Gå til innhold

– Slutt å kalle tid uten barna for «barnefri»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, magikeren skrev:

Sorry, frue, men ordene egentid og voksentid sammen med et bilde av alkohol og en smilende vennegjeng sender nøyaktig de samme signalene som ordet barnefri. 

Holdningene våre ligger ikke i ord, de ligger i handlinger 

Neei så grusomt å fortsatt en sjelden gang gå lov å ha det gøy med venner selv om man har fått barn da... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, RoH skrev:

Jeg ønsker å se barna mine vokse opp. For meg er tid uten barna noe som ikke er mitt ønske, jeg har derfor ikke behov eller ønske om fri fra mine barn. 

Så du pleier ikke forholdet med pappan til barna? Hvis ikke så står du der med 50% barnefri du og. 

Anonymkode: 4826e...afb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har barn, skal en ikke ha barnefri. En bør tenke på dette før en setter barn til verden.

Anonymkode: 86423...7b8

Ja så snart man setter barn til verden må man sverge på å aldri så mye som tenke at ungene av og til er noen obsternasige små drittunger og at det hadde vært deilig med en pause fra de skrålete små snørrmonstrene. Det samme når man velger å inngå et forhold, da må man sverge å aldri synes partneren er en tosk som man har mest lyst til å dumpe i nærmeste gjenbrukscontainer.

Noen ganger trenger man en timeout, og da ser jeg ikke problemet med å kalle det fri. Før i tida dro damene på husmorferie for å få ferie fra mann og unger, men det var da vel ingen som følte seg traumatisert og krenket av den grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha detta er så dumt. Hahaha, trur eg må halda meg fast hahaha. Trur folk at dersom man bruke riktig og politisk korrekt utrykk om barnefri så endre det noko som helst? Mamma og pappa er framleis ute på grøftefylla og kose seg utan barn. Det blir meir stuereint dersom du seie egentid. Javel, okey. 

#generasjon krenka #mest krenka

Detta minner meg om saka om nokre foreldre som vart massivt krenka over at snottklysa i podens nase kunne bli frivillig redigert bort får barnehagefoto. Folk tåler ingenting lenger.

 

Anonymkode: 75fe9...20a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du pleier ikke forholdet med pappan til barna? Hvis ikke så står du der med 50% barnefri du og. 

Anonymkode: 4826e...afb

Nå er jeg pappa til barna mine. Eldste har flytta hjemmefra, har barn 80% av tiden. Har ikke ønske om mer tid uten barna. De er snart så gamle at jeg ikke lenger planlegger deres liv til daglig. 

Men ellers hadde du noe annet å komme med enn sarkasme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Maleficenta skrev:

Neei så grusomt å fortsatt en sjelden gang gå lov å ha det gøy med venner selv om man har fått barn da... 

Har du barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, RoH skrev:

Har du barn? 

Ja og jeg gleder meg til den dagen jeg fpr barnevakt eller at faren kan ha fri rn kveld så jeg kan ta en tur ut med jentene. Det er over et år siden sist. Og om du ikke skjønte det så var jeg sarkastidk i det innlegget. Så du ikke tror at jeg faktisk mener at man er grusom da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Outlander said:

Dette er meg allerede på terrassen med engang jeg har neste barnefri .... 

image.png.fa9db1e69fffa31d9e5cd93681ebafa4.png

Berre sei at du har egentid i staden, så er det greitt å dra på grøftefylla 😄
Viktig å bruka rette ord her!

Anonymkode: 75fe9...20a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja og jeg gleder meg til den dagen jeg fpr barnevakt eller at faren kan ha fri rn kveld så jeg kan ta en tur ut med jentene. Det er over et år siden sist. Og om du ikke skjønte det så var jeg sarkastidk i det innlegget. Så du ikke tror at jeg faktisk mener at man er grusom da...

Skjønner at vi voksne trenger å leve et eget liv. 

Begrepet handler for meg om mennesker som har behov for å realisere seg selv, for meg signaliserer det indirekte at barna tar krefter, min tid, jeg definert som en byrde, dette skinner spesielt gjennom på foreldre som er skilt. Når vi har barnefri, da kan de realisere oss, sjekke opp nye forhold, trene, feste gjøre alle de tingene de føler for, jippi. Så kommer barna og den slitsomte tiden, at dette skinner gjennom og at barna oppfatter dette er jeg ikke i tvil om. Nå har jeg ikke små barn lenger, men hadde jeg vært litt yngre skulle jeg kjørt en runde til. Det er fantastisk lærerikt og gøy og se disse små menneskene ta form, få personlighet, lære seg ting, fasene de går gjennom, for meg gir det større verdi enn noe annet jeg ønsker. 

Enkeltkvelder, små uker med kjæresten for å dyrke forholdet er bare sunt, men det er altså ikke det jeg legger i begrepet. Jeg bruker det derfor ikke. For meg er det, jeg har ikke barn da. 

 

 

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke truffet, og det er ikke et stort problem. Men jeg må ærlig si at jeg tenker mitt når folk sier de "endelig har barnefri til helgen". Sukk.

Anonymkode: f8564...21f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, RoH skrev:

Skjønner at vi voksne trenger å leve et eget liv. 

Begrepet handler for meg om mennesker som har behov for å realisere seg selv, for meg signaliserer det indirekte at barna tar krefter, min tid, jeg definert som en byrde, dette skinner spesielt gjennom på foreldre som er skilt. Når vi har barnefri, da kan de realisere oss, sjekke opp nye forhold, trene, feste gjøre alle de tingene de føler for, jippi. Så kommer barna og den slitsomte tiden, at dette skinner gjennom og at barna oppfatter dette er jeg ikke i tvil om. Nå har jeg ikke små barn lenger, men hadde jeg vært litt yngre skulle jeg kjørt en runde til. Det er fantastisk lærerikt og gøy og se disse små menneskene ta form, få personlighet, lære seg ting, fasene de går gjennom, for meg gir det større verdi enn noe annet jeg ønsker. 

Enkeltkvelder, små uker med kjæresten for å dyrke forholdet er bare sunt, men det er altså ikke det jeg legger i begrepet. Jeg bruker det derfor ikke. For meg er det, jeg har ikke barn da. 

 

 

Snakker du typ hver eneste helg da? For jeg syns ikke at man skal slutte å være seg selv, selv om man får barn. Man er fortsatt sosiale mennesker som har behov for å pleie vennskap, feste og ha det gøy på de dagene man er uten barna. Det betyr ikke at man ikke er glad i dem, eller ser på dem som et ork. Og vet du. Av og til har man lyst å finne på noe med venner uten kjæresten og.

Eller mener du at man skal ligge på sofaen i fosterstilling og gråte hele helga alene hver gang barna er hos den andre forelderen, etter en skillsmisse f.eks? Man fpr ikke lov å ha et liv utenom barna?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt handler vel om hvordan man bruker ordet. «ÅH, endelig barnefri! Har gleda meg i flere uker til å slippe de jævla ungene!!» vs «Til helga har jeg barnefri, for ungene skal til bestemor.» 

Husker jo da jeg selv var liten. Foreldra mine brukte ikke begrepet barnefri som jeg veit, men vi visste det når de hadde planlagt «barnefri» i blant. «Til helga skal dere til bestemor, for mamma og pappa skal på fjelltur med noen venner». Vi skjønte jo at de ikke ville ha oss med, men vi ble ikke lei oss for det. Var ikke sånn at de sendte oss bort hele tida, og de var ellers flinke foreldre som fant på ting med oss. 

Hadde de derimot sendt oss bort for å ha fri hver helg, så hadde det jo vært selve handlingen som hadde vært ille, ikke hvilket begrep folk flest bruker om å ikke tilbringe tid med barna. Noen har mye «barnefri», noen har lite. Det er mengden, og ikke ordet det kommer an på. 

Anonymkode: 0bdcf...86e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "fri" har flere betydninger, og en av betydningene er "uten".

I den betydningen er det utelukkende et beskrivende/forklarende ord, uten positive eller negative assosiasjoner.

Glutenfri, melkefri, bilfri, skolefri, barnefri - det beskriver noe "uten", hverken mer eller mindre.

 

Anonymkode: 26175...af7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefri - et ord på 8 bokstaver. Å lage en slik sak av et ord.. Hjelp. 

Kall det hva du vil. Barnefri, egentid, partnertid, kjærestetid, voksentid, kosetid, alenetid... Hovedsaken er vel at barna ikke er til stede, og 3 timer uten barn blir ikke mer rettferdiggjort av at det kalles "voksentid" fremfor "barnefri". Man er ikke mer omsorgsfull ovenfor barna som sover hos mormor ved at man sier "i kveld har jeg voksentid" i istedenfor "i kveld har jeg barnefri"... Usikker på hvilket begrep jeg selv egentlig bruker de gangene barna har barnevakt, og bryr meg fint lite om hva andre kaller sin tid uten barn. 

Altså, å i det hele tatt lage en sak av dette 🤨

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, vintage skrev:

Den gang jeg hadde små barn og hadde fri fra de, da hadde jeg barnefri. Makan til flisespikkeri. Men det viser at vi har det godt i Norge i det minste, og det er positivt.

Enig! Noe å henge seg opp i😂 Til barna går det mest i at de får mammafri når de er hos besteforeldre, men ellers er det jo barnefri for meg😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare et uttrykk. Jeg ville uansett aldri sagt til barna «nå skal det bli godt med litt barnefri fra dere».

Anonymkode: ce2ca...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnefri. Da barna er hos den andre forelderen. Ser ikke noe galt med det?

Anonymkode: 4826e...afb

Har du da ikke kontakt med dem, når de er hos den andre forelderen? 

Anonymkode: 71bfb...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart er at det virker greit å si man har "barnefri" når det er en helg en gang i blandt, men for de som har delt omsord er det ikke like greit. Men hva skal man kalle det? Alenetid? Blir jo enda mer deprimert av det.

Jeg bruker ordet selv, i mangel på et annet godt ord egentlig, men aldri i nærheten av barna. jeg skullle veldig gjerne hatt mindre barnefri, så sånn sett vil aldri noen oppleve meg juble over barnefri.

Anonymkode: e42e9...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...