Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

KK innledet et forhold til en annen mann samtidig som hun var sammen med LG. Jeg syntes han hadde godt av det, sa KK. "Da hadde Lars gått bak ryggen på meg først i en postsvindelsak. Da kunne jeg gå bak ryggen på han, mente Kristin. - Jeg synes han hadde godt av det, slo hun fast".  https://e24.no/makro-og-politikk/hadde-forhold-til-annen-mann/2038945

Var KK hevngjerrig, eller unnskyldte/bortforklarte hun bare de dårlige tingene hun gjorde?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

KK innledet et forhold til en annen mann samtidig som hun var sammen med LG. Jeg syntes han hadde godt av det, sa KK. "Da hadde Lars gått bak ryggen på meg først i en postsvindelsak. Da kunne jeg gå bak ryggen på han, mente Kristin. - Jeg synes han hadde godt av det, slo hun fast".  https://e24.no/makro-og-politikk/hadde-forhold-til-annen-mann/2038945

Var KK hevngjerrig, eller unnskyldte/bortforklarte hun bare de dårlige tingene hun gjorde?

Det var vel flere en ett forhold? Hun var vel borti både Vestad og Hrtska før bruddet med LG.

Moral hadde hun hvertfall ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Dressing skrev:

Det er litt vanskelig å tro. Men truslene mot politikere og politiet i Oslo florerte jo i de dagene.  Må i tilfelle ha vært halvhjertede forsøk. 

PP og AOP var pådrivere for å skille ut tomteareal fra OG, og fikk tydeligvis KO til å mene dette var en god ide og rettferdig i forholdet til at AOP kunne arve noe også, og ikke bare PO som hadde odel. Jeg ser klart attentatforsøkene som seriøst ment, for å stanse planene om å fradele tomteområdet. Med PP og AOP døde, ville ikke KO lenger hatt noen grunn lenger til tomtesalg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, grds skrev:

Det sies at AOP ringte til PO og sa fra om at hun mistenkte at han sto bak attentatene

Vet du hvem som sier det?

Og når  vi  snakker om AOP ; jeg reagerte på at det var funnet så mye kontanter i håndvesken hennes. Var det ikke 10.000,- kr.?  Det var faktisk en uhyre stor sum i 1998.  Dessuten var det jo bankautomater på hvert hjørne i byer og tettsteder dengang. Kan hun ha fått dem av faren ?  Jeg synes arven på 300.000.- etter KOMO var overraskende liten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiik Sørvik konfronterer KK med at hun har løyet i politiavhør om Molde-turen. Hun nektet for denne turen også etter at LG hadde forklart seg om det. - Jeg ville ikke dra andre inn i dette.... i ettertid kan det jo også ha vært at jeg var redd for at man satte meg i forbindelse med våpnene, om det var de som var brukt på Orderud gård. https://www.nrk.no/norge/var-utro-natta-etter-drapene-1.522843

Fra samme artikkel: "- Har du, Kristin, pratet med (...) (venn, red.anm.) om attentatene ? - Nei, men han har truet meg så jævlig etter at jeg slapp ut."
Kom det frem hvem som angivelig hadde truet henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dressing skrev:

Og når  vi  snakker om AOP ; jeg reagerte på at det var funnet så mye kontanter i håndvesken hennes. Var det ikke 10.000,- kr.?  Det var faktisk en uhyre stor sum i 1998.  Dessuten var det jo bankautomater på hvert hjørne i byer og tettsteder dengang. Kan hun ha fått dem av faren ?  Jeg synes arven på 300.000.- etter KOMO var overraskende liten.

AOP hadde lånt bort penger til foreldrene, leste jeg. Jeg vet ikke om foreldrene hadde tilbakebetalt alt på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Wiik Sørvik konfronterer KK med at hun har løyet i politiavhør om Molde-turen. Hun nektet for denne turen også etter at LG hadde forklart seg om det. - Jeg ville ikke dra andre inn i dette.... i ettertid kan det jo også ha vært at jeg var redd for at man satte meg i forbindelse med våpnene, om det var de som var brukt på Orderud gård. https://www.nrk.no/norge/var-utro-natta-etter-drapene-1.522843

Fra samme artikkel: "- Har du, Kristin, pratet med (...) (venn, red.anm.) om attentatene ? - Nei, men han har truet meg så jævlig etter at jeg slapp ut."
Kom det frem hvem som angivelig hadde truet henne? 

Videre: "Advokat Steinar Wiik Sørvik konfronterer Kirstin Kirkemo Haukeland med flere sprik i forklaringene. - Det virker på meg, Kristin, som at hver gang du blir foreholdt noe så springer du ett skritt videre. Først benekter du, så forklarer du og så springer du ett skritt videre, sier Wiik Sørvik.

- Det være seg i forhold til denne glasshammeren, det gjelder plasthanskene, og en rekke andre forhold. På tippespråket heter det å helgardere seg, sier Wiik Sørvik."

Helgardere seg ja. Slik at påtalemyndigheten kunne plukke det de ville, som et koldtbord. Forøvrig som Schiøtz mente man forholdte seg til LGs forklaringer...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16. JUNI 1999 AOP's foreldre lånte 200000 kroner av henne for mer enn 20 år siden. Men hun la ikke noe press på sine foreldre i den bitre arvestriden mellom dem og hennes bror om Orderud gård. https://www.dagbladet.no/nyheter/lante-200000-av-sin-datter/65527723

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dressing said:

Og når  vi  snakker om AOP ; jeg reagerte på at det var funnet så mye kontanter i håndvesken hennes. Var det ikke 10.000,- kr.?  Det var faktisk en uhyre stor sum i 1998.  Dessuten var det jo bankautomater på hvert hjørne i byer og tettsteder dengang. Kan hun ha fått dem av faren ?  Jeg synes arven på 300.000.- etter KOMO var overraskende liten

Husker ikke.

Ang. AOPs veske. Her står det at den inneholdt kniv, en lommebok, smykker, penger og avtalebok.

Her (riktignok et partsinnlegg) står det at den inneholdt "14.000 i kontanter, en filofax, alt hun eier av smykker, og en stor kniv"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Armand da, fortsatte Sørvik. Armand Vestad er mannen Kristin reiste sammen med til Molde før jul i 1998 for å kjøpe pistoler. Kristin bekreftet at hun og Vestad hadde hatt et forhold, men mente dette kunne forklares med at Lars hadde forsøkt å bruke hennes bankkonto i forbindelse med en bedragerisak.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg har lagt ut feilinfo på forumet  her.  Jeg trodde det var Vetle Hrska Kristin dro til Molde med.  DET VAR DET IKKE ifølge denne linken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 1.52, AnonymBruker skrev:

Det at ORK forklarer seg forskjellig her https://www.dagbladet.no/nyheter/tor-ikke-rope-drapsmennene/65713436 og her https://www.dagbladet.no/nyheter/tor-ikke-rope-drapsmennene/65713436  både om gjerningspersoner og motiv (først sa han at motivet var hevn, senere sa han at motivet var arv) lurer jeg på om kan skyldes at noen har truet han.

"En eller to personer fra Oslos underverden og det jugoslaviske miljøet står bak trippeldrapene på Orderud gård" 11.05.2001

"Ole Robert Kirkemo peker ut Per Orderud som hovedmannen bak trippeldrapet - og hevder at bakgrunnen for drapene er arv. " 27.02.2002

Jeg henter frem dette. Det er påfallende hvordan ORK endret forklaring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har visst LG passet hunden til KK fra fredag til søndag drapshelgen.  I en annen avisartikkel er det en gammel barndomsvenn som passer hunden.  Han og KK arbeider i BKs hage til over midnatt natt til lørdag.  Barndomskameraten tar med hunden hjem og KK kommer til middag hos hans foreldre dagen derpå ... (fritt etter hvordan jeg husker det)

Jeg synes det er smått utrolig hvordan politiet til slutt klarte og bygge en sak rundt denne personens mange versjoner og bortforklaringer.  Jeg lurer på hvor mange versjoner  KK avga om 23.12 før politiet følte seg fornøyd med "storyen".

Endret av Dressing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dressing skrev:

Her har visst LG passet hunden til KK fra fredag til søndag drapshelgen.  I en annen avisartikkel er det en gammel barndomsvenn som passer hunden.  Han og KK arbeider i BKs hage til over midnatt natt til lørdag.  Barndomskameraten tar med hunden hjem og KK kommer til middag hos hans foreldre dagen derpå ... (fritt etter hvordan jeg husker det)

Jeg synes det er smått utrolig hvordan politiet til slutt klarte og bygge en sak rundt denne personens mange versjoner og bortforklaringer.  Jeg lurer på hvor mange forklaringer KK avga om 23.12 før politiet følte seg fornøyd med "storyen".

Politi og påtalemyndighetenes "arbeide" i denne saken er oppskriften på justismord. I Sandbergs nettsider sier Thune at  han hadde reagert svært negativt til statsadvokatens beslutning/strategi om å dømme alle 4. Før KK og LG justerte sine forklaringer, var statsadvokat Maurud svært usikker på om de ville greie å få fellende dom på VO og PO. For KK og LG var de ikke i tvil om å få dømt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at ORK forklarer seg forskjellig her https://www.dagbladet.no/nyheter/tor-ikke-rope-drapsmennene/65713436 og her https://www.dagbladet.no/nyheter/tor-ikke-rope-drapsmennene/65713436  både om gjerningspersoner og motiv (først sa han at motivet var hevn, senere sa han at motivet var arv) lurer jeg på om kan skyldes at noen har truet han.

"En eller to personer fra Oslos underverden og det jugoslaviske miljøet står bak trippeldrapene på Orderud gård" 11.05.2001

"Ole Robert Kirkemo peker ut Per Orderud som hovedmannen bak trippeldrapet - og hevder at bakgrunnen for drapene er arv. " 27.02.2002

Jeg har også en guffen følelse av at saken er påvirket av trusler. Jeg synes også KK og LGs forklaringer tyder på at de føler seg truet . LG fikk kanskje en advarsel fra KK da de fikk gå på tur sammen under avhørene.Hun ville at han skulle bekrefte hennes versjon og et argument som visstnok (ifølge politiet som fulgte dem) ble brukt var;  Du må huske på at jeg er mor ....Hva tenkte LG da montro ?  Dette var nok ikke et typisk utsagn fra KK ... Oppfattet LG det som en melding fra sønnens gudfedre ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det var samme person(er) som sto bak både attentatene og trippeldrapet, og ikke meningen med attentatene var å drepe, kan meningen ha vært for å pine ofrene mest mulig ved å la de leve i frykt?

Enten det var et rop om hjelp fra dem selv, eller dårlige attentatforsøk med eller uten vilje fra andre,  er det iallefall tydelig at noe er galt.

Det blir sagt i en av videoene at det er ganske oppsiktsvekkende at de eneste attentatforsøkene mot norske statstjenestemenn i moderne tid ikke har blitt tatt alvorligere.  Da må man jo lure på hva PP/AOP har fortalt til POT og som fremdeles ingen har fått lov til å lese. Hva sa POT til politiet dengang ? Og hva sa POT til politiet da de sporenstreks dukket opp på Orderud 23/5-99 ?  Det må iallefall ha vært ganske så overbevisende ettersom politimannen 5 1/2 time etter at likene er funnet kan avkrefte at drapene har noe som helst med AOPs jobb å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Dressing said:

Og hva sa POT til politiet da de sporenstreks dukket opp på Orderud 23/5-99 ?  Det må iallefall ha vært ganske så overbevisende ettersom politimannen 5 1/2 time etter at likene er funnet kan avkrefte at drapene har noe som helst med AOPs jobb å gjøre.

Det var nok bare å føye seg for politiets del. Samme dag gikk de jo ut med at de hadde et motiv, og da følte de jo seg sikker på at de visste hva som hadde skjedd. Det er noe som stinker her.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Simpson skrev:

Politi og påtalemyndighetenes "arbeide" i denne saken er oppskriften på justismord. I Sandbergs nettsider sier Thune at  han hadde reagert svært negativt til statsadvokatens beslutning/strategi om å dømme alle 4. Før KK og LG justerte sine forklaringer, var statsadvokat Maurud svært usikker på om de ville greie å få fellende dom på VO og PO. For KK og LG var de ikke i tvil om å få dømt.

LG hadde vel ikke funnet kvitteringen for bompasseringen 4 mil fra Orderud gård og bekreftet KKs versjon av våpenbytte og  23/12 på det tidspunktet.  Den "hyggelige"

Akkurat nå, Anonym72 skrev:

skogsturen de fikk ta sammen under avhørene ordnet opp i det meste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Dressing skrev:

Jeg har også en guffen følelse av at saken er påvirket av trusler. Jeg synes også KK og LGs forklaringer tyder på at de føler seg truet . LG fikk kanskje en advarsel fra KK da de fikk gå på tur sammen under avhørene.Hun ville at han skulle bekrefte hennes versjon og et argument som visstnok (ifølge politiet som fulgte dem) ble brukt var;  Du må huske på at jeg er mor ....Hva tenkte LG da montro ?  Dette var nok ikke et typisk utsagn fra KK ... Oppfattet LG det som en melding fra sønnens gudfedre ?

Jeg tenker også at flere i denne saken var påvirket av trusler. Jeg vet ikke hva LG kan ha tenkt om det KK sa. LG kan jo også ha fått trusler lenge før akkurat den samtalen.

Det som LG forklarte her, trenger ikke å være sannheten. Det kan tenkes at han ble truet til å si at det var en slik grunn som dette, og at den egentlige grunnen til hans løgner var alvorlige trusler mot han: "-Lars fortsatte med å hevde at Kristin hadde bedt ham lyve om juleselskapet på Orderud gård. - Kristin sa til meg: "kan ikke du si det samme som meg om lille julaften. Så blir jeg trodd, og så kommer jeg ut, for jeg har unge. Så får du en liten straff", sa Lars."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KvvOg5/maalloes-over-toeffelhelten-lars

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...