Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet HVORFOR fetteren ble mistenkt så sterkt? Jeg hadde håpet å få svar i dokumentaren, men må ha gått glipp av det. Var det kun pga at han bodde i nærheten av henne, og hadde "blottet seg" i for noen andre elever i garderoben på skolen en gang?

Anonymkode: 75316...c3a

Akebrett historien. At han hadde kommet hjem mye senere enn hva faren til fetteren fortalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Kardinal skrev:

Akebrett historien. At han hadde kommet hjem mye senere enn hva faren til fetteren fortalte.

Han ble vistnok observert ved "litlabrunå" senere enn han skulle vært hjemme, vitnet har ikke blitt trodd ang dette 

Anonymkode: 18b7f...b4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2018 den 11.51, COSL Innovator skrev:

Jeg skjønnet ikke hva som et så spesiellt med akkurat Birgitte saken. Det finnes andre som er drept og som ikke er oppklart her i landet også. 

Jeg skulle gjerne fått ett svar på hva som skjedde med Therese Johannessen som ble bortført.

Jeg skal ikke se på hvem som drepte Birgitte, rett og slett fordi det er for dumt at akkurat den saken er så mye viktigere enn andre uoppklarte saker, som faktisk er mye eldre også.

Jeg lurer også veldig på hva som skjedde med Therese. 

Anonymkode: e4870...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så innstilt på at fetteren er den skyldige, selv haugevis av år etter at han er utenfor mistanke?

Anonymkode: 157ef...6cb

@T-Rex 

Anonymkode: 74d4e...869

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg forstått det riktig: Ble ikke Birgitte meldt savnet? Dro familie avgårde dagen etter uten å ha sjekket at datter var kommet hjem ? 

Anonymkode: 01372...ae2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg forstått det riktig: Ble ikke Birgitte meldt savnet? Dro familie avgårde dagen etter uten å ha sjekket at datter var kommet hjem ? 

Anonymkode: 01372...ae2

Ja, det tror jeg er riktig. Jeg har lest mye om saken, også boka til Jahr. Aldri lest noe om at hun ble meldt savnet. Faren var på jobb på sjøen, men moren skal ha vært hjemme. Dagen etter drapet var hun ute på et arrangement, så det må antas at hun har dratt hjemmefra uten å sjekke om Birgitte var kommet hjem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kitcat skrev:

Dagen etter drapet var hun ute på et arrangement, så det må antas at hun har dratt hjemmefra uten å sjekke om Birgitte var kommet hjem.

Akkurat det der er jo veldig rart. Har det kommet noen forklaring fra moren på det? Virker som hun er spesielt skjermet av en eller annen grunn.

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det der er jo veldig rart. Har det kommet noen forklaring fra moren på det? Virker som hun er spesielt skjermet av en eller annen grunn.

Anonymkode: 9c943...b6b

Det kan være at moren dro tidlig og antok at datteren sov og ikke ville forstyrre henne. 

Anonymkode: 4e964...5d9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det der er jo veldig rart. Har det kommet noen forklaring fra moren på det? Virker som hun er spesielt skjermet av en eller annen grunn.

Anonymkode: 9c943...b6b

Ikke som jeg vet om. Enig i at det er rart å ikke ha kontroll på om 16 åringen kommer hjem eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kitcat skrev:

Ikke som jeg vet om. Enig i at det er rart å ikke ha kontroll på om 16 åringen kommer hjem eller ikke.

Litt andre tider for 20 år siden, hun regnet vel med at hun var kommet hjem. Kanskje hun drog tidlig og ikke ville vekke henne. Jeg ville ha ventet oppe til barnet mitt kom hjem, men der høres jo ut som om dette var noe Birgitte gjorde ofte, så moren regner vel med at hun var vel hjemme som vanlig. 

Anonymkode: 81b43...702

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt andre tider for 20 år siden, hun regnet vel med at hun var kommet hjem. Kanskje hun drog tidlig og ikke ville vekke henne. Jeg ville ha ventet oppe til barnet mitt kom hjem, men der høres jo ut som om dette var noe Birgitte gjorde ofte, så moren regner vel med at hun var vel hjemme som vanlig. 

Anonymkode: 81b43...702

Absolutt enig med deg, og det er nok den helt naturlige forklaringen. Uansett er det synd at hun ikke ble meldt savnet, og at det ikke ble lett etter henne på natta. For da ville hun høyst sannsynlig blitt funnet langt tidligere, og etterforskningen kunne fått et mye bedre utgangspunkt. Det var store blodspor like ved hjemmet. 

Samtidig hører vi at familien til fetteren hadde kontrollrutiner, at foreldrene ventet våkne når han var ute på kveldene. 

Karmøy på den tiden hadde visst et tøft ungdomsmiljø i sentrum og det var ofte bråk ved diskotekenes stengetid, så det ville ikke vært unaturlig å ha noen kontrollrutiner på en 16 år gammel jente. Selv om det var andre tider, kan det godt tenkes ungdomsmiljøet er tryggere i dag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Han er jo frikjent . 

Anonymkode: 26fad...629

Han ble ikke dømt i den første rettssaken om skyldspørsmålet. Det betyr ikke at han ikke kan bli det.

Double jeopardy finner du i rettsvesenet i USA, ikke i Norge.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, T-Rex skrev:

Han ble ikke dømt i den første rettssaken om skyldspørsmålet. Det betyr ikke at han ikke kan bli det.

Double jeopardy finner du i rettsvesenet i USA, ikke i Norge.

Kan du svare på "Hvorfor er du så innstilt på at fetteren er den skyldige, selv haugevis av år etter at han er utenfor mistanke?" ?

Anonymkode: 74d4e...869

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du svare på "Hvorfor er du så innstilt på at fetteren er den skyldige, selv haugevis av år etter at han er utenfor mistanke?" ?

Anonymkode: 74d4e...869

Fordi han er nærliggende å mistenke, med tanke på at han befant seg i området. Han tilstod (riktignok under press, på grunn av et inkompetent politi). Han tok dødsfallet urimelig tungt. De involverte politifolkene tror han er den skyldige.

Men jeg tar det tilbake, om det viser seg at det går an å nagle en annen til drapet.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fetteren tok mordet på søskenbarnet urimelig tungt er jeg ikke enig i. Hva er rimelig i en slik situasjon?

Han var 17 år, hadde vokst opp og vært mye sammen med Birgitte. Han ante nok at han var mistenkt, og hva gjør det med en 17-åring? Det må ha vært en knusende og fryktelig situasjon. Så hvordan kan man da si at han reagerte for kraftig? 

Dette er, slik jeg ser det, en slik ting man må ha opplevd selv for å kunne sette seg inn i hvor uhyre vanskelig det var. Og i tillegg er det stor forskjell på hvordan folk reagerer i en slik situasjon, vi er alle forskjellige og sorg og sjokk oppleves og uttrykkes like forskjellig. Det er ingen fasit på hva som er riktig. 

 

Anonymkode: 4e964...5d9

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, T-Rex skrev:

Fordi han er nærliggende å mistenke, med tanke på at han befant seg i området. Han tilstod (riktignok under press, på grunn av et inkompetent politi). Han tok dødsfallet urimelig tungt. De involverte politifolkene tror han er den skyldige.

Men jeg tar det tilbake, om det viser seg at det går an å nagle en annen til drapet.

Reagerer på at du i denne tråden har vært så bastant på at fetteren er den skyldige. Som du vet er man uskyldig til det motsatte er bevist, og derfor bør man være forsiktig med å komme med slike påstander. 

Anonymkode: 74d4e...869

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Reagerer på at du i denne tråden har vært så bastant på at fetteren er den skyldige. Som du vet er man uskyldig til det motsatte er bevist, og derfor bør man være forsiktig med å komme med slike påstander. 

Anonymkode: 74d4e...869

I rettssaken om erstatning til Birgittes foreldre, kom det fram at det var sannsynlighetsovervekt for at fetteren var drapsmannen. Det er mye det som er grunnen for mitt ståsted. Jeg kjenner ikke detaljene i saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...