Regnbue89 Skrevet 13. februar 2019 #881 Del Skrevet 13. februar 2019 Fint å lese hvordan det går med dere alle sammen :-) Liker også å lese at gjenbruk er populært her, blir nok mest av det på oss også! Allerede fått tripp-trapp-stol og sprinkelseng brukt av familie. Gleder meg fælt til vi skal på OUL om to uker! Er 17+2 i dag, så blir når vi er 19+1. Blir spennende å se om det er gutt eller jente! Her går det fint, om enn ikke helt smertefritt. Lå nede med omgangssyke forrige helg, som hang i en liten stund etter. Rart hvor fort det kan gå fra at alt skal ut til man er like treig i fordøyelsen Spiser masse fiber, tar litt laktulose og drikker masse vann - men blir ikke helt som det skal. Men det kommer det sikkert ikke til å gjøre før babyen er ute heller. Jeg har en del ubehag i magen, som jeg antar kommer fra fordøyelsesbesværet. Er fortsatt fryktelig oppblåst på kvelden, og kan gå fra synlige magemuskler om morgenen til å se ut som jeg er i sjette måned om kvelden. Vanskelig å kle seg når man passer i vanlig tøy på starten av dagen, men bør ha gravidbukser på kvelden, hehe. Men ubehaget kan kanskje komme fra ligamentene også? Eller fordi livmoren flytter på seg? Kan hvertfall kjenne den ganske tett opp mot navelen nå! Vi driver også med oppussing, så i går fikk jeg litt smerter/ubehag etter å ha båret noen esker osv. Skal prøve å ta det litt mer med ro. I går morges tror jeg at jeg kjente babyen for første gang! En litt sånn rar, boblende følelse jeg aldri har kjent i magen tidligere. Veldig stas! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
månki Skrevet 15. februar 2019 #882 Del Skrevet 15. februar 2019 Kan noen av dere forklare hvordan ligamentsmerter kjennes ut?😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twilight_Sparkle Skrevet 15. februar 2019 #883 Del Skrevet 15. februar 2019 26 minutter siden, månki said: Kan noen av dere forklare hvordan ligamentsmerter kjennes ut?😊 For meg kjennes det mer eller mindre ut som en muskelstrekk/krampe. Merker det om jeg snur meg litt brått, nyser kraftig, løfter feil eller noe, og så hogger/strammer det til inne i magen. (Men gir seg når jeg puster dypt og slapper av noen sekunder. Har blitt flink til å snu meg "riktig" i senga, ikke særlig behagelig i halvsøvne.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solstråle Skrevet 15. februar 2019 #884 Del Skrevet 15. februar 2019 21+0 i dag. Har vert på OUL i slutten av januar, og fått bekreftet at det er en frisk gutt💙 kjenner små spark fra den lille i magen💙 Ellers sliter jeg noe så sykt med halsbrann... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
månki Skrevet 16. februar 2019 #885 Del Skrevet 16. februar 2019 Da måtte jeg haste til byen igår for å finne ny brudekjole som passer den voksende magen♥️ Hadde ikke regnet med å være så stor bare 14 uker på vei (kanskje det er to selv om de bare så en i uke 8?!?). Så nå telles dagene ned t bryllup neste helg, før all fokus går over på den (de?) som vokser i magen🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twilight_Sparkle Skrevet 17. februar 2019 #886 Del Skrevet 17. februar 2019 11 hours ago, månki said: Da måtte jeg haste til byen igår for å finne ny brudekjole som passer den voksende magen♥️ Hadde ikke regnet med å være så stor bare 14 uker på vei (kanskje det er to selv om de bare så en i uke 8?!?). Så nå telles dagene ned t bryllup neste helg, før all fokus går over på den (de?) som vokser i magen🥰 Håper du fant noe fint 😊 Om ikke annet, så er det vel verdens koseligste grunn til å trenge ny kjole! ❤️ Lykke til med bryllupsinnspurt! Tror det er sjeldent de misser tvillinger på TUL, men virker veldig individuelt hvordan magen vokser og når den "popper". Jeg syns jeg har tydelig større mage (spesielt på kvelden, så mye oppblåsthet fremdeles), men ingen gravidkul-fasong på den ennå. Var på kontroll hos jordmor denne uka, og hun måtte lete ganske langt nede mot bekkenet for å finne hjertelyden, så livmora er fremdeles ikke spesielt høyt her. Men den skal vel være på høyde med navlen om 4-5 uker, så det kommer vel etterhvert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regnbue89 Skrevet 18. februar 2019 #887 Del Skrevet 18. februar 2019 Noen flere her som sliter med (det jeg antar er) sterke ligamentsmerter? Begynte for meg helt plutselig i går da jeg kjørte bil, og har kommet i pulser siden. Sånne skikkelig sterke knip/stikk i varierende intensitet i sidene og mot lysken. Men på vei til jobb i dag tidlig var det så intenst at jeg måtte sette meg og ble kvalm. Det kommer også sånne "bølger" av ubehag over magen, ganske høyt opp under ribbeina innimellom. Jeg er ikke nevneverdig bekymret, det er litt som om magen har eksplodert i størrelse den siste uken – og det er klart det må være ubehagelig å utvide seg såpass mye over kort tid. Har noen andre lignende opplevelser? (er førstegangs) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 18. februar 2019 Forfatter #888 Del Skrevet 18. februar 2019 (endret) Oul viste en frisk og fin lillebror 💙 Det var vanskelig å få bra bilder fordi han snudde seg, ålet og sparket hele tiden 😂 Det stemmer godt med det jeg kjenner 👌 Endret 18. februar 2019 av LilleMy1989 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
månki Skrevet 18. februar 2019 #889 Del Skrevet 18. februar 2019 4 timer siden, Regnbue89 skrev: Noen flere her som sliter med (det jeg antar er) sterke ligamentsmerter? Begynte for meg helt plutselig i går da jeg kjørte bil, og har kommet i pulser siden. Sånne skikkelig sterke knip/stikk i varierende intensitet i sidene og mot lysken. Men på vei til jobb i dag tidlig var det så intenst at jeg måtte sette meg og ble kvalm. Det kommer også sånne "bølger" av ubehag over magen, ganske høyt opp under ribbeina innimellom. Jeg er ikke nevneverdig bekymret, det er litt som om magen har eksplodert i størrelse den siste uken – og det er klart det må være ubehagelig å utvide seg såpass mye over kort tid. Har noen andre lignende opplevelser? (er førstegangs) Jeg har også noen smerter jeg antar er ligamentsmerter. Er også førstegangs så kan ikke sammenligne med noe heller. Hos meg er det bare nede i høyre side hvis jeg strekker ut foten. Merker det egentlig bare på kvelden, men da også sånn plutselige stikk som jeg kan både bli kvalm og svimmel av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.Sanna Skrevet 19. februar 2019 #890 Del Skrevet 19. februar 2019 Da var OUL over. Termin ble flyttet 2 dager tilbake, men det stemmer ganske bra siden jeg har 31 dagers syklus☺️ Jordmor var 100% sikker på at vi venter en jente🥰💝 Hun var veldig aktiv og i starten lå hun helt feil, men plutselig snudde hun seg og ble samarbeidsvillig. Fotogen er hun også allerede🤩 Tenk at mitt 5 barn også virker helt frisk og perfekt. Alt var som det skulle og kroppen min trives nok som vanlig å gå gravid☺️😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.Sanna Skrevet 19. februar 2019 #891 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) 14 timer siden, LilleMy1989 skrev: Oul viste en frisk og fin lillebror 💙 Det var vanskelig å få bra bilder fordi han snudde seg, ålet og sparket hele tiden 😂 Det stemmer godt med det jeg kjenner 👌 Gratulerer så mye med en lillebror på vei♥️ Har dere gutt fra før også? Når fikk du termin? Endret 19. februar 2019 av frk.Sanna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten91 Skrevet 19. februar 2019 #892 Del Skrevet 19. februar 2019 Akkurat nå, frk.Sanna skrev: Da var OUL over. Termin ble flyttet 2 dager tilbake, men det stemmer ganske bra siden jeg har 31 dagers syklus☺️ Jordmor var 100% sikker på at vi venter en jente🥰💝 Hun var veldig aktiv og i starten lå hun helt feil, men plutselig snudde hun seg og ble samarbeidsvillig. Fotogen er hun også allerede🤩 Tenk at mitt 5 barn også virker helt frisk og perfekt. Alt var som det skulle og kroppen min trives nok som vanlig å gå gravid☺️😅 Gratulerer så masse! Så nydelig 😍😍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.Sanna Skrevet 19. februar 2019 #893 Del Skrevet 19. februar 2019 Akkurat nå, Lykkeliten91 skrev: Gratulerer så masse! Så nydelig 😍😍 Tusen takk🤩🙏🏻 ikke sant🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #894 Del Skrevet 19. februar 2019 2 timer siden, frk.Sanna skrev: Gratulerer så mye med en lillebror på vei♥️ Har dere gutt fra før også? Når fikk du termin? Takk 😊 Ja vi har en som blir storebror! Termin ble samme som menstermin, 13 juli. Gratulerer med jenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.Sanna Skrevet 19. februar 2019 #895 Del Skrevet 19. februar 2019 10 minutter siden, LilleMy1989 skrev: Takk 😊 Ja vi har en som blir storebror! Termin ble samme som menstermin, 13 juli. Gratulerer med jenta Så koselig da og så bra at termin ble den samme☺️♥️ Tusen takk, veldig stas med en lillesøster etter 3 gutter og snart 16 år siden sist jeg fikk jente. Storesøster hadde aldri trodd hun skulle få oppleve å få en søster🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henniie Skrevet 19. februar 2019 #896 Del Skrevet 19. februar 2019 Var på OUL idag: vi venter gutt nr3 og ble flyttet til 24.07 .. kjedelig og bli flyttet bak, men ikke like mange dagene som sist 😄 -- Ang. svangerskapspenger: mannen mener legen min er feig. Det er ikke muligheter for tilrettelegging i bedriften jeg jobber (privat, liten bedrift), det er mye tunge løft noe som jeg ikke har gjort pga skulderen det siste året. Siste sykmeldingsdag er 13. Mars. Og idag fikk jeg vite av fysio at jeg er tilbake til 80% og det er opp til meg og forbedre siste delen. Så både han, legen min og arbeidsgiver mener det er uansvarlig om jeg begynner å jobbe fullt igjen nå: fordi da ender jeg opp med å få vondt igjen, og ennå verre: ikke bli bra i det hele. Jeg har også mye kvalme, og fysisk aktivitet (påkledning av meg selv, barna etc.) gjør meg kvalm og gir meg brekninger, eller gjør meg svimmel. Såpass at det svartner for meg, og jeg setter meg på gulvet. Eneste legen sier er "røys deg opp saktere" .. Legen er usikker på om Svangerskapspenger er det rette for meg - men jeg har venninner så har vært og er i tilsvarende situasjon, så jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig? Da snakker vi venninner som er sykmeldt, har tilsvarende jobb og ble gravid, og ble automatisk flyttet over på Svangerskapspenger... Eller venninner som har samme jobb hvor sjefen ikke evner/ikke ønsker å omplassere henne.. Og hun fikk det også. Men nå viser det seg at jeg har morkaken fremme også. Og aner ikke hva det vil si, om det utgjør noen større eller mindre risiko. Annet enn at de to forrige lå den bak. Legen mener fortsatt at svangerskap kanskje ikke er riktig for meg, før v. 30 eller senere. Mot 3. trimester. Men før det må jeg på AAP ... Vet ikke om det går å være litt på AAP og så svangerskapspenger en gang. De svarer så kryptisk på telefon på NAV. og på nav kontoret sier de ring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benito91 Skrevet 19. februar 2019 #897 Del Skrevet 19. februar 2019 2 minutter siden, henniie said: Var på OUL idag: vi venter gutt nr3 og ble flyttet til 24.07 .. kjedelig og bli flyttet bak, men ikke like mange dagene som sist 😄 -- Ang. svangerskapspenger: mannen mener legen min er feig. Det er ikke muligheter for tilrettelegging i bedriften jeg jobber (privat, liten bedrift), det er mye tunge løft noe som jeg ikke har gjort pga skulderen det siste året. Siste sykmeldingsdag er 13. Mars. Og idag fikk jeg vite av fysio at jeg er tilbake til 80% og det er opp til meg og forbedre siste delen. Så både han, legen min og arbeidsgiver mener det er uansvarlig om jeg begynner å jobbe fullt igjen nå: fordi da ender jeg opp med å få vondt igjen, og ennå verre: ikke bli bra i det hele. Jeg har også mye kvalme, og fysisk aktivitet (påkledning av meg selv, barna etc.) gjør meg kvalm og gir meg brekninger, eller gjør meg svimmel. Såpass at det svartner for meg, og jeg setter meg på gulvet. Eneste legen sier er "røys deg opp saktere" .. Legen er usikker på om Svangerskapspenger er det rette for meg - men jeg har venninner så har vært og er i tilsvarende situasjon, så jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig? Da snakker vi venninner som er sykmeldt, har tilsvarende jobb og ble gravid, og ble automatisk flyttet over på Svangerskapspenger... Eller venninner som har samme jobb hvor sjefen ikke evner/ikke ønsker å omplassere henne.. Og hun fikk det også. Men nå viser det seg at jeg har morkaken fremme også. Og aner ikke hva det vil si, om det utgjør noen større eller mindre risiko. Annet enn at de to forrige lå den bak. Legen mener fortsatt at svangerskap kanskje ikke er riktig for meg, før v. 30 eller senere. Mot 3. trimester. Men før det må jeg på AAP ... Vet ikke om det går å være litt på AAP og så svangerskapspenger en gang. De svarer så kryptisk på telefon på NAV. og på nav kontoret sier de ring! Jeg mener også at dersom en er sykemeldt fra før, så er det ikke svangerskapspenger man skal over på. Slik jeg forstår det er det er jo ikke egentlig på grunn av svangerskapet du ikke kan jobbe, så om ikke fysio og lege mener du burde tilbake i jobb, burde de jo sykemelde deg lenger? Mulig jeg misforstår her, altså! Morkaken fremme, er vel det samme jeg har (foreliggende morkake). Det kan føre til blødninger, og dersom det ikke trekker seg tilbake (slik at baby kommer ut) så får en keisersnitt. Det er ikke i seg selv noe stor risiko, annet enn ved fødsel. Det vil bli fulgt opp tettere når det nærmer seg. De fleste trekker seg tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 19. februar 2019 #898 Del Skrevet 19. februar 2019 Grattis til dere som har vært på OUL og sett friske og velskapte barn 🥰 Angående morkaken foran har det ingen betydning annet enn at man det kan oppleves som en slags støtdemper for å kjenne spark og bevegelse for noen. At man har forliggende morkake er noe helt annet igjen, der morkaken ligger i bunnen og dekker mormunnsåpningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henniie Skrevet 19. februar 2019 #899 Del Skrevet 19. februar 2019 10 timer siden, Benito91 skrev: Jeg mener også at dersom en er sykemeldt fra før, så er det ikke svangerskapspenger man skal over på. Slik jeg forstår det er det er jo ikke egentlig på grunn av svangerskapet du ikke kan jobbe, så om ikke fysio og lege mener du burde tilbake i jobb, burde de jo sykemelde deg lenger? Mulig jeg misforstår her, altså! Morkaken fremme, er vel det samme jeg har (foreliggende morkake). Det kan føre til blødninger, og dersom det ikke trekker seg tilbake (slik at baby kommer ut) så får en keisersnitt. Det er ikke i seg selv noe stor risiko, annet enn ved fødsel. Det vil bli fulgt opp tettere når det nærmer seg. De fleste trekker seg tilbake. Ja jeg vet at det skal gå på foster, og ikke meg. Men veier ikke ubehag opp for det? Venninnen min er da ikke noe plaget, og går å sparker småstein. Aner ikke. Og eneste kravet jeg finner er at en må ha vært i arbeid i 4 uker, og det er jeg: jeg jobber 30% av stillingen min. Og det sa legen holdt. Det er liksom 1 mnd. mellom siste sykmeldingsdag (1 år) og til jeg er i tredje trimester, og legen vil ikke at jeg da skal løfte et menneske uansett. Jeg kan ikke akkurat slanke brukeren min Nei, uff den var stygg! Så jeg ser egentlig bare etter en ANNEN løsning en AAP for den måneden. For er det vitsen å gå på AAP delvis, jeg skal jobbe de prosentene mine uansett, så gå ut ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 20. februar 2019 #900 Del Skrevet 20. februar 2019 2 timer siden, henniie skrev: Ja jeg vet at det skal gå på foster, og ikke meg. Men veier ikke ubehag opp for det? Venninnen min er da ikke noe plaget, og går å sparker småstein. Aner ikke. Og eneste kravet jeg finner er at en må ha vært i arbeid i 4 uker, og det er jeg: jeg jobber 30% av stillingen min. Og det sa legen holdt. Det er liksom 1 mnd. mellom siste sykmeldingsdag (1 år) og til jeg er i tredje trimester, og legen vil ikke at jeg da skal løfte et menneske uansett. Jeg kan ikke akkurat slanke brukeren min Nei, uff den var stygg! Så jeg ser egentlig bare etter en ANNEN løsning en AAP for den måneden. For er det vitsen å gå på AAP delvis, jeg skal jobbe de prosentene mine uansett, så gå ut ? Det høres ut som AAP er det som er riktig. Svangerskapspenger gjelder der jobben er til fare for at kan skade fosteret, og man ikke kan tilrettelegges til å jobbe med noe annet. Det er blitt veldig strengt. Har ikke brukeren hjelpemidler til forflytning? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå