Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis trippeldrapet hadde blitt utført uten de attentatene mot AOP og PP på forhånd, ville kanskje ikke etterforskerne (så raskt eller kanskje ikke i det hele tatt) sett på gårdskonflikten som motiv for trippeldrapet? 

Så, hvis den/de som sto bak både attentatene og trippeldrapet er persone(r) som ikke er dømt i saken, kan den/de ha vært svært kalkulerende.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis trippeldrapet hadde blitt utført uten de attentatene mot AOP og PP på forhånd, ville kanskje ikke etterforskerne (så raskt eller kanskje ikke i det hele tatt) sett på gårdskonflikten som motiv for trippeldrapet? 

Så, hvis den/de som sto bak både attentatene og trippeldrapet er persone(r) som ikke er dømt i saken, kan den/de ha vært svært kalkulerende.

denne siden har jeg i flere innlegg sitert en rekke utdrag fra artikler, om politiets teorier om hvem som sto bak attentatforsøkene.

Jeg tror de tidlig konkluderte med at det var gårdstvisten som var motiv her også.

Et av de mest konkrete sporene de jobbet med var bensinkannen, som var av en spesiell type, som kun hadde vært til salgs i noen få uker. Kun et 20-talls personer skal ha vært mulige kunder. Politiet dro også til Sørumsand for å finne ut om gassbeholderen kunne ha blitt kjøpt på en bensinstasjon der, men uten resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis trippeldrapet hadde blitt utført uten de attentatene mot AOP og PP på forhånd, ville kanskje ikke etterforskerne (så raskt eller kanskje ikke i det hele tatt) sett på gårdskonflikten som motiv for trippeldrapet? 

Så, hvis den/de som sto bak både attentatene og trippeldrapet er persone(r) som ikke er dømt i saken, kan den/de ha vært svært kalkulerende.

Anonymkode: d551b...45b

Eventuelt: Hvis det var andre personer som sto bak trippeldrapet enn det var som sto bak attentatene, så kan førstnevnte ha utnyttet den mistanken som var kastet på P for attentatene.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! :) Hvis gjerningspersonen kom inn fra baksiden og vedkommende hadde gått i skoene på mosen, så burde det vel havnet mose inni kårboligen ettersom det ble avsatt 1 helt skosåleavtrykk + mange helavtrykk inne på åstedet? Hvis ikke vedkommende da ikke hadde kalosjer utenpå skoene på den eventuelle turen gjennom skogen, og at kalosjene ble tatt av før vedkommende gikk på terassen?

Kanskje det. Jeg tror dette med manglende mose er noe som Sandberg mener taler for at gjerningspersoner har kommet inn nedenfra.

Endret av grds
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, grds skrev:

denne siden har jeg i flere innlegg sitert en rekke utdrag fra artikler, om politiets teorier om hvem som sto bak attentatforsøkene.

Jeg tror de tidlig konkluderte med at det var gårdstvisten som var motiv her også.

Et av de mest konkrete sporene de jobbet med var bensinkannen, som var av en spesiell type, som kun hadde vært til salgs i noen få uker. Kun et 20-talls personer skal ha vært mulige kunder. Politiet dro også til Sørumsand for å finne ut om gassbeholderen kunne ha blitt kjøpt på en bensinstasjon der, men uten resultat.

Takk for svar og informasjon! :) 

6 minutter siden, grds skrev:

Kanskje det. Jeg tror dette med manglende mose er noe som Sandberg mener taler for at gjerningspersoner har kommet inn nedenfra.

Takk! :) Hvis det viser seg å stemme at gjerningsperson(er) har låst seg inn: Det  vil kanskje vært mulig å sirkle inn hvem som hadde eller hadde hatt tilgang på nøkkel (og som kanskje også kunne ha kopiert opp ekstra nøkkel)? Eller også fått greie på om nøkler var på avveie (eventuelt mistet nøkkel eller utlånt nøkkel som ikke var levert tilbake)? Det hadde vært greit å vite om det var systemlås eller en annen enklere type lås på hoveddøren i kårboligen, ettersom førstnevnte ikke er like lett å få laget nøkkelkopier til. Det hadde vært interessant å vite om KO/MO førte en oversikt over hvor mange nøkler det var til dørlåsen, hvem som hadde fått utlevert nøkkel o.l. og datoer for dette.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! :) Hvis det viser seg å stemme at gjerningsperson(er) har låst seg inn: Det  vil kanskje vært mulig å sirkle inn hvem som hadde eller hadde hatt tilgang på nøkkel (og som kanskje også kunne ha kopiert opp ekstra nøkkel)? Eller også fått greie på om nøkler var på avveie (eventuelt mistet nøkkel eller utlånt nøkkel som ikke var levert tilbake)? Det hadde vært greit å vite om det var systemlås eller en annen enklere type lås på hoveddøren i kårboligen, ettersom førstnevnte ikke er like lett å få laget nøkkelkopier til. Det hadde vært interessant å vite om KO/MO førte en oversikt over hvor mange nøkler det var til dørlåsen, hvem som hadde fått utlevert nøkkel o.l. og datoer for dette.

Jo takk du også 😊

Nå er jeg ikke like sikker som Sandberg på at noen har tatt seg inn gjennom inngangsdøra. Er vel teoretisk mulig at låsen har blitt dirket. Men jeg ser det som lite sannsynlig.

Jeg tror ikke det finnes noen slik oversikt, politiet sjekket ikke engang telefonloggen til kårboligen, på tross av truslene han skal ha fått etter å ha latt seg intervjue i aviser etter attentatforsøkene. Her har politiet rotet veldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, grds skrev:

Kanskje det. Jeg tror dette med manglende mose er noe som Sandberg mener taler for at gjerningspersoner har kommet inn nedenfra.

Angående nøkler kom jeg på dette:

Hadde nøkler til halve Oslo. Under husransaking hos LG sommeren 1999 fant politiet nøkler til alle heisrom og tavlerom i Oslo. Han hadde også en portåpner til garasjen i en bygård der AOP hadde en leilighet

https://www.nrk.no/norge/--hadde-nokler-til-halve-oslo-1.522838

På hvilken måte anskaffet LG alle disse nøklene?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, grds skrev:

Jo takk du også 😊

Nå er jeg ikke like sikker som Sandberg på at noen har tatt seg inn gjennom inngangsdøra. Er vel teoretisk mulig at låsen har blitt dirket. Men jeg ser det som lite sannsynlig.

Jeg tror ikke det finnes noen slik oversikt, politiet sjekket ikke engang telefonloggen til kårboligen, på tross av truslene han skal ha fått etter å ha latt seg intervjue i aviser etter attentatforsøkene. Her har politiet rotet veldig.

Takk! :) Jeg er enig med deg. Oppdirking av dør ville vel satt spor i dørlåsen? Det er synd at politiet ikke sikret slike viktige spor.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Angående nøkler kom jeg på dette:

Hadde nøkler til halve Oslo. Under husransaking hos LG sommeren 1999 fant politiet nøkler til alle heisrom og tavlerom i Oslo. Han hadde også en portåpner til garasjen i en bygård der AOP hadde en leilighet

https://www.nrk.no/norge/--hadde-nokler-til-halve-oslo-1.522838

På hvilken måte anskaffet LG alle disse nøklene?

Bra funn! LG var vel en vanekriminell blottet for moral. I lille naive Norge anno 1999 var vel ikke ting så vanskelig å få tak i hvis man først ville få tak i det.

Endret av grds
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, grds skrev:

Bra funn! LG var vel en vanekriminell blottet for moral. I lille naive Norge anno 1999 var vel ikke ting så vanskelig å få tak i hvis man først ville få tak i det.

Takk! :) Da forstår jeg at det å eventuelt få kopiert en systemnøkkel ikke er noe stort problem for en kriminell som ønsker det.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Takk! :) Da forstår jeg at det å eventuelt få kopiert en systemnøkkel ikke er noe stort problem for en kriminell som ønsker det.

Det tror jeg nok ikke er så vanskelig. Jeg tror at LG var typen som kan ha lært seg å dirke opp låser. KK også, for den saks skyld. Når det gjelder merker fra evt. dirking, så kan jeg for lite om dette til å uttale meg.

Men dirking av låsen ville uansett føre til mye tidsbruk foran inngangsdøra til kårboligen, med sjanse for å bli sett utenfra eller at de på innsiden våkner av lyder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tenker du at P og V hadde noe med trippeldrapet å gjøre?

Anonymkode: d551b...45b

Motiv, anledning, manglende alibi, mange løgner, mildt sagt dårlig forhold til de tre drepte, osv. 

Anonymkode: 5e7b2...957

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Motiv, anledning, manglende alibi, mange løgner, mildt sagt dårlig forhold til de tre drepte, osv. 

Case closed? Blir ikke det litt overfladisk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, grds skrev:

Case closed? Blir ikke det litt overfladisk?

Så morsom! Alt rundt dette er diskutert grundig både på KG og på VGD, hvor mange ganger skal man repetere? Veldig treffende kommentaren til deg på VGD om å ta ansvar fra Per dakars, han blir skikkelig stakkarsliggjort av deg. Waterboarding next? 

Anonymkode: 5e7b2...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alt rundt dette er diskutert grundig både på KG og på VGD, hvor mange ganger skal man repetere?

Du må gjerne utbrodere hvorfor du mener saken er åpenbar. Hvis du mener alt er ferdig diskutert, hvorfor kommenterer du fremdeles?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, grds skrev:

Du må gjerne utbrodere hvorfor du mener saken er åpenbar. Hvis du mener alt er ferdig diskutert, hvorfor kommenterer du fremdeles?

Et innfall nu og da, det er lov. Eller innspill om man foretrekker det. Morsomt at du ikke kommenterer resten ☺️ Jeg har utbrodert i det vide og brede tidligere i denne tråden hva jeg mener, du må gjerne lese hele. 

Det er veldig fascinerende hvor besatte endel er av saken, jeg er spent på hvor lenge diskusjonen vil rulle og gå, helt til gjenopptagelse blir avslått? Og en stund etterpå? 

Anonymkode: 5e7b2...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 hours ago, Dressing said:

 Skrekkscenariet med rentenivået som er presentert på VGD er etter min erfaring også helt på jordet.

Et par ting skjedde samtidig med det andre attentatforsøket som fant sted natt til 12. august 1998.

Den 11. august 1998 setter Norges Bank opp styringsrenten med 0,5%. I VG den 12. august 1998, står følgende tekst: " I går satte Norges Bank opp renten for 5. gang i ar, denne gang med en halv prosent - og bankene følger sannsynligvis etter." og det gis en oversikt over renter i forskjellige banker. Et 60% annuitetslån på 500 000,- med nedbetaling 15 år og flytende rente, ga i snitt 6,71% rente.

Den 12. august 1998 åpnes konkurs i firmaet "Jan Christian Paust - Hjelpevirksomhet for landtransport."
 

Endret av grds
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PO forklarte at KK var en helt annen mennesketype enn V.  KK's sønn tilbragte blant annet en hel jul sammen med P og V på gården uten at KK var med. Etter at KK fikk rusproblemer oppholdt hun seg mye på gården, og hun ble tildelt en del mindre arbeidsoppgaver. https://www.nrk.no/norge/--kristin-helt-ulik-veronica-1.522789

I retten er det tidligere opplyst at VO hadde små føtter, og brukte skonummer 39. (Dette er jo feil! Hun bruker ca str 37) https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/o9Ej7/Lokalkjente-mordere

Ifølge KK var VO små bein - og skostørrelsen hennes, strørrelse 36-37 - også et tema under den angivelige drapsplanleggingen lille julaften 1998. Når det gjelder stikkordene på fakturaen og notatet med punkter foran et mulig forlik, har VO naturlige forklaringer på dette, som hun kommer til å gi til retten. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/211qRB/private-notater-kan-felle-veronica-orderud (Sto det ikke et sted at VO hadde notert stikkord i forbindelse med samtale med advokat?)

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det ble solgt 2 par sko av samme modell som det ble funnet avtrykk fra:  Det er dokumentert at KK og LG hadde mobiltelefonkontakt klokken 18.18 denne dagen, og at LG da befant seg ved en basestasjon på Frogner, og dermed i nærheten av både leiligheten og skoforretningen.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EE3qo/kjoepte-drapssko-tror-politiet

 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.01.02 "Advokat Heidi Ysen, som er en av Veronica Orderuds forsvarere, kjente ikke det nye notatbeviset i detalj i går kveld. - Derfor er det også vanskelig å kommentere dette".https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7llBBo/trippeldrapssaken-vil-ha-svar-paa-veronicas-mystiske-notat?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=0EE3qo Tok det så lang tid før notatbeviset ble lagt frem?

"- Avtrykkene posisjon i forhold til likene og skuddvinklene gjør det nærliggende å si at dette er morderens avtvtrykk, sa statsadvokat Jørn Maurud i sitt innledningsforedrag" https://www.dagbladet.no/nyheter/etterlot-veronica-morderens-fotspor/65708443 Dette stemmer da ikke, ettersom det på soverommet til MO og KO ble funnet kun 2 avtrykk fra en slik sko rett innenfor døråpningen, og langt fra det stedet der skuddene falt fra.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...