Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

På 2.11.2018 den 10.44, Vampyrina skrev:
 

Har dere damer noe favorittgarn, som dere stadig ender opp med å strikke med? 😃

Jeg hekler bare, og elsker Drops Safran og Belle til sommertopper og -gensere. Viking Bambino er også helt super. Til litt tykkere plagg liker jeg Gjestal Bambus Soft.

Av ullgarn har jeg ikke noen særlig favoritt, men liker garn som Du Store Alpakka Pus, Viking Cream, Viking Camel og Drops Air. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.11.2018 den 15.30, Vera Vinge skrev:
 

Jeg er veldig glad i flere av Pickles sine garn, spesielt Pure wool og Merino tweed og garn fra Hillesvåg. Liker også godt Nøstebarn sitt garn. Har også oppdaget islandsk garn.

Jeg har strikket med alt mulig opp gjennom, også mye alpakka tidligere og superwash merino. Men liker nå best ikke-superwashbehandlet garn, mest fordi jeg blir mest fornøyd med disse plaggene i bruk. Jeg syns det holder seg mye bedre i fasongen, nupper lite, er lett å ha på seg og føles mer pustende. Og så syns ikke jeg personlig det klør i det hele tatt og bruker det rett på huden, men vet det er ulike meninger om det. I tillegg syns jeg som regel fargeutvalget i den type garn er mye større, og det er viktig for meg med mange ulike muligheter, ikke kun 10 farger i et garn f.eks. Men, i gaver til folk jeg ikke vet om klør lett, velger jeg gjerne ikke dette garnet, men heller alpakka, silkealpakka eller behandlet merino (til tross for at den eneste jakka jeg har som klør på meg faktisk er strikket i alpakka, men mistenker at jeg er den rare der). 

Kan jeg spørre etter eksempler på hva du har strikket med de to Picklesgarntypene (pure wool/merino tweed)?

Jeg er helt nybegynner, og kjøpte bare på måfå etter farge :P Så nå sitter jeg her med Pure Wool i rosa og lurer på hva det passer til....

Anonymkode: 50eb1...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre etter eksempler på hva du har strikket med de to Picklesgarntypene (pure wool/merino tweed)?

Jeg er helt nybegynner, og kjøpte bare på måfå etter farge :P Så nå sitter jeg her med Pure Wool i rosa og lurer på hva det passer til....

Anonymkode: 50eb1...6fe

Hehe, hva har jeg ikke strikket med dem, er nok spørsmålet😅 De kan jo brukes stort sett om hverandre, men pure wool er mer slitesterkt. Jeg har strikket genser til meg selv i enkel tråd og sammen med en tråd tynn slik mohair, jeg har strikket jakker og gensere til barna i enkel og dobbel tråd (jeg syns dog dobbel tråd blir litt for "hardt" for min smak i det garnet), ullbukse til barna, ulldress, rompere/seleshortser, luer til voksne og barn, votter, sjal. Jeg klør egentlig lett av akkurat luer, men lua mi i pure wool er en av få luer jeg har som ikke klør. Garnet er ganske glatt til å være en type litt rustikt ullgarn, syns jeg, hvis man sammenligner med f.eks. finull (som jeg også liker, men det virker litt mer luftig spunnet, med med fibre som stikker ut, på en måte). Men det betyr jo at oppskrifter som oppgir finull fint kan strikkes med pure wool i stedet. 

Med ett nøste på 100g, er jo det mest nærliggende å tenke et lite sjal, én av fargene i et sjal (kan fint kombineres med f.eks. finull eller lignende garn), en babyjakke, lue eller votter til deg selv. Til en voksenlue har jeg brukt litt under et halvt nøste, så en tykkere lue i dobbel tråd vil sikkert gå fint med ett nøste. Du kan se om pickles har en oppskrift? Eller en hals i dobbelt garn. Strikkelisa har f.eks. en tovet hals med dobbel tråd, hvor ett sånt nøste antakelig vil være nok. Mange muligheter 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 8.33, ^^Belle^^ skrev:

Jeg hekler bare, og elsker Drops Safran og Belle til sommertopper og -gensere. Viking Bambino er også helt super. Til litt tykkere plagg liker jeg Gjestal Bambus Soft.

Av ullgarn har jeg ikke noen særlig favoritt, men liker garn som Du Store Alpakka Pus, Viking Cream, Viking Camel og Drops Air. :) 

Ahhhh ikke ofte jeg finner en felles hekle-entusiast! Du virker dog mer bevandret enn meg. Her er det mye prøving og feiling i alle fall og fra før har jeg vært alt annet enn ekspert på feltet. Akkurat nå hekler jeg en genser i drops cotton merino. Veldig mykt og godt garn. Prøver meg litt frem fra oppskrift til oppskrift, men noterer meg garnfavorittene dine til fremtidige prosjekter :nigo:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med hekling! Jeg husker jeg begynte med det da jeg var gravid med eldstemann som blir 10. Strikking er jeg derimot relativt ny på.Eller, eg lærte det da jeg var liten, men brukte det omtrent ikke før i voksen alder og det er ikke før de siste 5-6 årene at jeg faktisk strikker jevnlig. Jeg hekler ikke klær, men jeg har heklet mange pledd og en enorm mengde kosedyr. Det begynner å bli en stund siden jeg heklet faktisk, kanskje jeg skal finne meg et hekleprosjekt snart. :) 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å utarte seg.. Har en stor pappeske full av restegarn, og en med nytt garn til diverse hypotetiske fremtidsprosjekter. Der ligger det sirlig arrangert etter farger. Og der bestilte jeg visst en 1,2 kilo med bomullsgarn fra adlibris.. var jo så fine farger! :nissegutt:

Anonymkode: 3d4e5...01b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har masse garnnøster og enda mer garn som er et påbegynt prosjekt som aldri blir ferdig 😔 nå venter jeg på mer garn som jeg skal strikke med! Jippi! Men postgangen er så treg 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hekling er gøy, men sliter med å finne fine hekleting jeg har bruk for. Dvs har heklet babypledd, men liker best å lage klær. Og da syns jeg det virker så hardt eller klumpete med heklede klær? Dvs jeg kunne heklet en liten, sånn åpen vest til å ha over kjoler, hvis jeg hadde hatt en jente. Eller en babykyse, kanskje. Bestemoren min heklet mange grytekluter, men interessen min for å lage eget interiør er lav. Hva hekler dere heklere mest? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekler kjøkkenkluter, grytelapper/underlag, tepper, putetrekk, "genser" til tekanna, sjal, luer, pannebånd, leggvarmere, handlenett og hengekurver til entrén. 

Anonymkode: 3d4e5...01b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og baderomsmatte av gammelt sengetøy. Prosjekter for vinteren er cardigan og sjal i alpakka. 

Anonymkode: 3d4e5...01b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Vera Vinge, jeg synes heklede plagg ofte blir harde og klumpete. Det var derfor jeg etterhvert gikk over til strikking, fordi jeg ønsket å lage plagg og syntes strikking egnet seg bedre til det. Hekling synes jeg derimot egner seg bedre enn strikking til ting som skal tåle en del og brukes på en annen måte, som kosedyr (her synes jeg hekling holder formen bedre) og pledd. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sjela skrev:

Ahhhh ikke ofte jeg finner en felles hekle-entusiast! Du virker dog mer bevandret enn meg. Her er det mye prøving og feiling i alle fall og fra før har jeg vært alt annet enn ekspert på feltet. Akkurat nå hekler jeg en genser i drops cotton merino. Veldig mykt og godt garn. Prøver meg litt frem fra oppskrift til oppskrift, men noterer meg garnfavorittene dine til fremtidige prosjekter :nigo:

 

Så gøy! Jeg føler hekling er lite utbredt her i Norge, og da som oftest bare de som hekler tepper, interiør, bamser og sånne ting. Hvilken genser er det du hekler? Om du vil, så kan du få se heklekontoen min på IG og Ravelry. :jepp: Bare send meg en PM, så skal du få navn. :nigo: 

10 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns hekling er gøy, men sliter med å finne fine hekleting jeg har bruk for. Dvs har heklet babypledd, men liker best å lage klær. Og da syns jeg det virker så hardt eller klumpete med heklede klær? Dvs jeg kunne heklet en liten, sånn åpen vest til å ha over kjoler, hvis jeg hadde hatt en jente. Eller en babykyse, kanskje. Bestemoren min heklet mange grytekluter, men interessen min for å lage eget interiør er lav. Hva hekler dere heklere mest? 

Jeg hekler mest gensere og topper til meg selv og andre voksne. Synes ikke de blir harde eller klumpete i det hele tatt. Klart, de blir litt mer kompakte, kanskje, enn strikkegensere, men nei, jeg synes ikke det heller jeg altså. Kan jo vise noen eksempler:

Tunisisk hekling, med DSA Pus og Viking Camel

image.png.76d04b5979676d38e3414619541685f1.png

Vanlig hekling, med Drops Merino Extra Fine. 

image.png.92a8651fcc1c3df4e8bfe0dcf68682d6.png

Viking Bambino

image.png.f094b5433d798244813293ef91cbff29.png

Drops Safran

image.png.5280ec8dbfa786191d6d00573dff9ebb.png

Drops Belle

image.png.32fe946eca760c9d26c124e416a58004.png

Viking Bambino (rosa) og Sandnes Garn Tynn Merino

image.png.e984d22d1be5988503c68451dd4aa0da.png

 

Nå ble jeg litt revet med kjenner jeg. :fnise: 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen flotte heklede plagg! Takk for inspirasjon, nå gleder jeg meg til å ta fatt på nytt sjal og cardigan, Må bare kjøpe inn alpakkagarn først, hehe. Heldigvis er det alpakka-party hos drops  :danse: 

( tenker at hekkede plagg kan bli tunge og harde hvis man bruker tykt garn, spesielt bomull, og kanskje hekler litt stramt?)

 

Anonymkode: 3d4e5...01b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

Veldig fint Belle. :)  Likte særlig den lyseblå godt!

Takk for det! Den lyseblå var faktisk min første genser tror jeg. Varm og god siden den er heklet i ull. ❤️ 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For noen flotte heklede plagg! Takk for inspirasjon, nå gleder jeg meg til å ta fatt på nytt sjal og cardigan, Må bare kjøpe inn alpakkagarn først, hehe. Heldigvis er det alpakka-party hos drops  :danse: 

( tenker at hekkede plagg kan bli tunge og harde hvis man bruker tykt garn, spesielt bomull, og kanskje hekler litt stramt?)

 

Anonymkode: 3d4e5...01b

Takk! :nigo: 

Man må se an både garn og heklenål når man skal hekle et plagg - det har du rett i. Noen garn er veldig tunge, og da blir jo naturlig nok resultatet deretter - både om man hekler eller strikker. Men tykke garn trenger ikke å være tunge, sånn egentlig. Drops Andes, for eksempel, er superfin å hekle med, og blir myk og god. 

Jeg opplever også at det kan lønne seg å gå opp på heklenål dersom det blir for stramt. For det blir sjelden bra altså. Jeg lagde en cardigan som skulle hekles i garn på 17m, og for å få heklefastheten korrekt måtte jeg ned i nål 3-3,5mm. Det ble en særdeles tett og varm jakke. :lol: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 12.38, Hoppetaujenta skrev:

Er du en som kjøper noen få billignøster, strikker et par sokker i året og er fornøyd med det, eller kjøper du
store pakker kvalitetsgarn til kreative prosjekter, nesten uansett hva det koster? Hva er isåfall ditt dyreste kjøp? 

Er du en som har orden i kurven, eller er det egentlig garn over alt hos deg? Er du en hobbysamler, med oversikt
og god selvkontroll, eller en som vet at det begynner å ta litt vel overhånd nå? Klarer du ikke å motstå fint nytt garn
når du ser at det har kommet så ekstremt mye fint NYTT i butikkene og folk legger ut bilder av sine ting på nett? 

Personlig er jeg inne i en liten periode (haha...den har vart veldig lenge i såfall) hvor jeg blir så inspirert og fristet
at jeg faktisk både kjøper i butikk og bestiller på nett....og kjenner at jeg er i mitt livs mest kreative form og denne
høsten/vinteren skal det lages ting som jeg skal gi bort, kanskje selge noe og i alle fall gå med selv. 
Jeg drømmer om å komme inn som første kunde et sted hvor de har "fyll en pose med garn for hundre kroner"
og sniken meg har tatt med to store sorte søppelsekker. Weeee... :mynona:

Sannheten skal frem nå. :lur:  Hvordan har du det egentlig på det viset, hum? 

Jeg er ganske, i all fall relativt fersk i gamet, og det er ikke mange plaggene jeg faktisk har fullført. Jeg har strikket to gensere til meg selv, en til minste og en til største guttungen som jeg holder på med ermene på nå. Jeg takler ikke settpinner, men har funnet min form for ermestrikking på 25 cm rundpinner :strix:

Jeg er der jeg bestiller garnpakker på nett ettersom jeg vil ha noe å gjøre på. Jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg ser på prisen per nøste. For noen garn-merker er virkelig svindyre. 

Guttunger har sett seg ut en genser hvor jeg trenger 14 nøster i forskjellig farger i Sandnesgarn... til en genser. Og minsten vil naturligvis ha det samme som storebror. Jeg får nesten vondt. Skal lillebror også få er jeg opp i 23 nøster. 😓

Jeg har system i rotet, i pinner i all fall. Garn kjøper jeg kun når jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nytter ikke å lage klær i ren bomull og andre litt tunge garntyper, men løsningen ligger i et lett og tynt garn.
Da blir det omtrent som å ta på seg en florlett sky som luner. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...