Gå til innhold

hvorfor venter mange kvinner med å bli mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, min venninnegjeng er ikke så interessert i å få barn før i 30 års alderen. Det er nok fordi det er så mye forskjellig å gjøre her i Oslo. Konserter, gallerier, kino, godt utvalg med spennende restauranter og bra utesteder/ uteliv. Er nok ikke villig til å legge fra oss det unge livet har å by på helt enda - og spesielt friheten. Jeg reiser til eksotiske og spennende land flere ganger i året. 

Jeg har hatt fast partner i 6 år, eier leilighet i på grynerløkka, vi har stabile jobber med grei økonomi. Vi er enige om at vi vil ha barn, bare ikke før om noen år til. Er dessverre litt redd for å gi opp alt det spontane vi gjør på en verdagslig basis. Virker kanskje litt som de fleste som ikke bor i storbyer etablerer seg litt tidligere? 

Men forsåvidt gleder jeg meg til å bli en liten familie :-) 

Anonymkode: d08f4...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette virkelig? Jeg fullførte bacheloren min da jeg var 26, for eksempel. Jeg er ikke den eneste. Kjenner MANGE som har begynt på masteren sin nå, og de er alle over 30.

Anonymkode: 7e4dd...6fb

De fleste begynner høyere utdanning rett etter videregående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

De fleste begynner høyere utdanning rett etter videregående. 

Det er to (2) i min klasse på 36 som kommer direkte fra videregående. Jeg vil vite hvor du henter statistikken din.

Anonymkode: 16eba...7ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20, og kjenner at mann og barn er langt, laaaangt inn i fremtiden. Det er helt fjernt for meg. Jeg ønsker ikke å få meg noe barn før jeg vet at jeg har 100% god nok økonomi, husly, stabilitet i forholdet med en barnefar og livserfaring. Jeg tenker det å vente er det beste både for meg og barnet. Jeg vil kunne leve og ha et flott liv, tilegne meg erfaringer som jeg senere kan lære mine barn. Jeg vil ikke rushe gjennom livet. Vi har god tid, folkens. Dersom jeg er godt over 30 og ikke har noe mann - then so be it. Kommer aldri til å stresse med kids!

Anonymkode: c4f47...d75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Jeg ville ha barn når jeg følte at jeg var ferdig med å være barn selv. 

Altså klar til å sette et barns behov foran mine egne. Å få barn handler om å skifte alle prioriteringer, man kan ikke være like impulsiv og livet blir veldig A4 og forutsigbart. 

Jeg kan ikke sove til 12 i helgene eller sitte å game en hel helg om jeg vil det. Jeg kan ikke drikke og være fyllesyk med god samvittighet eller hopper på et fly til Thailand der jeg dykker, klatrer og drar på jungelsafarier.

Så da jeg passerte 30 følte jeg meg klar for å etablerer meg med rutiner og la et annets menneskes behov gå foran mine egne. Hverdag som helg så starter dagen min ca. 06.00. Uansett vær så er det ut på morgene i helgene for at ungen skal få løpe fra seg på lekeplassen, hjem å spise lunsj, duppe for å så komme oss ut igjen på formiddagen med barnevennlige aktiviteter gjennom dagen. Ungen må hentes i barnehagen innen 16 mandag til fredag så det er ikke mye rom for å være impulsiv på ettermiddagene og kveldene og skal man noe så må det koordineres med mann eller barnevakt.

Og så er det jo greit å ha et stabilt hjem, ordnet økonomi etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 20, og kjenner at mann og barn er langt, laaaangt inn i fremtiden. Det er helt fjernt for meg. Jeg ønsker ikke å få meg noe barn før jeg vet at jeg har 100% god nok økonomi, husly, stabilitet i forholdet med en barnefar og livserfaring. Jeg tenker det å vente er det beste både for meg og barnet. Jeg vil kunne leve og ha et flott liv, tilegne meg erfaringer som jeg senere kan lære mine barn. Jeg vil ikke rushe gjennom livet. Vi har god tid, folkens. Dersom jeg er godt over 30 og ikke har noe mann - then so be it. Kommer aldri til å stresse med kids!

Anonymkode: c4f47...d75

et lite poeng er også hvilken kultur du har fått gratis i hjemmet du er oppfostret. Den du er blitt i dag. Den overgangen innbyr helt klart at man tidlig vil bli mor og stifte familie, ikke minst oppleve en oppegående mann som sjarmerer deg i senk og overbeviser deg det er nå vi ønsker å bli en familie. :)

Anonymkode: 5c49c...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skaffet meg både master og unger godt før jeg var 30. Når jeg er 45 er ungene voksne og jeg kan oppleve verden. Nice! 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er jo som så mange skriver her: norske menn vil bare ligge rundt og tømme seg i flest mulig damer, og vil ikke ha forhold eller familie. Da blir det litt vanskelig å få barn som kvinne alene. Man kan jo reise til Danmark og få inseminasjon, men for min del vil jeg ikke få barn uten å være gift. 

Så det går dsv mange damer som er både single og barnløse pga menn som bare vil feste, game og tømme tissen sin i så mange damer som mulig. Og de holder på sånn til de blir demente, så det er ikke sånn at de vokser det av seg. 

Nå uttaler jeg meg på grunnlag av hvordan det er i Oslo-området, jeg er ganske sikker på at det på bygda så finnes det mer stabile menn. Skulle gjerne fått barn før 30 jeg, men jeg kan jo ikke akkurat tvinge noen heller. Jeg tror ikke det er så mange som utsetter barn fordi de vil reise og feste egentlig. Men det er nok mange damer som er i forhold med menn som ikke gidder ta stilling til barn, og håper de skal endre seg. De fleste menn er egoistiske og tenker bare på sine egne behov. 

Anonymkode: 876c1...abc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke til å legge under teppet at mange kvinner langt over tredve år venter med å bli mor og stifte familie. Jeg spør hvorfor er det blitt sånn, hva skjedde, og hvorfor akkurat i Norge?

 

Anonymkode: 5c49c...c09

Fikk barn nr 2 som 25. Ferdig nå.. 

Men folk vil jobbe og selvrealisere seg selv. Skjønner ikke at folk gidder bli mødre i en alder av 40 pluss. 

Anonymkode: 61257...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter første barnet nå, er 32 år. Mannen min er 33. Vi har vært sammen i 8 år. Jeg kunne godt startet med barn når jeg var 27-28, men han var overhodet ikke klar for det, så derfor har vi måttet vente til nå. Jeg måtte forklare han at kvinner faktisk ikke kan bli gravide «hele livet»og at hvis vi skal ha mer enn et barn må vi starte nå, først da forsto han at det ikke nytter å utsette lenger. Tror endel menn ikke er klar over hvor fort fruktbarheten til kvinner går ned etter fylte 35, og mange kvinner går nok og venter på at mannen skal bli klar og da går plutselig årene fordi menn ikke har samme biologiske klokke. 

Anonymkode: 6b8d4...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk barn nr 2 som 25. Ferdig nå.. 

Men folk vil jobbe og selvrealisere seg selv. Skjønner ikke at folk gidder bli mødre i en alder av 40 pluss. 

Anonymkode: 61257...a71

Se mitt svar over. Det er ikke snakk om å gidde, vi har ikke noe valg siden norske menn ikke vil ha barn. Skal vi voldta menn da, mener du? 

Anonymkode: 876c1...abc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke til å legge under teppet at mange kvinner langt over tredve år venter med å bli mor og stifte familie. Jeg spør hvorfor er det blitt sånn, hva skjedde, og hvorfor akkurat i Norge?

 

Anonymkode: 5c49c...c09

Legge under teppet?

Du har fått mange gode svar her, men kanskje noen også har lest alle disse absurde trådene (om juridisk abort) og fått kalde føtter?

https://www.google.no/search?q=kvinneguiden+juridisk+abort+site:forum.kvinneguiden.no&sa=X&ved=2ahUKEwjoqJmf16TdAhVDBiwKHeMZAbYQrQIoBDAAegQIABAN&biw=1280&bih=625&dpr=1.5

 

 

Anonymkode: a8056...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke til å legge under teppet at mange kvinner langt over tredve år venter med å bli mor og stifte familie. Jeg spør hvorfor er det blitt sånn, hva skjedde, og hvorfor akkurat i Norge?

 

Anonymkode: 5c49c...c09

Må jo ha ting på plass (økonomi, bolig, jobb, mann) og ha levd litt. Må jo være sikker på at de har funnet en mann som er verdt det (som ikke er utro eller hadde gitt opp dersom man ble permanent skadet etter fødsel o.l). Man burde jo ha bodd/vært gift ilag noen år, og ha opplevd endel - livet som far og mor er krevende og setter mange begrensninger. Jeg har f.esk ikke vært ute alene på 3 år, fordi jeg såklart vil prioritere tid med kona og ungen. Om man vil "leve livet", reise ol, burde dette skje før barn.

Anonymkode: d6017...9c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ItchyBitchySpider skrev:

De fleste begynner høyere utdanning rett etter videregående. 

Mange vet ikke engang hva de vil bli når de er ferdig på videregående. 

Anonymkode: 7e4dd...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jo ha ting på plass (økonomi, bolig, jobb, mann) og ha levd litt. Må jo være sikker på at de har funnet en mann som er verdt det (som ikke er utro eller hadde gitt opp dersom man ble permanent skadet etter fødsel o.l). Man burde jo ha bodd/vært gift ilag noen år, og ha opplevd endel - livet som far og mor er krevende og setter mange begrensninger. Jeg har f.esk ikke vært ute alene på 3 år, fordi jeg såklart vil prioritere tid med kona og ungen. Om man vil "leve livet", reise ol, burde dette skje før barn.

Anonymkode: d6017...9c2


Men livet er jo ikke over når en får barn. De aller fleste forlater redet etter videregående, så det er maks 19 år med barn hjemme. De få menn/par jeg kjenner som fikk barn tidlig, begynnelsen av 20-åra - de derimot, får det beste av begge verdener. De var unge, energiske fedre som tok småbarnstida som en lek. Og er nå 40 år og lever herens glade dager med all verdens selvrealisering, jordomseiling osv - med flust av penger som brenner i baklomma, og attpåtil null bæsjebleier å skifte. 

Mens de som ville "leve livet" som unge stort sett var flatfyll og billig backpack, og pule rundt. Sitter nå som godt voksne med god økonomi og kommer seg ingen steder og misunner kameratene som var ferdige med bæsjebleier et par tiår før, eller enda verre - barnløse fordi de finner ingen som vil ha en gammel ungkar og spillemann som pappa til barna sine. 


 

Anonymkode: 48d7b...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2018 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk barn men ikke før jeg fylte 30. Og da måtte jeg importere en mann fordi ingen norske menn ville ha barn før 40.

Anonymkode: 26016...94b

Importere ved at du var i syden på ferie?

Anonymkode: 5c49c...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi samfunnet har blitt vanskelig og livet er krevende nok for et individ å overleve, pluss mye dårlige og slemme menn som ikke er gode ektemateriale og fedre...

Anonymkode: 385c6...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi samfunnet har blitt vanskelig og livet er krevende nok for et individ å overleve, pluss mye dårlige og slemme menn som ikke er gode ektemateriale og fedre...

Anonymkode: 385c6...fa2

får ikke inntrykk norske kvinner har det synet akkurat. 

Anonymkode: 5c49c...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

får ikke inntrykk norske kvinner har det synet akkurat. 

Anonymkode: 5c49c...c09

Kan du utdype?

Anonymkode: 7e4dd...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...