Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg var ikke så flink bestandig nei, der må jeg og krype til korset og avsløre at jeg er garnfrelst og har starta på flere gensere samtidig, men det gikk virkelig i dass.  Nå har jeg hatt opphold i flere år, og nå ser jeg at det funker, at en tar en og en ting om gangen. Men fingra klør, det gjør dem....  :bolledeig:

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble ferdig med et par sokker på mandag, og la opp til ny lue da. Ble ferdig med den nå i kveld (har vært på seminar i to dager = godt med strikketid). 

Jeg er ingen monogam strikker, og har en genser og et babyteppe liggende. Babyteppet er i rillestrikk og blir «aldri» ferdig. Det er strikketøyet jeg tar med meg på forelesninger og der jeg må ha oppmerksomheten rettet et annet sted. 

Har hatt en real opprydning etter nyttår, og har både rekket opp og kastet halvferdige prosjekter. Det letter samvittigheten å eliminere 12-13-14 prosjekter som har ligger halvferdige i åresvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme i fjor PecanPie. Veldig godt å rydde litt. Nå er jeg ferdig med en tunika og tenkte jeg skulle bedrive litt garnslanking ved å strikke forskjellige luer. Da blir jeg kvitt enkeltnøster jeg har her og der tenker jeg, og ikke minst føles det bra med noe som er ferdig på et blunk. :) Etter det er jeg litt i tvil om hva jeg skal strikke. Jeg har lyst til å strikke lotusblomstgenser samtidig som jeg har lyst til å endre på mønsteret på speidergenseren (feil speiderforeninglogo, men de er veldig like så tenkte jeg lett kunne fikse på det i en mønsterapp) og strikke den til storebror. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, orker ikke lese gjennom hele tråden.

Noen her med erfaring med Lindegarn fra Nille? Hvordan er strikking med garnet, og hvordan er holdbarheten på plagg strikket i Lindegarn?

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle nok hatt veldig mye strikketid for å trives med å ha mange prosjekter på gang samtidig, dvs ikke hatt små barn og kunne strikke mange ettermiddager og kvelder, eller vært sykmeldt eller noe. Jeg er avhengig av å se progresjon, så å strikke litt på det ene og litt på det andre funker ikke for meg. Jeg har vanligvis kun ett prosjekt på pinnene om gangen, men det hender jeg legger opp til noe lite og glattstrikket i tillegg om jeg har noe som krever mye konsentrasjon på pinnene. 

Jeg strikker enten alt helt ferdig eller rekker opp underveis. Hvis jeg legger bort noe jeg er usikker på, vet jeg at det ikke blir ferdig. Og da har jeg på en måte kastet bort både garn og tid. 

Litt streng strikker her, altså:fnise: Men det funker for meg😊

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spørsmål til dere erfarne fancy-garn-entusiaster. Jeg kjøpte et hespe med håndfarget 100% lamullgarn som jeg holder på å hekle et sjal av. Garnet er tynt, og fargen er superfin, men....det stikker noe inni grønnjævlig. Pardon my french. Det skal også nevnes at jeg er ekstremt lite kresen på stikkeull, og er svært sjelden borti ull som jeg synes nesten er ubrukelig. Men det er altså dette. Det ser fint ut, men da jeg prøvde å ta det inntil ansiktet i går kveld fikk jeg skjegg-tendenser, liksom. :lol: 

Siden dette som sagt er et fancy og dyrt garn regner jeg med at det skal behandles på noe vis før bruk? For å mykgjøre det? Eller? :vetikke: Hjelp, please!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg har et spørsmål til dere erfarne fancy-garn-entusiaster. Jeg kjøpte et hespe med håndfarget 100% lamullgarn som jeg holder på å hekle et sjal av. Garnet er tynt, og fargen er superfin, men....det stikker noe inni grønnjævlig. Pardon my french. Det skal også nevnes at jeg er ekstremt lite kresen på stikkeull, og er svært sjelden borti ull som jeg synes nesten er ubrukelig. Men det er altså dette. Det ser fint ut, men da jeg prøvde å ta det inntil ansiktet i går kveld fikk jeg skjegg-tendenser, liksom. :lol: 

Siden dette som sagt er et fancy og dyrt garn regner jeg med at det skal behandles på noe vis før bruk? For å mykgjøre det? Eller? :vetikke: Hjelp, please!

Mye ullgarn blir mykere etter vask med Milo. Har du lest på magebandet? 

Holstgarn.dk er garn som stiller og er hardt før det vaskes. Garndet deres inneholder spinnolje på grunn av behandlingen av garnet. Husk også på at ull aldri skal ligge stille i vaskevannet når du håndvasker. Da kan særlig strikkeplagg bli sjoldete. 

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi. Jeg er garnsamler. Jeg kjøper garn fordi det fint og det MÅ jo gå an å strikke noe med det. Det ender opp i at jeg gir vekk garnet til et aktivitetshus/sykehjem fordi jeg ikke finner ut hva jeg skal strikke.

Det er grenser for hvor mange votter, hansker, luer, pannebånd, kofter og gensere jeg kan påtvinge barn og barnebarn :laugh:

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg har et spørsmål til dere erfarne fancy-garn-entusiaster. Jeg kjøpte et hespe med håndfarget 100% lamullgarn som jeg holder på å hekle et sjal av. Garnet er tynt, og fargen er superfin, men....det stikker noe inni grønnjævlig. Pardon my french. Det skal også nevnes at jeg er ekstremt lite kresen på stikkeull, og er svært sjelden borti ull som jeg synes nesten er ubrukelig. Men det er altså dette. Det ser fint ut, men da jeg prøvde å ta det inntil ansiktet i går kveld fikk jeg skjegg-tendenser, liksom. :lol: 

Siden dette som sagt er et fancy og dyrt garn regner jeg med at det skal behandles på noe vis før bruk? For å mykgjøre det? Eller? :vetikke: Hjelp, please!

Det vil jo bli mykere etter vask, og ubehandlet ullgarn er litt forskjellig der. Mens noe blir litt mykere, blir annet garn utrolig mye mykere etter vask. Lammeull skal jo i utgangspunktet bli bra mykt. Men syns det meste av ikke-superwash er litt stikket før vask, mens jeg opplever det stort sett helt kløfritt etter vask. Og at det også myknes i bruk og flere vask. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent ullgarn uten superwashbehandling eller syntetiske innblandinger kan faktisk kokes for å bli mykt. 

Men finn fremgangsmåten før noen prøver fordi plagget må ligge musestille i oppkokt vann, til vannet er kaldt, ellers blir det toving.

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Vera Vinge skrev:

Det vil jo bli mykere etter vask, og ubehandlet ullgarn er litt forskjellig der. Mens noe blir litt mykere, blir annet garn utrolig mye mykere etter vask. Lammeull skal jo i utgangspunktet bli bra mykt. Men syns det meste av ikke-superwash er litt stikket før vask, mens jeg opplever det stort sett helt kløfritt etter vask. Og at det også myknes i bruk og flere vask. 

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye ullgarn blir mykere etter vask med Milo. Har du lest på magebandet? 

Holstgarn.dk er garn som stiller og er hardt før det vaskes. Garndet deres inneholder spinnolje på grunn av behandlingen av garnet. Husk også på at ull aldri skal ligge stille i vaskevannet når du håndvasker. Da kan særlig strikkeplagg bli sjoldete. 

Anonymkode: 0105b...261

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rent ullgarn uten superwashbehandling eller syntetiske innblandinger kan faktisk kokes for å bli mykt. 

Men finn fremgangsmåten før noen prøver fordi plagget må ligge musestille i oppkokt vann, til vannet er kaldt, ellers blir det toving.

Anonymkode: 0105b...261

 

Takk for svar, dere! Det var egentlig det svaret jeg håpet på - at det blir mykere etter vask. Det er bare så innmari skummelt å bruke mange timer på noe som potensielt kan bli ødelagt i vask. Jeg unngår så godt det er å vaske ting som er hjemmestrikka/hekla fordi jeg klok av skade har ødelagt noen plagg. :haar: På magebåndet til garnet står det at det skal vaskes på ullprogram 30 grader, med egnet ullsåpe.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt skummelt å bla igjennom dette underforumet, for jeg ramler over en del ting jeg kunne tenke meg å strikke. Akkurat nå har jeg tre prosjekter på pinnene, og det er kanskje ikke dem beste ideen jeg har hatt. Det ene blir bare liggende akkurat nå.

Jeg sa dessuten ja til å strikke et par sokker på bestilling, og hadde glemt at jeg egentlig synes sokker er litt kjedelig. Litt synd, for jeg har noen nøster (tynt) sokkegarn jeg absolutt bør bruke opp. Jeg skal krympe lageret litt før jeg tillater meg å kjøpe mer garn, så da kan det fort gå litt tid.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

 

 

 

Takk for svar, dere! Det var egentlig det svaret jeg håpet på - at det blir mykere etter vask. Det er bare så innmari skummelt å bruke mange timer på noe som potensielt kan bli ødelagt i vask. Jeg unngår så godt det er å vaske ting som er hjemmestrikka/hekla fordi jeg klok av skade har ødelagt noen plagg. :haar: På magebåndet til garnet står det at det skal vaskes på ullprogram 30 grader, med egnet ullsåpe.

Det handler jo om å bli kjent med sin maskin, eller evt bare vaske alt forsiktig for hånd. Syns de aller fleste strikkede ting blir både mykere og finere etter første vask. Hvis du er usikker, kan du jo strikke en liten prøvelapp i garnet og vaske den for å se. Jeg har gjort det med flere forskjellige garntyper i min maskin, før jeg har hevet hele plagg i nye garnbekjentskaper inn. Dvs nå vet jeg at den faktisk kan vaske alt, men det tok tid før jeg turte å stole på det, etter at den forrige maskinen vår ikke var like skånsom. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

 

 

 

Takk for svar, dere! Det var egentlig det svaret jeg håpet på - at det blir mykere etter vask. Det er bare så innmari skummelt å bruke mange timer på noe som potensielt kan bli ødelagt i vask. Jeg unngår så godt det er å vaske ting som er hjemmestrikka/hekla fordi jeg klok av skade har ødelagt noen plagg. :haar: På magebåndet til garnet står det at det skal vaskes på ullprogram 30 grader, med egnet ullsåpe.

Jeg tør ikke vaske noe på 30, tar kaldvask uten sentrifugering på alt - og bruker bare Nøstebarn eller tilsvarende vaskemiddel.

Til nå har det gått greit, men jeg er livredd hver gang :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

 

 

 

Takk for svar, dere! Det var egentlig det svaret jeg håpet på - at det blir mykere etter vask. Det er bare så innmari skummelt å bruke mange timer på noe som potensielt kan bli ødelagt i vask. Jeg unngår så godt det er å vaske ting som er hjemmestrikka/hekla fordi jeg klok av skade har ødelagt noen plagg. :haar: På magebåndet til garnet står det at det skal vaskes på ullprogram 30 grader, med egnet ullsåpe.

Jeg ble nylig obs på at magebåndene til Drops garn kan være merket på denne måten, mens Drops på sine egne sider skriver håndvask under mangenulike garntyper. Heretter skal jeg både se på magebåndet og på garnprodusentens nettsider for hvert enkelt garn angående vask. 

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, Fnugg skrev:

Jeg tør ikke vaske noe på 30, tar kaldvask uten sentrifugering på alt - og bruker bare Nøstebarn eller tilsvarende vaskemiddel.

Til nå har det gått greit, men jeg er livredd hver gang :P 

Sentrifugering skader ikke noen klær av ull, alpaca eller bomull. Snsrer tvert i mot. Når vannet i plagget blir sentrifugert bort, tørker plagget raskere og beholder fasongen langt bedre. Sentrifugering krymper helelr ikke ull, slik mange tror. Jeg sentrifugerer alt på 1600 omdreininger men lar sentrifugen gå noen få minutter før jeg slår den av.

Anonymkode: 0105b...261

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvelapp var lurt! Det skal jeg definitivt gjøre! 

Når jeg tenker meg om, så er det de sneaky superwash-garnene fra Drops jeg har brent meg på tidligere. De skal jo vaskes på vanlig måte, 40 grader, og blir megasvære om de vaskes i ullvugge. 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superwash merinogarn trenger litt juling, gjerne en tur innom tørketrommelen etterpå. Da blir de bra.

Anonymkode: ed766...1cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forhold til garn er noget anstrengt. Jeg bor trangt, og har strengt tatt ikke plass til et garnlager overhodet. Og likevel har jeg endt opp med et. Jeg vil så mye mer enn jeg får gjort, og har endt opp med et større antall opprekk og ufo'er. Kjøper garn med et spesielt prosjekt i tankene, men blir bare ferdig med halvparten. 

Nå i helga ga jeg bort flere nøster med 10 år gammelt Sisu (samme innfarging) samt noe 20 år gammelt ullgarn av ukjent opprinnelse, men tydelig av samme merke, til min mor. Sisu kan hun alltid bruke til noe (hennes ord), og det ukjente kan bli gode tøfler.

Har hatt shoppestopp på garn i et par år, og enda ikke fått brukt opp det jeg har 🙈

Forresten, tips til smårester av garn: Hekle kuler i forskjellige størrelser og kvaliteter og fylle dem - sett dem på et silkebånd så blir det en sanseleke. 

Anonymkode: ddc9e...b56

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...