Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"- Hvem reagerte Lars Grønnerød mest på at ikke ble varetektsfengslet i juni i 1999? Per eller Veronica Orderud? undret Heidi Ysen.- Per Orderud, svarte Ravlo. Underforstått: Lars Grønnerød oppfattet Per Orderud som mer skyldig enn Veronica Orderud." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KvvlQX/slik-skal-per-faa-svi?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=0EEX4o

Det er uforståelig for meg at det var slik at det ble trekt slike slutninger, ut fra LG's reaksjoner (som godt kunne ha vært skuespill).

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, grds skrev:

Videre: "Advokat Steinar Wiik Sørvik konfronterer Kirstin Kirkemo Haukeland med flere sprik i forklaringene. - Det virker på meg, Kristin, som at hver gang du blir foreholdt noe så springer du ett skritt videre. Først benekter du, så forklarer du og så springer du ett skritt videre, sier Wiik Sørvik.

- Det være seg i forhold til denne glasshammeren, det gjelder plasthanskene, og en rekke andre forhold. På tippespråket heter det å helgardere seg, sier Wiik Sørvik."

Helgardere seg ja. Slik at påtalemyndigheten kunne plukke det de ville, som et koldtbord. Forøvrig som Schiøtz mente man forholdte seg til LGs forklaringer...

Takk for svar! :) Det er uforståelig for meg at KK og LG ble sett på som troverdige.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym72 said:

Hun var neppe redd for Per. Da hadde hun antakeligvis spurt Kristian om å låne hagla hans og hatt den tilgjengelig under senga, om hun i det hele tatt hadde reist til Orderud gård? 

Ja og jeg tenker at når Anne hører lyder oppe, ville hun ringe politiet fra sin mobil eller hustelefonen i gangen i underetasjen. Spesielt hvis hun føler seg livredd av å oppholde seg 200m unna Per. Hun hadde fått opplæring av politiet, hvordan oppføre seg i farlige situasjoner.

Endret av grds
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Dressing said:

LG hadde vel ikke funnet kvitteringen for bompasseringen 4 mil fra Orderud gård og bekreftet KKs versjon av våpenbytte og  23/12 på det tidspunktet.  Den "hyggelige"

 

skogsturen de fikk ta sammen under avhørene ordnet opp i det meste.

Da Per og Veronica ble pågrepet i juni 1999, måtte politiet prøve varetektsfengslingen for en domstol. Herredsretten avviste varetektsfengslingen fordi de mente bevisene viste at det var mindre sannsynlig at de hadde noe med drapene å gjøre. Dette skal ha kommet som et stort tilbakeslag for etterforskerne. I mellomtiden skal de ha jobbet på spreng for å fremskaffe nye bevis før varetekten skulle vurderes av lagmannsretten. Disse nye saksdokumentene ble hemmeligholdt overfor advokatene. Samtidig gjorde politiet en del strategiske lekkasjer til media for å søke støtte for sin sak. Jeg lurer på om bl.a. bompengekvitteringen var blant disse nye bevisene som dukket opp i denne perioden

Endret av grds
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det var påfallende få spor av dette avtrykket. - Hva kan det bety, spør aktoratet. - Det kan bety at en av skoene var tildekket, sier politiførstebetjent Geir Hansen. - Vi har gjort et forsøk med å dekke en sko med en sokk tilsvarende den vi fant utenfor boligen. Da fant vi ingen spor". https://www.nrk.no/norge/skoavtrykk-fra-gjerningspersonen-1.522397

------

"Avtrykkene forteller ikke noe om kjønn, vekt, høyde eller skrittlengde. " https://www.nrk.no/norge/ikke-pers-avtrykk-1.522610

Skrittlengde hadde de vel kunnet regnet seg frem til, dersom de mente at alle avtrykkene var avsatt fra samme fot?

------

Her står det at søket i Heiavannet skjer på bakgrunn av nye og oppsiktsvekkende vitneopplysninger. Etter uker i
rettssalen med fokus på KK er de nye opplysningene og politiets teorier med på å trekke ekteparet PO og VO inn i sentrum av saken igjen
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wwegG/jakter-paa-pers-kalosjer

 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kriminalteknikerne saumfarte gården, ble det funnet og tatt prøveavtrykk av 26 par sko og støvler. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wwegG/jakter-paa-pers-kalosjer Men det står ikke når dette ble gjort.

Det står også at "politiet vil også sjekke kalosjene opp mot skosåleavtrykk funnet inne i
kårboligen som politiet ennå ikke har klart å knytte til noen bestemte sko".

Hvilke skosåleavtrykk er var det her snakk om? Var det de vage avtrykkene?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det er svært få identifiserbare spor etter gjerningspersonen(e) inne på åstedet". "Mangelen på fotspor kan skyldes bruk av sokker eller fotposer utenpå skoene" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e1KMpg/etterforskere-paa-sokkejakt

På grunn av at teknikerne trolig hadde funnet fibrer på åstedet som forsterker mistanken om at gjerningspersonene har kamuflert skoene med sokker: I august 1999 var fire drapsetterforskere tilbake på Orderud gård for å finne flere sokker enn de som allerede er beslaglagt og undersøkt.  Hvorfor ble ikke alle sokkene i KK's bag undersøkt?

Politiet hadde gjort nærmere 80 beslag på Orderud gård, mens det er gjort nærmere 90 beslag hjemme hos LG. Blant annet 7 poser med aske fra Orderud gård. 

----

Er disse skoene er plassert slik at tåpartiet på skoene peker ut mot døråpningen? 
4735f9d6-9f7a-445f-ac5d-0b5337759bec?fit
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e11q94/skoavtrykkene-fra-en-drapskvinne?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=e1KMpg

 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, grds skrev:

Ja og jeg tenker at når Anne hører lyder oppe, ville hun ringe politiet fra sin mobil eller hustelefonen i gangen i underetasjen. Spesielt hvis hun føler seg livredd av å oppholde seg 200m unna Per. Hun hadde fått opplæring av politiet, hvordan oppføre seg i farlige situasjoner.

Enig. Sandberg sa også: "Anne hadde hatt to attentatforsøk, og det er da litt merkelig at hun skulle oppsøke faren, dersom hun reagerte på lyden av singlende glass, og sto opp av sengen." https://www.aftenposten.no/norge/i/WqO0g/Orderud-drapene-Fant-ukjent-hull-i-skyvedor

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrittlengde hadde de vel kunnet regnet seg frem til, dersom de mente at alle avtrykkene var avsatt fra samme fot?

Skrittlengden blir vel også noe lengre når man har på sko som er oppbygd/har tykk såle (slik som "drapsskoen" var), enn ved bruk av sko med tynne såler. Jeg synes at etterforskerne burde gjort mer for å finne skrittlengde, og også sammenlignet disse funnene med skrittlengder som de mistenkte i saken ville ha med sko med like tykke såler som "drapsskoen" hadde.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke dato for når skoene hjemme hos de 4 siktede ble beslaglagt https://www.dagbladet.no/nyheter/hentet-sko-hos-alle-de-drapssiktede/65531731

----

"...fortsetter kastingen av bevis som fører til at drapsmenn kan gå fri og at justismord blir vanskelig å avdekke. Et eksempel på saker der bevis er kastet er Orderud-saken" https://www.tv2.no/a/7556463/

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til : d551b...45b

Jeg mener du tidligere har fått advarsler fra moderator, fordi du bl.a. sender og svarer på egne meldinger uten at noen andre er inn og kommenterer. Dessuten stiller du spørsmål som du selv svarer på/har svaret på. Jeg har også tenkt du opererer med flere alias i samme tråd. Når du får tilbakemeldinger på dette, beklager du ......men fortsetter senere på samme måte.

Jeg forstår ikke helt dine motiver, utover at det er din form for humor ?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Simpson skrev:

Til : d551b...45b

Jeg mener du tidligere har fått advarsler fra moderator, fordi du bl.a. sender og svarer på egne meldinger uten at noen andre er inn og kommenterer. Dessuten stiller du spørsmål som du selv svarer på/har svaret på. Jeg har også tenkt du opererer med flere alias i samme tråd. Når du får tilbakemeldinger på dette, beklager du ......men fortsetter senere på samme måte.

Jeg forstår ikke helt dine motiver, utover at det er din form for humor ?

 

Hei :)  Takk for tilbakemelding og spørsmål! :) Jeg beklager at jeg poster for mye innlegg. Jeg poster innlegg bl.a. når jeg finner noe interessant i artikler som jeg ønsker å dele. Min hukommelse er som nevnt elendig, og jeg beklager at jeg derfor ofte glemmer både hva jeg har lest før og hva jeg har postet før. Jeg har ingen motiver og mine innlegg har ikke med humor å gjøre. Jeg har ikke flere alias.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Simpson skrev:

Dessuten stiller du spørsmål som du selv svarer på/har svaret på.

Ja, det er jo naturlig å gjøre, hvis jeg er så heldig å finne svaret før noen andre rekker å svare :) 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo naturlig å gjøre, hvis jeg er så heldig å finne svaret før noen andre rekker å svare :) 

Anonymkode: d551b...45b

Det kan ikke være mange som har lest mer om Orderudsaken enn deg. Jeg viser til hundrevis av medieoppslag du viser i denne tråden. Jeg har heller ikke sett noen som lanserer flere konspirasjosteorier i sakens anledning , eller er villig til å "spinne" nye spekulasjoner som seneste eksempler om innholdet i AOP veske.

Etter all kunnskap, kjennskap og interesse du viser hadde det vært interessant om du kort, med egne ord kunne fortelle hva du tror skjedde ? Start gjerne med attentatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, Simpson skrev:

Det kan ikke være mange som har lest mer om Orderudsaken enn deg. Jeg viser til hundrevis av medieoppslag du viser i denne tråden. Jeg har heller ikke sett noen som lanserer flere konspirasjosteorier i sakens anledning , eller er villig til å "spinne" nye spekulasjoner som seneste eksempler om innholdet i AOP veske.

Etter all kunnskap, kjennskap og interesse du viser hadde det vært interessant om du kort, med egne ord kunne fortelle hva du tror skjedde ? Start gjerne med attentatene.

Takk! :) Jeg har ikke lest så mye egentlig. Noen artikler har jeg bare skummet gjennom. De fleste artiklene jeg har linket til, har jeg funnet på google rett før jeg postet linker til de i innlegg.

Angående veskens innhold:

1) Kniven: En venn av AOP sa at kniven var AOP's "livsforsikring".
2) Smykkene: Ingen drar med seg smykker en dagstur eller ved et kort overnattingsbesøk, uten grunn. Da er det lett å tenke at hun var redd for innbrudd i leilligheten sin. Men det kan selvfølgelig være andre årsaker til at smykkene var i vesken, som f.eks det samme som står under punkt 3) Pengene.
3) Pengene: Flere har stusset på at hun hadde et stort beløp i kontanter i vesken. Og dette er ikke noe jeg spekulerer i. Det kan, som noen andre skrev, ha vært grunnet at hun måtte være forberedt på å reise på kort varsel. Det samme kan være årsak til at hun hadde smykkene sine i vesken.

Jeg har ingen klare teorier om hva som skjedde i forbindelse med attentatene og trippeldrapet, eller hvem som planla og hvem som utførte attentatene og trippeldrapet eller hva som var motivet/motivene til den/de involverte.

Men noen involverte seg selv av en eller annen grunn. 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Simpson skrev:

Start gjerne med attentatene.

Det hadde vært interessant om du og andre skriver om hva dere tenker om attentatene. Hva var hensikten med attentatene, dersom det var meningen at ingen skulle bli fysisk skadet av attentatene?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Dersom det var meningen at ingen skulle bli fysisk skadet av attentatene:

Noen tar altså en risiko med å kunne bli dømt og straffet for attentat. Hvilket utbytte fikk denne noen av attentatene?

Dersom hjernen bak attentatene ikke selv utførte attentatene, og var trygg på at gjerningspersonen(e) aldri ville røpe førstnevntes navn ville jo ikke førstnevnte risikere noe. Men hva var utbyttet for denne eventuelle førstnevnte, og hva var motivet? 

 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble funnet et hår som trolig stammer fra en hund på et av åstedene. Håret var klistret til en tapebit. P og V's hunder ble tatt blodprøve av på bakgrunn av dette funnet, i følge artikkelen https://www.dagbladet.no/nyheter/hundehar-knyttes-til-attentatforsokene/65574998 Det hadde jo vært interessant å vite om det var eventuelle andre hunder (og hvem eierne var) som ble tatt prøve av i forbindelse med hundehårfunnet. Om jeg ikke misforstår det som står i artikkelen, ble det funnet tape på åstedene for begge attentatene.

(Det nevnes også i artikkelen at LG har en katt, og at det ikke er tatt blodprøve av den. Det er kanskje ikke så rart, ettersom det var et hundehår som ble funnet? :) )

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...