Gå til innhold

– Slutt å kalle tid uten barna for «barnefri»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sorry, frue, men ordene egentid og voksentid sammen med et bilde av alkohol og en smilende vennegjeng sender nøyaktig de samme signalene som ordet barnefri. 

Holdningene våre ligger ikke i ord, de ligger i handlinger 

Endret av magikeren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BearMama skrev:

Hvordan tolker du at ordet «fri» i seg selv er at en har det best uten hva enn en har fri fra? Hvor står det i ordboken? 

 

Det motsatte av «fri» er «ufri» eller «fanget». Hvilke av disse ordene har negative konnotasjoner?

Frihet er i de fleste tilfeller en ønsket tilstand, i motsetning til det motsatte.

Anonymkode: a0741...148

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miss.Wildfox skrev:

Generasjon krenket. 

Samme kan sies om de flese av de som har svart i denne tråden.

Anonymkode: e1e97...336

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miss.Wildfox skrev:

Generasjon krenket. Hvis man skulle tatt en diskusjon på dette, ta heller en på foreldre som sier de er barnevakt for egne barn hvis den andre parten skal bort. Typisk «mannen er barnevakt». 

Min bror forlangte betaling av min (eks)svigerinne hvis han måtte være hjemme med barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det motsatte av «fri» er «ufri» eller «fanget». Hvilke av disse ordene har negative konnotasjoner?

Frihet er i de fleste tilfeller en ønsket tilstand, i motsetning til det motsatte.

Anonymkode: a0741...148

Fri er å kunne gjøre det en vil. Fritid. At du skal henge deg opp i ordet barnefri synes jeg er latterlig. Det er mye jeg får gjort når barnet mitt f.eks i barnehagen. Da har jeg, hold deg fast, barnefri og kan få unnagjort ting som er vanskeligere når han er tilstede. Ved å få gjort det når han ikke er her så får jeg mer tid til han på ettermiddagene og i helgene. 

Jeg elsker å tilbringe tid med barnet mitt, men det betyr ikke st jeg ikke setter pris på litt egentid også.

Om man skal tolke alt i verste mening så må man ha et utrolig negativt syn på livet generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at barnefri er en helt grei måte fatte seg i korthet når man skal formidle at man skal ha tid uten barna. 

Rollen som forelder er ikke den eneste rollen man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste dattern min var 15 når hun spurte om når barn egentlig kunne få begynne å ha litt voksenfri😅

Anonymkode: 3f461...9a1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mystic woman skrev:

Min bror forlangte betaling av min (eks)svigerinne hvis han måtte være hjemme med barna.

Skjønner godt de ikke er gift lenger 🙈

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fluttershy skrev:

For mange barn er det nok veldig trasig og høre mamma eller pappa snakke med venner/på telefonen, og overhøre hvor fantastisk mye de gleder seg til barnefri! Barna kan fort føle seg uønsket, som jobb og ett ork. Selv om barn av og til kan være det, i en vanskelig periode, så skal de aldri føle det slik! Jeg tror det er lettere for ett barn og høre "Til helgen har jeg barnevakt" eller "Til helgen er Nils og Kari hos bestemor" enn det er og høre "Til helgen har jeg barnefri". 

Det er klart, når man er helt sikker på at barna ikke hører spiller det kanskje ikke så stor rolle hva man kaller det, men det er jo noe med hva man legger til seg som vane, og hva barna kan snappe opp. Jeg synes det er viktig og i alle fall være bevisst på dette, også fra barnas ståsted. Barn tenker ikke alltid likt som voksne!

Hvor har du det fra at man går rundt barna og forteller dem eller opplyser dem om at de gleder seg til å ha fri fra å være bare mamma og pappa?

Nå lager du egene historier om at man nærmest står og danser på bordet foran barna og roper ut hvor glad de er for å bli kvitt dem 🙄

Det har ikke noe med saken å gjøre. Akkurat som om når gubben finner på noe uten meg eller jeg ute han, ja da er jeg «mannefri får kvelden». Om han hadde tatt seg nær av det så tenker jeg at han har store problemer. Det er et utrykk. Det betyr ikke at vi mener vi er glad for å være kvitt verken mann, kone eller barn, men at vi synes det er deilig med egentid. 

 

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, tok du deg nær av ordet "mannefri" nå da...

Anonymkode: f20bc...4d8

Tenker mer at som mann så mente han det samme som meg bare at han byttet mann med kvinne. Så ikke noe negativt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, du mener det er helt feil for foreldre å kalle det "barnefri", men så har du BARNEFRI året rundt fordi du ikke vil ha barn. Hahahaha, snakk om å være en hykler.

Anonymkode: 370d8...2e0

Forskjellen ligger i at foreldre selv har valgt å få barn, av egen fri vilje, men samtidig elsker å ha «fri» fra den jobben. Når man velger å få barn, som man gjør fordi man ønsker det, 

 

11 minutter siden, Mystic woman skrev:

Da kaller man det å være barnløs.

Bruken av ordet «løs» indikerer at man mangler noe. Jeg mangler ingenting, men har derimot full frihet. Derav ordet «barnefri».

Anonymkode: a0741...148

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har barn, skal en ikke ha barnefri. En bør tenke på dette før en setter barn til verden.

Anonymkode: 86423...7b8

Ingenting som slår mammagutter som bor i kjelleren til de er 40 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen ligger i at foreldre selv har valgt å få barn, av egen fri vilje, men samtidig elsker å ha «fri» fra den jobben. Når man velger å få barn, som man gjør fordi man ønsker det, 

 

Bruken av ordet «løs» indikerer at man mangler noe. Jeg mangler ingenting, men har derimot full frihet. Derav ordet «barnefri».

Anonymkode: a0741...148

Så om du hadde hatt barn så skulle du vært sammen med barnet 24 timer i døgnet i 18 år?

 

 

 

 

 

 

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, BearMama skrev:

Fri er å kunne gjøre det en vil. Fritid. At du skal henge deg opp i ordet barnefri synes jeg er latterlig. Det er mye jeg får gjort når barnet mitt f.eks i barnehagen. Da har jeg, hold deg fast, barnefri og kan få unnagjort ting som er vanskeligere når han er tilstede. Ved å få gjort det når han ikke er her så får jeg mer tid til han på ettermiddagene og i helgene. 

Jeg elsker å tilbringe tid med barnet mitt, men det betyr ikke st jeg ikke setter pris på litt egentid også.

Om man skal tolke alt i verste mening så må man ha et utrolig negativt syn på livet generelt. 

Ja, jeg er enig i at semantikken ødelegger litt for diskusjonen.

Anonymkode: a0741...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BearMama skrev:

Hvordan tolker du at ordet «fri» i seg selv er at en har det best uten hva enn en har fri fra? Hvor står det i ordboken? 

 

Ja! Så hvis jeg sier at jeg har fri fra jobben betyr det automatisk at jeg ikke trives der? Jeg kan elske jobben, selv om det er godt å ha fri i helgen og noen uker på sommeren. Det er det samme med barna. Jeg elsker dem, men det er deilig å kunne slippe masse matlaging, slippe å stå opp tidlig, og bare kunne tenke på seg selv, osv osv av og til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker at denne dama helt klart overtenker begrepet og drar det ut av proposjoner. Folk får kalle det hva dem vil, ett fett kan det være. Gud, hvor mye man skal legge tid og energi i, for å prøve å belære alle andre :) 

Anonymkode: 5db00...a95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har barn, skal en ikke ha barnefri. En bør tenke på dette før en setter barn til verden.

Anonymkode: 86423...7b8

Selvfølgelig skal man ha egentid som voksne når man har barn. Veldig usunt for parforholdet om man ikke setter av tid til hverandre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å se barna mine vokse opp. For meg er tid uten barna noe som ikke er mitt ønske, jeg har derfor ikke behov eller ønske om fri fra mine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fluttershy skrev:

For mange barn er det nok veldig trasig og høre mamma eller pappa snakke med venner/på telefonen, og overhøre hvor fantastisk mye de gleder seg til barnefri! Barna kan fort føle seg uønsket, som jobb og ett ork. Selv om barn av og til kan være det, i en vanskelig periode, så skal de aldri føle det slik! Jeg tror det er lettere for ett barn og høre "Til helgen har jeg barnevakt" eller "Til helgen er Nils og Kari hos bestemor" enn det er og høre "Til helgen har jeg barnefri". 

Det er klart, når man er helt sikker på at barna ikke hører spiller det kanskje ikke så stor rolle hva man kaller det, men det er jo noe med hva man legger til seg som vane, og hva barna kan snappe opp. Jeg synes det er viktig og i alle fall være bevisst på dette, også fra barnas ståsted. Barn tenker ikke alltid likt som voksne!

Jeg sier aldri jippiii jeg har barnefri men jeg kan si jeg kan være med ut i helgen fordi jeg fikk barnefri. Ser ikke at barnet skulle tolke det så ille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...