Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei :) Takk for informasjon :) Jeg har ikke svaret dessverre. Men jeg fant noe annet via Wikipedia, om Oslo-politiet og Politiets Overvåkingstjeneste (POT) arbeider etter fire hovedteorier for å finne ut hvem som står bak det mulig drapsforsøket mot ekteparet Paust.https://web.archive.org/web/20160115072018/http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d48917.htm

https://no.wikipedia.org/wiki/Orderud-saken

Ja jeg har kikket en del i gamle aviser, la ut en del utklipp om attentat-teorier fra mediene på VGD. Se dette og de påfølgende innleggene, utklippene er i kronologisk rekkefølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Dressing skrev:

Hvordan har du blitt overbevist om at Per og Veronica  skjøt ned hele sin familie?

Sitatet du kommenterer er det ikke meg som har skrevet. Jeg tror ikke VO og PO skjøt ned hele sin familie, Jeg tror KK alene gjorde det og begge attentatforsøkene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Dressing skrev:

Men varetektsfengslingen måtte også prøves i lagmannsretten noen dager senere. I mellomtiden kastet politiet nye bevis inn i saken:

Romerikes Blad, 18. juni 1999

"Lette på nytt
På bakgrunn av opplysninger halvsøsteren ga i avhør, ble det aktuelt å lete på nytt i våningshuset - ikke minst for å kontrollere troverdigheten i 26-åringens forklaring. Funnene er ifølge politikilder av en slik karakter at teknikerne ikke fattet umiddelbar interesse ved den første gjennomgangen av det drapssiktede ekteparets bolig, far Romerikes Blad opplyst. Hva som er beslaglagt vil foreløpig ingen si noe om. Vapenopplysningene har dessuten politiet fått bekreftet av andre vitner, blant annet en mann som er avhørt i Molde. Pistolene skal være av kaliber 22, men ifølge forklaringen til 26-åringens tidligere samboer - en 41 -arig Oslo-mann -er det ene våpenet senere byttet i en kaliber 38."

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Dette er rett og slet skremmende når vi vet at  KK og LG satt i avhør uten advokater  i denne perioden.  To dophuer med abstinenser uten advokat! 

Det var vel da KK kom opp med sin 23/12 historie .  Er det noen som vet datoen for skogturen KK og LG fikk sammen ?

Takk for informasjon! :) Her står det at KK ikke fortalte om vådeskuddet i begynnelsen, og at i de første politiavhørene benektet hun også at det hadde vært våpen inne i LG's leilighet i Oslo. https://www.rb.no/trippeldrapet/per-mente-det-var-verdt-21-ars-fengsel/s/1-95-34330

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, grds skrev:

Ja jeg har kikket en del i gamle aviser, la ut en del utklipp om attentat-teorier fra mediene på VGD. Se dette og de påfølgende innleggene, utklippene er i kronologisk rekkefølge.

Takk! :) 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, grds skrev:

Ja, det med uten advokater er litt spesielt.

Skogsturen var vel på høsten 1999 en gang, hvor politiet sto veldig fast i etterforskningen og man lot i praksis de to samkjøre sine forklaringer.

Ok, det går vel fram av artikkelen at de ennå ikke er samkjørte.  Men samme hva Sandberg måtte ha å komme med, håper jeg at disse så avgjørende avhørene + promenaden blir problematisert.  Det er da ikke slik man skal skaffe bevis/indisier i en så alvorlig sak !!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Simpson skrev:

Sitatet du kommenterer er det ikke meg som har skrevet. Jeg tror ikke VO og PO skjøt ned hele sin familie, Jeg tror KK alene gjorde det og begge attentatforsøkene også.

Bare fordi hun var høy på seg selv,? Eller hadde hun andre grunner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Simpson skrev:

Først og fremst hennes egne forklaringer og bevis. Dessuten ville ikke vanlige mennesker tatt så stor risiko som attentatene og drapene medførte. Griseflaks at ingen oppdaget noe, og gjennomført dårlig politiarbeide.

Vanlige mennesker dreper. Det er temmelig naivt å tro noe annet. At ikke du ville gjort det, eller jeg for den saks skyld, betyr ikke at andre kan ta fatale valg. 

Anonymkode: 5e7b2...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Dressing skrev:

Hvordan har du blitt overbevist om at Per sammen med Veronica  skjøt ned hele sin familie?

Ved  å sette meg grundig inn i saken, lese alt jeg finner av artikler, lese dommen. 

Anonymkode: 5e7b2...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Simpson skrev:

Du sier du ikke kaller VO ond, mens du i neste setning er overbevist om at hun drepte 2 gamlinger og sin svigerinne med kald blod. Sier du likevel hun er litt ond? Eller hvordan vil du karakterisere et menneske som gjør noe slikt? Presset blir en underdrivelse.

Jeg har aldri brukt ordet ond om Veronica og det ordet bruker jeg ikke om noen. Det er skremmende at noen mennesker får seg til å drepe andre, men fakta er at noen få (heldigvis) velger å gjøre det. 

Anonymkode: 5e7b2...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dressing skrev:

Bare fordi hun var høy på seg selv,? Eller hadde hun andre grunner ?

Jeg tror KK hadde det svært dårlig, fordi forholdet til sønnen var blitt som det var.  Hun så nok en fremtid på gården for seg selv og sønnen i en av eiendommene gården disponerte. Dessuten var mange i hennes egen familie og andre venner knyttet til gården. Alle trivdes og hadde det bra der. Jeg tror testamentet som ga sønnen arverett om ikke P og V fikk egne barn betydde mye for KK. Utover det kan KK samtaler med mange vitner om både hvor urettferdig det var at Per kunne miste gården, og at hun ønsket å få tak i leiemordere - vise hvilke motivasjon hun har. Jeg tror ordene hun brukte i retten om da PO irettesatte henne : "Forstår du ikke hvor seriøst dette er", er hennes egne ord. KK så på dette som en kamp på liv og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Simpson skrev:

Jeg tror KK hadde det svært dårlig, fordi forholdet til sønnen var blitt som det var.  Hun så nok en fremtid på gården for seg selv og sønnen i en av eiendommene gården disponerte. Dessuten var mange i hennes egen familie og andre venner knyttet til gården. Alle trivdes og hadde det bra der. Jeg tror testamentet som ga sønnen arverett om ikke P og V fikk egne barn betydde mye for KK. Utover det kan KK samtaler med mange vitner om både hvor urettferdig det var at Per kunne miste gården, og at hun ønsket å få tak i leiemordere - vise hvilke motivasjon hun har. Jeg tror ordene hun brukte i retten om da PO irettesatte henne : "Forstår du ikke hvor seriøst dette er", er hennes egne ord. KK så på dette som en kamp på liv og død.

Du glemmer en liten detalj som at KK ikke visste om testamentet, ifølge godeste Per. Eller lyver Per igjen?

Anonymkode: 5e7b2...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2019 den 23.12, grds skrev:

Politiet avviser raskt i etterforskningen av attentatene at det er noe politisk. Det går noen få dager før politiet sier at hovedteorien er privat motiv.

Jeg synes det er vanskelig å si noe om hva grunnlaget er for at politiet har fått beskjed om å uttale seg slik er ... Jeg er forholdsvis sikker på at det ikke er rent politiarbeid som ligger bak denne uttalelsen. Om de mistenker KK og kanskje også  LG er de jo nært knyttet til det jugoslaviske miljøet i Oslo på den tiden - og burde absolutt vært en link til PP/AOPs jobb.

De hemmelighetstemplede dokumentene er nok svaret på dette og mere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlige mennesker dreper. Det er temmelig naivt å tro noe annet. At ikke du ville gjort det, eller jeg for den saks skyld, betyr ikke at andre kan ta fatale valg. 

Anonymkode: 5e7b2...957

Ja vanlige mennesker dreper som oftest i affekt og rus. Det skjer snart daglig i Norge nå. Men dette var mye drøyere; slakting av 2 personer i 80-åra, pluss AOP. Etter innbrudd. En kalkulert og planlagt aksjon. Like rått var forsøket med gassattentatet. Jeg ville anta at svært mange mennesker ville bli drept eller skadd dersom dette hadde lykkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Simpson skrev:

Ja vanlige mennesker dreper som oftest i affekt og rus. Det skjer snart daglig i Norge nå. Men dette var mye drøyere; slakting av 2 personer i 80-åra, pluss AOP. Etter innbrudd. En kalkulert og planlagt aksjon. Like rått var forsøket med gassattentatet. Jeg ville anta at svært mange mennesker ville bli drept eller skadd dersom dette hadde lykkes.

Helt enig i det.

Det må noe til motiv for å gjøre noe slikt, et så sterkt motiv som ekteparet hadde. Det var retten overbevist om, og det samme er jeg. 

Anonymkode: 5e7b2...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri brukt ordet ond om Veronica og det ordet bruker jeg ikke om noen. Det er skremmende at noen mennesker får seg til å drepe andre, men fakta er at noen få (heldigvis) velger å gjøre det. 

Anonymkode: 5e7b2...957

Orderuddrapene var rein slakting. Det er ikke 2 som begynner å krangle som ender uheldigvis med at en blir drept. Dette er en planlagt aksjon på 3 sovende mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i det.

Det må noe til motiv for å gjøre noe slikt, et så sterkt motiv som ekteparet hadde. Det var retten overbevist om, og det samme er jeg. 

Anonymkode: 5e7b2...957

Dommen er årsaken til at saken fremdeles diskuteres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Simpson skrev:

Orderuddrapene var rein slakting. Det er ikke 2 som begynner å krangle som ender uheldigvis med at en blir drept. Dette er en planlagt aksjon på 3 sovende mennesker.

Henrettelser var vel ordet patologen brukte. Det vitner om sterke negative følelser, og hvem hadde det overfor ofrene? Jo, ekteparet. Ingen andre. 

Anonymkode: 5e7b2...957

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer en liten detalj som at KK ikke visste om testamentet, ifølge godeste Per. Eller lyver Per igjen?

Anonymkode: 5e7b2...957

PO angrer nok på hva han først løy om. Og som førte til at han ble ydmyket og ribbet for all troverdighet i retten ved å innrømme dette. Når det gjelder testamentet kan V ha fortalt K dette. Eller KK fant det selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 3.14, AnonymBruker skrev:

Hvis det var 2 vakter, så kan det tenkes at det var bare de to som kom fra Fjellet og at de eventuelt hadde en bil parkert der. Og at gjerningspersonen kom gående fra Ekornstien direkte til Kårboligen og at hun ikke var på Fjellet i det hele tatt?

Hvorfor skulle ikke personene som avsatte bilspor på Fjellet (som forøvrig politiet aldri gadd å bry seg om)  være drapsmenn ?   I mitt hode er det mest nærliggende å tenke at antageligvis flere personer, mer eller mindre knyttet til det borgerkrigsherjede restjugoslavia kjørte til inn til Fjellet , en kvinne med lyst hår kan ha parkert i Ekornstien (kanskje hadde hun med en passasjer - 2 bildører smalt igjen ifølge vitnet.  Hun eller begge går til Fjellet hvor bil og antageligvis minst en person venter.   Minst en av disse personene hadde et intenst hat mot AOP som symbol på Norges politikk i Jugoslavia eller av personlige grunner eller begge.  KK har jo ifølge det anonyme vitne til Sandberg uttalt at hun hadde vært med på drapene av ymse grunner ; et av dem var politisk motivert. (Hvor kunne hun ha fått slike tanker fra?  sin sønns gudfedre?)

Om KK har avfyrt skudd er vanskelig å si.  Men at ikke inngangsdøra har vært overvåket om man brøt seg inn i 2.etasje, virker absurd om morderne vet  at AOP sover i underetasjen og hun er hovedmålet. Man trenger vel ikke gjøre mer enn å knakke på ruta  og vise henne skytevåpen, for å trigge henne til å løpe opp.?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...