Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

DER kom det et litt høyere tall ja. :fnise:  Sannheten skal frem blant likesinnede... Jeg ligger nok i overkant av tusen,
men det er så mye knallfine nøster for tiden. Verden eksploderer i nydelig garn som taler direkte til meg. :rodmer: 

Ja, også må man jo bare ha noe liggende hvis man plutselig får lyst til å bytte prosjekt, eller kommer på en god ide som må testes ut. Da går det jo ikke an å vente mange dager på ny forsyning av garn!! ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

DER kom det et litt høyere tall ja. :fnise:  Sannheten skal frem blant likesinnede... Jeg ligger nok i overkant av tusen,
men det er så mye knallfine nøster for tiden. Verden eksploderer i nydelig garn som taler direkte til meg. :rodmer: 

Sparer du opp eller har du sinnssykt godt betalt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke og drikker ikke, men jeg unner meg å være litt lett på tråden innimellom... :fnise:   

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hoppetaujenta skrev:

Jeg røyker ikke og drikker ikke, men jeg unner meg å være litt lett på tråden innimellom... :fnise:   

Ja, det handler vel om prioriteringer ;) jeg har to barn som koster mange, mange tusen kroner i måneden. Er vel der det ligger litt, ellers hadde jeg nok brukt mer på garn. Eller kanskje ikke, lager mye til dem :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Bæreposemedekstra skrev:

Ja, det handler vel om prioriteringer ;) jeg har to barn som koster mange, mange tusen kroner i måneden. Er vel der det ligger litt, ellers hadde jeg nok brukt mer på garn. Eller kanskje ikke, lager mye til dem 😛

Det er akkurat prioriteringer det handler om! 😀

Og jeg har mann og barn, og røyker og drikker gjør jeg også innimellom. Men strikking er min hobby, og da prioriterer jeg å bruke penger på det. Det er f.eks ingen som sa noe når mannen kjøpte en latterlig dyr grill her, det er bare en morsom hobby...

Og den grillen kostet mer enn mitt årlige garnbudsjett, så jeg shopper med god samvittighet! 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mitt dyreste garnkjøp har vært i overkant av 1000,-. Jeg liker best å strikke store prosjekter, altså gensere og jakker og hvis jeg strikker til meg selv eller mannen min, går det jo en del garn. Hvis man strikker i tynn ull, blir ikke det så dyrt, men f. eks. da jeg strikket en lang jakke i én tråd tykt garn og én tråd tynn silk mohair kostet jo det litt. Det samme da jeg strikket genser til meg selv i håndfarget garn + silk mohair. Jeg legger gjerne mer penger i litt spesielt garn enn å handle litt og litt av garn man kan finne hvor som helst.

Vil legge til at jeg kjøper mindre klær til meg selv når jeg strikker til meg selv, så penger brukt på garn blir jo både penger brukt på en hobby og garderoben.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Brøleapen skrev:

Det er akkurat prioriteringer det handler om! 😀

Og jeg har mann og barn, og røyker og drikker gjør jeg også innimellom. Men strikking er min hobby, og da prioriterer jeg å bruke penger på det. Det er f.eks ingen som sa noe når mannen kjøpte en latterlig dyr grill her, det er bare en morsom hobby...

Og den grillen kostet mer enn mitt årlige garnbudsjett, så jeg shopper med god samvittighet! 

Heh, det hadde jeg sagt noe på. Her bruker ikke mannen noe på noenting. Hender han handler seg en bok til 300 kroner, og da er han dristig! 

Men det handler sikkert også om hvor mye man har inn. Hadde i hatt 40 000 inn hver måned hadde jeg ikke stusset på noenting egentlig. Men vi har ikke langt nær så mye inn, så ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ordne en oversikt over gode nettbutikker?
Jeg kjenner til (og har handlet fra) Garnius, strikkemekka, hobbii, adlibris og garnbørsen. :Nikke:

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bæreposemedekstra skrev:

Heh, det hadde jeg sagt noe på. Her bruker ikke mannen noe på noenting. Hender han handler seg en bok til 300 kroner, og da er han dristig! 

Men det handler sikkert også om hvor mye man har inn. Hadde i hatt 40 000 inn hver måned hadde jeg ikke stusset på noenting egentlig. Men vi har ikke langt nær så mye inn, så ja. 

Hehe, og der er sikkert forskjellen. Så lenge vi begge dekker opp kostnadene som er i en husholdning, så bryr den andre seg ikke om hva man bruker penger på. Enten det er griller, garn eller 7834 kokosboller 😂

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Monstrum skrev:

Kan vi ordne en oversikt over gode nettbutikker?
Jeg kjenner til (og har handlet fra) Garnius, strikkemekka, hobbii, adlibris og garnbørsen. :Nikke:

Jeg kan anbefale Holst garn i tillegg. Dansk nettbutikk med garn i utrolig mange fine farger! 😍

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Monstrum skrev:

Kan vi ordne en oversikt over gode nettbutikker?
Jeg kjenner til (og har handlet fra) Garnius, strikkemekka, hobbii, adlibris og garnbørsen. :Nikke:

nøstenett!

Pickles!

loveknitting.com! (Kun 69 i frakt, men hold deg under 350 kr inkl. frakt!)

Ritohobby.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen «fast» sum, det avhenger av hvor og hvorfor jeg kjøper garn. Om jeg skal strikke votter i Finull koster det gjerne 70-100 kr på den lokale strikkesjappa, om jeg ramler innom for eksempel Loop i London eller Stephen & Penelope i Amsterdam kan vi godt snakke 1500-2000 kr. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brontosaurus
På 10.9.2018 den 11.01, Hoppetaujenta skrev:

Når du nå først nevner penger; hvor mye har dere handlet garn for i ett jafs? :ninja: Må innrømme at jeg er litt raus der.

Mitt aller dyreste kjøp var nærmere 2000 😮 da strikket jeg meg en jakke som gikk ned til knærne. Det var et dyrt merke, og dyre kvaliteter. Jeg holdt på med den i evigheter da, så kostnaden per måned ble det samme som ellers.

Jeg prøver forresten å bare kjøpe garn fra små forhandlere, selvstendig næringsdrivende og franchisetakere. De siste 10 årene har strikking blitt så populært, og investorer som ikke vet oppned på en strikkepinne har spyttet masse penger inn i nye nettbutikker. Så tjener de grovt på ting de ikke egentlig bryr seg om.

Det er sikkert teit av meg, men strikking er så nært mitt hjerte, bestemor lærte meg å strikke når jeg var 10 år, og jeg vil helst at andre som brenner for faget skal kunne leve av det og derfor få mine penger. Og da blir kostnaden gjerne litt høyere :)

Er det flere her som tenker sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, brontosaurus skrev:

Mitt aller dyreste kjøp var nærmere 2000 😮 da strikket jeg meg en jakke som gikk ned til knærne. Det var et dyrt merke, og dyre kvaliteter. Jeg holdt på med den i evigheter da, så kostnaden per måned ble det samme som ellers.

Jeg prøver forresten å bare kjøpe garn fra små forhandlere, selvstendig næringsdrivende og franchisetakere. De siste 10 årene har strikking blitt så populært, og investorer som ikke vet oppned på en strikkepinne har spyttet masse penger inn i nye nettbutikker. Så tjener de grovt på ting de ikke egentlig bryr seg om.

Det er sikkert teit av meg, men strikking er så nært mitt hjerte, bestemor lærte meg å strikke når jeg var 10 år, og jeg vil helst at andre som brenner for faget skal kunne leve av det og derfor få mine penger. Og da blir kostnaden gjerne litt høyere :)

Er det flere her som tenker sånn? 

Absolutt! Jeg handler stort sett på den lokale garn- og quilte-butikken. De har stooort utvalg, så med mindre jeg er ute etter en helt spesiell farge eller spesielt merke de ikke fører, finner jeg det der. 

Fordi den sjappa har litt sære åpningstider hender det at jeg handler på det lokale senteret, på garnbutikken som er der. 

I Oslo handler jeg gjerne på Pickles og Husfliden, og må få meg en tur innom for eksempel Værbitt, Fru Kvist osv snart. 

Jeg handler sjeldent på nett. Sist var et sokkegarnsalg en plass. Garn fra Garnstudio/Drops har jeg gått helt bort fra, og vil heller kjøpe garn som jeg vet hvor kommer fra. Akryl finnes ikke i mine garnskuffer. 

Garnsnobb? Ja, kanskje. Men det har jeg i så fall blitt det over tid. Det har vært mye «artig» garn på mine pinner gjennom tidene. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2018 den 8.21, brontosaurus skrev:

Mitt aller dyreste kjøp var nærmere 2000 😮 da strikket jeg meg en jakke som gikk ned til knærne. Det var et dyrt merke, og dyre kvaliteter. Jeg holdt på med den i evigheter da, så kostnaden per måned ble det samme som ellers.

Jeg prøver forresten å bare kjøpe garn fra små forhandlere, selvstendig næringsdrivende og franchisetakere. De siste 10 årene har strikking blitt så populært, og investorer som ikke vet oppned på en strikkepinne har spyttet masse penger inn i nye nettbutikker. Så tjener de grovt på ting de ikke egentlig bryr seg om.

Det er sikkert teit av meg, men strikking er så nært mitt hjerte, bestemor lærte meg å strikke når jeg var 10 år, og jeg vil helst at andre som brenner for faget skal kunne leve av det og derfor få mine penger. Og da blir kostnaden gjerne litt høyere :)

Er det flere her som tenker sånn? 

Jeg har også blitt en mer bevisst garnhandler over tid. Jeg prøver f. eks. å handle det jeg kan i den lokale garnbutikken med det mest interessante garnet og den hyggeligste betjeningen. Jeg ønsker at det fortsatt skal finnes fysiske butikker, og vil gjerne støtte det. Samtidig som jeg unngår å handle på en butikk med sur betjening og kjedelig garn. Og så handler jeg litt på nett, men da garn jeg ikke får tak i andre steder, som håndfarget eller spesielt garn. Syns det er hyggelig å støtte disse gründerne også. Jeg har kanskje også blitt litt garnsnobb, men er samtidig mye mer opptatt av norsk saueull enn mye annet, mer eksotisk garn. Bra pris per meter garn er det også i forhold til mye annet, så det å være bevisst på hva slags garn man vil ha hva man vil støtte trenger ikke alltid bety skyhøye priser. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ninja: Hemmelig melding kun til medlemmer av denne tråden.  SALG >>> BOMULLSGARN >>> 11,- >>> HOBBII.....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...