Gå til innhold

hvorfor venter mange kvinner med å bli mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del handler det mest om en manglende norsk samlivskultur. Det er rett og slett vanskelig for en gjennomsnittskvinne å finne en mann som ønsker familie mens han ennå er ung. Selv er jeg helt vanlig dame, både av utseende og intellekt, og burde absolutt hatt egen familie nå. Men jeg har vært singel i mange, mange år fordi menn vil ikke. Det vil si, de vil helt til de skjønner at jeg ikke gidder fuckboys og uforpliktende greier. 

I tillegg kan nevnes at jeg har brukt mye tid på studer og karriere, men det har naturlig nok blitt alternativet ettersom mann og barn uteble. 

Det er et særdeles betimelig spørsmål du stiller. Hvorfor har det blitt slik og hvorfor akkurat i Norge? For to generasjoner siden hadde folk vett til å gifte seg unge, få 3+ barn og holde sammen. Noe har endret seg siden den gang. Jeg tror Norge og Sverige er spesielt har rammet av radikal feminisme, kvinner og menn mistet hverandre. I tillegg tror jeg testosteronfall blant menn, lavere iq, hang til å "kose seg" gjennom livet, dataspill og selvfølgelig p-pillen har gjort sitt. Skulle virkelig ønske jeg hadde levd i en annen tid. 

Anonymkode: d5cf7...224


Jepp, det er nok på tide en løfter blikket bort fra kvinnene her. Altså, det er ikke BARE kvinnenes feil at de ikke får barn etter 30. Mange kvinner har ikke barn, fordi det er mennene som ikke vil.
Jeg har i årevis forelsket meg i menn som ikke ville ha meg. Det vil si, de vil ha sex, men ikke noe forhold. Jeg tror faktisk vi bør begynne å rette fingeren mot menn (i tillegg til kvinner, selvsagt) og si at: Hvis kvinner skal få barn tidligere, så må også MENN få barn tidligere. Vi kvinner vil ha barn med menn som vi både er fysisk og emosjonelt tiltrukket av, og det er som regel menn på vår egen alder pluss minus noen få år. Vi vil ikke få barn som 25-åringer, med menn som kunne vært fedrene våres.
Det virker som at samfunnet nå mener at kvinner må finne seg i å bli mor tidlig, men vi må også finne oss i at menn kan vente til de blir 50 med å bli fedre. Dette må nesten vi kvinner godta, liksom, for det er jo hos OSS fruktbarheten synker med åra. 
Men det er ikke så fristende for en ung kvinne å bli foreldre sammen med 50-år gamle menn. Dette gjelder nok de fleste kvinner. HVILKEN 25-åring drømmer om en 50-åring, liksom. For at kvinner skal fristes til å bli unge mødre, må menn på banen og bli unge fedre.
God kveld.

Anonymkode: 20832...249

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Kritt skrev:

Menn begynner gjerne på runde 2 etter fylte 40, og da gjerne med yngre kvinner, så det du sier stemmer ikke helt. Av denne grunn er det en voksende andel menn som ikke får barn i det hele tatt - fordi noen menn får barn med to eller flere kvinner.

Disse mennene viser modenhet og er ansvarsbevisste. I motsetning til sutreguttene som vil knulle fritt rundt i årevis. Så raaaaaaaart at de får to kull i stedet for null?!?! 

Anonymkode: 7b341...64e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse mennene viser modenhet og er ansvarsbevisste. I motsetning til sutreguttene som vil knulle fritt rundt i årevis. Så raaaaaaaart at de får to kull i stedet for null?!?! 

Anonymkode: 7b341...64e

Skjønner hva du mener, mange egosentriske og/eller barnslige gutter og menn der ute ;).

 

Når det er sagt er jeg glad jeg selv har barn med en som ikke har andre barn enn de vi har sammen.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kritt skrev:

Skjønner hva du mener, mange egosentriske gutter og menn der ute ;).

 

Når det er sagt er jeg glad jeg selv har barn med en som ikke har andre barn enn de vi har sammen.

Ja, det er selvfølgelig best å slippe mine, dine og våre barn. :) Men vi vet at i dag  er det vanlig at forhold ryker av forskjellige grunner, man trenger ikke holde sammen hele livet som før, og dermed blir det flere kull på folk enn det var tidligere. 

Anonymkode: 7b341...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er selvfølgelig best å slippe mine, dine og våre barn. :) Men vi vet at i dag  er det vanlig at forhold ryker av forskjellige grunner, man trenger ikke holde sammen hele livet som før, og dermed blir det flere kull på folk enn det var tidligere. 

Anonymkode: 7b341...64e

Ja, det er sannelig godt at man ikke MÅ holde sammen fordi man ikke tør annet, av økonomiske eller andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kritt skrev:

Ja, det er sannelig godt at man ikke MÅ holde sammen fordi man ikke tør annet, av økonomiske eller andre grunner.

Ikke sant! 

Anonymkode: 7b341...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 23 år og er samboer med en som er 26. Vi vil ha barn sammen men vil ikke sette noe sånt til verks før vi har fått studert ferdig slik at vi kan få jobber med inntekt. Vi vil helst kjøpe et hus utenfor byen med stor hage, så må spare noen år. Dette venter vi med til vi føler oss klare for det og for barnets beste, slik at barnet skal få den barndommen han/hun fortjener uten en sur mamma og pappa som aldri ble klare for det men som kjørte på likevel. Tålmodighet er en gunst og lønner seg som regel til slutt, men ville gjerne hatt barn nå, om jeg selv følte at jeg selv var klar (spirituelt og psykisk) og omstendighetene var litt mer gunstige (økonomisk).

 

Endret av AndreaE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreaE skrev:

Jeg er 23 år og er samboer med en som er 26. Vi vil ha barn sammen men vil ikke sette noe sånt til verks før vi har fått studert ferdig slik at vi kan få jobber med inntekt. Vi vil helst kjøpe et hus utenfor byen med stor hage, så må spare noen år. Dette venter vi med til vi føler oss klare for det og for barnets beste, slik at barnet skal få den barndommen han/hun fortjener uten en sur mamma og pappa som aldri ble klare for det men som kjørte på likevel. Tålmodighet er en gunst og lønner seg som regel til slutt, men ville gjerne hatt barn nå, om jeg selv følte at jeg hadde funnet meg selv og omstendighetene var litt mer gunstige.

 

At dere venter til dere er ferdig med studier høres fornuftig ut, men jeg kan ikke forstå at det er nødvendig å vente til dere har hus med hage. At det nødvendigvis er "barnets beste" er en sannhet med modifikasjoner, tror ikke småbarn bryr seg så mye om hvordan dere bor ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kritt said:

At dere venter til dere er ferdig med studier høres fornuftig ut, men jeg kan ikke forstå at det er nødvendig å vente til dere har hus med hage. At det nødvendigvis er "barnets beste" er en sannhet med modifikasjoner, tror ikke småbarn bryr seg så mye om hvordan dere bor ;) .

Trenger ikke være stort fancy hus, men per dags dato bor vi i leilighet på 55 kvm. Jeg selv er oppvokst i et hus ved en skog, hvor vi dyrket grønnsaker og var mye ut i naturen - fordi foreldrene mine hadde tid til det. Det var en magisk barndom for meg, og for flere jeg kjenner som har hatt lignende opplevelser ute i naturen som liten. Og friheten til å løpe rundt. Jeg syntes det er viktig at barn knytter seg til naturen og det "ekte". Jeg sier ikke at det må være slik, men jeg ønsker at barnet mitt skal kunne bo nærme naturen og utforske i trygge omgivelser + at jeg selv skal starte et hagebruk så da vil jeg heller få startet opp det før jeg får et barn underveis, nå blir jeg veldig utslitt av et kjør med flere ting samtidig, så for meg blir det da best å vente til jeg ikke har flere seminarer i uken/må snu på krona og bor i et betonghav med eksos.

Endret av AndreaE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Fikk selv barn da jeg var 23 :) og det gikk veldig bra. Samfunnet har endret seg dramatisk de siste 20 årene. Jobb muligheter uten god utdannelse er nesten umulig om man vil ha en rimelig god lønn, og boligprisene har eksplodert. Uten jobb, fast jobb og husvære er det å skaffe seg familie vanskelig. Det er vel dette som bremser dette opp så voldsomt. At politikerne ikke ser dette?

Etter 1990 tallet, der menn sine rettigheter ved samlivsbrudd angående barn var utrolig svak, er mange skremt livskiten ut av også, et samlivsbrudd vil koste enormt mye penger på alle mulige måter. Derfor er nok veldig mange redd for disse brutale forpliktelsene som medfører stor usikkerhet over lang tid. Menn tenker slik også, de må finne en kvinne de kan stole på, menn har mye lengre tid på seg, kan lett vente til 40 årene, og mange gjør det.

En del menn er kanskje 50 år når de får barn, spart opp midler, har reist en del og så kommer barn. Da er de pensjonister før barnet er voksen. Men det er jo ikke et stort problem slik sett, verre for kvinnen, når 40 årene kommer svekkes mulighetene helt enormt.


Eeeeeh, de har jo ikke det når ingen vil ha barn med dem. Den største gruppen av barnløse i Norge er faktisk menn i 40-årene. Mange av dem har det nok helt fint uten barn, men veldig mange av dem sitter jo hjemme og klager på forum over at de har ingen å lage barn med. Vel, for å si det sånn, dette var menn som mente de hadde all verdens tid med å få barn. I mellomtiden sank attraktiviteten deres og ingen fikk lyst til å være kjæresten dere, halvfeite og skalla som de var. Få barn TIDLIG, gutter, mens dere er attraktive nok til å tiltrekke dere kvinnfolk.

Anonymkode: 20832...249

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mannen som satte en demper for barn, han bestemte seg for at "vi har det bedre uten barn" etter å ha holdt meg på gress ang. barn i 5 år. Nå som det endelig er i gang har det vist seg at det kan faktisk være for sent for oss å få barn.

Anonymkode: 2cff1...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30. Har enda ikke planer om å få barn. Grunnen til at jeg har ventet er det at jeg hadde absolutt ingen planer om å få barn. Jeg kjenner enda ingen biologisk klokke som tikker og jeg vil nok ikke kjenne på følelsen av å være en mor før jeg får den eventuelle bylten plassert på brystet, kanskje ikke da en gang, hvem vet. Jeg måtte møte "mannen i mitt liv" først, og vi har planer om å droppe alt av prevensjon om en 2 års tid og la det stå til. Blir vi foreldre så er det da greit det, men om vi ikke kan så er det også greit. Vi har uansett planer om å være fosterhjem når vi er ferdige med huset. 

Anonymkode: 9250e...913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Finne en (rett) mann

2. Utdanning, bolig, lappen/bil

3. Fysiske utfordringer hos mannen

4. Må ha prøverørsbehandling

5. Fysiske utfordringer hos meg. Må gå ned i vekt.

 

Skulle gjerne hatt barn for lenge siden. Men sånn ble det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen problemer med å tro at menn bruker mye lengre tid på å bli voksen. Ser det er mange useriøse tullinger på min alder som liksom skal rase fra seg men ikke gjør annet enn å sløse bort pengene på byen hver helg og kjøpe tull. 

Selv var jeg 25 når jeg fikk første. Da følte jeg meg ferdig med festing og tull, kjøpte hus og planla barn. Det ble faktisk sett ned på av andre og jeg kuttet ut mange «vennskap». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Det er ikke umulig! Du må senke kravet litt angående utseende kanskje? Gå litt ned på kravet der, og er du en flott dame vil den gutten som passer sammen med deg med felles verdier og interesser strekke seg enormt langt. Men det er lett å bare se på andre, og gi de skylden. Det gjelder både kvinner og menn, de som har draget på damene kan hore rundt så mye de bare vil, damene lar de gjøre det, og de driter i forpliktelsene? Så rart da? Det er ikke rart i det hele tatt.

Jeg har gått mange runder med meg selv og er villig til å senke kravene. Men nei, han dukker ikke opp. Og bare så det er sagt, jeg forsto svært tidlig hva det er som nærer disse fuckboyene og menn som aldri skjønner at de skal etablere seg. Så en slik dame er jeg ikke. De fleste damene jeg kjenner er heller ikke løse og stiller ikke opp på slikt. 

29 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Og det er mange menn nå, de får barn med utenlandske kvinner, og de jeg kjenner trives veldig godt med det, ikke uten problemer selvfølgelig, men det er ikke noe samliv.

Hvis det ikke er noe samliv, så må det jo være ganske traust å ha barn sammen? Men jeg tror jeg forstår hva du mener. Det er jo litt av en språkbarriere de skal overkomme. Det må jo være litt kulturforskjeller de må må takle også. 

28 minutter siden, Kritt skrev:

Menn begynner gjerne på runde 2 etter fylte 40, og da gjerne med yngre kvinner, så det du sier stemmer ikke helt. Av denne grunn er det en voksende andel menn som ikke får barn i det hele tatt - fordi noen menn får barn med to eller flere kvinner.

Mulig jeg formulerte meg upresist, men det er menn uten barn og som har passert 40år jeg snakker om. Svært få av de vil begynne å produsere barn etter 40. De kan, på grunn av biologi, men velges vekk av kvinner. Disse mennene må være realistiske om de har noe håp om å skaffe seg barn. 

Menn som har fått barn før fylte 40, kan med god margin få 2. eller 3. kull med yngre dame etter fylte 40år. 

Det er altså to forskjellige grupper vi snakker om her.

Anonymkode: d5cf7...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, frekvens skrev:

Selv var jeg 25 når jeg fikk første. Da følte jeg meg ferdig med festing og tull, kjøpte hus og planla barn. Det ble faktisk sett ned på av andre og jeg kuttet ut mange «vennskap». 

Mye det samme med meg, vennene jeg hadde da som ung mistet jeg all kontakt med faktisk. Ikke rart heller, alt dreide seg da om familien. Jobben krevde mesteparten av tiden, forpliktelsene krevde at man fikk inn pengene. I helgene var det familien alt dreide seg om, festing ble det lite tid til, ville det heller ikke med små unger i huset passet det aldri. Ferier ble sammen med familien og ta seg inn litt. Slik går årene med familie, en velsignelse slik jeg ser det. Den festingen og det jaget ute på byen er bare tomhet iallefall. Da falt de andre vennene som ikke var der, men likte livet på byen vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg formulerte meg upresist, men det er menn uten barn og som har passert 40år jeg snakker om. Svært få av de vil begynne å produsere barn etter 40.

Det er ganske mange faktisk, de gjør det da med kvinner fra utlandet, og for noen av de har det da gått meget bra, med sine utfordringer, de får med hele slekten på kjøpet :)  Så ser jeg at de kvinnene de fant i utlandet blir formet av vårt samfunn, den hengivne arbeidsomme moralen de har de første årene? Den forsvinner vekk, og de blir helt lik alle andre i dette landet.

Men ingen forhold er uten problemer, stort sett hele tiden i en eller annen grad.

Det å få barn krever lojalitet, pålitelighet og hardt arbeid i mange år, det forstår ikke mange og det rakner etter en tid.

Endret av Duftavsommerregn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

32 minutter siden, Kritt skrev:

Menn begynner gjerne på runde 2 etter fylte 40, og da gjerne med yngre kvinner, så det du sier stemmer ikke helt. Av denne grunn er det en voksende andel menn som ikke får barn i det hele tatt - fordi noen menn får barn med to eller flere kvinner.


Det er det som hevdes gitt ja....  Alt er jo som kjent kvinnfolkas skyld :roll:

Men tør påstå sammenhengen er motsatt. Yngre kvinner finner ikke menn på samme alder som ønsker barn og famlie - og må ta til takke med eldre menn som alt har vist interesse for å ha barn og famliie selv.

Det er ikke disse mennene som resirkuleres fordi de er så forbanna attraktive  - det er alle de andre, som ikke har villet ta i ei verpesjuk dame med ildtang og har gjort seg utilgjengelige. Hva har en da å velge i, om en ønsker å få en familie? De få som alt ble fedre unge, blir plutselig innmari attraktive gitt.

Anonymkode: 48d7b...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frekvens skrev:

Har ingen problemer med å tro at menn bruker mye lengre tid på å bli voksen. Ser det er mange useriøse tullinger på min alder som liksom skal rase fra seg men ikke gjør annet enn å sløse bort pengene på byen hver helg og kjøpe tull. 

Selv var jeg 25 når jeg fikk første. Da følte jeg meg ferdig med festing og tull, kjøpte hus og planla barn. Det ble faktisk sett ned på av andre og jeg kuttet ut mange «vennskap». 

Skulle ønske det fantes flere som deg. Du vet det nok allerede, men du er svært spesiell og unik. Håper du får mange barn :)

Anonymkode: d5cf7...224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men tør påstå sammenhengen er motsatt. Yngre kvinner finner ikke menn på samme alder som ønsker barn og famlie - og må ta til takke med eldre menn som alt har vist interesse for å ha barn og famliie selv.

Da er man inne i en vond sirkel! De yngre som får barn med den partneren som er mye eldre, ja de blir selv eldre og da er partneren gammel! Da søker de nedover mot yngre igjen, og kaster ut gamlingen uansett kjønn. Det ender veldig ofte ikke godt for noen som helst.

Få utdanning raskt som ung, finne en kvinne med samme syn, få familie og ta alt derfra. Ikke alltid det varer det heller, men da har man iallefall en familie når man går livets høst i møte. Se hele verden er oppskrytt :)  Ingenting slår det med å trives sammen med egen familie i hverdagen. Reise sammen med de av og til, om det ikke er jorden rund reise er man sammen, og bygger minner sammen. Reise mye kan man gjøre i voksen aldrer om man er frisk da. Den garantien har man jo heller aldri. Men det blir fort tomhet å bare reise og se hele tiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...