Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Peonjenta said:

Først sier de at ingen så henne etter at hun gikk ut av sentrum, så sier de at noen så henne stå lent oppetter en bil!

 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Bilen hun sto lent oppetter var også o sentrum, men ingen så henne etter dette, hadde hun gått hjem hadde hun garantert blitt observert da, det var alltid mye folk ute i Kopervik og omegn på den tiden i helgene

Anonymkode: 18b7f...b4a

 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Var folk jeg kjenner som ble intervjuet i denne serien. Rart å se..

En ny ting jeg ikke har hørt før: At politiet som var der i 4 tiden om natten, lukket grinda etter seg. De hadde hørt lyder inni buskene.
Da bonden kom var grinda åpen, og man var sikker på, at noen hadde vært der i mellomtiden ..!
Da kan det vel neppe ha vært noen med bil. For der var ingen bil når politiet var der om natten, og noen gjerningsmann har vel neppe kjørt tilbake senere.
Hadde nesten slått helt fra meg at det kan være fetteren, men nå begynner jeg å lure likevel. Han bodde jo i nærheten, og de hadde vel hørt lyder i garasjen der han bodde også. Er kanskje han likevel da. Håper dette blir oppklart.

Anonymkode: 9c943...b6b

 

3 hours ago, HalldirV2 said:

Stakkars jente. Jeg vil tro det indikerer at drapet var en impulsiv handling og ikke planlagt. Såvidt jeg har forstått ble hun funnet på en landevei? En ganske avsidesliggende vei på et ganske avsidesliggende sted? Jeg kan ikke forså at noen utenforstående, altså noen utenfor lokalmiljøet hadde rota seg bort på en slik bortgjemt plass midt på natta. Jeg håper serien får frem nye spor og nye opplysninger.

Ok, så ikke myrd meg nå :P men jeg så på en kort video som klarsynte Michal Winger lagde for noen år siden etter å ha "sett" på saken. Videoen er tatt bort nå, men etter det jeg husker sa han at han så en ung mann som var forelsket i henne, og som hadde bil, og som hadde stoppet og tatt henne på og skulle kjøre henne hjem eller noe. Han hadde prøvd seg på henne og hun hadde avvist han, og så hadde han voldtatt og drept henne. Han hadde ikke ment å drepe henne, det var ikke planlagt på forhånd. Men når han reiste fra åstedet trodde han at  hun var død, og etter en stund ble han redd for at hun kanskje kunne være i live og kunne fortelle om dette, så han gikk tilbake og forsikret seg om at hun faktisk var død. (Jeg vet ikke om han da brukte bil, men det er jo usannsynlig at han ville risikere at bilen hans skulle bli sett på åstedet så jeg tenker han har gått dit til fots, eller iallefall en del av veien.)
Winger sa også at han hadde litt sånn svartrocker-look, svart langt hår og muligens også noen ganger en rød stripe i håret. Han sa også at han trodde denne personen kom til å stå fram hvis han ikke døde først. Han angret veldig på det han hadde gjort og fikk ikke fred. Han var en godt likt person i nabolaget, han virket ikke slem på noen måte, så ingen mistenkte han.
Han skulle være fra Karmøy men jeg vet ikke hvor nær han kan ha bodd henne.
Syns det var interessant det dere sier at noen skulle ha sett henne ved en bil, og at politiet hadde hatt mistanke om at noen hadde vært "der" etterpå.  Hvor var "der", åstedet? Jeg så ikke dokumentaren og har ikke TV2.

Anonymkode: ae5fb...260

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På nord- og sør-enden av Karmøy er folk forholdsvis normale. I nord har de hatt kontakt med omverdenen via Karmsundbroen, og i sør har de hatt kontakt med omverdenen via båten til Stavanger. Men jo lenger inn mot midten av Karmøy du kommer, jo mer...har du sett Deliverance?

Anonymkode: 0eb63...d10

Reis lengre innover mot ølen du, da baller det skikkelig på. 

Anonymkode: 8bb11...8a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke på veien ved slettavatne?

Anonymkode: e0197...5d4

Jo

Anonymkode: 18b7f...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Sitronterte said:

Fetteren er helt renvasket og fikk over en mill i oppreisning. Så det er ikke han. 

Nei, det er han ikke. Han fikk erstatning etter at en bank ikke lenger ville tilby ham jobb som kunderådgiver, da det ble klart at han var Birgittes drapsmann.

Birgitte Tengs fetter får ikke erstatning

Det er forøvrig fullt mulig at en som er skyldig som søren får erstatning fra staten, når bevisene ikke holder i en rettssak. De holdt ellers til at fetteren ble dømt til å betale erstatning til Birgittes foreldre (sannsynlighetsovervekt).

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må ha kjent veien hun ble funnet. Nekter å tro hun gikk der alene. Politiet på nyhetene i dag advarer om spekulasjoner rundt dette, men hva med årene etterpå? Det er 23 år siden. Hva med tiden rett etterpå? Ble fokuset kun på fetteren slik at andre ting ble glemt? Og jeg undres igjen over at hun ikke ble savnet før. Hvis min 17 åring ikke kom hjem så hadde jeg dratt ut og lett eller ringt rundt å hørt. Husker selv jeg alltid måtte gi beskjed når jeg kom hjem. 

Anonymkode: 48a71...158

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, T-Rex skrev:

Nei, det er han ikke. Han fikk erstatning etter at en bank ikke lenger ville tilby ham jobb som kunderådgiver, etter at det ble klart at han var Birgittes drapsmann.

Birgitte Tengs fetter får ikke erstatning

Det er forøvrig fullt mulig at en som er skyldig som søren får erstatning fra staten, når bevisene ikke holder i en rettssak. De holdt ellers til at fetteren ble dømt til å betale erstatning til Birgittes foreldre (sannsynlighetsovervekt).

Den europeiske menneskerettsdomstolen i Strasbourg har tidlegare
dømt den norske staten til å betale 25.000 euro i erstatning til
fetteren, og han har fått 1,2 million kroner i erstatning og
oppreisning frå staten etter straffesaka.

 

Anonymkode: e5df6...2c4

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lille jeg har lest peker mot at det er en falsk tilståelse, men man bør ikke være skråsikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, T-Rex skrev:

Nei, det er han ikke. Han fikk erstatning etter at en bank ikke lenger ville tilby ham jobb som kunderådgiver, etter at det ble klart at han var Birgittes drapsmann.

Birgitte Tengs fetter får ikke erstatning

Det er forøvrig fullt mulig at en som er skyldig som søren får erstatning fra staten, når bevisene ikke holder i en rettssak. De holdt ellers til at fetteren ble dømt til å betale erstatning til Birgittes foreldre (sannsynlighetsovervekt).

https://www.nrk.no/rogaland/birgitte-tengs_-fetter-ikke-mistenkt-i-cold-case-etterforskning-1.14003261

I et brev onsdag opplyser politiet at fetteren ikke er mistenkt for drapet på 17 år gamle Birgitte Tengs i 1995. Det skriver Stavanger Aftenblad.

– De ser vekk fra tilståelsen etter en nøye analyse fra etterforskningsgruppen. Han har verken hatt status som siktet eller mistenkt i den nye etterforskningen. I klartekst betyr det at han ikke har noe med saken å gjøre, sier fetterens advokat, Arvid Sjødin, til NRK.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra Karmøy, husker Brirgitte-saken godt og synes serien er interessant. Jeg må si at jeg også reagerte på at moren ikke savnet datteren sin. Hun gikk på et arrangement dagen etterpå og visste tydligvis ikke at datteren ikke var kommet hjem i løpet av natten. Merkelig...

Og det som kommer fram om at det var vanlig for ungdommer å haike på natta på Karmøy, så kjenner jeg meg ikke igjen i dette. Jeg var selv 17 år da Birgitte ble drept, og jeg og mine venner haiket aldri. Jeg hadde lært hjemmefra at det kunne være farlig å haike, så jeg passet alltid på at jeg hadde skyss med noen kjente, venner å gå med eller ble hentet av mine foreldre.

Anonymkode: 4d6f4...3ae

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen må ha kjent veien hun ble funnet. Nekter å tro hun gikk der alene. Politiet på nyhetene i dag advarer om spekulasjoner rundt dette, men hva med årene etterpå? Det er 23 år siden. Hva med tiden rett etterpå? Ble fokuset kun på fetteren slik at andre ting ble glemt? Og jeg undres igjen over at hun ikke ble savnet før. Hvis min 17 åring ikke kom hjem så hadde jeg dratt ut og lett eller ringt rundt å hørt. Husker selv jeg alltid måtte gi beskjed når jeg kom hjem. 

Anonymkode: 48a71...158

Faren var på havet, på vei mot Rotterdam. Det ble antydet i episoden i går at Birgitte forsøkte å ringe hjem for å bli hentet, men fikk ikke svar. Dagen etter var moren på et arrangement sammen med sin svigermor, og da fetterens far fikk vite om drapet, kjørte han og presten til stedet Birgittes mor var. Da arrangementet var ferdig, kjørte moren sin svigermor hjem, mens fetterens far og presten fulgte etter for å fortelle hva som hadde skjedd. 

Anonymkode: 699d0...a45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å kjøpe slike serier fra TV 2 på dvd, noen som vet det?

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faren var på havet, på vei mot Rotterdam. Det ble antydet i episoden i går at Birgitte forsøkte å ringe hjem for å bli hentet, men fikk ikke svar. Dagen etter var moren på et arrangement sammen med sin svigermor, og da fetterens far fikk vite om drapet, kjørte han og presten til stedet Birgittes mor var. Da arrangementet var ferdig, kjørte moren sin svigermor hjem, mens fetterens far og presten fulgte etter for å fortelle hva som hadde skjedd. 

Anonymkode: 699d0...a45

Det med faren er greit. Ellers synes jeg det er veldig rart at moren for det første ikke tok telefonen og for det andre gikk på et arrangement neste dag, uten å sjekke om datteren var kommet hjem. Hadde mitt mindreårige barn vært ute på natta, hadde jeg vært klar til å kjøre og hente når som helst og jeg hadde vært kjempeurolig om barnet ikke var tilbake neste morgen.

Anonymkode: 4d6f4...3ae

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også fra Karmøy, husker Brirgitte-saken godt og synes serien er interessant. Jeg må si at jeg også reagerte på at moren ikke savnet datteren sin. Hun gikk på et arrangement dagen etterpå og visste tydligvis ikke at datteren ikke var kommet hjem i løpet av natten. Merkelig...

Og det som kommer fram om at det var vanlig for ungdommer å haike på natta på Karmøy, så kjenner jeg meg ikke igjen i dette. Jeg var selv 17 år da Birgitte ble drept, og jeg og mine venner haiket aldri. Jeg hadde lært hjemmefra at det kunne være farlig å haike, så jeg passet alltid på at jeg hadde skyss med noen kjente, venner å gå med eller ble hentet av mine foreldre.

Anonymkode: 4d6f4...3ae

Jeg kommer fra Haugesund og er like gammel som deg. Husker også denne saken meget godt. Som deg kjenner jeg meg heller ikke igjen at det var vanlig å haike hverken på Karmøy eller i Haugesund da det kunne være farlig. Som deg allierte vi oss med venner og foreldre dersom vi hadde behov for skyss. 

Anonymkode: e41d0...6d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg orker ikke se serien, rett og slett fordi hele den saken gjør meg så ufattelig opprørt over politiets måte å arbeide på. Her har man fokus på kun et eneste spor, fetteren. Klart, det er jo direkte idiotisk å tilstå noe en ikke har gjort, men det bør da virkelig ikke være slik at man blir presset til å tilstå noe en ikke har gjort etter mange timer i avhør.

Og siden det da var kun det sporet som ble fulgt, gikk en voldsmann fri. En som voldtar unge jenter og slår dem ihjel med en stein.

Hvorfor kan ikke politiet ha som en regel at de alltid etterforsker sin egen etterforskning mens den pågår? F.eks. dersom de hekter seg på et spor, sett noen til  å slå ihjel alt ved det sporet og etterforske alt som strider i mot dette. 

Det har vært alt for mange saker der uskyldige er blitt dømt eller den skyldige har gått fri der politiet helt ensidig fulgte kun et spor. 

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

At de ikke har noen bevis mot han, betyr jo ikke at det er helt umulig å ikke være han. Han har vel et vantett alibi heller?

Anonymkode: 9c943...b6b

Politiet sier at han er helt renvasket og kan absolutt ikke ha gjort det. Og det blir dumt å mistenke en som er helt renvasket på den måten. Alibiet hans var at han var hjemme på det tidspunktet. Faren sto og snakket med han da han kom hjem rett etter midnatt en gang. Moren hørte dem fra sengen.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bevist at hun ble voldtatt, selv om truse og strømpebukse var dratt ned til anklene..

Anonymkode: 4a3ae...e98

Det står overalt at hun ble brutalt voldtatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bevist at hun ble voldtatt, selv om truse og strømpebukse var dratt ned til anklene..

Anonymkode: 4a3ae...e98

Joda, det er kommet frem at hun ble voldtatt.

Anonymkode: e41d0...6d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sitronterte skrev:

Det står overalt at hun ble brutalt voldtatt.

man skal ikke tro på alt man leser.. de har ikke funnet bevis for at hun var voldtatt..

Anonymkode: 4a3ae...e98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

man skal ikke tro på alt man leser.. de har ikke funnet bevis for at hun var voldtatt..

Anonymkode: 4a3ae...e98

Ble det ikke funnet biologisk bevis?

Anonymkode: af021...89c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...