Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Dressing skrev:

Jeg har også lest/sett dette.  Men husker du hvordan det ble beskrevet.  Sa vitnet noe om i hvilken retning de forsvant, evt. at de gikk inn inngangsdøra ?

Vitneobservasjoner er ferskvare, og heller ikke da helt til å stole på. Denne vitneobservasjonen ble rapportert årevis etter drapene anonymt.....av alle ting.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Simpson skrev:

Selv en rusa person ville forstått at bakdøra var bedre (perfekt) enn hovedinngangen ? Og en gjerningsmann bedre enn flere.

Nå kryr det ikke nettopp med naboer rundt kårbygningen og at en person var ute i natta på denne bortgjemte gårdsveien var vel ikke sannsynligheten så stor for. Om hovedmålet er AOP gir det jo mening å sikre denne siden av huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Simpson said:

Vitneobservasjoner er ferskvare, og heller ikke da helt til å stole på. Denne vitneobservasjonen ble rapportert årevis etter drapene anonymt.....av alle ting.

Helt klart, må tas med en klype salt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dressing skrev:

Jeg klarer dessverre ikke å få dette forstørret opp, men skjønner ikke helt hva vage fottøyavtrykk betyr.  Er det spor etter sko som ikke politiet har funnet at noen av ofrene eier eller folk som har besøkt dem etter siste gulvvask ?  Eller kan det være avtrykk av sko dekt av sokker?  

Finnes det noen slike "vage fottøyavtrykk" i 1. etasjen?  

Vage fottøyavtrykk har jeg forstått som avtrykk av noe som ikke er sko, men at noe er trukket utenpå skotøy.

Det ble hverken funnet noen vage fotavtrykk eller skosåleavtrykk i trappen eller i underetasjen.

Men om noen kom inn gjennom underetasjen, kan de  jo eventuelt ha laget usynlige fotspor i underetasjen og i trappen. Etterforskerne hadde heller ikke lagt fottøyfolier i hele trappen, så de kan eventuelt ha gått glipp av noen spor.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Dressing said:

Nå kryr det ikke nettopp med naboer rundt kårbygningen og at en person var ute i natta på denne bortgjemte gårdsveien var vel ikke sannsynligheten så stor for. Om hovedmålet er AOP gir det jo mening å sikre denne siden av huset.

Kårboligen er synlig fra Orderudveien i noen vinkler. Se f.eks. her.

Riktignok veldig langt unna. Men autovernet i forgrunnen er kanskje gjerdet som vitnet skal ha hoppet over. Noe som i grunn er litt merkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Simpson skrev:

Dette er ikke sikre observasjoner. Mer spekulasjon og villedning.

Du mener at vitnet ikke var troverdig.  Hadde kanskje hatt en heidundrande start på pinsefeiringen , eller bare påvirket av mediekjøret og ville ha sin del av oppmerksomheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, grds skrev:

Jeg fant en for 1966, ser ut til at KO hadde en god del i formue på den tiden. Han var vel også relativt ivrig på å investere i utstyr på gården.

Takk for informasjon! :) 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dressing skrev:

Nå kryr det ikke nettopp med naboer rundt kårbygningen og at en person var ute i natta på denne bortgjemte gårdsveien var vel ikke sannsynligheten så stor for. Om hovedmålet er AOP gir det jo mening å sikre denne siden av huset.

Muligheten for å bli observert, blir redusert til 0 ved å bruke bakdøra. Ville du tatt sjansen på hoveddøra med vaktposter, når bakdøra er 100% ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for informasjon! :) 

Her er litt mer:

Driften på gården blir mer mekanisert etter hvert som årene går og det virker som om KO var ganske ivrig på å investere i nytt utstyr,

Utstyr nevnt på gården (tidligste årstall jeg har funnet)

* Telefon (1945)

* Traktor (1951)

* Melkemaskin (1952)

* Vanningsanlegg, tre traktorer, skurtresker, lastebil (1965)

* Fire traktorer (1989)

 

Mer info om gården (fra 1989) her. 

Referansebilde fra 1999 her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så dumme.

Hvorfor diskutere når det er så åpenbart? Det er Per og Veronica som står bak det. Enten fullførte de drapene selv eller så leide de noen som gjorde det. Lars hjalp dem med å skaffe våpen. Kristin og Lars har ikke vært med drapsnatten.

Ferdig snakka.

Anonymkode: c1733...374

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dere er så dumme.

Hvorfor diskutere når det er så åpenbart? Det er Per og Veronica som står bak det. Enten fullførte de drapene selv eller så leide de noen som gjorde det. Lars hjalp dem med å skaffe våpen. Kristin og Lars har ikke vært med drapsnatten.

Ferdig snakka.

Hvordan vet du dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2018 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Her (ca 7:03)  https://tv.nrk.no/serie/gaaten-orderud/sesong/1/episode/5/avspiller, når det forklares om hel-avtrykkene (merket med grønt), sies det at h*n har kommet inn her (ved den knuste døren), og har vært her (ved Marie i spisestuen) og vært her (helt innpå Anne på kjøkkenet) og det ser også ut som h*n har vært inne på soverommet (men stoppet her, rett innenfor døråpningen). 

Har noen av dere funnet noe om retningen og rekkefølgen på skrittene og og hvilken rekkefølge på hvilke rom de helavtrykk-skrittene (merket med grønt) og de vage (merket med hvitt) skrittene kan ha avsatt avtrykkene? (helavtrykkene merket med grønt er for det meste med en av denne personens føtter, og den andre foten har sannsynligvis ikke lagt igjen spor grunnet helt tildekket sko, ettersom jeg forsto)

Har evt en skytter med de vage fotsporene skutt de første 2 skuddene med 38.kaliber mot Marie og Kristian fra fotenden eller fra siden av sengen ved vinduet?

Kan det da stemme at det var en person med vage fotspor som var inne på soverommet først og skjøt M+ K med 38-kal. og at samme person skjøt mot Anne (uten å treffe henne) fra sengeenden med 22-kal (etter fotsporene å dømme)? Og at samme person har fulgt etter Anne inn mot kjøkkenet og skutt Anne der flere ganger med 22-kal?

Hvor kommer evt en skytter nr 2 (fotavtrykk merket med grønt) inn i bildet og evt skyter? Det er jo dennes fotavtrykk som er nært innpå Anne, og som kanskje har utført ett skudd med 38-kal mot Anne (hvis det ikke skulle vise seg at det var enda  flere gjerningspersoner inne på åstedet og noen av de hadde usynlige spor)?

Noen av skuddene er utført på svært nært hold (ca 5 cm). Hvilke skudd var dette? Var det med 38-kal? 

Hva er hendelsesforløp med tanke på skuddene, de to typene fotavtrykk, skuddretninger, evt våpenbytte mellom 2 personer, eller våpenbytte hos 1 person om det var kun en skytter?

image.png

Anonymkode: d551b...45b

@Dressing I linken øverst i det jeg siterer, kan du se fottøyavtrykkene på video, og kanskje velge fullskjerm-visning for å få større bilde

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, grds skrev:

Hvordan vet du dette?

Fordi det er åpenbart. De fikk ikke 21 år for ingenting. Tror ikke på at det er justismord. 

Anonymkode: c1733...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Fordi det er åpenbart. De fikk ikke 21 år for ingenting. Tror ikke på at det er justismord. 

Hvor godt har du satt deg inn i sakens løp? Etterforskning og forhold rundt rettsak var ikke helt optimale, for å si det sånn.

Ingen er dømt for selve drapene eller attentatforsøkene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er så dumme.

Hvorfor diskutere når det er så åpenbart? Det er Per og Veronica som står bak det. Enten fullførte de drapene selv eller så leide de noen som gjorde det. Lars hjalp dem med å skaffe våpen. Kristin og Lars har ikke vært med drapsnatten.

Ferdig snakka.

Anonymkode: c1733...374

Hva er din mening om attentatene ( 2 stk ) som åpenbart har en sammenheng ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, grds skrev:

Her er litt mer:

Driften på gården blir mer mekanisert etter hvert som årene går og det virker som om KO var ganske ivrig på å investere i nytt utstyr,

Utstyr nevnt på gården (tidligste årstall jeg har funnet)

* Telefon (1945)

* Traktor (1951)

* Melkemaskin (1952)

* Vanningsanlegg, tre traktorer, skurtresker, lastebil (1965)

* Fire traktorer (1989)

 

Mer info om gården (fra 1989) her. 

Referansebilde fra 1999 her

Takk! :) 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, grds skrev:

Jeg fant en for 1966, ser ut til at KO hadde en god del i formue på den tiden. Han var vel også relativt ivrig på å investere i utstyr på gården.

Ja, jeg har registrert at han hadde flere traktorer, lastebil og til og med egen skurtresker.  Jeg synes det er merkelig at denne mannen vil stykke opp gårdsbruket.  Å etterlate gården i dårligere stand enn den var da du overtok er et mislykket livsverk ifølge eldgammel tradisjon. At KO ikke er en del av denne tradisjon er for meg en gåte. Selv har jeg vært ganske nær 3 gårdsoverdragelser. Aldri har noen av arvingene krevd at noe av jorden som tilhører gården skal selges ut for at de som ikke skal overta skal få arv.

Vanlige ikke grådige mennesker tenker faktisk ikke penger når det gjelder en odelsgård.

At KO visstnok har planer om å selge ut noe av jorda på gården er for meg en gåte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dressing said:

"Ca. 10-15 millioner er hva han måtte investert om gården skulle blitt drivbar igjen (med over hundre dyr, i kombinasjon melkekyr, ammekyr og ungdyr) ifølge mitt kjennskap til tilsvarende oppgraderte gårdsbruk i mitt nærområde. Man trenger MYE pågangsmot for å starte et slikt prosjekt."

 

Når vi snakker om penger.  Jeg så at en person hadde kommentert mitt innlegg om avskrivninger på VGD.  Dette var en av de selvsikre som bare vet - uten kunnskap !  Han klarte faktisk å påstå at med noen hundretusen i avskrivninger i året ville både overskudd og formue innrapportert til ligningsvesenet vokse;)   Da snakker vi dyp regnskapsforståelse ;) 

Både Anne og Kristian hadde tanker om hvordan de skal unngå/minimere beskatning ved overdragelse av gården og arven til Anne.  Jeg tror nok Per har vært like ivrig i å få skattbar inntekt redusert i ligningen og at ligningen ikke behøver fortelle noe som helst.

Personen har også snakket om en professor ved landbrukshøgskolen på Ås som har dømt Pers bruk nord og ned.  Det hadde vært fint å få navnet på denne professoren i ????  landbruksøkonomi?  , regnskapene han bygger denne dommen på og når han avsa denne dommen  Var det før eller etter at Per var fengslet?

Samme person påsto at næringsdrivende med null skattbar inntekt var på konkursens rand... Hvor har han vært når debatten har gått om behovet for formueskatt pga disse nullskatteyterne ?

Idag har jeg lest at verdens rikeste mann er nullskatteyter.

PS! Den samme personens romantisering av Kristians låvesilo som visstnok nærmest bør stå til " Dovre faller."

Nei, Kristians gamle silo inne på låven  duger nok ikke på et moderne bruk i 2019.  I Siloer av den typen jeg kjenner til måtte faktisk en person stå nede i siloen å fordele grasset , mens en annen heiv ned grasset.  Veldig tungt arbeide.  Uansett løsning på silo;  Den som ikke har observert det må ta seg en tur på landsbygda der det  er melkekyr på automatiserte gårdsbruk.  De siloene du ser der ligner fabrikksiloer i blinkende metall . Det er heldigvis ingen sjanse for å putte gårdkjerringa oppi den til fordeling av grass 🤯

Det var mye snakk om økonomi på VGD en stund, men ser ut til å ha stilnet nå. Jeg er ikke blitt helt klok på saken. Det ble påstått at PO var tom for kontanter i mai 1999, og var i akutt behov for mer kontanter for å betale regninger for diesel og annet som sto til forfall.

Pengene som det ble påstått PO var villig/akutt nødt til å drepe for, kom ham aldri i hende, men det viser seg at PO allikevel hadde råd til at traktorene gikk og slurpet i seg diesel hele sommeren og høsten 1999. PO hadde i tillegg store utgifter til avløsere (178 000,- på et par mnd) på gården denne sommeren og høsten, da han ikke fikk fulgt opp selv. I 2001 var det fortsatt nok å gå på i økonomien til at PO kunne ta et lån på 500 000,- til å betale for privatetterforskning.

Økonomirapporten står det litt om her: https://forskning.no/dna-kriminalitet/2008/02/forskeren-og-kriminalsaken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Frida said:

Ser du ikke selv at det er lett å tolke dette som at ditt innlegg faktisk sto på VGD?

Det var jeg som siterte dressings innlegg, og la det ut på VGD. Jeg la det frem for å tilføre en ekstra stemme i debatten om økonomien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...