Gå til innhold

hvorfor venter mange kvinner med å bli mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger menn har forsvunnet når jeg har svart på hvor gammel de er. De får et ansikt som lyser av  stor overraskelse som raskt går over i skuffelse, og så poff er de borte. Såeh.... bare menn blir valgt bort? my bloodyfuckingass! 

Anonymkode: 7b341...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg venter fordi jeg vil ha stabil økonomi og et passende hjem før jeg får barn. Jeg tviler ikke på at kjæresten min ville blitt en fantastisk pappa, men jeg vil at ungene mine skal vokse opp i trygge omgivelser og ikke i fattigdom og en liten ett-roms leiebolig. 

Når jeg har kjøpt meg en bolig hvor det er plass til barn og når jeg har god nok økonomi til å ha råd til barn,så skal jeg få barn. Vil ikke at jeg skal måtte si nei til alt som koster penger bare fordi jeg var for dum til å vente til jeg faktisk har råd til barn. Det har jeg ikke akkurat nå. Derfor venter jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 30 år og gravid med første barn ❤️ Vi har vore i lag i 11 år og gift i 8 år. Vi har hatt lyst på barn sidan eg var 24 år og han 28 år, men vi kunne ikkje på grunn av

1. Økonomi: Eg hadde fått eingangstønad eller bli tvunget til å bli "nav mamma" det var alltid 100% uaktuelt for meg. Eg vil væra sjølvstendig, det blir stressande å bygga rede under slike omstendighetar. Altså frista ikkje! Kunne eg ha blitt gravid likevel? Ja. Men det ville eg faktisk ikkje under slike forhold. Det å bli mamma for eit lite barn krevje stabilitet og tryggleik for både mor og barn, å bekymra seg for økonomi ekskludere kvinner i rett alder.

2. Utdanning: Eg vart ikkje ferdig utdanna før i 2015, tok ei anna utdanning tidlegare som aldri gav meg fast stabil familievennlig jobb. Eg arbeida 16 timar i døgnet, fekk betalt for kanskje 11 timar. Arbeida kontrakt til kontrakt, det gjekk opp for meg at dersom eg skal orka å få barn burde eg skifta karriere fort og velja eit profesjonsyrke eg faktisk er interessert i. Bestemte meg for å bli lærar, trivest veldig godt med det. Det tok jo tid, så måtte eg søka jobb, jobba lenge nokk til å få fast jobb! Med ein gong det kom på plass hadde vi oss som duracellkaniner kvar dag!

Vi manglar framleis bolig.. det prøva vi å ordna nå.

Vi hadde fått barn for fleire år sidan om det tok kortare tid å få på plass utdanning og fast jobb.



 

Anonymkode: 5e767...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke er noe samliv, så må det jo være ganske traust å ha barn sammen? Men jeg tror jeg forstår hva du mener. Det er jo litt av en språkbarriere de skal overkomme. Det må jo være litt kulturforskjeller de må må takle også. 

Det var nok jeg som ordla meg dårlig der, det er ikke noe samliv som er uten problemer fra tid til annen :) Også når man finner seg en kvinne fra utlandet. Og tro meg det er enorme kulturforskjeller! Du får ikke bare damen! Du får med hele familien som forventer at du forsørger de også :)  Iallefall fra de fleste land i østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke til å legge under teppet at mange kvinner langt over tredve år venter med å bli mor og stifte familie. Jeg spør hvorfor er det blitt sånn, hva skjedde, og hvorfor akkurat i Norge?

 

Anonymkode: 5c49c...c09

Du må ikke skrive hvorfor akkurat i norge om du ikke vet at ikke gjelder bare akkurat i Norge. Så må du ta sexsualundervisning på nytt siden du tydeligvis tror at barn bare popper ut når kvinner ikke vil vente lenger. 

Anonymkode: 2a1c2...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi manglar framleis bolig.. det prøva vi å ordna nå.

Vi hadde fått barn for fleire år sidan om det tok kortare tid å få på plass utdanning og fast jobb.

Dette må til om man skal stifte en familie, det er krevende økonomisk i Norge, det tar tid med lang utdanning. Dere har nå klart det, og lykke til. Du vil få oppleve den største velsignelsen som finnes, få en familie på godt og vondt. Mye hardt arbeid, masse goder stunder, mange gode minner. Der familien blir det eneste som teller faktisk. Slik var det iallefall for meg, slik er det faktisk enda selv om barna er voksne nå, og jeg er blitt friere :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AndreaE skrev:

Trenger ikke være stort fancy hus, men per dags dato bor vi i leilighet på 55 kvm. Jeg selv er oppvokst i et hus ved en skog, hvor vi dyrket grønnsaker og var mye ut i naturen - fordi foreldrene mine hadde tid til det. Det var en magisk barndom for meg, og for flere jeg kjenner som har hatt lignende opplevelser ute i naturen som liten. Og friheten til å løpe rundt. Jeg syntes det er viktig at barn knytter seg til naturen og det "ekte". Jeg sier ikke at det må være slik, men jeg ønsker at barnet mitt skal kunne bo nærme naturen og utforske i trygge omgivelser + at jeg selv skal starte et hagebruk så da vil jeg heller få startet opp det før jeg får et barn underveis, nå blir jeg veldig utslitt av et kjør med flere ting samtidig, så for meg blir det da best å vente til jeg ikke har flere seminarer i uken/må snu på krona og bor i et betonghav med eksos.

Husker du at dette var barndommen din da du var 1 år?? 

Anonymkode: 7c46a...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker du at dette var barndommen din da du var 1 år?? 

Ja er det et stort problem? Jeg husker godt fragmenter av det fra den alderen også, frem mot skolealder null problem. Mor og far bare rister på hodet når jeg forteller det jeg husker med ting og situasjoner, som stemmer overens med det de husker. Ja det er mulig, men selvfølgelig bare små fragmenter av det som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til det åpenbare, med utdannelse, jobb, etablere seg - hvor det tidligere var vanligere å starte å jobbe i en jobb som ikke krevde utdannelse rett etter folkeskolen.

Så prøv - bare prøv. Å få en ung mann i 20-åra til å si seg enig i å stifte familie og hus og bo.

Unge menn har ikke dette fremme i pannebrasken i det hele tatt, og løper gjerne hylende om en begynner å hinte om å være verpesjuk. Skal en holde på en partner, må en skjule hvor mye en egentlig tenker på å starte en familie. Så da venter en da, på at gutta skal catch'e opp - og vipps, er det gått mange år. 

Anonymkode: 48d7b...7fc

Kjenner meg så igjen i dette! Jeg trodde jeg var lur da jeg som 20-åring fant en tre år eldre mann. Det viste seg at aldersforskjellen ikke var stor nok. Nå er jeg 29 og han 32. Han er fortsatt "ikke helt klar" for å få barn. Og dette er en mann som ikke fester eller henger med kompiser "hele tiden". Han er faktisk en voksen og hjemmekjær mann, og vi har et veldig godt og trygt forhold. 

Anonymkode: 958a8...ae9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller er det nok grunnet kjærester som ikke vil ha barn eller alltid vil vente «litt til» . De har jo ingen biologisk klokke. Så da er plusetselig mange 35 og mannen sier fortsatt «ikke nå». 

Jeg er 29 og ble gravid på p piller som 28 åring. Mannen min sa alltid han ikke var klar. Men nå som babyen er her ble han virkelig klar, og sa han er glad det ble på denne måten fordi han tror aldri han hadde blitt klar om ikke. Han måtte liksom være i situasjon for å bli klar. Så hadde ikke naturen fikset det for oss hadde jeg kanskje ventet i evig tid forgjeves 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg så igjen i dette! Jeg trodde jeg var lur da jeg som 20-åring fant en tre år eldre mann. Det viste seg at aldersforskjellen ikke var stor nok. Nå er jeg 29 og han 32. Han er fortsatt "ikke helt klar" for å få barn. Og dette er en mann som ikke fester eller henger med kompiser "hele tiden". Han er faktisk en voksen og hjemmekjær mann, og vi har et veldig godt og trygt forhold.

Da vil ikke vedkommende mann ta det ansvaret, han vil ikke ha det barnet tipper jeg. For en ting er å ha lyst, men det er et livslangt ansvar som kommer med det også, og mange vil ikke ha det ansvaret, de skremmes av det ! Jeg tenkte ikke over det ansvaret, bare tråkket til :) Tok dagene som de kom, og det ordnet seg jo helt greit egentlig. Men begge må være med på det, ellers går det jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Men nå som babyen er her ble han virkelig klar, og sa han er glad det ble på denne måten fordi han tror aldri han hadde blitt klar om ikke. Han måtte liksom være i situasjon for å bli klar. Så hadde ikke naturen fikset det for oss hadde jeg kanskje ventet i evig tid forgjeves 

ha ha ha ha .... ja man blir da satt inn i en situasjon, og tar det som det kommer. Går jo greit det også med et godt forhold, vilje til å jobbe hardt. Jeg planlagte ikke dette jeg heller, "plutselig" var kona gravid! Skrekk og gru tenkte jeg, men det gikk bra i mange mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke nødvendigvis en bevisst handling at man venter. Noen ganger blir det bare sånn. Selv så ønsket jeg meg ikke barn tidligere i det hele tatt og derfor var ikke det i tankene i det hele tatt.

Ellers så er det vel flere ting som spiller inn. Kvinner tar utdanning og mange ønsker å vente med barn til man er ferdig med utdanning og gjerne har fått fast jobb.

Flere ønsker nok også å gjøre ting før de får barn.

Så er det jo det å finne noen som kan være passende som far og ikke bare kortvarig lykke eller et knull.

Anonymkode: 7458e...efe

De fleste fullfører mastergrad i alder av 23. Så akkurat det er ingen forklaring på hvorfor så mange som venter langt inn i tredveårene med barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev:

De fleste fullfører mastergrad i alder av 23. Så akkurat det er ingen forklaring på hvorfor så mange som venter langt inn i tredveårene med barn. 

Stemmer dette virkelig? Jeg fullførte bacheloren min da jeg var 26, for eksempel. Jeg er ikke den eneste. Kjenner MANGE som har begynt på masteren sin nå, og de er alle over 30.

Anonymkode: 7e4dd...6fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette virkelig? Jeg fullførte bacheloren min da jeg var 26, for eksempel. Jeg er ikke den eneste. Kjenner MANGE som har begynt på masteren sin nå, og de er alle over 30.

Anonymkode: 7e4dd...6fb

Dette kan umulig stemme. Det er bare de som kjører på med 5 års utdanning rett etter videregående uten å ta pause for militæret, folkehøgskole eller annet, OG som er født etter juni som dette kan gjelde for, ettersom de som har fødselsdag før juni nødvendigvis må være 24 (19 år + 5 år). For upresis denne påstanden her, ja. For ikke å snakke om alle som tar friår i en eller annen form (noe jeg forresten anbefaler på det sterkeste). 

Anonymkode: c3d37...8e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi trygt kan konkludere med at det trengs en opplysnings og holdningskampanje retta mot unge menn og gutter, om en virkelig ønsker at alder på førstegangsfødende skal ned. 

Skal kvinner i 20-åra få barn, så må også (i all hovedsak) også menn i 20-åra ønske å få barn.

Men de karene? De er mest opptatt av å klage over at "det ikke blir noe på dem" på Tinder 😕

Samtidig som de kjefter på at kvinner har all kjønnsmakta og et sååå enkelt liv - uten å innse at de selv faktisk sitter på nøkkelen og makta. Bare at det er en annen en enn de ønsker. Stift familie ung, du vil ikke bare slippe å bli 40 og barnløs - menn i par har også laaangt hyppigere sex enn single ;)

Anonymkode: 48d7b...7fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

 legge under teppet 

 

Anonymkode: 5c49c...c09

Hvor henter du det fra? 

Finner du på ord og utrykk? 

Hva er greia?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan umulig stemme. Det er bare de som kjører på med 5 års utdanning rett etter videregående uten å ta pause for militæret, folkehøgskole eller annet, OG som er født etter juni som dette kan gjelde for, ettersom de som har fødselsdag før juni nødvendigvis må være 24 (19 år + 5 år). For upresis denne påstanden her, ja. For ikke å snakke om alle som tar friår i en eller annen form (noe jeg forresten anbefaler på det sterkeste). 

Anonymkode: c3d37...8e6

+ alle de som jobber noen år mellom bachelor og master. Det er mange av dem også. 

Anonymkode: 958a8...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rullerusk skrev:

Hvor henter du det fra? 

Finner du på ord og utrykk? 

Hva er greia?

Det er ikke til å dytte under en krakk. 😂

Anonymkode: 7b341...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror vi trygt kan konkludere med at det trengs en opplysnings og holdningskampanje retta mot unge menn og gutter, om en virkelig ønsker at alder på førstegangsfødende skal ned. 

Skal kvinner i 20-åra få barn, så må også (i all hovedsak) også menn i 20-åra ønske å få barn.

Men de karene? De er mest opptatt av å klage over at "det ikke blir noe på dem" på Tinder 😕

Samtidig som de kjefter på at kvinner har all kjønnsmakta og et sååå enkelt liv - uten å innse at de selv faktisk sitter på nøkkelen og makta. Bare at det er en annen en enn de ønsker. Stift familie ung, du vil ikke bare slippe å bli 40 og barnløs - menn i par har også laaangt hyppigere sex enn single ;)

Anonymkode: 48d7b...7fc

Helt riktig. Lurer på om jeg noen gang får se en slik kampanje rettet mot norske menn.. Uansett så må de jo skjønne tegninga selv og det er jo her at selve roten til problemet er. 

Anonymkode: d5cf7...224

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...