Gå til innhold

Skravletråd for sykepleierstudenter ♡


Litjmusa

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er litt småirriterende at kullet mitt ikke vil fortelle vedrørende praktisk eksamen. De som har tatt den sier lite for å hjelpe oss andre. Fikk ikke lov å si noe, sier de. Men man skulle tro at folk ville støtte hverandre og hjelpe mest mulig ..

Anonymkode: 1bfc1...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt småirriterende at kullet mitt ikke vil fortelle vedrørende praktisk eksamen. De som har tatt den sier lite for å hjelpe oss andre. Fikk ikke lov å si noe, sier de. Men man skulle tro at folk ville støtte hverandre og hjelpe mest mulig ..

Anonymkode: 1bfc1...695

Så rart 🤨 På Oslomet der jeg går hadde vi praktisk eksamen i oktober, siden A klassen skulle ut i praksis like etterpå. Vi i B klassen skal i praksis fra januar.

Den praktiske prøven hos oss var veldig lett, og den var fordelt over fire dager. Vi fikk ikke beskjed om å ikke si noe til de andre som ikke hadde hatt den enda. Jeg fikk eksamen tidlig, og fortalte da selvsagt de som ikke hadde hatt om hvordan den foregikk. 

Vi gikk ihvertfall inn til en sensor tre og tre. Der inne trakk den første en lapp, og der stod det 1-2 prosedyrer som skulle gjennomføres på 30 minutter. De to andre spilte rollen som assistent og pasient. Det var ingen forberedelsestid. Prosedyrene er de som dere har gått igjennom under de praktiske øvelsene, og det kan være lurt å se over dem på VAR før prøven. 

Rett etter at den første var ferdig så trakk neste person en lapp osv. Etter at alle tre var ferdig samlet vi oss og sensor snakket litt om hva vi hadde gjort bra og hva som kunne vært gjort annerledes. Så ble resultatet bestått/ikke bestått gitt. 

De som ikke bestod måtte ta den på nytt noen uker etterpå, men jeg har inntrykk av at de fleste bestod på første forsøk. 

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så rart 🤨 På Oslomet der jeg går hadde vi praktisk eksamen i oktober, siden A klassen skulle ut i praksis like etterpå. Vi i B klassen skal i praksis fra januar.

Den praktiske prøven hos oss var veldig lett, og den var fordelt over fire dager. Vi fikk ikke beskjed om å ikke si noe til de andre som ikke hadde hatt den enda. Jeg fikk eksamen tidlig, og fortalte da selvsagt de som ikke hadde hatt om hvordan den foregikk. 

Vi gikk ihvertfall inn til en sensor tre og tre. Der inne trakk den første en lapp, og der stod det 1-2 prosedyrer som skulle gjennomføres på 30 minutter. De to andre spilte rollen som assistent og pasient. Det var ingen forberedelsestid. Prosedyrene er de som dere har gått igjennom under de praktiske øvelsene, og det kan være lurt å se over dem på VAR før prøven. 

Rett etter at den første var ferdig så trakk neste person en lapp osv. Etter at alle tre var ferdig samlet vi oss og sensor snakket litt om hva vi hadde gjort bra og hva som kunne vært gjort annerledes. Så ble resultatet bestått/ikke bestått gitt. 

De som ikke bestod måtte ta den på nytt noen uker etterpå, men jeg har inntrykk av at de fleste bestod på første forsøk. 

Anonymkode: 939e8...d19

Glemte helt å si hva vi kom opp i da. Jeg trakk subkutan injeksjon og HLR, neste trakk spesielt munnstell og puls/respirasjonsmåling og siste trakk sengeskift fra side til side med pasient. 

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte helt å si hva vi kom opp i da. Jeg trakk subkutan injeksjon og HLR, neste trakk spesielt munnstell og puls/respirasjonsmåling og siste trakk sengeskift fra side til side med pasient. 

Anonymkode: 939e8...d19

Oi. Det er ikke noe vi kommer opp i første året. Er du på 2. året kanskje? 

Anonymkode: 1bfc1...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Det er ikke noe vi kommer opp i første året. Er du på 2. året kanskje? 

Anonymkode: 1bfc1...695

Ikke? Jeg er en annen en den du siterer, men vi kunne komme opp i alt dette, pluss en del andre ting selvfølgelig da. Men hva kan dere komme opp i da?

Anonymkode: 75d7f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Det er ikke noe vi kommer opp i første året. Er du på 2. året kanskje? 

Anonymkode: 1bfc1...695

Hei. Det var jeg som skrev. Er første året på Oslomet jeg går. Vi kunne komme opp i alt fra "praktiske sykepleieferdigheter" boken, unntatt sonde og kateter. Disse to prosedyrene har vi ikke før neste år. Alt annet i boken var altså prosedyrer, som strekker seg fra sengeredning, hygiene og bekken til subkutane injeksjoner, spesielt munnstell og blodtrykk/puls/respirasjon. 

Kan hende det er annerledes på andre skoler, men vi må hvertfall kunne dette før vi får gå ut i praksis på sykehjem. 

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke? Jeg er en annen en den du siterer, men vi kunne komme opp i alt dette, pluss en del andre ting selvfølgelig da. Men hva kan dere komme opp i da?

Anonymkode: 75d7f...a3d

Vi har bare kateterisering, munnstell, sengereding med pas og respirasjon.

Hva kom du opp i og hvordan gikk det?

Anonymkode: 1bfc1...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Det var jeg som skrev. Er første året på Oslomet jeg går. Vi kunne komme opp i alt fra "praktiske sykepleieferdigheter" boken, unntatt sonde og kateter. Disse to prosedyrene har vi ikke før neste år. Alt annet i boken var altså prosedyrer, som strekker seg fra sengeredning, hygiene og bekken til subkutane injeksjoner, spesielt munnstell og blodtrykk/puls/respirasjon. 

Kan hende det er annerledes på andre skoler, men vi må hvertfall kunne dette før vi får gå ut i praksis på sykehjem. 

Anonymkode: 939e8...d19

Det virker veldig omfattende. Vi har ikke på langt nær det samme som dere. Har ikke engang begynt med injeksjoner. Ikke har vi boken du nevner heller.

Anonymkode: 1bfc1...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker veldig omfattende. Vi har ikke på langt nær det samme som dere. Har ikke engang begynt med injeksjoner. Ikke har vi boken du nevner heller.

Anonymkode: 1bfc1...695

Ja er nok ulike praksis fra sted til sted 😂 Kan jeg spørre hvilken skole du går på?

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja er nok ulike praksis fra sted til sted 😂 Kan jeg spørre hvilken skole du går på?

Anonymkode: 939e8...d19

NTNU :)

Anonymkode: 1bfc1...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2018 den 15.43, Celaeno skrev:

Hvordan ligger dere an til anatomieksamen? Føler jeg aldri kommer til å komme i mål og føle meg klar.. Det er så utrolig mye å forstå om så mye :(

Grunnleggende sykepleie eksamen gikk heldigvis bra, men denne her er jeg veldig usikker på..

Hva fikk du om i grunnleggende? Skal ha den på tirsdag, gleder meg til å få den overstått så jeg kan fokuserer 100% på AFB etter det. 

Anonymkode: 3f37c...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva fikk du om i grunnleggende? Skal ha den på tirsdag, gleder meg til å få den overstått så jeg kan fokuserer 100% på AFB etter det. 

Anonymkode: 3f37c...fa2

Tja.. Hva var det jeg ikke fikk om? Vi fikk egentlig spørsmål fra de fleste temaene, så jeg er glad jeg leste like mye på alt. Eneste vi ikke fikk noe om tror jeg var døden og seksualitet?

På 28.11.2018 den 8.37, Little Pony skrev:

Hva kom du opp i praktisk? Hvordn var det?

Har fremdeles mye igjen i anatomi, så må henge i snart.

Jeg lurer på hvordan man dokumenterer i kurve? Bruker man en mal eller?

Vi skal ikke ha praktisk før etter nyttår. Håper jeg kommer opp i subcutan injeksjon eller pulstelling kanskje.

Hva tenker du på med kurve? Dokumentasjon av temperatur, vekt osv?

I intropraksis så virket det som at det ble satt inn i kruve automatisk når man la det inn i pasientjournalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bare kateterisering, munnstell, sengereding med pas og respirasjon.

Hva kom du opp i og hvordan gikk det?

Anonymkode: 1bfc1...695

Jeg kom opp i sårstell. Heldigvis en ganske grei prosedyre, så gikk veldig bra. Men har inntrykk av at de aller fleste bestod. Tror mange anså testen som mye verre enn den var. 

Anonymkode: 75d7f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er flere her som snakker om eksamen i grunnleggende sykepleie. Virker som om flere har den som en skoleeksamen? Holder på med den nå, men vi har det som hjemmeeksamen hvor vi skal skrive sykepleieplan. Ser ut som om det er store forskjeller på de ulike skolene

Anonymkode: 75d7f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er flere her som snakker om eksamen i grunnleggende sykepleie. Virker som om flere har den som en skoleeksamen? Holder på med den nå, men vi har det som hjemmeeksamen hvor vi skal skrive sykepleieplan. Ser ut som om det er store forskjeller på de ulike skolene

Anonymkode: 75d7f...a3d

Det er snakk om praktisk eksamen i grunnleggende sykepleie. Noen hos år har tatt den, og noen tar den etter jul. Jeg synes det var litt rart at de ikke fikk trekke tema selv, men det var allerede bestemt. Mange som strøk da.

 

Anonymkode: 1bfc1...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om praktisk eksamen i grunnleggende sykepleie. Noen hos år har tatt den, og noen tar den etter jul. Jeg synes det var litt rart at de ikke fikk trekke tema selv, men det var allerede bestemt. Mange som strøk da.

 

Anonymkode: 1bfc1...695

Da er det jeg som misforstod. Tolket Celaeno sitt innlegg som at hun hadde hatt en skriftlig eksamen i faget. 

Anonymkode: 75d7f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jeg som misforstod. Tolket Celaeno sitt innlegg som at hun hadde hatt en skriftlig eksamen i faget. 

Anonymkode: 75d7f...a3d

Vi hadde en skriftlig eksamen i det, ja :) Og etter jul har vi en praktisk eksamen. Hvor studerer du? Hjemmeeksamen høres mye mindre stressende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Celaeno skrev:

Vi hadde en skriftlig eksamen i det, ja :) Og etter jul har vi en praktisk eksamen. Hvor studerer du? Hjemmeeksamen høres mye mindre stressende ut. 

Vi har motsatt, har hatt praktisk dette halvåret og skal ha skriftlig del etter praksisperioden til våren 👍

Anonymkode: 939e8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Celaeno skrev:

Vi hadde en skriftlig eksamen i det, ja :) Og etter jul har vi en praktisk eksamen. Hvor studerer du? Hjemmeeksamen høres mye mindre stressende ut. 

Studerer ved vid bergen. Vi har praktisk eksamen og hjemmeeksamen før jul. 

Trodde og hjemmeeksamen skulle gå ganske greit, men nå ville jeg mye heller valgt vanlig skriftlig eksamen. Skal levere hjemmeeksamen i morgen tidlig... 😫

Anonymkode: 75d7f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2018 den 13.06, Little Pony skrev:

Vi har tre eksamen før jul. Praktisk, anatomi og mikrobiologi.

Noen som vet hva endringene fra i år i Anatomi går ut på? Skolen fortalte oss at i år hadde de endret oppbyggingen på anatomi (NTNU) så da gjelder vel endringene hele landet iom at det er nasjonal eksamen??

Hva bør man kunne i mikrobiologi?

Noen her inne odm vet hva denne endringen er snakk om?🤔😫

Anonymkode: 1bfc1...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...