Gå til innhold

hvorfor venter mange kvinner med å bli mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke til å legge under teppet at mange kvinner langt over tredve år venter med å bli mor og stifte familie. Jeg spør hvorfor er det blitt sånn, hva skjedde, og hvorfor akkurat i Norge?

 

Anonymkode: 5c49c...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi vi ikke finner menn som er tilfredsstillende nok til å få barn med. 

Anonymkode: d3be3...a56

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendigvis en bevisst handling at man venter. Noen ganger blir det bare sånn. Selv så ønsket jeg meg ikke barn tidligere i det hele tatt og derfor var ikke det i tankene i det hele tatt.

Ellers så er det vel flere ting som spiller inn. Kvinner tar utdanning og mange ønsker å vente med barn til man er ferdig med utdanning og gjerne har fått fast jobb.

Flere ønsker nok også å gjøre ting før de får barn.

Så er det jo det å finne noen som kan være passende som far og ikke bare kortvarig lykke eller et knull.

Anonymkode: 7458e...efe

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke spesielt for akkurat Norge - det er en global trend. 

Årsak? Det er vel individuelt fra kvinne til kvinne. Lange utdannelser + interesse for å skape seg en karriere er kanskje den viktigste. For min del: har et fint liv uten barn, har ikke lyst på akkurat nå.

 

Kvinne, 30

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga at utdanningsnivået blant kvinner har økt, og det ganske betydelig i løpet av de siste 25 årene. Flere kvinner tar høyere utdanning, og flere av de som tar høyere utdanning tar høyere grad. Etter utdanning er det vanlig å ønske å jobbe noen år før man får barn. 

En annen grunn kan være boligprisene. Etter at boligmarkedet ble deregulert er utleiemarkedet svært begrenset, og boligprisene har svingt en del, men i det store og det hele steget mye; svært mye. De fleste ønsker å ha en fornuftig bolig når de får barn, og det kan ta tid å spare opp nok egenkapital. 

Dessuten er det helt greit å være kvalitetsbevisst i valg av partner. Det er ikke bestandig så lett å finne den man ønsker at skal være far til sine barn.  

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del (er ca midt i 30-årene, og vi prøver nå):

Først og fremst fordi jeg ikke har villet ha barn før nå. Utover det: Partner å få barn med, det "passet dårlig" pga studiet og jobbsituasjonen etter studiet (mye flytting, usikre jobbvilkår, osv osv), og at det var flere ting jeg hadde lyst til å gjøre/ha på plass først.

Anonymkode: 28ec6...adf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å finne modne nok menn som ikke bare vil knulle rundt uten forpliktelser. 

Anonymkode: 7b341...64e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det mest om en manglende norsk samlivskultur. Det er rett og slett vanskelig for en gjennomsnittskvinne å finne en mann som ønsker familie mens han ennå er ung. Selv er jeg helt vanlig dame, både av utseende og intellekt, og burde absolutt hatt egen familie nå. Men jeg har vært singel i mange, mange år fordi menn vil ikke. Det vil si, de vil helt til de skjønner at jeg ikke gidder fuckboys og uforpliktende greier. 

I tillegg kan nevnes at jeg har brukt mye tid på studer og karriere, men det har naturlig nok blitt alternativet ettersom mann og barn uteble. 

Det er et særdeles betimelig spørsmål du stiller. Hvorfor har det blitt slik og hvorfor akkurat i Norge? For to generasjoner siden hadde folk vett til å gifte seg unge, få 3+ barn og holde sammen. Noe har endret seg siden den gang. Jeg tror Norge og Sverige er spesielt har rammet av radikal feminisme, kvinner og menn mistet hverandre. I tillegg tror jeg testosteronfall blant menn, lavere iq, hang til å "kose seg" gjennom livet, dataspill og selvfølgelig p-pillen har gjort sitt. Skulle virkelig ønske jeg hadde levd i en annen tid. 

Anonymkode: d5cf7...224

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi ikke finner menn som er tilfredsstillende nok til å få barn med. 

Anonymkode: d3be3...a56

Eller så er dere ikke så tilfredssillende selv😂

Anonymkode: 40109...224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det pga fysisk sykdom som har trengt operasjoner. Hvis jeg blir frisk ønsker jeg barn, og da er jeg mest sansynlig i midten/slutten av 30-årene. Blir jeg ikke frisk skal jeg ikke ha barn. Men jeg håper inderlig at jeg blir bra og kan få barn, selv om det er "for sent" i noens øyne :)

Anonymkode: bdea6...211

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt lyst på barn. Aldri følt at noe mangler eller vært utilfreds 🤷‍♀️ Virker egentlig bare slitsomt og masete.

Anonymkode: 634c4...87a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hatt lyst på barn. Aldri følt at noe mangler eller vært utilfreds 🤷‍♀️ Virker egentlig bare slitsomt og masete.

Anonymkode: 634c4...87a

Da er du en av få. Majoriteten syns det er koslig og givende med barn😊 Men ja, det er stort ansvar som slett ikke passer for alle.

Anonymkode: b1bae...b45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så er dere ikke så tilfredssillende selv😂

Anonymkode: 40109...224

Nei, det er akkurat det. En gjennomsnittlig kvinne er liksom ikke bra nok lengre, vi må være "blikkfang". 

Anonymkode: d5cf7...224

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er farlig nær 30 og har alltid sakt at jeg vil ha barn når jeg er 30.

Først ville jeg ikke ha barn og var redd for at jeg ikke skulle få lyst på barn når jeg ble eldre.

Nå vil jeg ha, men har ikke ferdig utdanning og ikke nok egenkapital til å kjøpe hus.

Jeg har heller ikke lappen ennå.

Håper jeg får fikset utdanning og lappen før barn da. Så får vi klare oss i leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselstallene i Norge kan vel tyde på at jeg er en del av majoriteten.

Anonymkode: 634c4...87a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er akkurat det. En gjennomsnittlig kvinne er liksom ikke bra nok lengre, vi må være "blikkfang". 

Anonymkode: d5cf7...224

Det går nok vel så mye på personlighet.

Anonymkode: 40109...224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er akkurat det. En gjennomsnittlig kvinne er liksom ikke bra nok lengre, vi må være "blikkfang". 

Anonymkode: d5cf7...224

Det samme med gjennomsnittlige menn.

Anonymkode: b1bae...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett handler det vel om at samfunnsstrukturen er endret, og det påvirker også når kvinner får barn. Vi gifter oss ikke lenger når vi er unge, uten mulighet til å skille oss, og vi er ikke lenger hjemmeværende. 

For min egen del handler det om lange studier, stevet med å få en fast jobb og partner. 

Anonymkode: 3e3d4...b84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke barn i det hele tatt før. Ble verpesjuk som 33-åring og har nå ei lita jente.

Anonymkode: d91bc...2b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn men ikke før jeg fylte 30. Og da måtte jeg importere en mann fordi ingen norske menn ville ha barn før 40.

Anonymkode: 26016...94b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...