Gå til innhold

– Slutt å kalle tid uten barna for «barnefri»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man er alene - ALENE - med flere barn, har man aldri "barnefri".

Anonymkode: a0d1d...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Innboksen til Cecilie Thunem-Saanum kokte etter at hun tok et oppgjør med begrepet «barnefri» på Instagram. – Det er tydeligvis et ømtålig tema.

https://www.nrk.no/livsstil/_-slutt-a-kalle-tid-uten-barna-for-_barnefri_-1.14220582

Er dere enige med Cecillie Thunem-Saamum?

Anonymkode: e1e97...336

Jeg syns hun overreagerer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har barn, skal en ikke ha barnefri. En bør tenke på dette før en setter barn til verden.

Anonymkode: 86423...7b8

Så man skal aldri ha barnevakt eller be om avlastning? Det er faktisk viktig for forholdet å ha voksentid uten barn en gang i blant. Det lønner seg også for barna i lengdeb, da det er et tiltak som mulig ksn unngå skillsmisse

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, ordet "barnefri" indikerer jo at man har det best uten barna. Hvorfor vil man ha barn om man synes det er så fantastisk å være uten dem? Å ha barnevakt og voksentid er noe annet, da det er noe man har en gang i blant. Og de fleste trenger det. Men den der "yes, jeg har barnefri uke!" gir meg en dårlig følelse.

Barn kan oppfatte utrykket svært negativt.

Og hva gjør heltidsforeldre, egentlig? Har de aldri "ferie", altså er det synd på dem? "Stakkars, har du aldri barnefri du da?"

Jeg er selv barnefri, men jeg kaller meg det fordi jeg ikke har eller vil ha barn. Jeg vil ikke ha den jobben, derfor velger jeg den bort. :)

Anonymkode: a0741...148

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig, ordet "barnefri" indikerer jo at man har det best uten barna. Hvorfor vil man ha barn om man synes det er så fantastisk å være uten dem? Å ha barnevakt og voksentid er noe annet, da det er noe man har en gang i blant. Og de fleste trenger det. Men den der "yes, jeg har barnefri uke!" gir meg en dårlig følelse.

Barn kan oppfatte utrykket svært negativt.

Og hva gjør heltidsforeldre, egentlig? Har de aldri "ferie", altså er det synd på dem? "Stakkars, har du aldri barnefri du da?"

Jeg er selv barnefri, men jeg kaller meg det fordi jeg ikke har eller vil ha barn. Jeg vil ikke ha den jobben, derfor velger jeg den bort. :)

Anonymkode: a0741...148

Nei det indikerer at det av og til er deilig å få pusterom fra barna. Og det må det være lov å føle. Barn i verste trassalder f.eks kan være ganske krevende. Man trenger ikke si det foran barna da.

Btw på en annen måte får jo barna foreldrefri ved f.eks vøre hos mormor hvor msn kanskje får lov til ting man ikke får hjemme

Endret av Maleficenta
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta said:

Nei det indikerer at det av og til er deilig å få pusterom fra barna. Og det må det være lov å føle. Barn i verste trassalder f.eks kan være ganske krevende. Man trenger ikke si det foran barna da.

Btw på en annen måte får jo barna foreldrefri ved f.eks vøre hos mormor hvor msn kanskje får lov til ting man ikke får hjemme

For mange barn er det nok veldig trasig og høre mamma eller pappa snakke med venner/på telefonen, og overhøre hvor fantastisk mye de gleder seg til barnefri! Barna kan fort føle seg uønsket, som jobb og ett ork. Selv om barn av og til kan være det, i en vanskelig periode, så skal de aldri føle det slik! Jeg tror det er lettere for ett barn og høre "Til helgen har jeg barnevakt" eller "Til helgen er Nils og Kari hos bestemor" enn det er og høre "Til helgen har jeg barnefri". 

Det er klart, når man er helt sikker på at barna ikke hører spiller det kanskje ikke så stor rolle hva man kaller det, men det er jo noe med hva man legger til seg som vane, og hva barna kan snappe opp. Jeg synes det er viktig og i alle fall være bevisst på dette, også fra barnas ståsted. Barn tenker ikke alltid likt som voksne!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å se at nesten ingen er enige i Tante-Sofie-dama som kjefter fordi vi sier "barnefri".

JA, det er godt å ha litt voksentid uten barn. Det føles akkurat som å ha "fri" uansett hvor glad man er i barna.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generasjon krenket. Hvis man skulle tatt en diskusjon på dette, ta heller en på foreldre som sier de er barnevakt for egne barn hvis den andre parten skal bort. Typisk «mannen er barnevakt». 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig, ordet "barnefri" indikerer jo at man har det best uten barna. Hvorfor vil man ha barn om man synes det er så fantastisk å være uten dem? Å ha barnevakt og voksentid er noe annet, da det er noe man har en gang i blant. Og de fleste trenger det. Men den der "yes, jeg har barnefri uke!" gir meg en dårlig følelse.

Barn kan oppfatte utrykket svært negativt.

Og hva gjør heltidsforeldre, egentlig? Har de aldri "ferie", altså er det synd på dem? "Stakkars, har du aldri barnefri du da?"

Jeg er selv barnefri, men jeg kaller meg det fordi jeg ikke har eller vil ha barn. Jeg vil ikke ha den jobben, derfor velger jeg den bort. :)

Anonymkode: a0741...148

Hvordan tolker du at ordet «fri» i seg selv er at en har det best uten hva enn en har fri fra? Hvor står det i ordboken? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sammen med ungene mine mange timer hvert døgn hele året med unntak av en gang i året hvor mannen min tar med seg barna et eller annet sted så jeg kan få en dag for meg selv. Dagene tilbringes på deltidsjobb, i sandkassen, på do med flere barn, i dusjen med flere barn, middagslaging med minst en sittende fast på benet, på tur i skogen med en på ryggen og en på armen, ved bordet med plastelina, med vaskekosten etter enda et måltid, i butikken med en i handlevognen og en på armen eller utslitt og nær gråten ved legging på andre timer. Jeg bruker store deler av hverdagen på barna mine og inkluderer dem i alt jeg kan, og jeg elsker det!

Men den ene dagen jeg har fri i året kaller jeg den dagen for barnefri: skyt meg!

Anonymkode: 6c4d6...e67

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når man har barn, skal en ikke ha barnefri. En bør tenke på dette før en setter barn til verden.

Anonymkode: 86423...7b8

:ler:

Man bør nok tenke seg godt om før man får seg kjæreste også. Fra den dagen er det bare å glemme alt som heter egentid. Da er det ikke noe jeg lenger, bare vi. Ikke lov å bli sliten eller lengte etter en time for seg selv. Det er fy-fy og dypt egoistisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er selv barnefri, men jeg kaller meg det fordi jeg ikke har eller vil ha barn. Jeg vil ikke ha den jobben, derfor velger jeg den bort.

Hahaha, du mener det er helt feil for foreldre å kalle det "barnefri", men så har du BARNEFRI året rundt fordi du ikke vil ha barn. Hahahaha, snakk om å være en hykler.

Anonymkode: 370d8...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Outlander skrev:

Herregud - noen folk har alt for mye tid på hendene sine og tenker alt for mye om seg selv.  BARNEFRI- tid uten barn til å kose seg uten å ha dårlig samvittighet - frem til mammamartyrer hakker ned på deg fordi du kalle det barnefri hahahaha.  Jeg dør! 

*hakker på*

Anonymkode: 86423...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at barnefri er helt greit ord for oss voksne, men at det kan oppfattes som negativt for barn som snapper opp ordet. "Er det så slitsomt og ha meg?" "Trenger de virkelig fri fra meg?" ol. 

Anonymkode: 097fa...5d3

Ungdommer her spurt meg for noen dager siden når de skulle få mammafri igjen haha.  Enkelt å forklare til barna hva barnefri betyr da, istedenfor å alltid pakke de inn i bomull. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke at ordet fri betyr annet enn løs. 

Jeg vokste opp med en mamma som sa at hun må ta bussen fordi i morgen er hun fri for bil, for eksempel. 

Anonymkode: 431c3...2f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, M71 skrev:

Fri, barnefri, kvinnefri, fritid. Who the f*** cares hva en kaller det? 😁

Huff, tok du deg nær av ordet "mannefri" nå da...

Anonymkode: f20bc...4d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

*hakker på*

Anonymkode: 86423...7b8


*Sukk*.......Hvorfor gidder du...

Anonymkode: f20bc...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ikke at ordet fri betyr annet enn løs. 

Jeg vokste opp med en mamma som sa at hun må ta bussen fordi i morgen er hun fri for bil, for eksempel. 

Anonymkode: 431c3...2f0

Fra Nord-Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

------------------------------------------

Jeg er selv barnefri, men jeg kaller meg det fordi jeg ikke har eller vil ha barn. Jeg vil ikke ha den jobben, derfor velger jeg den bort. :)

Anonymkode: a0741...148

Da kaller man det å være barnløs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...