Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?

Litjmusa

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vet jeg. Men det er fortsatt ikke svar på spørsmålet mitt.

Anonymkode: 36c8c...1eb

Jeg har svart på spørsmålet ditt. Men jeg kan gkøre det igjen. Så lenge folk kjører på med både eksponering av ungene sine og ræva reklamemerking, så komemr jeg til å påpeke det. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingenting her som reflekterer over omfanget av disse trådene, og hvorvidt det nå kan sies å være mer uetisk enn det bloggerne selv gjør. Og egen rolle i det.

Gi meg 5 millioner i året, mens jeg utleverer ungene mine, selger varer jeg ikke kan stå inne for, pusher på plastisk kirurgi på lesere, reklamerer for alkohol og kjører konkurranser som er falske for å få følgere og klikk (slik at annonsørene kjøper annonseplass på falske premisser). Og i tillegg til alt dette så juger jeg i blogginnleggene mine slik at lesere skal tro jeg er et supermenneske, mens jeg samtidig driver å knebler ytringsfriheten til folk i mitt eget kommentarfelt gjennom å slette negative tilbakemeldinger og kommentarer som opplyser om sannheten. Jeg kan også  unndra skatt fordi jeg ikke merker reklame riktig, jeg kan redigere livet mitt og kroppen min uten at noen trenger å bry seg med det (og nekte på det til bevis foreligger). Hvis du gjør det anonym-1eb, da skal jeg ta meg tiden til å tenke over om KG-rampelystråden er mer uetisk enn det bloggere gjør, da jeg selv kommer til å agere som en blogger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, pøbelsara said:

Jeg har svart på spørsmålet ditt. Men jeg kan gkøre det igjen. Så lenge folk kjører på med både eksponering av ungene sine og ræva reklamemerking, så komemr jeg til å påpeke det. 

Jeg ser fortsatt ikke at det er svar på spørsmålet, men ok. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser fortsatt ikke at det er svar på spørsmålet, men ok. :)

:rope: Svaret er nei, jeg synes ikke det er for mye. Se også svaret til Emmy over her. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sist jeg så, så var disse bloggerne mennesker. Et stk individ per blogg (evt to der partneren er involvert). Det er veldig lett å gjemme seg bak "offentlige personer" og "kritiserer bedriften, ikke personen", men det koker fortsatt ned til tusenvis av poster som kritiserer og kommenterer klær, sminke, bilder, poseringer, utlevering av barn, livsvalg, skrivestil osv osv osv. Det er ingen som helst tvil om at dette er kritikk som går på person uansett hvor mye man ønsker å rasjonalisere seg til "bedriften", når bedrift og person er det samme og når kritikken går direkte på personens utseende, livsvalg og livsstil.

Så det er altså ikke een enkelt person som er president i USA eller statsminister i Norge? Det slike gjør i embedet sitt kan altså med din argumentasjon aldri kritiseres fordi de er enkeltindivider? Ikke uvanlig at slike for eksempel politikere får ti-tusenvis av kritiske kommentarer ukentlig. Men siden veldig mange mener det Amerikas president gjør er kritikkverdig så kan ingen kritisere fordi det blir så mye kritikk til sammen? Ser du hvordan det du sier ikke henger sammen? Dette handler nettopp ikke om privatpersoner men hva disse gjør i jobben sin. Det er ikke greit å kritisere privatlivet til disse, men alt de gjør i jobben er selvfølgelig innafor å ha en mening om. Også selv om det er andre som også har meninger om politikerens virke. 

Bloggerne blander av egen vilje mest mulig av det de fleste andre anser som privat inn i bedriften deres. Det må de faktisk selv ta ansvar for. Denne sammenblanding av bedrift og "privatliv" er det bloggerne selv som framelsker. Ønsker de å holde noe unna diskusjonen så må de la være å dele det med resten av verden. Bloggerne har faktisk selv ansvar for hva de deler. Jeg har ansvar for hva jeg selv skriver om det bloggerne deler, men jeg kan ikke ta ansvar for hva alle andre skriver (ut over å rapportere det jeg mener er over grensen). Det er heller ikke mitt ansvar at det ofte er andre som mener det samme som jeg. Det er ikke umyndiggjørende for et argument at flere mener det samme. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo begynne å lure på agendaen til disse som «føler at de aldri får svar» her. Hvem tjener på at kritikken forsvinner? 

Ingen av bloggkritikerne som har deltatt her med navn har sagt at all kritikk er relevant og viktig kritikk, men det går liksom ikke inn. At noen drikker seg fulle på byen og raver rundt kan ikke hindre meg i ta et par glass vin for å ta en sammenligning. Jeg tror også at de største bloggerne godt ser forskjellen på den kritikken som er skummel for dem og den kritikken som er ufarlig (som vist til det kjedsommelige nylig i tråden her). Å devaluere all kritikk er dermed gunstig - for de som skal tjene penger på utlevering av unger og gråsonemerking av reklame. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan offentlige personer kritiseres. Det er snakk om mengden og typen kritikk fra samme personersamme sted så og si daglig over flere år som er hva jeg reagerer på. 

Jeg er personlig dypt uenig med FrPs politikk og jeg synes f.eks Siv Jensen har sagt og stått for mye jeg synes er uetisk og direkte forkastelig, og at de har en politikk som kan skade mange. Likevel hadde jeg syntes det var vel så forkastelig om noen hadde opprettet en tråd om Jensen hvor de fulgte alt hun gjorde og skrev hver eneste dag for å kommentere, latterliggjøring, kritisere og hetse alt fra klesstil, livsvalg, skrivestil, hvordan hun tok bilder, hvordan hun valgte å leve livet sitt, politiske meninger osv osv - Hver.Eneste.Dag. Hver eneste detalj hun sa og gjorde. Over flere år. 

Det hadde vært helt forkastelig og jeg hadde vært like mye mot det. Men jeg ser at det er de som ikke mener det er forkastelig, som mener at målet helliger midlet. Da har vi bare ulike etiske standpunkt om dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan offentlige personer kritiseres. Det er snakk om mengden og typen kritikk fra samme personersamme sted så og si daglig over flere år som er hva jeg reagerer på. 

Jeg er personlig dypt uenig med FrPs politikk og jeg synes f.eks Siv Jensen har sagt og stått for mye jeg synes er uetisk og direkte forkastelig, og at de har en politikk som kan skade mange. Likevel hadde jeg syntes det var vel så forkastelig om noen hadde opprettet en tråd om Jensen hvor de fulgte alt hun gjorde og skrev hver eneste dag for å kommentere, latterliggjøring, kritisere og hetse alt fra klesstil, livsvalg, skrivestil, hvordan hun tok bilder, hvordan hun valgte å leve livet sitt, politiske meninger osv osv - Hver.Eneste.Dag. Hver eneste detalj hun sa og gjorde. Over flere år. 

Det hadde vært helt forkastelig og jeg hadde vært like mye mot det. Men jeg ser at det er de som ikke mener det er forkastelig, som mener at målet helliger midlet. Da har vi bare ulike etiske standpunkt om dette.

Siv Jensen sitt klesvalg, livstil (så sant den ikke kolliderer med politikken hun fronter), hvordan hun tar bilder og skrivestil er ikke innafor å kritisere. Det har intet med hennes virke som politiker å gjøre. Det er der i mot helt innafor å kritisere hennes politiske meninger og hvordan hun gjennomfører politikken sin. Daglig også om noen ønsker det. 

For rosabloggerne er livstil, klesvalg, hvordan de tar bilder, skrivestil med mere en del av virksomheten de driver. Det er den del av jobben og derfor er det innafor å kritisere. 

Jeg har reflektert over at enkelte bloggere får mye kritikk og har kommet fram til at så lenge disse bloggerne fortsetter sitt særdeles uetiske virke kan de kritiseres (saklig selvfølgelig). De bloggerne som får mye kritikk er blant de som er mest uetiske, ufine og bryter loven oftes. Jeg ser ikke problemer med at det påpekes jevnlig på KG eller andre steder. Hvis bloggerne ikke setter pris på oppmerksomheten deres uetiske bedriftførelse får må de faktisk selv ta ansvar og forandre det. Det er bloggerne som har ballen her. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emmy_H skrev:

Gi meg 5 millioner i året, mens jeg utleverer ungene mine, selger varer jeg ikke kan stå inne for, pusher på plastisk kirurgi på lesere, reklamerer for alkohol og kjører konkurranser som er falske for å få følgere og klikk (slik at annonsørene kjøper annonseplass på falske premisser). Og i tillegg til alt dette så juger jeg i blogginnleggene mine slik at lesere skal tro jeg er et supermenneske, mens jeg samtidig driver å knebler ytringsfriheten til folk i mitt eget kommentarfelt gjennom å slette negative tilbakemeldinger og kommentarer som opplyser om sannheten. Jeg kan også  unndra skatt fordi jeg ikke merker reklame riktig, jeg kan redigere livet mitt og kroppen min uten at noen trenger å bry seg med det (og nekte på det til bevis foreligger). Hvis du gjør det anonym-1eb, da skal jeg ta meg tiden til å tenke over om KG-rampelystråden er mer uetisk enn det bloggere gjør, da jeg selv kommer til å agere som en blogger. 

👍👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Inocybe said:

Siv Jensen sitt klesvalg, livstil (så sant den ikke kolliderer med politikken hun fronter), hvordan hun tar bilder og skrivestil er ikke innafor å kritisere. Det har intet med hennes virke som politiker å gjøre. Det er der i mot helt innafor å kritisere hennes politiske meninger og hvordan hun gjennomfører politikken sin. Daglig også om noen ønsker det. 

For rosabloggerne er livstil, klesvalg, hvordan de tar bilder, skrivestil med mere en del av virksomheten de driver. Det er den del av jobben og derfor er det innafor å kritisere. 

Jeg har reflektert over at enkelte bloggere får mye kritikk og har kommet fram til at så lenge disse bloggerne fortsetter sitt særdeles uetiske virke kan de kritiseres (saklig selvfølgelig). De bloggerne som får mye kritikk er blant de som er mest uetiske, ufine og bryter loven oftes. Jeg ser ikke problemer med at det påpekes jevnlig på KG eller andre steder. Hvis bloggerne ikke setter pris på oppmerksomheten deres uetiske bedriftførelse får må de faktisk selv ta ansvar og forandre det. Det er bloggerne som har ballen her. 

Det er dette jeg er uenig i. Det blir konstant hakking på alt de gjør og sier, gjemt bak "det er bedriften" eller "det er hva de deler". 

Jeg stiller meg også litt tvilsom til hvorvidt kritikken vil forsvinne om bloggerne endrer seg. Vi har sett flere ganger i f.eks CBE-tråden at hun er "damned if you do, damned if you don't". Hvis hun bare forteller om det positive, så får hun kritikk for det. Forteller hun om noe negativt, så blir det kritisert som syting. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg det ble veldig mye kritikk av bloggkritikerne. Vi er jo mennesker, vi også. På vegne av alle som kritiserer (NB ikke hetser) blogger hvor det lyves, eksponeres barn, retusjeres og plagieres, vil jeg be om at vi behandles pent og ikke utsettes for slike angrep. Vi blir så triste og det er slitsomt å ligge i fosterstilling bak sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Berga said:

Nå syns jeg det ble veldig mye kritikk av bloggkritikerne. Vi er jo mennesker, vi også. På vegne av alle som kritiserer (NB ikke hetser) blogger hvor det lyves, eksponeres barn, retusjeres og plagieres, vil jeg be om at vi behandles pent og ikke utsettes for slike angrep. Vi blir så triste og det er slitsomt å ligge i fosterstilling bak sofaen. 

Hvis noe i denne tråden noengang har gitt en liten dråpe av ubehag for noen av bloggkritikerne, så vil det være å kjenne på en halv promille av det bloggerne utsettes for.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noe i denne tråden noengang har gitt en liten dråpe av ubehag for noen av bloggkritikerne, så vil det være å kjenne på en halv promille av det bloggerne utsettes for.

Du kan ikke sammenlikne det. Jeg legger da ikke ut detaljer om livet mitt og ungene mine lett gjenkjennbare i åpne kanaler hver eneste dag. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg er uenig i. Det blir konstant hakking på alt de gjør og sier, gjemt bak "det er bedriften" eller "det er hva de deler". 

Jeg stiller meg også litt tvilsom til hvorvidt kritikken vil forsvinne om bloggerne endrer seg. Vi har sett flere ganger i f.eks CBE-tråden at hun er "damned if you do, damned if you don't". Hvis hun bare forteller om det positive, så får hun kritikk for det. Forteller hun om noe negativt, så blir det kritisert som syting. 

Jeg er uenig i at en blogger som har mote, livstil, interiør i beskrivelsen sin på bloggen ikke kan kritiseres på disse punktene. Det er ikke ufint å bemerke at en blogger som skriver hun (velger hun her for det er vel oftest kvinner) lever for mote har bommet på et antrekk. Eller at de møblene det reklameres for ikke passet i stuen. 

I det siste avsnittet tror jeg du glemmer at de som skriver på Rampelys ikke er en enkelt person. Mange skriver der og det kommer mange meninger om alt mulig. Noen liker det ene mens andre noe annet. Med stort nedslagsfelt er det sannsynlig at både er noen som ikke liker og noen som liker. 

For min del kan jeg garantere at jeg vil slutte å kritisere bloggere for barneeksponering når det ikke lengre er den minste antydningen av barneeksponering på bloggerne. Samme med manglende/feil reklamemerking. Er alt på stell vil jeg heller ikke skrive om det på KG. Så enkelt er det faktisk. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Inocybe said:
I det siste avsnittet tror jeg du glemmer at de som skriver på Rampelys ikke er en enkelt person. Mange skriver der og det kommer mange meninger om alt mulig. Noen liker det ene mens andre noe annet. Med stort nedslagsfelt er det sannsynlig at både er noen som ikke liker og noen som liker. 

Og her ligger kjernen for kritikken. Det er dette som gjør at kritikken mot bloggerne har det omfanget den har, og at den favner alt fra saklig kritikk på prinsippnivå til inngående analyse av tær og hårstrå. Og det er nettopp dette som gjør at slike tråder blir problematiske fordi det i realiteten ender opp med at enkeltindivider blir kritisert, hetset og latterliggjort for absolutt alt de gjør - fra den minste bagatell til det største lovbrudd - konstant og uten stopp. Hver eneste dag blir alt de legger ut nøye gjennomgått for alt som kan kritiseres, uansett hvor viktig eller hvor smålig. 

Nei, alt dette gjøres ikke av èn person. Og det derfor ikke enkeltpersoner som kritiserer bloggen jeg reagerer på, men fenomenet i seg selv. Det har blitt større enn den ene kritikeren som bare skriver saklig. Og man kan heller ikke gjemme seg bak det, fordi man er en del av dette hele. Og det er nettopp denne totalen jeg mener blir mer uetisk og mer omfattende enn det bloggerne gjør. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg er uenig i resonementet ditt. 

Dessuten er det altså ikke enkeltpersoner/privatpersoner som kritiseres, men det de med vitende og vilje poster i sine SoMe-kanaler. Jeg traff en blogger i nærmiljøet mitt for ikke lenge siden. Jeg ville ikke  drømme om å skrive om hva hun sa eller gjorde i den forbindelse i tråden om henne her, hun var ute i privat ærend. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spøk til side, jeg skjønner at det var helt feil og skal aldri gjøre det mer. Når det er sagt, vil jeg bare si at jeg, og jeg snakker egentlig bare for meg selv (det innlegget du svarte på var som sagt en spøk), - kritiserer  bloggere som lyver, retusjerer seg tynnere, lar være å merke reklame/spons, fronter kosmetiske inngrep og eksponerer ungene sine. Hvorvidt jeg er en av mange eller alene som kritiker, spiller ingen rolle, jeg fortsetter med min kritikk inntil bloggerne viser fornuft, akkurat som jeg fortsetter å bry meg om hva som skjer ellers i samfunnet. 

Endret av Berga
Rettet opp i uklar formulering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pøbelsara said:

Og jeg er uenig i resonementet ditt. 

Du synes ikke det fenomenet er problematisk overhodet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du synes ikke det fenomenet er problematisk overhodet? 

Jeg har svart på det. Tre ganger bare i dag. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...