Gå til innhold

Skravletråd for sykepleierstudenter ♡


Litjmusa

Anbefalte innlegg

På 16.11.2018 den 21.10, Emas skrev:

Kan anbefale dokke diskusjonsforumet sykepleiediskusjon.net. Mykje spennade både for oss ferdigutdanna og studentar 😄 

Trådene der er veldig gamle..

Anonymkode: 1bfc1...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har tre eksamen før jul. Praktisk, anatomi og mikrobiologi.

Noen som vet hva endringene fra i år i Anatomi går ut på? Skolen fortalte oss at i år hadde de endret oppbyggingen på anatomi (NTNU) så da gjelder vel endringene hele landet iom at det er nasjonal eksamen??

Hva bør man kunne i mikrobiologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trådene der er veldig gamle..

Anonymkode: 1bfc1...695

Ikkje alle, der er fleire som har vore i bruk siste veka 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2018 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert sykepleie i ett år nå. Jeg vil veldig gjerne like sykepleie, og det er det jeg prøver å overbevise meg selv og alle rundt meg om, men jeg klarer det ikke. Jeg håper så inderlig at jeg en vakker dag skal våkne opp og føle at det er dette jeg vil - at alt på magisk vis har endret seg over natta. For det finnes jo ikke et bedre og mer hederlig yrke enn sykepleier, gjør det vel? Jeg vil så gjerne være et godt menneske som vil være sykepleier. Jeg vil så gjerne være en av dem som omtales som «engler i hvitt», men jeg klarer ikke å like yrket jeg holder på å utdanne meg til. Jeg vet jeg hadde blitt en fantastisk sykepleier. Jeg er tålmodig, empatisk, tar lett til meg kunnskap, kommuniserer godt og jeg gir virkelig av meg selv når jeg er med mennesker. Men jeg vet samtidig at jeg kommer til å være en av dem som er utbrent i løpet av kort tid, og at jeg kommer til å være en av de to av ti sykepleierne som slutter etter ti år i yrket. 

Turnus, dårlig betalt, underbemanning, utakknemlighet, for dårlig tid til pasientene, stress, gråt, og fortvilelse, er ikke noe jeg kan se for meg å leve med resten av mitt yrkesaktive liv. Jeg vet at yrket består av så utrolig mye mer, og da av så uendelig mye positivt som kan overskygge dette, men det vonde overvinner det gode for min del. 

Jeg skal si fra meg plassen på studiet tror jeg, med mindre noe magisk skjer. Aldri kommer jeg til å sitte igjen med følelsen av at året på sykepleien har vært bortkastet. Jeg har lært så utrolig mye om meg selv, og har fått et innblikk i norsk helsevesenet mange andre ikke har. 

Jeg ønsker alle sykepleierstudenter lykke til, og om du er en av de som faktisk føler at du har valgt riktig yrke, så er du virkelig heldig. Mitt råd er vel å ta med seg de gode stundene. Ikke vær redd for å fortelle veilederen din på skolen og ute i praksis hva du syns er vanskelig, ting du syns er trist (for ting kommer til å bli veldig trist) eller ting du ser kunne vært gjort bedre. Reflekter, føl, still spørsmål, vær kritisk. 

Anonymkode: 46a06...314

Du aner ikke hvor evig takknemlig jeg er for de sykepleierne som har vist meg omsorg, og som har vært gode mot meg, når jeg har vært alvorlig syk. Noen tenker jeg på, og forteller jeg om mange år senere, uten at de vet det. Når vi ligger der, i en svært alvorlig tilstand, så er vi faktisk veldig sensitive overfor hvordan vi blir møtt og behandlet, selv om det ikke er rom og kapasitet til å uttrykke det der og da.

Anonymkode: 5f29e...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du aner ikke hvor evig takknemlig jeg er for de sykepleierne som har vist meg omsorg, og som har vært gode mot meg, når jeg har vært alvorlig syk. Noen tenker jeg på, og forteller jeg om mange år senere, uten at de vet det. Når vi ligger der, i en svært alvorlig tilstand, så er vi faktisk veldig sensitive overfor hvordan vi blir møtt og behandlet, selv om det ikke er rom og kapasitet til å uttrykke det der og da.

Anonymkode: 5f29e...bae

Dette er jeg fullt og helt klar over. Det forandrer uansett ikke at vi blir møtt med utakknemlighet, og det kan være tungt, selv om vi vet at pasientene slettes ikke mener å uttrykke seg slik. 

Anonymkode: 46a06...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.11.2018 den 18.33, AnonymBruker skrev:

1.års student her også ved NTNU, har praktisk eksamen neste uke, og anatomi før jul. Kjenner jeg gruer meg til den praktiske. 

Hvordan har dere andre forberedt dere? Her har jeg ikke hatt mulighet til å delta på øvelsene med de andre..

Kanskje noen vil hå gjennom prossedyrene her sammen?

Anonymkode: 1bfc1...695

Jeg var elev ved NTNU selv. Besto heldigvis praktisk eksamen, men kjenner mange som ikke gjorde det. Det er alfa omega å øve med sine medstudenter og studentassistentene. Det praktiske krever mye trening. Det handler om å få det i fingrene. Jeg øvde mye med mine medstudenter, i tillegg til å lese på varnett.no og se videoer på nett rettet mot sykepleierstudentene i de prosedyrene jeg visste man kunne bli testet i. Om du ikke klarer det på første forsøk så har du flere, så det er ingen grunn til panikk. Masse lykke til!

Anonymkode: 46a06...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2018 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Har planer om å bli sykepleierstudent til høsten, så denne tråden må jeg følge med i!

litt usikker på om jeg vil bli helsesøster eller jordmor. Får jeg forresten prøvd disse yrkene i praksisperiodene? Og nå som jeg er inne på det, får man velge praksissteder selv eller blir det utdelt? (Litt usikker på om jeg kan spørre på dette her, unnskyld om det er feil)

kjenner jeg gleder meg mer stil studiestart når jeg leser her inne!

Anonymkode: b2332...745

Du får praksis på føden, og får da mest sannsynlig vært med på fødsler og keisersnitt. Jeg var heldig og fikk være med på begge deler flere ganger. Så da får du bli med i jordmødrenes hverdag og se hvordan de jobber, underveis og etter fødsler. Får nok ikke praksis på helsestasjon, i hvert fall hadde ikke mitt kull det. Har selv jobbet litt som vikar på barneskole da jeg vurderte/vurderer en slik omskolering, og fikk da øynene opp for hvordan helsesøster jobber med de større barna, virker kjempespennende. Jobben med de små barna på helsestasjon er derimot ikke noe for meg, har vært gjennom den runden med egne babyer, og kunne ikke tenke meg å ha ha helsesøsters jobb der.

Anonymkode: fd93e...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2018 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert sykepleie i ett år nå. Jeg vil veldig gjerne like sykepleie, og det er det jeg prøver å overbevise meg selv og alle rundt meg om, men jeg klarer det ikke. Jeg håper så inderlig at jeg en vakker dag skal våkne opp og føle at det er dette jeg vil - at alt på magisk vis har endret seg over natta. For det finnes jo ikke et bedre og mer hederlig yrke enn sykepleier, gjør det vel? Jeg vil så gjerne være et godt menneske som vil være sykepleier. Jeg vil så gjerne være en av dem som omtales som «engler i hvitt», men jeg klarer ikke å like yrket jeg holder på å utdanne meg til. Jeg vet jeg hadde blitt en fantastisk sykepleier. Jeg er tålmodig, empatisk, tar lett til meg kunnskap, kommuniserer godt og jeg gir virkelig av meg selv når jeg er med mennesker. Men jeg vet samtidig at jeg kommer til å være en av dem som er utbrent i løpet av kort tid, og at jeg kommer til å være en av de to av ti sykepleierne som slutter etter ti år i yrket. 

Turnus, dårlig betalt, underbemanning, utakknemlighet, for dårlig tid til pasientene, stress, gråt, og fortvilelse, er ikke noe jeg kan se for meg å leve med resten av mitt yrkesaktive liv. Jeg vet at yrket består av så utrolig mye mer, og da av så uendelig mye positivt som kan overskygge dette, men det vonde overvinner det gode for min del. 

Jeg skal si fra meg plassen på studiet tror jeg, med mindre noe magisk skjer. Aldri kommer jeg til å sitte igjen med følelsen av at året på sykepleien har vært bortkastet. Jeg har lært så utrolig mye om meg selv, og har fått et innblikk i norsk helsevesenet mange andre ikke har. 

Jeg ønsker alle sykepleierstudenter lykke til, og om du er en av de som faktisk føler at du har valgt riktig yrke, så er du virkelig heldig. Mitt råd er vel å ta med seg de gode stundene. Ikke vær redd for å fortelle veilederen din på skolen og ute i praksis hva du syns er vanskelig, ting du syns er trist (for ting kommer til å bli veldig trist) eller ting du ser kunne vært gjort bedre. Reflekter, føl, still spørsmål, vær kritisk. 

Anonymkode: 46a06...314

Hva har du lyst til å studere nå da? Jeg skjønner deg. Godt. Kunne skrevet det selv. Skulle egentlig bli bioingeniør, men klarte å rote meg inn på sykepleien i stedet. Har angret mye, men fullførte likevel studiet for nå ca 10 år siden. Har jobbet litt på og av som sykepleier. Vurderer etterhvert å omskolere meg til nettopp bioingeniør eller farmasøyt, tror min personlighet har det bedre i en slik type jobb. Fortsatt helsevesen og interessante problemstillinger, men på en annen måte. Beklager avsporing.

Anonymkode: fd93e...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg fullt og helt klar over. Det forandrer uansett ikke at vi blir møtt med utakknemlighet, og det kan være tungt, selv om vi vet at pasientene slettes ikke mener å uttrykke seg slik. 

Anonymkode: 46a06...314

Jeg har jobbet mye i service, trivdes kjempegodt med det, mennesker ga meg mye glede. 99% av folk jeg møtte var fine og hyggelige. Spør man en annen så er det ikke måte på hvor mange frekke og utakknemlige kunder som finnes der ute. Så hvordan man oppfatter andre, hva man forventer av seg selv og andre, har mye med en selv å gjøre også.

Anonymkode: 5f29e...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får praksis på føden, og får da mest sannsynlig vært med på fødsler og keisersnitt. Jeg var heldig og fikk være med på begge deler flere ganger. Så da får du bli med i jordmødrenes hverdag og se hvordan de jobber, underveis og etter fødsler. Får nok ikke praksis på helsestasjon, i hvert fall hadde ikke mitt kull det. Har selv jobbet litt som vikar på barneskole da jeg vurderte/vurderer en slik omskolering, og fikk da øynene opp for hvordan helsesøster jobber med de større barna, virker kjempespennende. Jobben med de små barna på helsestasjon er derimot ikke noe for meg, har vært gjennom den runden med egne babyer, og kunne ikke tenke meg å ha ha helsesøsters jobb der.

Anonymkode: fd93e...cb4

Hæ? Det er da ingen selvfølge å få praksis på føden? Vi gjør ikke det med mindre vi faktisk får plass der, eller vi får lov til å ta et par dager der under annen praksis. 

Anonymkode: 6b5b0...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det er da ingen selvfølge å få praksis på føden? Vi gjør ikke det med mindre vi faktisk får plass der, eller vi får lov til å ta et par dager der under annen praksis. 

Anonymkode: 6b5b0...ccf

Jeg gikk ved hib, nå hvl. Vi hadde praksis siste året på føden, en hel uke. Var i en eller annen prosjektperiode, men mener at alle fikk den praksisen. Nå er dette nesten 10 år siden da, så mulig noe er endret siden den tid. Fikk også med med keisersnitt da jeg var i kirurgisk praksis på Voss sykehus.

Anonymkode: fd93e...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet mye i service, trivdes kjempegodt med det, mennesker ga meg mye glede. 99% av folk jeg møtte var fine og hyggelige. Spør man en annen så er det ikke måte på hvor mange frekke og utakknemlige kunder som finnes der ute. Så hvordan man oppfatter andre, hva man forventer av seg selv og andre, har mye med en selv å gjøre også.

Anonymkode: 5f29e...bae

Akkurat dette er jeg enig i, selv om jeg har mistrivdes endel som sykepleier. Har aldri vært opptatt av at pasienten skal være så takknemlige, det sier jo seg selv at ikke alle makter det. Og jeg mener at de aller fleste pasienter er ganske positive og takknemlige faktisk.  

Når jeg tenker på utakknemlighet, så gjelder det mer pårørende ved f eks sykehjem, eller hjemmesykepleie som har fullstendig urealistiske forventninger til jobben vi gjør, og ikke ser at vi sliter og haster rundt for å rekke over alt. Og det er ikke minst tungt å forholde seg til frekke LEGER som er nedlatende og ikke gidder komme og gjøre jobben sin, og som fint kan skjelle deg ut for den minste ting. DET er faktisk noe av det værste med jobben som sykepleier! Pasienten er helt Ok de!

Anonymkode: fd93e...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet mye i service, trivdes kjempegodt med det, mennesker ga meg mye glede. 99% av folk jeg møtte var fine og hyggelige. Spør man en annen så er det ikke måte på hvor mange frekke og utakknemlige kunder som finnes der ute. Så hvordan man oppfatter andre, hva man forventer av seg selv og andre, har mye med en selv å gjøre også.

Anonymkode: 5f29e...bae

Service kan ikke sammenlignes med helsevesenet. Jeg har også jobbet innen service, og syns de fleste jeg møtte der var kjekke folk. I helsevesenet er derimot langt fra alle kjekke folk. Det er utrolig mye klaging, anklager, sutring og kjefting for ting du som ansatt overhodet ikke kan noe for. Man møter også hele befolkningen, dvs de som ofte ikke er i kontakt med så mange andre enn helse, og derfor må ta ut all sin klaging og frustrasjon på de folkene de faktisk møter på. I servicebransjen var det nok mange deler av befolkningen jeg rett og slett sjelden eller aldri traff på. Jeg er alltid høflig og hyggelig fordi jeg mener man kommer lengst med det, det er derimot ingen garanti for at folk er høflige tilbake (og da snakker jeg ikke om takknemlighet som en annen bruker nevner, men normal høflig oppførsel). Å være syk eller være pårørende til noen som er syk oppfattes for mange som et frikort til å droppe folkeskikken, slik var det ikke da jeg jobbet med service. 

Anonymkode: ea8c4...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Service kan ikke sammenlignes med helsevesenet. Jeg har også jobbet innen service, og syns de fleste jeg møtte der var kjekke folk. I helsevesenet er derimot langt fra alle kjekke folk. Det er utrolig mye klaging, anklager, sutring og kjefting for ting du som ansatt overhodet ikke kan noe for. Man møter også hele befolkningen, dvs de som ofte ikke er i kontakt med så mange andre enn helse, og derfor må ta ut all sin klaging og frustrasjon på de folkene de faktisk møter på. I servicebransjen var det nok mange deler av befolkningen jeg rett og slett sjelden eller aldri traff på. Jeg er alltid høflig og hyggelig fordi jeg mener man kommer lengst med det, det er derimot ingen garanti for at folk er høflige tilbake (og da snakker jeg ikke om takknemlighet som en annen bruker nevner, men normal høflig oppførsel). Å være syk eller være pårørende til noen som er syk oppfattes for mange som et frikort til å droppe folkeskikken, slik var det ikke da jeg jobbet med service. 

Anonymkode: ea8c4...173

Helt enig. Tommel opp!

Anonymkode: 46a06...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ dette bli til en tråd om hvor fælt det er å være sykepleier...? Kan det ikke få lov til å forbli en hyggelig tråd for oss som går sykepleien og er glad for det? Så kan dere heller starte en klagetråd. Takk. 

Anonymkode: 3f37c...fa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan ligger dere an til anatomieksamen? Føler jeg aldri kommer til å komme i mål og føle meg klar.. Det er så utrolig mye å forstå om så mye :(

Grunnleggende sykepleie eksamen gikk heldigvis bra, men denne her er jeg veldig usikker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Celaeno skrev:

Hvordan ligger dere an til anatomieksamen? Føler jeg aldri kommer til å komme i mål og føle meg klar.. Det er så utrolig mye å forstå om så mye :(

Grunnleggende sykepleie eksamen gikk heldigvis bra, men denne her er jeg veldig usikker på..

Enig 😅 Går på en måte to skritt frem og ett tilbake hver dag føler jeg! 

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig 😅 Går på en måte to skritt frem og ett tilbake hver dag føler jeg! 

Anonymkode: 939e8...d19

Godt det ikke bare er meg! Jeg har jo lest jevnt helt fra semesterstart, men det går allikevel ikke fort nok. I tillegg så har jeg jo hatt en litt for lang "pause" med lesing til Grunnleggende Sykepleie også.. så det å begynne igjen nå er ekstra tøft 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Celaeno skrev:

Hvordan ligger dere an til anatomieksamen? Føler jeg aldri kommer til å komme i mål og føle meg klar.. Det er så utrolig mye å forstå om så mye :(

Grunnleggende sykepleie eksamen gikk heldigvis bra, men denne her er jeg veldig usikker på..

Hva kom du opp i praktisk? Hvordn var det?

Har fremdeles mye igjen i anatomi, så må henge i snart.

Jeg lurer på hvordan man dokumenterer i kurve? Bruker man en mal eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...