Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig de måler tempen på lik i munnen med måler fra apoteket? 

Anonymkode: 412ba...b58

Nei selvsagt ikke. Men dette var da kjempeviktig og måler måtte de da fått på plass meget fort.

Anonymkode: 48a71...158

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man måler levertemperatur på lik. Så det må en lege gjøre, helst en som har gjort det før. 

 

Anonymkode: dd86a...653

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke på lik. 

Anonymkode: 50fc6...8fd

Tviler de målte hjernetemp. Når hun hadde så store hodeskader.. da ville de ikke fått rett måling. Jeg tenker jo all tepraturmåling i et sånn tilfelle kan være viktig. Så noe opplæring på det burde vel egentlig en kriminaletterforsker ha fått tenker jeg...

Endret av Trøndelag84
Postet før svaret var ferdigskrevet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det må forresten være en helt grusom situasjon i den familien, for all fremtid. Total splittelse. Foreldrene til Birgitte har jo ment at fetteren er skyldig hele veien. Og hvis fetteren er uskyldig, så har jo han opplevd å være mistenkt for drap av sin egen tante og onkel (og kanskje besteforeldre/øvrig slekt) i over 20 år. Fått livet sitt ødelagt, i hvert fall på mange måter. 

Så vidt jeg har skjønt så bor Birgittes foreldre og fetterens foreldre fremdeles like i nærheten av hverandre. Hvordan er det mulig.. Lurer på om de har kontakt, eller om det er isfront? Det kom ikke frem i dokumentaren foreløpig, men blir kanskje tatt opp senere. 

Det kan jo virkelig være hvem som helst som har tatt livet av henne. Jeg synes det høres sannsynlig ut at hun fikk skyss den siste veien hjem, enten av en bekjent eller en fremmed, og at vedkommende har stoppet bilen og forsøkt å ligge med henne eller voldta henne. Hun har satt seg til motverge, og situasjonen har eskalert. Fyren har klikket og slått henne ihjel, enten i blindt raseri eller for å dekke over den kriminelle handlingen. En ekstremt ustabil, tikkende bombe. 

Er det forresten noen som har en link til en beskrivelse av hvorfor politiet i det hele tatt siktet seg inn på fetteren i utgangspunktet? Hva slags motiv eller handlingsforløp så de for seg, siden de kjørte så tøffe avhør? Har prøvd å google litt rundt, uten å finne noe særlig. Aldri skjønt hvorfor det var nærliggende å tro at hennes egen fetter, som ellers var en oppegående ung gutt uten rulleblad, liksom skulle ha voldtatt og drept sin egen kusine ut av det blå. Noen som vet?

Anonymkode: 10b14...0ea

Det står i Jahr sin bok at familiene overhodet ikke har hatt kontakt siden fetteren ble siktet. Ikke engang da Birgittes og fetterens felles bestefar døde.

Anonymkode: 0a2d6...198

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det må forresten være en helt grusom situasjon i den familien, for all fremtid. Total splittelse. Foreldrene til Birgitte har jo ment at fetteren er skyldig hele veien. Og hvis fetteren er uskyldig, så har jo han opplevd å være mistenkt for drap av sin egen tante og onkel (og kanskje besteforeldre/øvrig slekt) i over 20 år. Fått livet sitt ødelagt, i hvert fall på mange måter. 

Så vidt jeg har skjønt så bor Birgittes foreldre og fetterens foreldre fremdeles like i nærheten av hverandre. Hvordan er det mulig.. Lurer på om de har kontakt, eller om det er isfront? Det kom ikke frem i dokumentaren foreløpig, men blir kanskje tatt opp senere. 

Det kan jo virkelig være hvem som helst som har tatt livet av henne. Jeg synes det høres sannsynlig ut at hun fikk skyss den siste veien hjem, enten av en bekjent eller en fremmed, og at vedkommende har stoppet bilen og forsøkt å ligge med henne eller voldta henne. Hun har satt seg til motverge, og situasjonen har eskalert. Fyren har klikket og slått henne ihjel, enten i blindt raseri eller for å dekke over den kriminelle handlingen. En ekstremt ustabil, tikkende bombe. 

Er det forresten noen som har en link til en beskrivelse av hvorfor politiet i det hele tatt siktet seg inn på fetteren i utgangspunktet? Hva slags motiv eller handlingsforløp så de for seg, siden de kjørte så tøffe avhør? Har prøvd å google litt rundt, uten å finne noe særlig. Aldri skjønt hvorfor det var nærliggende å tro at hennes egen fetter, som ellers var en oppegående ung gutt uten rulleblad, liksom skulle ha voldtatt og drept sin egen kusine ut av det blå. Noen som vet?

Anonymkode: 10b14...0ea

Det syns jeg også er sannsynlig, særlig fordi siste obsevasjon var at hun stod lent oppetter en bil den kvelden. Som andre påpeker, om hun hadde gått hjemover hadde hun blitt sett. (Tenk på Janne-saken fra Brumunddal der ektemannen sa at hun hadde gått hjemmefra den kvelden, men INGEN hadde sett henne.) Der folk er sist observert er et veldig viktig spor, og det burde vært fokusert mye på den bilen. Det er jo vanlig at menn tilbyr en jente skyss hvis de er interessert, og om dette var noen hun kjente eller kjente til, kan hun godt ha takket ja. Man er jo ikke så mistenksom til lokale folk fra der man bor. Og uansett om denne personen i bilen er involvert eller ikke; det er siste observasjon, og det er viktig.

Anonymkode: ae5fb...260

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syns jeg også er sannsynlig, særlig fordi siste obsevasjon var at hun stod lent oppetter en bil den kvelden. Som andre påpeker, om hun hadde gått hjemover hadde hun blitt sett. (Tenk på Janne-saken fra Brumunddal der ektemannen sa at hun hadde gått hjemmefra den kvelden, men INGEN hadde sett henne.) Der folk er sist observert er et veldig viktig spor, og det burde vært fokusert mye på den bilen. Det er jo vanlig at menn tilbyr en jente skyss hvis de er interessert, og om dette var noen hun kjente eller kjente til, kan hun godt ha takket ja. Man er jo ikke så mistenksom til lokale folk fra der man bor. Og uansett om denne personen i bilen er involvert eller ikke; det er siste observasjon, og det er viktig.

Anonymkode: ae5fb...260

Og personen som kjørte den bilen har ikke meldt seg. Det er ganske utrolig om det var en helt uskyldig som ikke hadde noe med saken å gjøre, og bilføreren ble etterlyst vel? 

Anonymkode: 4e964...5d9

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og personen som kjørte den bilen har ikke meldt seg. Det er ganske utrolig om det var en helt uskyldig som ikke hadde noe med saken å gjøre, og bilføreren ble etterlyst vel? 

Anonymkode: 4e964...5d9

Det kan være mange grunner til at vedkommende ikke meldte seg - f.eks. å dekke over annen kriminell handling. Men det er åpenbart at dette sporet burde vært fulgt helt til ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det biologiske sporet som politiet var mest opphengt i var vel et hårstrå om jeg ikke husker helt feil. Om det ble gjort funn av kroppvæsker vet jeg ikke. Delvis avkledd er ikke ensbetydende med voldtekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Minitroll skrev:

Det biologiske sporet som politiet var mest opphengt i var vel et hårstrå om jeg ikke husker helt feil. Om det ble gjort funn av kroppvæsker vet jeg ikke. Delvis avkledd er ikke ensbetydende med voldtekt. 

Det kan være andre spor enn sæd, hun kan ha fått rifter og blåmerker nedentil.  Er veldig vanlig etter voldtekt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Virker som om politiet som etterforsket denne saken ikke hadde jobbet med sånne kriminalsaker før. De låste seg til enkeltspor og etterforskningen gikk i stå. Dette er vel ikke førstegangen sånt skjer i etterforskningssaker i Norge....

Anonymkode: 4a3ae...e98

 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, de hadde ingen erfaringer med slike saker og det er Haugesund politikammer som har ødelagt for oppklaring av denne saken. 

Politimesteren trodde fra dag en at fetteren var den skyldige og kjørte på for fulle mugger. 

Anonymkode: e41d0...6d6

Politimesteren i Haugesund varslet Kripos med en gang, for å sikre seg ressurser og kunnskap ved en slik stor sak, som Haugesund politiet nødvendigvis ikke hadde selv. 

Dette ble vist på programmet i går, og vi så også Kripos etterforskere er på åstedet.

Anonymkode: 0d76c...1cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker fetteren virkelig østlandsk? Han ble intervjuet i uløst og stemmen virker helt normal og ikke "forvrengt" som det gjerne blir når man skal sensurere en stemme. Men han har kanskje bare lagt om til østlandsk under intervjuet for å anonymisere seg selv litt?

Anonymkode: af021...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra Haugesund og er like gammel som deg. Husker også denne saken meget godt. Som deg kjenner jeg meg heller ikke igjen at det var vanlig å haike hverken på Karmøy eller i Haugesund da det kunne være farlig. Som deg allierte vi oss med venner og foreldre dersom vi hadde behov for skyss. 

Anonymkode: e41d0...6d6

Det kan nok hende, i ditt tilfelle. Men for Birgittes tilfelle haiket hun i øst og vest. Hun haiket blant annet tidligere på kvelden, det var slik hun kom seg til kopervik den kvelden. Står i dagbøkene hennes at hun skriver hun burde slutte å haike så mye...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kardinal skrev:

Det kan nok hende, i ditt tilfelle. Men for Birgittes tilfelle haiket hun i øst og vest. Hun haiket blant annet tidligere på kvelden, det var slik hun kom seg til kopervik den kvelden. Står i dagbøkene hennes at hun skriver hun burde slutte å haike så mye...

Kjente du henne godt ?

Anonymkode: 18b7f...b4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg orker ikke se serien, rett og slett fordi hele den saken gjør meg så ufattelig opprørt over politiets måte å arbeide på. Her har man fokus på kun et eneste spor, fetteren. Klart, det er jo direkte idiotisk å tilstå noe en ikke har gjort, men det bør da virkelig ikke være slik at man blir presset til å tilstå noe en ikke har gjort etter mange timer i avhør.

Og siden det da var kun det sporet som ble fulgt, gikk en voldsmann fri. En som voldtar unge jenter og slår dem ihjel med en stein.

Hvorfor kan ikke politiet ha som en regel at de alltid etterforsker sin egen etterforskning mens den pågår? F.eks. dersom de hekter seg på et spor, sett noen til  å slå ihjel alt ved det sporet og etterforske alt som strider i mot dette. 

Det har vært alt for mange saker der uskyldige er blitt dømt eller den skyldige har gått fri der politiet helt ensidig fulgte kun et spor. 

Dette er en sak hvor en ser hvor galt det går når politiet får tunnelsyn. Det startet jo med at de fant lange(?) iallefall lyse hår som ikke var Birgitte sine på åstedet. Da begynte de spesifikt å se etter menn med lyst/langt(?) hår. På denne tiden kunne en få bank visst man var så uheldig å ha langt/lyst hår som mann. Så viser det seg at hårene er Birgitte sine.... Da går de etter neste eneste halmstrå de kan gå etter; fetteren.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjente du henne godt ?

Anonymkode: 18b7f...b4a

Nei, ikke henne. Men kjenner saken godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du fra området kopervik &omegn ?

Endret av Gladgutten79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kardinal skrev:

Det kan nok hende, i ditt tilfelle. Men for Birgittes tilfelle haiket hun i øst og vest. Hun haiket blant annet tidligere på kvelden, det var slik hun kom seg til kopervik den kvelden. Står i dagbøkene hennes at hun skriver hun burde slutte å haike så mye...

Jeg tviler ikke på at Birgitte haiket mye, men reagerte på at de i serien framstilte det som om det var helt vanlig for unge jenter å haike mye på Karmøy på den tida. Jeg er fra Karmøy og på samme alder og jeg og mine venner haiket ikke verken før eller etter drapet. Jeg har heller ikke inntrykk av at det var veldig vanlig i andre vennegjenger. Jeg får inntrykk av at Birgitte var en jente som følte seg trygg og var ganske uredd, men det blir feil å framstille dette som typisk for Karmøy.

Anonymkode: 4d6f4...3ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sitronterte skrev:

Fetteren er helt renvasket og fikk over en mill i oppreisning. Så det er ikke han. 

Han er frifunnet ja, men retten mente det var mer enn 50 % sannsynlig at han var drapsmannen. Altså er det mer sannsynlig at det var han enn en hvilken som helst annen person der ute.

Anonymkode: 395e9...6e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Politimesteren i Haugesund varslet Kripos med en gang, for å sikre seg ressurser og kunnskap ved en slik stor sak, som Haugesund politiet nødvendigvis ikke hadde selv. 

Dette ble vist på programmet i går, og vi så også Kripos etterforskere er på åstedet.

Anonymkode: 0d76c...1cd

Men å kontakte Kripos er ikke alltid ensbetydende med fantastisk bra etterforskning. De hadde lite (iallefall mindre enn idag) peiling på ting på den tiden. De er jo blant annet kritisert for å flytte på steiner som låg rundt veien der blodsporene var. Steinene som ble flytter ble brukt til å holde en duk over blodsporene på plass. Dette kunne være viktige bevis f.eks

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...