Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

Det er absolutt en del usaklige innlegg på underforumet rampelyset. Mange av disse kunne med fordel blitt fjernet. Har du rapportert innleggene du viser til? 

Ikke gitt at alle bryter mot regelverket, og en del vil sikkert derfor bli stående. Tror det beste er å selv holde en noen lunde saklig tone, og eventuelt minne meddebattanter på at de må holde seg saklige. Dette med brunfargen ble det med en gang reagert på av en annen bruker forresten, så ikke all slik snakk blir stående uimotsagt - det er veldig bra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Newroz skrev:
 

Det er absolutt en del usaklige innlegg på underforumet rampelyset. Mange av disse kunne med fordel blitt fjernet. Har du rapportert innleggene du viser til? 

Ikke gitt at alle bryter mot regelverket, og en del vil sikkert derfor bli stående. Tror det beste er å selv holde en noen lunde saklig tone, og eventuelt minne meddebattanter på at de må holde seg saklige. Dette med brunfargen ble det med en gang reagert på av en annen bruker forresten, så ikke all slik snakk blir stående uimotsagt - det er veldig bra. 

 

Men ofte får man til svar at bloggere skal tåle konstruktiv kritikk......? 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brette ut livet sitt på nett er første bud på å bli snakket om og ikke minst, ha meninger om.

Jeg er helt for at bloggere skal stå ansvarlig for hva de legger ut, og jeg kritiserer gjerne bloggere som utleverer ungene sine og ikke merker reklame korrekt. Jeg blir også irritert hvis bloggeren legger ut «click bate» for å lure folk inn på bloggen sin, og så gråter krokodilletårer etterpå fordi folk er så slem..  buhu..

Jeg er også enig i at noen tråder inne på rampelys er for drøy.  Jeg får frysninger av å lese gjentatte hint om kaffebesøk i Villapaprika tråden, og fatshamingen i Helene Drage tråden for å ta noen gå eksempler. Nå er ikke jeg moderator, og hvis jeg hadde vært det så hadde nok slike kommentarer blitt slettet.  Like irriterende som at all kritikk blir møtt med misunnelse og sjalusi kortet, er alle disse menneskene som blir sluppet til i kommentarfeltene med hyllester til bloggerne som « ååå du er en så god mor» ... ja sikkert. Det vet vel ikke vi som leser en blogg noe om. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men ofte får man til svar at bloggere skal tåle konstruktiv kritikk......? 

Anonymkode: 54691...500

I denne tråden har det blitt rettet mye (usaklig) kritikk mot de som bedriver saklig kritikk. Den delen som handler om usaklig kritikk har det ikke vært så farlig med av en eller annen grunn. 

Det er ikke til å stikke under en stol at det en del usaklig kritikk på KG, og på Rampelyset. Det burde det ikke være. Jeg som en av mange brukere her på KG, og også på Rampelyset, kan ikke stå til ansvar for det andre måtte finne på å skrive. Jeg kan rapportere, og eventuelt skrive at innlegget ikke faller i god jord hvis jeg ser det. Akkurat slik andre brukere på KG kan gjøre. Jeg leser heller ikke alle tråder på rampelyset - akkurat som jeg ikke leser alle tråder på skråblikk feks. 

Bloggere må tåle saklig kritikk. Som flere i denne tråden har sagt. Usaklig kritikk og kritikk som går på personlige forhold som ikke deles på bloggen syns jeg man bør holde seg unna. Det lille av privatliv som faktisk ikke deles syns jeg alle bør holde seg unna. 

 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det er så lite saklig kritikk i trådene her på kg at jeg blir kvalm til tider!. Og folk ser ut til å forsvare driten sin med at det er kritikk. Jeg provoserers stadig av hva folk skrier om på nett. 

 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2018 den 22.03, AnonymBruker skrev:
Hva f... Anonym har jo ikke skrevet det du spør om i det hele tatt!!! Skjerp deg.

Anonymkode: 62de6...e12

Det er det jeg mener AB skriver i praksis. Når jeg påpeker at andre bedrifter og bedriftseiere som begår overtramp får høre det så vil vedkommende at bedriftseiere av en bloggbedrift skal slippe samme kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2018 den 22.14, AnonymBruker skrev:
Hmm.. Hvor har jeg skrevet det?

Jeg mener likevel at man får passe på hva man skriver på nett om andre. Blogger, bedrift eller andre. Noen driver jo nesten heksejakt. 

Anonymkode: 54691...500

Du har skrevet det når du mener at bloggeiere ikke skal kunne sammenlignes med andre bedriftseiere.

En heksejakt er en jakt på uskyldige. Bloggere som stadig begår overtramp og håver inn penger på det er ikke uskyldige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:
 

Du har skrevet det når du mener at bloggeiere ikke skal kunne sammenlignes med andre bedriftseiere.

En heksejakt er en jakt på uskyldige. Bloggere som stadig begår overtramp og håver inn penger på det er ikke uskyldige.

Jeg har ikke skrevet det noe sted. 

Uansett hvilken bedrift det er mener jeg at man tar ikke en enkeltperson fra denne bedriften og spekulerer i solariumbruk, kjæresteforhold o.l. Man kan skrive om det ulovlige bedriften har gjort om det er underslag av penger eller det er eksponering av barn. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg på hvilket lovverk som eksisterer? Jeg vet det eksistrer rundt reklamebruk, men det andre? Gjør de noe ulovlig?

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det bare at vi syns ditt og datt? Det er hvertfall ikke ulovlig å være brun, bruke solarium og få barn med forskjellige fedre. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Eller er det bare at vi syns ditt og datt? Det er hvertfall ikke ulovlig å være brun, bruke solarium og få barn med forskjellige fedre. 

Anonymkode: 54691...500


Og det er heller ikke ulovlig å mene noe om det - når bloggere, eller andre, selv deler disse opplysningene om sitt gjøren og laden.

Det er hva å leve som en offentlig person fører med seg. Spesielt når hoveddelen av din offentlige tilstedeværelse faktisk består i å dele detaljer om eget privatliv. 

Da har en faktisk selv løftet det private ut i det offentlige domenet, og åpnet for at "gud og hvermann" kan ha en mening om hva en foretar seg, synse, spekulere, mene, heie på, kritisere - hele smørja. 

Å tro at en kan kreve å _samtidig_ skal få melke det å leve som en offentlig person til det ytterste - men ingen skal få lov å engasjere seg i hva en foretar seg (om det ikke er "positivt" nok). Det er rett og slett ikke bare en utopi - men også et uoppfyllelig paradoks.

Det er en grunn til at andre kjente, offentlige personer sørger for å holde privatlivet sitt privat og skjermer barna sine fra oppmerksomhet. Deler de ikke selv barnas og eget privatliv med offentligheten, så har de faktisk mulighet til å gå til sak og stoppe evt. omtale. Den muligheten forsvinner når en selv publiserer hele livet sitt løpende på nett - med den intensjon at flest mulig skal se og lese det.
 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 


Og det er heller ikke ulovlig å mene noe om det - når bloggere, eller andre, selv deler disse opplysningene om sitt gjøren og laden.

Det er hva å leve som en offentlig person fører med seg. Spesielt når hoveddelen av din offentlige tilstedeværelse faktisk består i å dele detaljer om eget privatliv. 

Da har en faktisk selv løftet det private ut i det offentlige domenet, og åpnet for at "gud og hvermann" kan ha en mening om hva en foretar seg, synse, spekulere, mene, heie på, kritisere - hele smørja. 

Å tro at en kan kreve å _samtidig_ skal få melke det å leve som en offentlig person til det ytterste - men ingen skal få lov å engasjere seg i hva en foretar seg (om det ikke er "positivt" nok). Det er rett og slett ikke bare en utopi - men også et uoppfyllelig paradoks.

Det er en grunn til at andre kjente, offentlige personer sørger for å holde privatlivet sitt privat og skjermer barna sine fra oppmerksomhet. Deler de ikke selv barnas og eget privatliv med offentligheten, så har de faktisk mulighet til å gå til sak og stoppe evt. omtale. Den muligheten forsvinner når en selv publiserer hele livet sitt løpende på nett - med den intensjon at flest mulig skal se og lese det.
 

Anonymkode: a508d...6c7

Ikke ulovlig, men jeg syns mye av det som blir skrevet er usaklig drit som ikke har noe for seg. Akkurat som de også har trokket over grenser til tider. Det er rart å forsvare det med at det er saklig kritikk når det absolutt ikke er det. 

Mene noe om eksponering av barn, ja. Mene noe om operasjoner av rumpe, lepper osv, ja helt greit. Mene noe om reklamem og produkter de skriver om, ja. 

Spekulere i forhold som tilsynelatende framstilles som ok i bloggen eller til og med barnevernsmøter og at samboer har på fotlenke? Eller at noen som bare er gravid og hormonell, blir Ass nklaget for å ha et usunt forhold til kropp og alt mulig. Nei det er ikke greit. Man vet ikke, bloggen sier ikke noe om det. 

Det er fullt lov dessverre, men jeg syns ikke det som blir skrevet om dem er noe verre enn det de gjør. 

 

 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eksemplene som er sitert her har ingenting med saklig kritikk av en bedrift å gjøre. Det er god gammeldags bygdesladder, bare tatt til et nytt medium. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke ulovlig, men jeg syns mye av det som blir skrevet er usaklig drit som ikke har noe for seg. Akkurat som de også har trokket over grenser til tider. Det er rart å forsvare det med at det er saklig kritikk når det absolutt ikke er det. 

Mene noe om eksponering av barn, ja. Mene noe om operasjoner av rumpe, lepper osv, ja helt greit. Mene noe om reklamem og produkter de skriver om, ja. 

Spekulere i forhold som tilsynelatende framstilles som ok i bloggen eller til og med barnevernsmøter og at samboer har på fotlenke? Eller at noen som bare er gravid og hormonell, blir Ass nklaget for å ha et usunt forhold til kropp og alt mulig. Nei det er ikke greit. Man vet ikke, bloggen sier ikke noe om det. 

Det er fullt lov dessverre, men jeg syns ikke det som blir skrevet om dem er noe verre enn det de gjør. 

 

 

Anonymkode: 54691...500

Så ja jeg syns det er å trokke over en grense når de blir hånet og spekulert i milevis lange tråder på kg. 

Når noen legger alt mulig rart i en liten setning som blir skrevet eller ser ut til å tro at de vet alt om en person fordi de har sett 10 minutter filmsnutter på snap. Jeg hadde aldri klart å tolke alt mulig rart ut av ting som blir skrevet i blogger. Jeg oppfatter blogger generelt som overfladisk og lite ekte. De velger ut de tingene de vil vi skal se. Noen tenker seg ikke om og legger ut for mye. Men mest av alt det er bare arrangert perfekt. Og det er det ikke alle som forstår ser det ut til. Andre igjen tolker den minste ting som at nå er det trøbbel i forholdet, noe er galt eller barna har det vondt og burde bli hentet av barnevernet. De som viser ekte følelser blir jo hvertfall hatet. Å være gravid og tjukk og grine det er hvertfall ikke lov! Å da er det snakk om spiseforstyrrelse! Eller vent! Hun har et anstrebgt forhold til kropp! Hun er for brun! Å si til kjæresten at han er bleik det er omtrent som å være psykopat. Hun overkjører han! Hun bestemmer alt og ditt og datt. Det lages historier som ikke er sanne på en flekk basert på en episode på et program på tv. Eller en blogg. Eller snap. Det er ikke litt greit en gang. Kanskje problemet mitt er at blogger for meg er overfladisk og at dermed blir diskusjonene rundt fryktelig overfladisk også. Og at jeg ikke forstår hvordan det at en pen, slank jente skriver om reisen til Paris og legger ut et flott bilde av seg selv i buksen hun har kjøpt blir til : Hun har kjærlighetssorg og turen er bare for å bevise for alle at hun har det bra. Men egentlig har hun det forferdelig og spyr ut maten sin som en gris for å forbli så tynn og derfor er det hennes feil at andre spyr opp maten sin også! Det er hennes feil at folk sliter psykisk også, når hun kan våge å se så bra ut på et bilde når hun til og med har kjærlighetssorg!!! Og å legge ut flotte bilder av seg selv når man er slank er ikke lov for det finnes folk som er feite og late!!!! 

Jeg vet virkelig ikke hva som er verst her. 

 

 

 

 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

De eksemplene som er sitert her har ingenting med saklig kritikk av en bedrift å gjøre. Det er god gammeldags bygdesladder, bare tatt til et nytt medium. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

NETTOPP. Og folk forsvarer sladderdriten sin med at det liksom er kritikk. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo helt håpløst å debattere dette, når folk debatterer ulike ting som er sagt om ulike bloggere. Jeg har vært inne og forsvart det som blir skrevet i forumet utfri det som ble skrevet i første innlegg i denne tråden.

 

jeg har ikke forsvart sladder og usakligheter. Denne tråden er blitt helt merkverdig - fordi folk debatterer helt ulike ting.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, pøbelsara said:
 

Denne tråden er blitt helt merkverdig - fordi folk debatterer helt ulike ting.

Det er vel det samme som går igjen i bloggertrådene. Det kritiseres alle mulige ting, fra de minste bagateller til de store linjene, fordi folk er opptatt av ulike deler av bloggerne. Samme er det vel her.

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er vel det samme som går igjen i bloggertrådene. Det kritiseres alle mulige ting, fra de minste bagateller til de store linjene, fordi folk er opptatt av ulike deler av bloggerne. Samme er det vel her.

Anonymkode: 36c8c...1eb

De ulike trådene er veldig forskjellige. Det tillates  mye mer i noen av dem enn i andre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

De eksemplene som er sitert her har ingenting med saklig kritikk av en bedrift å gjøre. Det er god gammeldags bygdesladder, bare tatt til et nytt medium. 

Anonymkode: 36c8c...1eb



Vel, både ja - og nei.

Det er en stor forskjell på bygdesladder og å diskutere livstilbloggere sitt liv og laden bygdesladder. Bygdesladder er nettopp sladder, og basert på rykter, baksnakking om ting folk tror de vet - om privatlivene til folk som er nettopp private. Altså ryktespredning.

Å diskutere bloggernes gjøren og laden, derimot - er basert på den informasjonen de selv har helt frivillig delt og gjort fritt tilgjengelig for alle og enhver som måtte bry seg med å ta en titt. Det de selv har plassert i offentligheten.

Det er mer sammenliknbart med å diskutere hva kjendiser som stiller opp i Se og hør viser fram av sine hjem og familier. Den delen av privatlivet sitt de har delt offentlig selv, er det greit å diskutere. Ting de ikke har delt offentlig selv, og ikke kan dokumenteres fra ellers offentlige kilder, er sladder og ryktespredning. Å mene noe om kjøkkenoppussinga eller hva annet en slår opp i se og hør - helt innafor å mene noe om.

Egentlig så er ikke dette særlig vanskelig?

Snart vil vel også livsstilsbloggere også komme over i samme virkelighet som oss andre, har en mistanke om at en rekke bokutgivelser vil bli en rude awakening for flere.... Når en beveger seg fra texas blogglandia over til veletablert bokbransje med sine rutiner og kutyme for litteraturkritikk. Spørs om offerroller og slikt funker like godt.... 

Forøvrig, så er dette en koko tråd, hvor to helt ulike ting diskuteres i parallell. Og utgangspunktet for tråden var egentlig den konstruktive kritikken av bloggerbedrifter - og spesielt dokumenteringen av lovbrudd og etisk tvilsom praksis. Så blanda denne andre diskusjonen seg inn i det, så det er ikke nødvendigvis slik at svarene du leser om konstruktiv kritikk av bloggerbedrifter er mynta på den problemstillingen du tenker på. Det betyr dog ikke at de er feil eller ikke omhandler reelle ting likevel.

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke ulovlig, men jeg syns mye av det som blir skrevet er usaklig drit som ikke har noe for seg. Akkurat som de også har trokket over grenser til tider. Det er rart å forsvare det med at det er saklig kritikk når det absolutt ikke er det. 

Mene noe om eksponering av barn, ja. Mene noe om operasjoner av rumpe, lepper osv, ja helt greit. Mene noe om reklamem og produkter de skriver om, ja. 

Spekulere i forhold som tilsynelatende framstilles som ok i bloggen eller til og med barnevernsmøter og at samboer har på fotlenke? Eller at noen som bare er gravid og hormonell, blir Ass nklaget for å ha et usunt forhold til kropp og alt mulig. Nei det er ikke greit. Man vet ikke, bloggen sier ikke noe om det. 

Det er fullt lov dessverre, men jeg syns ikke det som blir skrevet om dem er noe verre enn det de gjør. 

 

 

Anonymkode: 54691...500


Men dette er vi jo enige i altså :)

Nå varierer det jo litt hvor hardt de ulike trådene modereres og hvor strikse deltakerne selv er. Men er det spekulasjoner som ikke kan dokumenteres fra offentlige kilder så kan det slettes, og slettes ofte av moderator. Vi er flere som rapporterer slikt også, og sier fra.

Men noen situasjoner er mer detaljer kjent omkring enn andre, og kan være innafor å mene noe om - selv om det er følsomme tema. For en viktig ting å huske på, for folk som bare slenger innom rampelys for å ta en titt, men ikke følger disse bloggerne på div. plattformer - da vil en ha mindre oversikt over hva som er kjent info og delt frivilllig av blogger selv,  enn de som deltar i tråden, og følger blogg, instagram, snap osv daglig - og også ser de tingene som raskt blir slettet igjen osv. 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...