Gjest Saul Skrevet 20. oktober 2018 #681 Del Skrevet 20. oktober 2018 Hadde håpet på noen svar da jeg synes dette er interessant. Flere har tidligere i tråden svart at det aldri går en grense for kritikk av bloggere. Ikke så lenge de velger å legge ut ting på SoMe selv og/ eller gjør ulovlige og uetiske valg. Mener dere da at man aldri skal slutte med kritikk her eller aldri slutte med å rette kritikk til rettmessige instanser? Jeg er nysgjerrig på hvordan bloggkritikere (her på forumet) stiller seg til det menneskelige aspektet av saken? Eller er ikke det en vurdering verdt å ta, fordi det er selvforskyldt? (Og får jeg ingen svar nå heller så tar jeg meg den friheten å innbille meg at spørsmålene har fått noen til å reflektere over problemstillingen en ekstra gang. Og det tror jeg at jeg er fornøyd med.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #682 Del Skrevet 20. oktober 2018 Ok fint. Du kommer inn i diskusjonen etter at den var steindød og ferdig, argumenterer som om ingenting har blitt skrevet av noen her på 35 sider, får ingen svar, og konkluderer med at det er fordi du har rett. Gratulerer, du vant. Anonymkode: d79cc...f96 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 20. oktober 2018 #683 Del Skrevet 20. oktober 2018 (endret) 2 timer siden, Saul skrev: Hadde håpet på noen svar da jeg synes dette er interessant. Flere har tidligere i tråden svart at det aldri går en grense for kritikk av bloggere. Ikke så lenge de velger å legge ut ting på SoMe selv og/ eller gjør ulovlige og uetiske valg. Mener dere da at man aldri skal slutte med kritikk her eller aldri slutte med å rette kritikk til rettmessige instanser? Jeg er nysgjerrig på hvordan bloggkritikere (her på forumet) stiller seg til det menneskelige aspektet av saken? Eller er ikke det en vurdering verdt å ta, fordi det er selvforskyldt? (Og får jeg ingen svar nå heller så tar jeg meg den friheten å innbille meg at spørsmålene har fått noen til å reflektere over problemstillingen en ekstra gang. Og det tror jeg at jeg er fornøyd med.) Les tråden først, du. Den inneholde mange svar fra mange ulike personer. Jeg mener at hvis man fortsetter å kritisere ulovlige og uetiske ting ETTER at de er korrigert, da er man utafor. Men dette har jeg ikke sett noen eksempler på. Hvis bloggere/influencere fortsetter å merke feil/lar være å merke, fortsetter å eksponere unger i alle kanaler uten å svare på spørsmål eller kritikk rundt dette, ja da kan man selvsagt fortsette å etterlyse debatt og argumenter for de kontroversielle valgene også. Jeg hadde satt stor pris på deltakelse fra influencerne på saklig nivå i debatten. Men det gjør de jo ikke. Anne Brith Davidsen sier at hun kommer til å fortsette å eksponere ungene fordi hun har rett til det. Annijor synes det r bedre å synes det er helt rart at det er så mange dumme regler her i landet - og lager gjerne en lang rant på SoMe om hvor teit og potitt det er at hun får påpakk for å ikke følge regelverket - istedet for å legge to pinner i kors for å finne ut hvordan reglene faktisk er. CBE "glemmer" å merke reklame gang på gang på gang. Men deltar de i debatten i åpne kanaler der alle meninger kommer frem? Nope. Endret 20. oktober 2018 av pøbelsara 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hind Skrevet 20. oktober 2018 #684 Del Skrevet 20. oktober 2018 Flere bloggere har mer makt og påvirkningskraft enn politikerne våre, så selvfølgelig skal vi gi dem kritikk selv om de prøver å skaffe seg fripass ved å rope opp om mobbing og misunnelse. De må begynne å tenke bedre gjennom hva de deler eller lære seg å leve med kritikken, rett og slett. De oppfører seg som barn som ikke skjønner eller vil skjønne sammenhengen mellom handlinger og konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 20. oktober 2018 #685 Del Skrevet 20. oktober 2018 Ryddet for kommentarer til moderering, brukerdebatt og personangrep samt svar til dette. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saul Skrevet 20. oktober 2018 #686 Del Skrevet 20. oktober 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok fint. Du kommer inn i diskusjonen etter at den var steindød og ferdig, argumenterer som om ingenting har blitt skrevet av noen her på 35 sider, får ingen svar, og konkluderer med at det er fordi du har rett. Gratulerer, du vant. Anonymkode: d79cc...f96 Vant? Hvis det var en kamp er det eneste som betyr noe at det er bloggerbarna som dessverre taper. Jeg sier at jeg ikke vet hvor grensa går, men jeg synes tittelen på tråden her er interessant. (Parantesen var for å fremprovosere svar, og det funket ) 1 time siden, pøbelsara skrev: Les tråden først, du. Den inneholde mange svar fra mange ulike personer. Jeg mener at hvis man fortsetter å kritisere ulovlige og uetiske ting ETTER at de er korrigert, da er man utafor. Men dette har jeg ikke sett noen eksempler på. Hvis bloggere/influencere fortsetter å merke feil/lar være å merke, fortsetter å eksponere unger i alle kanaler uten å svare på spørsmål eller kritikk rundt dette, ja da kan man selvsagt fortsette å etterlyse debatt og argumenter for de kontroversielle valgene også. Jeg hadde satt stor pris på deltakelse fra influencerne på saklig nivå i debatten. Men det gjør de jo ikke. Anne Brith Davidsen sier at hun kommer til å fortsette å eksponere ungene fordi hun har rett til det. Annijor synes det r bedre å synes det er helt rart at det er så mange dumme regler her i landet - og lager gjerne en lang rant på SoMe om hvor teit og potitt det er at hun får påpakk for å ikke følge regelverket - istedet for å legge to pinner i kors for å finne ut hvordan reglene faktisk er. CBE "glemmer" å merke reklame gang på gang på gang. Men deltar de i debatten i åpne kanaler der alle meninger kommer frem? Nope. 1 time siden, hind skrev: Flere bloggere har mer makt og påvirkningskraft enn politikerne våre, så selvfølgelig skal vi gi dem kritikk selv om de prøver å skaffe seg fripass ved å rope opp om mobbing og misunnelse. De må begynne å tenke bedre gjennom hva de deler eller lære seg å leve med kritikken, rett og slett. De oppfører seg som barn som ikke skjønner eller vil skjønne sammenhengen mellom handlinger og konsekvenser. Takk for svar. Jeg sier ikke at jeg er hverken enig eller uenig i dette, men jeg er nysgjerrig på refleksjonen rundt det medmenneskelige. Er det forståelse for at privatpersonene bak bloggerfirmaene kan føle kritikken som vanskelig? Uansett hvor rettmessig den er? Er det noe man burde ta hensyn til, ut av empati? Eller fortjener de det uansett? Legger til sånn tilfelle: som sagt så mener jeg ikke at man ikke skal reagere, men er det nødvendig å kritisere på flere plattformer? Eller er det viktigst å f.eks. melde reklamejuks til Forbrukertilsynet (eller hva som er riktig instans)? Endret 20. oktober 2018 av Saul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 20. oktober 2018 #687 Del Skrevet 20. oktober 2018 1 time siden, hind skrev: Flere bloggere har mer makt og påvirkningskraft enn politikerne våre, så selvfølgelig skal vi gi dem kritikk selv om de prøver å skaffe seg fripass ved å rope opp om mobbing og misunnelse. De må begynne å tenke bedre gjennom hva de deler eller lære seg å leve med kritikken, rett og slett. De oppfører seg som barn som ikke skjønner eller vil skjønne sammenhengen mellom handlinger og konsekvenser. Dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 20. oktober 2018 #688 Del Skrevet 20. oktober 2018 (endret) Personlig kritiserer jeg helst de største bloggerne, men prøver å holde meg unna de jeg ikke kjenner godt nok til. Resultatet blir at jeg stort sett holder meg til to. En tredje av bloggerne med en tråd det er mye aktivitet i, er etterhvert blitt såpass liten og bloggeren sliter tydeligvis med en god del, derfor holder jeg meg stort sett unna den også. Om det er empati? Mulig. Iallfall synes jeg oppriktig synd på henne. De to jeg følger bryter regler og eksponerer unger hele tiden, samt at bløff er en viktig del av deres virksomhet, de har jeg derfor ingen betenkeligheter med å kritisere. De er dårlige forbilder og etisk betenkelige mht både samfunnsutvikling, kroppspress, barns privatliv og bærekraftig utvikling. #konkretogdetaljert Endret 20. oktober 2018 av Kollontaj 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saul Skrevet 20. oktober 2018 #689 Del Skrevet 20. oktober 2018 @Kollontaj Takk for reflektert svar. Så de du kritiserer mest har du ingen empati for? Målet helliger middelet? Vet ikke om jeg er enig, men da forstår jeg i alle fall noe av tankegangen. Selv om jeg er sikker på at den beste måten å ta opp lovbrudd er å melde det til rett instans. Og kroppspress, utlevering av barn mm tror jeg det er best å jobbe med politisk. Ja, vet man kan gjøre begge deler, men nå var spørsmålet behovet for å kritisere her (også). Jeg kan i alle fall lett forstå at det føles vanskelig for bloggerne, selv om jeg selv aldri har delt en eneste ting på SoMe. (Og skal nå på reise, som ikke er sponset, men dekket ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #690 Del Skrevet 20. oktober 2018 7 minutter siden, Saul skrev: @Kollontaj Takk for reflektert svar. Så de du kritiserer mest har du ingen empati for? Målet helliger middelet? Vet ikke om jeg er enig, men da forstår jeg i alle fall noe av tankegangen. Selv om jeg er sikker på at den beste måten å ta opp lovbrudd er å melde det til rett instans. Og kroppspress, utlevering av barn mm tror jeg det er best å jobbe med politisk. Ja, vet man kan gjøre begge deler, men nå var spørsmålet behovet for å kritisere her (også). Jeg kan i alle fall lett forstå at det føles vanskelig for bloggerne, selv om jeg selv aldri har delt en eneste ting på SoMe. (Og skal nå på reise, som ikke er sponset, men dekket ) Så du får svar på svar på svar, men du var ikke så interessert enkli? (Siden du bare gjentar omtrent det du skrev før du fikk alle svarene). Anonymkode: d79cc...f96 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 20. oktober 2018 #691 Del Skrevet 20. oktober 2018 Jeg har stor sympati for barna deres og for andre som utsettes for disse bloggernes fremferd. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 20. oktober 2018 #692 Del Skrevet 20. oktober 2018 (endret) Jeg jobber politisk i andre kanaler med flere av de tvilsomme tingene som gjøres i bloggene jeg har skrevet kritikk av her på KG. Jeg synes det er vanskelig å ha noe særlig empati med folk som med vitende og vilje stadig tøyer strikken i forhold til regelverket de er forpliktet til å følge. Jeg klarer heller ikke å forstå hvorfor folk med vitende og vilje daglig publiserer tekst og bilder av barna sine i sosiale medier - lett tilgjengelig for titusenvis av folk de ikke aner noe om. jeg har VELDIG mye empati med disse barna. Jeg skjønner at det fristende med alle pengene som er i bransjen for de største - men er det verdt det? Endret 20. oktober 2018 av pøbelsara 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #693 Del Skrevet 20. oktober 2018 Personlig mener jeg at selv om noen oppfører seg teit, gir ikke det meg rett til å være teit tilbake. Se for deg at du går på skolen: person A mobber og gjør generelt mye tvilsomt, men det rettferdiggjør ikke å ta saken i egne hender og mobbe person A tilbake for alt det er verdt. Isteden tar man det opp med kontaktlærer, rektor. Det er lov å registrere hva person A gjør som er galt og melde fra videre, men man snakker ikke stygt om person A til alle i klassen, hver dag, hele tiden. Det å kjøre på med samme mynt er sjeldent noen god løsning, har jeg erfart. Anonymkode: c4f53...f60 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #694 Del Skrevet 20. oktober 2018 2 hours ago, Saul said: Jeg sier ikke at jeg er hverken enig eller uenig i dette, men jeg er nysgjerrig på refleksjonen rundt det medmenneskelige. Er det forståelse for at privatpersonene bak bloggerfirmaene kan føle kritikken som vanskelig? Uansett hvor rettmessig den er? Er det noe man burde ta hensyn til, ut av empati? Eller fortjener de det uansett? Legger til sånn tilfelle: som sagt så mener jeg ikke at man ikke skal reagere, men er det nødvendig å kritisere på flere plattformer? Eller er det viktigst å f.eks. melde reklamejuks til Forbrukertilsynet (eller hva som er riktig instans)? 17 minutter siden, AnonymBruker said: Personlig mener jeg at selv om noen oppfører seg teit, gir ikke det meg rett til å være teit tilbake. Se for deg at du går på skolen: person A mobber og gjør generelt mye tvilsomt, men det rettferdiggjør ikke å ta saken i egne hender og mobbe person A tilbake for alt det er verdt. Isteden tar man det opp med kontaktlærer, rektor. Det er lov å registrere hva person A gjør som er galt og melde fra videre, men man snakker ikke stygt om person A til alle i klassen, hver dag, hele tiden. Det å kjøre på med samme mynt er sjeldent noen god løsning, har jeg erfart. Anonymkode: c4f53...f60 Jeg stiller meg også bak det som skrives her. Jeg synes ikke disse trådene mot bloggerne kan forsvares, uansett hvor mange ganger bloggerne gjør noe uetisk/gråsone/lovbrudd. Man kommer til et punkt hvor det som gjøres mot bloggerne blir større enn det bloggerne gjør selv, og det er det jeg synes vi ser på forumet nå. Anonymkode: 36c8c...1eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 20. oktober 2018 #695 Del Skrevet 20. oktober 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg stiller meg også bak det som skrives her. Jeg synes ikke disse trådene mot bloggerne kan forsvares, uansett hvor mange ganger bloggerne gjør noe uetisk/gråsone/lovbrudd. Man kommer til et punkt hvor det som gjøres mot bloggerne blir større enn det bloggerne gjør selv, og det er det jeg synes vi ser på forumet nå. Anonymkode: 36c8c...1eb Hva mener du? At AB må stå for løgnene hun har lagt ut i egne medier? Eller noe annet? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 20. oktober 2018 #696 Del Skrevet 20. oktober 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig mener jeg at selv om noen oppfører seg teit, gir ikke det meg rett til å være teit tilbake. Se for deg at du går på skolen: person A mobber og gjør generelt mye tvilsomt, men det rettferdiggjør ikke å ta saken i egne hender og mobbe person A tilbake for alt det er verdt. Isteden tar man det opp med kontaktlærer, rektor. Det er lov å registrere hva person A gjør som er galt og melde fra videre, men man snakker ikke stygt om person A til alle i klassen, hver dag, hele tiden. Det å kjøre på med samme mynt er sjeldent noen god løsning, har jeg erfart. Anonymkode: c4f53...f60 Nå snakker vi om bloggere, de kaller seg influencere og har inntekter i millionklassen på virksomheten sin. Ellers er jeg enig i at «du drep ikkje det vinde med øks», men med bloggere er eksponering av lovbrudd og overtramp en av flere veier å gå for å sette søkelyset på en ytterst tvilsom bransje. Et snev av folkeopplysning innebærer det også. Kanskje til og med noen annonsører får opp kompetansen sin. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #697 Del Skrevet 20. oktober 2018 1 hour ago, pøbelsara said: Hva mener du? At AB må stå for løgnene hun har lagt ut i egne medier? Eller noe annet? At jeg synes det er mer uetisk og betenkelig med de bloggkritikktrådene som florerer nå, med tanke på innhold, mengde og varighet, enn det bloggerne gjør. 1 hour ago, Kollontaj said: Nå snakker vi om bloggere, de kaller seg influencere og har inntekter i millionklassen på virksomheten sin. Ellers er jeg enig i at «du drep ikkje det vinde med øks», men med bloggere er eksponering av lovbrudd og overtramp en av flere veier å gå for å sette søkelyset på en ytterst tvilsom bransje. Et snev av folkeopplysning innebærer det også. Kanskje til og med noen annonsører får opp kompetansen sin. Det er ikke "et snev". Det er lastebillass med en broket samling av saklig kritikk, gråsonekritikk, latterliggjøring og hets hver eneste dag over flere år. Det har gått forbi "eksponering" og "snev av folkeopplysning" for lenge siden. Anonymkode: 36c8c...1eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #698 Del Skrevet 20. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: At jeg synes det er mer uetisk og betenkelig med de bloggkritikktrådene som florerer nå, med tanke på innhold, mengde og varighet, enn det bloggerne gjør. Det er ikke "et snev". Det er lastebillass med en broket samling av saklig kritikk, gråsonekritikk, latterliggjøring og hets hver eneste dag over flere år. Det har gått forbi "eksponering" og "snev av folkeopplysning" for lenge siden. Anonymkode: 36c8c...1eb Nettopp og noe av det jeg har forsøke å skrive i tråden her også. Men får bare til svar at "jeg skal ikke stå til rette for det andre skriver" når det aldri handlet om hva nettopp vedkommede skrover, men alt som blir skrevet til sammen. Som ikke bare er saklig kritikk. Også hets og latterliggjøring. Anonymkode: 54691...500 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saul Skrevet 20. oktober 2018 #699 Del Skrevet 20. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du får svar på svar på svar, men du var ikke så interessert enkli? (Siden du bare gjentar omtrent det du skrev før du fikk alle svarene). Anonymkode: d79cc...f96 Jeg har bare fått med meg ett svar som omhandler empati og medmenneskelighet. Alt det andre er gjentakelse av det som er skrevet tidligere. Akkurat som jeg gjentar meg selv. Men du har rett - jeg er ikke sånn kjempeinteressert i dette. Litt tidsfordriv på en lørdag. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg stiller meg også bak det som skrives her. Jeg synes ikke disse trådene mot bloggerne kan forsvares, uansett hvor mange ganger bloggerne gjør noe uetisk/gråsone/lovbrudd. Man kommer til et punkt hvor det som gjøres mot bloggerne blir større enn det bloggerne gjør selv, og det er det jeg synes vi ser på forumet nå. Anonymkode: 36c8c...1eb Det er den konklusjonen jeg kommer til også. Selv om jeg skjønner vi er i mindretall i denne tråden. For meg er det også forskjell på sympati og empati. Jeg har liten sympati for kjeltringer og uærlige mennesker. Men det er svært få jeg ikke har et snev av empati for (da er det snakk om typer som Anders Behring Breivik). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 20. oktober 2018 #700 Del Skrevet 20. oktober 2018 8 minutter siden, Saul skrev: Jeg har bare fått med meg ett svar som omhandler empati og medmenneskelighet. Alt det andre er gjentakelse av det som er skrevet tidligere. Akkurat som jeg gjentar meg selv. Men du har rett - jeg er ikke sånn kjempeinteressert i dette. Litt tidsfordriv på en lørdag. Det er den konklusjonen jeg kommer til også. Selv om jeg skjønner vi er i mindretall i denne tråden. For meg er det også forskjell på sympati og empati. Jeg har liten sympati for kjeltringer og uærlige mennesker. Men det er svært få jeg ikke har et snev av empati for (da er det snakk om typer som Anders Behring Breivik). Det er vel ikke bare for deg. Det er jo to forskjellige ord med ulik betydning. Empati er evne til innlevelse og medfølelse, sympati betyr velvilje. Sånn cirka - i følge https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=sympati&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå