! Prøvde å spise sjokolade i går, men det er ikke det samme lenger..heldigvis🤣

lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt massiv nedgang denne uken. -2 kg! I går var det nede på 80-tallet, men siden fredagene er veiedag, så ble det nøyaktig 90 kg i dag😃

og er herved ikke i fedme klasse 2 lenger, men bare vanlig feit😅 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunaen skrev (2 timer siden):

Har hatt massiv nedgang denne uken. -2 kg! I går var det nede på 80-tallet, men siden fredagene er veiedag, så ble det nøyaktig 90 kg i dag😃

og er herved ikke i fedme klasse 2 lenger, men bare vanlig feit😅 

Gratulerer 🥳 Høst på 80 tallet høres forlokkende ut 😘

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åååå:( nå er ferietid veldig vanskelig synes jeg. Selv om jeg er mer aktiv enn noen gang (lange turer, joggeturer, svømming, bading, div aktivitet med barna, osv) så klarer jeg ikke være like nøye og tilbakeholden med maten som da hverdagen var her. Og vi har to uker til. Nå er vi på hotell og det er sene kvelder, ligger utpå for å ta inn litt søvn og hvile. Og selv om jeg ligger over 20.000 skritt om dagen, så er det maten som er problemet. Klarer ikke en gang si nei til noe med sukker hver dag. Hvorfor klarer jeg ikke det? Blir en is eller en veldig stor skål med is hver kveld. Ja, det er bittert å si det høyt, men jeg klarer bare ikke motstå. Så da har vekten gått opp 1,2 kg på 2 uker!! Klarer dere å holde vekten i null? Holde dere unna sukker eller annet dere føler dere burde motstå nå i ferien?

Anonymkode: c444a...275

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Åååå:( nå er ferietid veldig vanskelig synes jeg. Selv om jeg er mer aktiv enn noen gang (lange turer, joggeturer, svømming, bading, div aktivitet med barna, osv) så klarer jeg ikke være like nøye og tilbakeholden med maten som da hverdagen var her. Og vi har to uker til. Nå er vi på hotell og det er sene kvelder, ligger utpå for å ta inn litt søvn og hvile. Og selv om jeg ligger over 20.000 skritt om dagen, så er det maten som er problemet. Klarer ikke en gang si nei til noe med sukker hver dag. Hvorfor klarer jeg ikke det? Blir en is eller en veldig stor skål med is hver kveld. Ja, det er bittert å si det høyt, men jeg klarer bare ikke motstå. Så da har vekten gått opp 1,2 kg på 2 uker!! Klarer dere å holde vekten i null? Holde dere unna sukker eller annet dere føler dere burde motstå nå i ferien?

Spiser litt sukker, men ikke mye. Gått fint hittil. Spiser hvert 2-3 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 22.26):

Jeg motstår ikke fristelsene i ferien, men jeg moderer meg. Jeg spiser det samme som familien, men i litt mindre porsjoner. Og passer på å få i meg grønnsaker slik at jeg opplever meg passe mett. Målet mitt er å holde vekten så stabil som jeg kan få til. Etter 3 uker så er jeg på +0,4 kg & det er jeg fornøyd med. Men aller mest fornøyd med at jeg er såpass aktiv. Og det synes jeg at du også kan være stolt over 💪🏻😎

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Det tok en stund og jeg gikk litt ned og litt opp og ga opp litt. Nå har jeg innsett at det ene jeg må gjøre er å kutte ut alkohol helt. Det ble alltid et par dager i uka med alkohol, for vi begynte å drikke en god del da det var lockdown. Nå har jeg gått to uker uten, og plutselig har jeg gått ned 1,5kg. Det går egentlig veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker alkohol hver dag i ferien og det blir også en god del kos. Det eneste jeg dropper ift før er potetgull og snop, som jeg spiser minimalt av. Er også ganske fornøyd med at jeg er såpass aktiv. Jeg tror jeg ligger og vaker på en BMI på rett over 25, og det synes jeg i grunn er helt greit!

Anonymkode: bf276...225

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så skuffet. Kom hjem fra ferie i går, og følte at jeg har vært flink og bevisst den siste uken. Veide meg nå, 2 kg opp?!

Hva jeg har gjort:

- spist lite godteri/potetgull, hatt et bevisst forhold til sukker.

- jogget en gang, trent styrke en gang, gått mellom 10000 og 25000 skritt hver dag, og vært bevisst på hverdagsaktivitet.

- sovet relativt godt

- drukket vann fremfor brus

- ikke overspist, stoppet da jeg er mett. Talt kalorier 4/6 dager.

Vil nesten påstå at jeg har vært mer bevisst nå enn i hverdagen, og derfor er jeg meget skuffet.

Hva jeg selv tror (og håper! er årsaken:

- jeg skal ha mensen om to dager.

- jeg har drukket flere enheter med vin for to dager siden

- jeg har spist noe saltere mat (pølser, spekemat).

- drukket for lite vann

- det har vært veldig varmt

- jeg har ikke fått gått ordentlig på do i ferien.

-vektplatå. Lenge siden jeg har blitt stående vektmessig, forrige gang var ved 83 kg (nå 75 kg).

- jeg har faktisk gått opp 2 kg i vekt på 6 dager til tross for overnevnte punkter??

Jeg håper noen har positive ord til meg, og kanskje noen tips.. 😞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frosh skrev (6 timer siden):

Jeg er så skuffet. Kom hjem fra ferie i går, og følte at jeg har vært flink og bevisst den siste uken. Veide meg nå, 2 kg opp?!

Hva jeg har gjort:

- spist lite godteri/potetgull, hatt et bevisst forhold til sukker.

- jogget en gang, trent styrke en gang, gått mellom 10000 og 25000 skritt hver dag, og vært bevisst på hverdagsaktivitet.

- sovet relativt godt

- drukket vann fremfor brus

- ikke overspist, stoppet da jeg er mett. Talt kalorier 4/6 dager.

Vil nesten påstå at jeg har vært mer bevisst nå enn i hverdagen, og derfor er jeg meget skuffet.

Hva jeg selv tror (og håper! er årsaken:

- jeg skal ha mensen om to dager.

- jeg har drukket flere enheter med vin for to dager siden

- jeg har spist noe saltere mat (pølser, spekemat).

- drukket for lite vann

- det har vært veldig varmt

- jeg har ikke fått gått ordentlig på do i ferien.

-vektplatå. Lenge siden jeg har blitt stående vektmessig, forrige gang var ved 83 kg (nå 75 kg).

- jeg har faktisk gått opp 2 kg i vekt på 6 dager til tross for overnevnte punkter??

Jeg håper noen har positive ord til meg, og kanskje noen tips.. 😞

Alt du nevner som mulige årsaker er ting som i seg selv kan gjøre at du holder på vann. Mensen, drukket mindre vann og saltholdig mat og alkohol er alle faktorer. Og selvsagt at du ikke har vært skikkelig på toalettet. Jeg tviler på du har gått opp :) er du i tillegg litt støl etter lengre turer, så holder musklene også på ekstra væske. 

Jeg har aldri veid meg rett etter ferie, aktiv eller ei, før det går 2-3 dager med normalt sunt kosthold. Først da kan du se hva som faktisk er tilfelle, tidligst.

Anonymkode: 6d2fc...66e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alt du nevner som mulige årsaker er ting som i seg selv kan gjøre at du holder på vann. Mensen, drukket mindre vann og saltholdig mat og alkohol er alle faktorer. Og selvsagt at du ikke har vært skikkelig på toalettet. Jeg tviler på du har gått opp :) er du i tillegg litt støl etter lengre turer, så holder musklene også på ekstra væske. 

Jeg har aldri veid meg rett etter ferie, aktiv eller ei, før det går 2-3 dager med normalt sunt kosthold. Først da kan du se hva som faktisk er tilfelle, tidligst.

Anonymkode: 6d2fc...66e

Takk for svar. Dette er jo ting jeg egentlig vet, men det var så demotiverende da jeg vet at jeg har vært aktiv og spist sunt. Men ja. Jeg skal la det gå noen dager før jeg sjekker igjen, jeg heller kan ikke tro det er 2 kg fett jeg har i kroppen etter bare seks dager på farten 🙂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har skeiet mer ut i ferien enn jeg hadde tenkt. «Heldigvis» var turen vår bare på 3 dager. Har spist normalt til alle måltider men spist en god del utenom. Igår ble det kjeks i løpet av dagen, chips på kvelden og en breezer. Idag ble det kanelbolle og kjeks på dagen og godteri og en breezer på kvelden. Har ikke klart å droppe kveldsen heller, er så sulten når jeg ammer. Men må bare prøve å godta at det er greit og at jeg er tilbake til normalen i morgen.. Kommer ikke til å veie meg før på fredag, håper jeg ikke har gått opp for mye.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også ferien over og jeg skal ikke på vekta helt med det første...

De første to ukene var jeg veldig aktiv og måteholden på både mat og snaks. Så veldig fornøyd med det.

Siste uka var litt kaos, mye folk hos meg inkl. alle barna, og da de fleste var reist "slappet jeg av" med alt snakset som var igjen...

Men hadde tenkt å ikke telle kcal og være litt "på ferie", så at det ble noen dager med i overkant mye kcal inn skal jeg klare å leve med... er på dag 3 tilbake med de gode vanene og å telle kcal, så langt, så bra. Så da er jeg veldig fornøyd 😀 regner med noe abstinenser etterhvert dog....forbannede sukker 😆🤤🤤🤤🤤

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ble ferietur uten tilgang til vekt, så har ikke fått veid meg de siste ukene. Er spent på hva vekta viser på fredag. Da blir jeg med i den andre tråden igjen. Har unnet meg enkelte ting i ferien, som en nydelig treretters meny og en skikkelig god italiensk pizza og vin litt vel ofte, men samtidig vært bevisst på å ikke spise for mye til andre måltider. Håper jeg i alle fall har klart å holde vekta, men den nedgangen som jeg planla for meg selv (ned halv kilo i uka), er nok utenfor rekkevidde... Før ferien: 67,9

Sabine

Anonymkode: c8ab6...85b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt på ferie. Kommer hjem fredag, da har vi vært borte i 17 dager. Har spist usunt, men mye mindre enn vanlig pga varmen. Heller litt frokost (grovt brød med egg) og kyllingkebab/pasta/pizza til middag. Gj.snittling drukket 7 0,5 L heineken.En sukkerfri is om dagen og litt potetgull på stranda (spiser ikke mengder av det). Mensen er like rundt hjørnet, så vet ikke om jeg skal vente til mandag med å veie meg hehe. 

Har gått aktivt i 1 t og 15 min kanskje 10 av dagene og har ligget på 10-15.000 skritt daglig. Ca forbrent 2600-2700 hver dag. Må si jeg gruer meg til å veie meg 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...