Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

Jeg synes også tiden går fort, men den kvalmen bør snart gi seg altså. Jeg er ikke kvalm hele tiden, men ut over dagen/kvelden. Så lenge var jeg ikke kvalm med de 4 andre barna mine🤢 Jeg er heller ikke klar for at minsten skal bli storebror enda😅 Han begynner heldigvis litt i barnehagen snart (50%), så da får jeg tid til andre ting uten ha han med over alt hele tiden. Han kommer nok til å storkose seg i barnehagen. Han elsker være ute og er supersosial☺️ 

Jeg fikk beskjed av legen min at de på labben sendte inn henvisning til OUL. Jeg er litt usikker på om de har fått gjort det. Jeg må unsett ned på labben i morgen og ta blodprøvene, så får høre med de da. Hvor lang tid tok det fra dere var hos legen til innkallingen kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Memira skrev:

Jeg kunne ikke vært mer enig! Disse 12 ukene har føltes som et fullgått svangerskap 😭😭 jeg skylder på den forbaskede kvalmen/oppkast som henger over meg hele tiden og virker til å aldri gi slutt.. 

og dere, er dere klar over hvor dyrt det er med reisesykemedisin????!! Postafen koster 112kr for 10(!!!) tabletter? Og med 2 tabletter for dagen? Det er nesten 150kr i uken det! Farsken svindel fordi legen ikke vil gi meg resept og gjøre det billigere for meg.. argh

Så dyrt er det mulig da😳🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til lege  idag for blodprøver og sånt, regner med det blir sendt inn henvisning til UL da? Er det lov å sette opp ønskelige datoer? Mannen vil jo gjerne være med men er jo bortreist "hele" tiden 🙄

Fortsatt kvalm her og, men nå nesten kun om morgenen og når blodsukkeret er lavt. Så spiser jevnt og trutt gjennom dagen 😂

Idag skal jeg vel søke om svangerskapspenger og, jobben fikk vite det i forrige uke og var enige om at det ikke er noe å gjøre for meg der under svangerskapet.  Håper legen sykmelder meg mens Nav behandler søknaden, har Nav litt oppi halsen siden de fortsatt ikke har klart å betale sykepenger for november... Så jeg har klart meg på 14 dager med lønn fra jobben siden 10 des, takk for mann og sparepenger 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fru sau skrev:

Jeg skal til lege  idag for blodprøver og sånt, regner med det blir sendt inn henvisning til UL da? Er det lov å sette opp ønskelige datoer? Mannen vil jo gjerne være med men er jo bortreist "hele" tiden 🙄

Fortsatt kvalm her og, men nå nesten kun om morgenen og når blodsukkeret er lavt. Så spiser jevnt og trutt gjennom dagen 😂

Idag skal jeg vel søke om svangerskapspenger og, jobben fikk vite det i forrige uke og var enige om at det ikke er noe å gjøre for meg der under svangerskapet.  Håper legen sykmelder meg mens Nav behandler søknaden, har Nav litt oppi halsen siden de fortsatt ikke har klart å betale sykepenger for november... Så jeg har klart meg på 14 dager med lønn fra jobben siden 10 des, takk for mann og sparepenger 🙄

Å nei nå har jeg bare dårlige nyheter til deg.. 

ul dato er det fødestedet som bestemmer, siden de mest sannsynlig har mange fødende i sommermånedene er det mange som skal ha ul samtidig, derfor setter de opp time når det passer dem. På samme måte er du ikke garantert å få ny time dersom du ikke kan/ikke stiller på timen. 

 

Legen kan IKKE sykemelde deg mens du venter på svangerskapspenger. Akkurat det samme spurte jeg om at jeg var så kvalm og ikke klarte å jobbe. Svaret er at svangerskapspenger blir kun innvilget til «Friske kvinner som ikke kan være i jobb pga....» så hvis jeg ble sykemeldt så ble ikke søknaden godkjent hos nav for da var jeg ikke regnet som «frisk». Hos meg satt han heller datoen for siste arbeidsdag tidligere enn uke 12 slik at jeg ikke går i jobb - men får etterbetalt svangerskapspenger. Veldig spesielle og strenge regler. 

Men hovedpoenget: du får ikke svangerskapspenger hvis nav registrerer sykemelding samtidig. 

Og det har jeg jaggu fått kjenne på økonomien. Lav lønn i desember - julemåneden, ingen lønn i januar, og søknaden er forventet ferdigbehandlet i starten av februar. Så basically 2 måneder uten lønn med både hus og bil er en sykt dårlig kombo. Heldigvis tjener mannen godt nok til at vi klarer å lene oss på han, men det er langt i fra ideelt..

 

skulle ønske jeg kunne gi deg gode nyheter, men akkurat disse punktene her har jeg slitt litt med selv desverre 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, frk.Sanna skrev:

Hvor lang tid tok det fra dere var hos legen til innkallingen kom?

Var hos jordmor på torsdag forrige uke og fikk innkallingen på helsenorge.no i dag tidlig 💕 så det går ganske fort, jeg hadde purret på legen var jeg deg.

Endret av Memira
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2018 den 20.25, LilleMy1989 skrev:

Presentasjon 🤰

@solstråle - 23 år - B1 - Termin 02.07

@Cambam9 - 29 år - B2 - Termin 04.07

@Kaosgrl - 35 år - B2 - Termin 05.07

@Minemini - 29 år - B2 - termin 07.07

@Strikkedilla89 - B1 - Termin 08.07

@LilleMy1989 - 29 år - B2 - Termin 15.07

@Frostrose - 30 år - B2 - Termin 11/17.07 (mens/EL) 

@frk.Sanna - 38 år - B5 - Termin 18.07

@Fru sau - 31 år - B1 - Termin 19.07

@henniie - 28 år - B3 - Termin 20.07 - *TUL 

@Memira - 23 år - B1 - Termin 24.07 (Edit: regnefeil på termin, lagt til alder)

@Regnbue89 - 29 år - B1 - Termin 25.07

@kathan - 26 år - B2 - termin 30.07

@~white lady~ -33 år - B2 - Termin 08.08

@Arianna - 25 år - B2 - Termin 09.08

@Twilight_Sparkle - 33 år - B1 - Termin 10.08

@Miss.Wildfox - 33år - B2 - Termin 13.08

@Bringebærpiken - 31 år - B1 - Termin 14.08

@månki - 26 år - B1 - Termin 20.08 (veldig usikker)

@Lykkeliten91 - 27 år? - B1 ? - Termin 20.08

Si ifra om noe må endres! 

Ny her. 25 år. Termin 08.08. Første barn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Jeg er også ny her. 35 år. Termin er satt til 01.08.2019.

Første barn.

Endret av Lunali10
Glemte å nevne at det er første barn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle fine damer! 

Håper alle har det fint 😊 jeg har vært så ufattelig kvalm og trøtt de siste ukene, at det er nesten umulig å fungere. 

Hadde første time hos fastlegen idag, og han henviste meg til tidlig UL på sykehuset da jeg hadde MA i uke 16 sist. Han kunne ikke garantere at jeg fikk time men krysser fingrene. Noen erfaringer rundt dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei😊

Har nån erfaringa med bivirkninga av Crinone vaginalgel? 

Har starta på gel for 5 daga sia. Grunnet 3 tidligere SA og ingen barn. E å under utredning for habituell abort, men oppdaga eg plutselig va gravid😃 starta på gel i uke 9, for å gi litt ekstra progesteron. Ska bruke den te fullgått uke 12. E i dag i uke 11, 10+2😊

Men, har oppdaga små prikka på begge beinan mine. Som kan klø. E liksom fleire 1000 på beinan. Spesielt i knehasan. Men e å "spredd" seg opp på låran å hoftan. Kan det vær en bivirkning? Står at man kan få hudutslett.. 

Tenkte først det kunna vær tørr hud pga svangerskpet å vinter å sånn. Men har smurt å smurt med krem å det bedres ikke🤔 

Nån som veit??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh! •• KLAGER ••

den forferdelige, kvalmen!!! Kan den for i sytten ikke gi seg nå? Jeg er slankeoperert for 6 år siden til sommeren og ble fortalt at jeg egentlig ikke kan spy lengre! Men brekninger? Å Joda du! Og fy f så vondt det gjør når du brekker deg og brekker deg og ingenting kommer opp!! 

Nå i dag tilfeldig brekte jeg meg så mye at jeg klidde galle 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på tidlig ultralyd! Var helt fantastisk 😀 er en dag lenger på vei enn jeg trodde. Så er nå 8+3 og har termin 18 august. Fikk se en bitteliten sak og et hjerte som banket 😍 fikk også høre hjertelyden! Alt ble plutselig mer virkelig nå.. og føler meg mye tryggere på at dette skal gå bra! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, henniie skrev:

Åååh! •• KLAGER ••

den forferdelige, kvalmen!!! Kan den for i sytten ikke gi seg nå? Jeg er slankeoperert for 6 år siden til sommeren og ble fortalt at jeg egentlig ikke kan spy lengre! Men brekninger? Å Joda du! Og fy f så vondt det gjør når du brekker deg og brekker deg og ingenting kommer opp!! 

Nå i dag tilfeldig brekte jeg meg så mye at jeg klidde galle 🤯

Huff... jeg føler med deg!! Her tror jeg omsider den holder på å gi seg *krysser fingrene*! Jeg er 12+4 i dag.

hvor langt er du på vei? Må være helt forferdelig å bare brekke seg men ikke få noe opp. Skal ikke skrive på meg at jeg er heldig som kaster opp altså, for det kunne jeg ha klart meg uten, men heller oppkast enn bare brekninger :( jeg sender en stor stakkar deg klem og håper det gir seg snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, minelly skrev:

I dag har jeg vært på tidlig ultralyd! Var helt fantastisk 😀 er en dag lenger på vei enn jeg trodde. Så er nå 8+3 og har termin 18 august. Fikk se en bitteliten sak og et hjerte som banket 😍 fikk også høre hjertelyden! Alt ble plutselig mer virkelig nå.. og føler meg mye tryggere på at dette skal gå bra! 

Åå gratulerer så mye 💕 det er noe helt spesielt å få se den lille inni magen! Veldig fint! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg vært hos lege og fått tatt blodprøver. Det er faktisk første gang i mitt liv jeg tar blodprøver 😂 har bare fått stikk i fingeren før i dag 🙈 men det gikk jo helt fint! Ikke vondt i det hele tatt, bare gjerne litt øm akkurat på stikket nå i etterkant. 

Ellers fikk jeg også luftet litt tanker rundt denne frykten min for fødselen, så det var godt å få det ut sånn at man kan få startet tiltak for at dette skal bli et fint svangerskap for meg, og at jeg ikke utvikler alvorlig fødselsangst, men at vi klarer å holde det nederst på «bare» et kraftig bekymrelsesnivå... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 15.52, Memira skrev:

Å nei nå har jeg bare dårlige nyheter til deg.. 

ul dato er det fødestedet som bestemmer, siden de mest sannsynlig har mange fødende i sommermånedene er det mange som skal ha ul samtidig, derfor setter de opp time når det passer dem. På samme måte er du ikke garantert å få ny time dersom du ikke kan/ikke stiller på timen. 

 

Legen kan IKKE sykemelde deg mens du venter på svangerskapspenger. Akkurat det samme spurte jeg om at jeg var så kvalm og ikke klarte å jobbe. Svaret er at svangerskapspenger blir kun innvilget til «Friske kvinner som ikke kan være i jobb pga....» så hvis jeg ble sykemeldt så ble ikke søknaden godkjent hos nav for da var jeg ikke regnet som «frisk». Hos meg satt han heller datoen for siste arbeidsdag tidligere enn uke 12 slik at jeg ikke går i jobb - men får etterbetalt svangerskapspenger. Veldig spesielle og strenge regler. 

Men hovedpoenget: du får ikke svangerskapspenger hvis nav registrerer sykemelding samtidig. 

Og det har jeg jaggu fått kjenne på økonomien. Lav lønn i desember - julemåneden, ingen lønn i januar, og søknaden er forventet ferdigbehandlet i starten av februar. Så basically 2 måneder uten lønn med både hus og bil er en sykt dårlig kombo. Heldigvis tjener mannen godt nok til at vi klarer å lene oss på han, men det er langt i fra ideelt..

 

skulle ønske jeg kunne gi deg gode nyheter, men akkurat disse punktene her har jeg slitt litt med selv desverre 😭

Er du sikker på det angående sykemelding og svangerskapspenger? Legen min sykmeldte meg, og jeg leser om flere som har blitt det og fått det omgjort til svangerskapspenger når det er innvilget. Man kan jo ikke gå uten null inntekt i 2 mnd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fru sau skrev:

Er du sikker på det angående sykemelding og svangerskapspenger? Legen min sykmeldte meg, og jeg leser om flere som har blitt det og fått det omgjort til svangerskapspenger når det er innvilget. Man kan jo ikke gå uten null inntekt i 2 mnd....

Jeg finner utrolig lite ordentlig pålitelige kilder på dette på nett. Men nå jobber jeg med sosionomer, leger og sykepleiere til vanlig og det var sosionom som informerte meg om dette med SVP, når jeg fikk avslag på sykemelding hos legen, så sa sosionom at det var helt rett, for hvis nav nå behandle søknad om SVP og samtidig har sykemelding på deg inne så kan de gi avslag. Fordi SVP gis til friske gravide kvinner som har risiko-jobber og ikke kan omplasseres. Det er informasjonen jeg har fått og opplever å lese i forum ved et kjapt googlesøk nå, hvor folk står i dilemma på om dem skal sykemeldes eller søke SVP. 

 

Du kan jo gjerne lese litt her: http://m.jordmoren.blogg.no/1488919513_svangerskapspenger_nr_du_er_frisk_men_kan_ha_helsefarlig_arbeidsmilj.html

dette er det nærmeste jeg kommer noe som ikke er forum og «svada» i forhold til emne og et kjapt googlesøk. Jeg hadde ringt til nav hadde jeg vært deg og vært helt sikker på at du ikke mister retten til SVP nå.

Jeg vet jo sikkert ikke 100% fasit. Jeg vet bare det jeg har blitt fortalt når jeg spurte om sykemelding.. og det jeg leser på nett da.. 

Endret av Memira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Fru sau skrev:

Er du sikker på det angående sykemelding og svangerskapspenger? Legen min sykmeldte meg, og jeg leser om flere som har blitt det og fått det omgjort til svangerskapspenger når det er innvilget. Man kan jo ikke gå uten null inntekt i 2 mnd....

Og null inntekt i 2 mnder har jeg måtte klare meg med.. helt kjempedårlig løsning av nav. Derfor sier de at du må være tiiidlig ute å søke, helst sånn at man søker i uke 6 hvis man skal ut i uke 12. Men jeg måtte ut i uke 7 i min jobb... 

Endret av Memira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Memira skrev:

Og null inntekt i 2 mnder har jeg måtte klare meg med.. helt kjempedårlig løsning av nav. Derfor sier de at du må være tiiidlig ute å søke, helst sånn at man søker i uke 6 hvis man skal ut i uke 12. Men jeg måtte ut i uke 7 i min jobb... 

Jeg har lest det jeg kan på Nav sine sider og finner ikke noe om at man får avslag hvis man er sykmeldt, ringe er vel ikke noe vits i da de som svarer, svarer forskjellig 😂

Jeg ville ikke søke tidligere siden jeg ikke ville informere arbeidsgiver om at jeg er gravid før nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Memira skrev:

Og null inntekt i 2 mnder har jeg måtte klare meg med.. helt kjempedårlig løsning av nav. Derfor sier de at du må være tiiidlig ute å søke, helst sånn at man søker i uke 6 hvis man skal ut i uke 12. Men jeg måtte ut i uke 7 i min jobb... 

Fant noe på FB siden til foreldrepenger Nav, og der stod det at sykepenger og søknad om svangerskapspenger samtidig kunne klusse det til 🤔 Hvorfor kan de ikke skrive det på sidene sine da, men skal jo ikke måtte behøve å Google seg ihjel for å finne ut av ting 🙄

For en dårlig løsning ja, folk flest har ikke råd til 2 mnd uten lønn....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Memira skrev:

Huff... jeg føler med deg!! Her tror jeg omsider den holder på å gi seg *krysser fingrene*! Jeg er 12+4 i dag.

hvor langt er du på vei? Må være helt forferdelig å bare brekke seg men ikke få noe opp. Skal ikke skrive på meg at jeg er heldig som kaster opp altså, for det kunne jeg ha klart meg uten, men heller oppkast enn bare brekninger :( jeg sender en stor stakkar deg klem og håper det gir seg snart! 

13+1 idag er jeg.. jeg idag har jeg klart det store å holde nede halv liter med vann og litt pepsi max. 
Fikk kvalmestillende av legen. Men det er ikke bra å gå på dem over tid sa hun.. så hva vet jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...