Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Twilight_Sparkle skrev:

Jeg bor i Sverige, så godt mulig det er annerledes i Norge. Her ble jeg i alle fall bare kontakta av jordmor (som rekvirerte blodprøvene) om det prøvesvaret som krevde oppfølging (lave jernlagre og informasjon om jerntilskudd). Men jeg kan se de andre prøvesvarene også i den digitale journalen min på nett, vet ikke om det fins det noe tilsvarende i Norge? Ville gått ut ifra at de tar kontakt om noe er feil, og spurt på neste svangerskapskontroll om du vil vite verdiene.

Har tatt prøvene hos lege. Finner det ikke på nett der andre journaler ligger. Neste sjekk er OUL om 3 uker. Deretter skal jeg til jm om 9 uker. Ingen avtaler med legen fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Frostrose skrev:

Dere som har tatt blodprøvene: har dere fått resultatene, eller sendes det bare ut om noe er feil? Jeg tok prøvene for over en uke siden, og har ikke hørt noe 

Du får blodprøve svarene i posten uansett og de skal alltid oppbevares sammen med helsekortet! Både helsekort og blodprøvesvar skal tas med til fødsel. Dette er pga der står det hvilken rhesus du har og hvilken rhesus barnet har. Hvis disse er forskjellige er det veldig viktig informasjon for jordmødrene som tar i mot barnet. Dersom det blir blødninger må ikke de to blodtypene møtes ️ Så du får det i posten! Men det tar gjerne litt tid. På legekontoret hos meg sa de 2-4 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Memira skrev:

Du får blodprøve svarene i posten uansett og de skal alltid oppbevares sammen med helsekortet! Både helsekort og blodprøvesvar skal tas med til fødsel. Dette er pga der står det hvilken rhesus du har og hvilken rhesus barnet har. Hvis disse er forskjellige er det veldig viktig informasjon for jordmødrene som tar i mot barnet. Dersom det blir blødninger må ikke de to blodtypene møtes ️ Så du får det i posten! Men det tar gjerne litt tid. På legekontoret hos meg sa de 2-4 uker

Jeg tok ikke rhesusorøvene, siden jeg tok de i forrige svangerskap. Får man svaret på resten uansett?. 🙈Må visst ha det inn med teskje i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Frostrose skrev:

Jeg tok ikke rhesusorøvene, siden jeg tok de i forrige svangerskap. Får man svaret på resten uansett?. 🙈Må visst ha det inn med teskje i dag

Ja, alle blodprøvene blir uansett sendt til deg i posten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 19.38, Memira skrev:

Joo, jeg var helt sikker på at det var en jente 😂😂 men vi er like glad for gutt 💙💙 det viktigste for oss var jo at nakkefolden så fin ut og at alle organer var som de skulle, og alt var bare helt perfekt fikk vi beskjed om😁😁😁

å huff, så fælt.. fikk de målt ca hvilken uke/når fosteret sluttet å utvikle seg? Det er skrekken... da setter man litt ekstra pris på at man fikk se at alt var som det skulle i dag 🥰🥰

Seff det er jo det vikgtigste❤️ Nei det må ha skjedd en gang mellom uke 7-13😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svaresultatet fra duotesten på fredag og det var vekeig gode resultater. Svært lave risikotall🙏🏻😍

Her er magen ganske så synlig nå. Jeg klarte jo ikke skjule magen i jula en gang.. Det var flere som mistenkte at jeg var gravid allerede da🙈☺️ Ellers føler jeg meg ikke noe særlig gravid om dagen. Usikker på om jeg har kjent liv et par ganger. Gleder meg til å kjenne liv tydelig❤️ Jeg er 15 fullgåtte uker i dag. Tiden flyr😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.1.2019 den 10.55, Regnbue89 skrev:

Dere som fortsatt er i vanlig jobb, har dere sagt i fra til arbeidsgiver?

Kjenner jeg kvier meg litt for det, orker ikke at alt skal handle om det – og vet også at det er et ubeleilig tidspunkt for jobben (selv om det selvfølgelig ikke skal ha noe å si, tror heller ikke noen her vil påpeke det, men kjenner litt på det likevel). Men hadde vært fint å få sagt fra at grunnen til at jeg har droppet fredagspils og andre festligheter i det siste har en grunn, ikke bare at jeg har blitt kjedelig/prøver å unngå de fine kollegaene mine :laugh:

Jeg sa fra til sjefen (jobber privat) forrige uke :P og det gikk som ventet 😄 Så nå slipper det å være en bekymring. Nå ringer jeg sikkert NAV til uka å hører om hvordan vi gjør det fremover mtp tilrettelegging, sykmelding, AAP og svangerskap. Ikke bare bare å ha vært sykmeldt i ett år snart! 

På 17.1.2019 den 14.01, Nordlys89 skrev:

Jeg ble innkallt til ordinær ul når jeg er 21 uker, var ikke det veldig seint? 

Jeg skal på OUL 19. Februar - da er jeg 18+5 om jeg har regnet riktig. Se på babyverdenen og regn ut termin. Da står det "tid for ul" ca. og da vet jo du i forhold til din. Jeg får opp 13. februar som den datoen :)  Kan vær sykehuset/klinikken du skal til har stor pågang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere som får vite om graviditeten, jo flere historier om spontanaborter får jeg høre. Sitter nesten med følelsen at «alle» opplever en spontanabort før eller siden. Kjenner selv at jeg blir mer og mer nervøs, og tolker og overanalyserer alt som skjer med kroppen. 

12 uker neste uke, og jeg håper på at jordmor kan høre hjertelyd på kontroll om ei uke! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, månki skrev:

Jo flere som får vite om graviditeten, jo flere historier om spontanaborter får jeg høre. Sitter nesten med følelsen at «alle» opplever en spontanabort før eller siden. Kjenner selv at jeg blir mer og mer nervøs, og tolker og overanalyserer alt som skjer med kroppen. 

12 uker neste uke, og jeg håper på at jordmor kan høre hjertelyd på kontroll om ei uke! 

Ja jeg har også fått høre mange historier om spontanaborter. De kunne ihvertfall ventet til vi er lengre på vei 😓 

Jeg blir også 12 uker neste uke og kjenner at det kommer til å bli en stor lettelse. Gleder meg sånn til at 'alle' vet det og jeg får mage, da kan jeg endelig føle meg ordentlig gravid 😍 har så lyst til å begynne å velge navn og kjøpe inn ting! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv når du har passert de magiske 12 så forsvinner ikke bekymringen om spontanabort 😂 Eller, nå bekymrer jeg meg for ma og få vite på UL at den ikke lever lenger 😝 Tror ikke det da, men man tenker jo nå som jeg er i grei form... Litt kvalme noen ganger og blodtrykksfall innimellom er vel plagene jeg har nå. Sulten konstant da 😂 Heldigvis har jeg dilla på bær og syrna melkeprodukter og hytteost 🤣    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, månki said:

Jo flere som får vite om graviditeten, jo flere historier om spontanaborter får jeg høre. Sitter nesten med følelsen at «alle» opplever en spontanabort før eller siden. Kjenner selv at jeg blir mer og mer nervøs, og tolker og overanalyserer alt som skjer med kroppen. 

12 uker neste uke, og jeg håper på at jordmor kan høre hjertelyd på kontroll om ei uke! 

Vel, ca halvparten av alle par opplever en spontanabort i løpet av livet, så helt feil er det ikke. 😉 Fins dessverre ingen garantier for at det går bra, men samtidig så er det jo mye større sjanse for at det går bra enn ikke, og den blir større jo lengre du kommer. Unødvendig av venninnene dine å skremme deg, altså, men det er kanskje ikke så vanlig å dele graviditeten så tidlig? Da jeg mistet i forrige svangerskap (forøvrig 11+6, uvanlig sent for SA men det skjer det også) så var jeg veldig glad for å kunne snakke med gode venninner som hadde opplevd det samme. 

Uansett. Kjenner meg veldig igjen i å bekymre meg og overanalysere alt som skjer i kroppen, men finner trøst i at om jeg skulle miste igjen så er det jo sannsynligvis fordi fosteret ikke er levedyktig. Og ingenting jeg gjør fra eller til nå kan forandre det. (Og gleder meg til neste ultralyd på mandag, når vi får se hvordan det står til der inne. Om alt er bra da så begynner jeg kanskje å tørre å tro at det skal bli en baby ut av dette her.) Lykke til i alle fall og håper du får høre hjertelyd på kontrollen! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bedre etter hvert som man begynner å kjenne liv, men bekymringen forsvinner aldri helt som gravid eller mamma☺️ Det er iallefall mye større sjangse for at det går bra enn ikke bra nå♥️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fru sau skrev:

Selv når du har passert de magiske 12 så forsvinner ikke bekymringen om spontanabort 😂 Eller, nå bekymrer jeg meg for ma og få vite på UL at den ikke lever lenger 😝 Tror ikke det da, men man tenker jo nå som jeg er i grei form... Litt kvalme noen ganger og blodtrykksfall innimellom er vel plagene jeg har nå. Sulten konstant da 😂 Heldigvis har jeg dilla på bær og syrna melkeprodukter og hytteost 🤣    

Hvordan type bær og syrna melkeprodukter? 😇 Trenger litt inspirasjon på matfronten 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, månki skrev:

Jo flere som får vite om graviditeten, jo flere historier om spontanaborter får jeg høre. Sitter nesten med følelsen at «alle» opplever en spontanabort før eller siden. Kjenner selv at jeg blir mer og mer nervøs, og tolker og overanalyserer alt som skjer med kroppen. 

12 uker neste uke, og jeg håper på at jordmor kan høre hjertelyd på kontroll om ei uke! 

Jordmor klarte å høre hjertelyden med doppler her når vi var på kontroll 11+4 så det kan gå hvis babyen ligger riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er sånn som når jeg kjørte hjem fra familieselskap, hvor vi var alle fire i bilen og fikk den største hjorten jeg har sett noen sinne, springende inn i siden på bilen. Jeg plukker glass fra bilen ennå - og det er 4 måneder siden... 

Jeg skal love deg at taxisjoføren som kjørte oss på sykehuset og neste taxisjofør som kjørte oss fra sykehuse og hjem, hadde den ene syke historien etter den andre om andre som hadde kjørt på både hjort, kyr og elg. Om historier der dyr har kommet inn i kupeen og sparka, og benbrudd i alle rettningene. Og guttene mine i bilen. Jeg var for sjokka til å greie å si noe!! Men det er ikke trøstende. Hvorfor er det sånn? At når noe skjer, da skal en høre de historiene med "worst case scenario" x 1000? Gjør jo bare saken verre! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Hvordan type bær og syrna melkeprodukter? 😇 Trenger litt inspirasjon på matfronten 😂

Blåbær og bringebær går det i nå, Kefir med smak og gresk yoghurt 😊 Med müsli 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei alle! 🤰🏼

Hvordan går det med mødre og babykuler? Her er formen blitt gradvis dårligere uke for uke, kvalme og oppkast og ekstrem trøtthet. 12 uker på lørdag og håper så inderlig det snart snur.

Skal på første kontroll til mandag, blodprøver i hovedsak. Men søknad om fødeplass blir også sent og jeg er spent på når innkallingen til OUL blir. Ifølge Babyverden skal jeg inn rundt 9.mars, men da er vi skummelt nær påsken om den blir noe som helst senere, ser jeg. 

Vurderer å bestille meg en til ultralyd privat rundt uke 13 for å se at alt er som det skal, og så er det vel på tide å si ifra på jobb. Merker nattevaktene er tøffe om dagen.. 

Håper dere er spreke og raske 🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er man sprek og glad, men er fryktelig søtsugen... Lyst på sjokolademelk og surt godis hele tiden. Begrenser meg jo, men er litt slitsomt å alltid ha lyst på noe og ikke føle seg tilfredsstilt. Er generelt i god form da, så skal ikke klage for mye. Fortsatt litt problemer med fordøyelsen, men har etter råd fra legen begynt å ta laktulose – og det hjelper jo litt. Drikker masse vann, spiser masse fiber og er i bevegelse, så følte jeg trengte litt ekstra hjelp. 

Jeg har tatt sånt gravid-kosttilskudd frem til nå, sånn som det står at man skal ta første trimester. Er nå 14+3, og snart tom, så lurer litt på hva man skal ta etter det? Holder det med vanlige multivitaminer nå, eller er det er annet kosttilskudd jeg bør ta? Ekstra folat er kanskje ikke så relevant lenger? 

Har sagt i fra til sjefen og et par på jobb nå, men synes fortsatt ikke – så er fortsatt litt "hemmelig". Men nå ville jeg nok sagt det til folk flest om det skulle falt seg naturlig. Synes det var litt godt egentlig 🙂 

Har også fått fødeplass på abc, som var det jeg håpet på – så gleder meg til å møte jordmor der etterhvert for oppfølging videre i svangerskapet. Ordinær (og første!) UL i slutten av februar, det blir også veldig spennende! Tror det vil føles mer ekte når man får vite kjønn og se den lille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Regnbue89 skrev:

Her er man sprek og glad, men er fryktelig søtsugen... Lyst på sjokolademelk og surt godis hele tiden. Begrenser meg jo, men er litt slitsomt å alltid ha lyst på noe og ikke føle seg tilfredsstilt. Er generelt i god form da, så skal ikke klage for mye. Fortsatt litt problemer med fordøyelsen, men har etter råd fra legen begynt å ta laktulose – og det hjelper jo litt. Drikker masse vann, spiser masse fiber og er i bevegelse, så følte jeg trengte litt ekstra hjelp. 

Jeg har tatt sånt gravid-kosttilskudd frem til nå, sånn som det står at man skal ta første trimester. Er nå 14+3, og snart tom, så lurer litt på hva man skal ta etter det? Holder det med vanlige multivitaminer nå, eller er det er annet kosttilskudd jeg bør ta? Ekstra folat er kanskje ikke så relevant lenger? 

Har sagt i fra til sjefen og et par på jobb nå, men synes fortsatt ikke – så er fortsatt litt "hemmelig". Men nå ville jeg nok sagt det til folk flest om det skulle falt seg naturlig. Synes det var litt godt egentlig 🙂 

Har også fått fødeplass på abc, som var det jeg håpet på – så gleder meg til å møte jordmor der etterhvert for oppfølging videre i svangerskapet. Ordinær (og første!) UL i slutten av februar, det blir også veldig spennende! Tror det vil føles mer ekte når man får vite kjønn og se den lille. 

Jeg har også skikkelig sug på usunne ting (alkoholfri cider og spesielle typer smågodt). Ikke lett å holde seg unna! 

Du trenger ikke å ta noe kosttilskudd dersom du spiser sunt og variert. Selv tar jeg omega 3 og multivitaminer, men har fått beskjed om at det egentlig ikke er nødvendig. Jeg har tidligere hatt mangel på jern og folat(hver gang jeg har sjekket) , så jeg føler at det er en ekstra sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg svar på blodprøvene og alt er kjempefint utenom at jeg er RhD-Negativ... noen andre som er erfaringer rundt dette? Har fått innkalling til sykehuset for ekstra blodprøver i uke 24, da må jeg ta NIPT-testen for å finne ut rhesus til barnet. Men har jeg ikke lest noe om denne NIPT-testen og Krf i avisen i det siste? Ah, skulle ønske jeg fulgte mer med. Er det noen som vet om jeg enda kan få den testen, eller om de har fjernet den? 

Kjenner jeg har tusen spørsmål rundt akkurat dette nå, men finner liksom ingenting på nettet om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...